Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 636 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vulcan | 2008-04-25 15:43 | |
![]() | Jag vill också hålla isär verklig förlåtelse och att "gå vidare" eller hur man nu ska uttrycka det. Förlåtelse kräver att den som kränkt ber om förlåtelse och erkänner sin kränkning. Det är helt enkelt en tvåvägsprocess och det är i ömsesidigheten som själva "reningen" eller hur man nu ska uttrycka det ligger. För både den som förlåter och den som blir förlåten. Jämför t ex med försoningsprocesserna i Sydafrika efter apartheid. I det andra fallet väljer man i en aktiv handling - som iofs kan ta tid - att lägga hatet och andra negativa känslor bakom sig för sin egen skull. Om man tänker att kränkaren annars "vinner" genom att fortsätta fylla en med dessa destruktiva känslor så går det enligt min erfarenhet lättare. Men förlåtelse är det som sagt inte fråga om. | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2008-04-25 16:02 | |
![]() | Nej, jag tycker inte att det måste vara en ömsesidig process. Personen som har förorättat mig kan ju vara död när jag i mitt hjärta känner att jag vill förlåta honom/henne. Svårt med ömsesidighet då. :-P Vissa människor kanske heller aldrig kan/vill ta sitt ansvar för vad de har gjort och kommer således heller aldrig be om min förlåtelse. H*n har då, som jag ser det, inte förmågan eller viljan att ta till sig min upplevelse, men det måste inte betyda att jag inte kan förlåta honom/henne. Jag kan välja att förlåta ändå. Som jag ser och upplever det. Det handlar ju onekligen om vad man lägger in i begreppet förlåtelse. | |
| PmsKossa - Ej medlem längre | 2008-04-25 16:05 | |
![]() | För mig är förlåtelse när den andra får veta att jag förlåtit. Resten är förlikning och det kan lindra känslor det med. | |
| Candee | 2008-04-25 18:07 | |
![]() | Ulice..då är har vi nog precis samma syn på saken..konstigt att det kan bli så fel när man skriver..hihi Jag har fått inre frid och har inga hämndbegär..heller inget hat mot den personen..om det är att förlåta så har jag väl gjort det. Men bara inte på det viset som jag vanligtvis menar med "förlåt". Jag har gått vidare och tänker faktiskt inte ens på det som hänt och det är otroligt skönt. Upa..jag var så trött när jag skrev så att jag inte tänkte på vad jag skrev..det lät ju hur knäppt som helst. Vad jag menade var att människan alltid har inre gränser även om man inte är medveten om det. Och en del saker går man på med känsla..som i detta fall att förlåta Att människan är begränsad är väl nåt helt annat...men som sagt..vad begär du av mig kl. 1.00 på natten..hehe | |
| WordTour2008 - Ej medlem längre | 2008-04-25 18:22 | |
![]() | Jag tror att det var snyggingen Oceanokickelickan (som är ihop med en ond och jävligt fager skinnhövveråtta) som skrev att hat och oförsonlighet gör dig bitter. Så sant. Förlåt och gå vidare är min devis. Okej, jag har inte drabbats av att mitt barn har tagits av daga av en knubbig massmördare. Svårt att förlåta en sån grej, onekligen är det så. Men för att "komma vidare" krävs försoning. Annars dör man av sorg, vrede och outsägligt hat. Till alla oss som inte har mist ett barn vill jag säga: Kom igen, fan vad livet är roligt! It´s just another day för you and me in paradise. Partyhatt på! | |
| WordTour2008 - Ej medlem längre | 2008-04-25 18:22 | |
![]() | Jag tror att det var snyggingen Oceanokickelickan (som är ihop med en ond och jävligt fager skinnhövveråtta) som skrev att hat och oförsonlighet gör dig bitter. Så sant. Förlåt och gå vidare är min devis. Okej, jag har inte drabbats av att mitt barn har tagits av daga av en knubbig massmördare. Svårt att förlåta en sån grej, onekligen är det så. Men för att "komma vidare" krävs försoning. Annars dör man av sorg, vrede och outsägligt hat. Till alla oss som inte har mist ett barn vill jag säga: Kom igen, fan vad livet är roligt! It´s just another day för you and me in paradise. Partyhatt på! | |
| WordTour2008 - Ej medlem längre | 2008-04-25 18:24 | |
![]() | Fan vad cyniskt det där lät. Sorry. Andemeningen kanske jag kan få fram när jag är nykter någon gång. | |
| oceano - Ej medlem längre | 2008-04-25 18:30 | |
![]() | ;-)) Hur många snyggingar har du nu på beta flirtas?;-)) | |
| Villse | 2008-04-25 18:37 | |
![]() | Vulcan: Hur ska man be en död om förlåtelse | |
| WordTour2008 - Ej medlem längre | 2008-04-25 18:38 | |
![]() | Bara två jävla flörtkulor i grenen. Det här suger! Åh, Oceano, jag tror att jag möjligen vill ha dig. | |
| Villse | 2008-04-25 18:38 | |
![]() | Vulcan: Eller hur kan en död be om förlåtelse, handlar det ff om en ömsesidig handling då? | |
| WordTour2008 - Ej medlem längre | 2008-04-25 18:40 | |
![]() | Vulcan är bra, men han är lite väl akademisk ibland. Politisk korrekt är väl bara förnamnet. Visa stake nån jävla gång! | |
| Skogstoka | 2008-04-25 18:41 | |
![]() | PmsKossa och Vulcan svarar klokt tycker jag. Man måste nog själv känna i sitt hjärta att "saken" är utagerad genom direkt ursäkt "förlåt, jag gjorde fel" annars blir det bara fråga om förlikning. Det går att leva med men... | |
| Skogstoka | 2008-04-25 18:48 | |
![]() | Villse en död en kan ju int be om förlåtelse det fattar du ju själv...jag vet int vilken relation du hade till den som dött men där måste du nog själv låta det bli förlikning eller förlåtelse för att kunna gå vidare. | |
| Villse | 2008-04-25 19:06 | |
![]() | Skogstoka jag har förlåtit alla oförrätter som begåtts mot mig. Jag fattar det var menat till Vulcan inte till någon annan. Jag skrev bakvänt först och ville rätta det sen. Självklart vet jag att en död inte kan be om förlåtelse. Det handlade inte om det:) | |
| Skogstoka | 2008-04-25 19:11 | |
![]() | Vad handlade det om då? | |
| WordTour2008 - Ej medlem längre | 2008-04-25 19:12 | |
![]() | Om hundra år är vi alla döda. Kom igen, ödsla inte tid på oförrätter. | |
| WordTour2008 - Ej medlem längre | 2008-04-25 19:13 | |
![]() | Förlåt och glöm, eller skaffa en ny demonisk vän. Hur svårt kan det vara? | |
| WordTour2008 - Ej medlem längre | 2008-04-25 19:14 | |
![]() | De riktiga vännerna stannar kvar. Fråga en som vet, dvs undertecknad. /Rob | |
| Skogstoka | 2008-04-25 19:14 | |
![]() | Jo. Men jag lever idag och int om hundra år! | |