Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade77
Mobilspel
Pågående19 854

Forumkategorier

Användare Inlägg  
skrabban2008-05-04 16:08
Antal inlägg: 1031

huginmunin: var tror du våra skattepengar går till om inte till att betala alla dyra skatter. Som jag skrev i min förra insändare så är det alla som får betala dessa skatter både rökare och icke rökare.

impala-582008-05-04 16:09
Antal inlägg: 535

OBS:Jag röker inte men skulle aldrig få för mej att gnälla på rökarna

upa - Ej medlem längre2008-05-04 16:10
Antal inlägg: 2565

Va? betalar man skatt för skatt? Jag fattar ingenting.

Minta2008-05-04 16:12
Antal inlägg: 20042

skrabban, skatten på tobak betalar väl rökarna som köper tobaken? Menar du skaten som går till sjukvård för rökarna?

beaujolais - Ej medlem längre2008-05-04 16:13
Antal inlägg: 338

hehe Mårten. Du menar att rökare (för att de sällan blir 80 +) inte kostar något? Nej visst.. all onkologisk vård är gratis. Glömde det. Liksom den vård som ges till KOL-patienter, astmatiker och de med emfysem och andra tobaksrelaterade sjukdomar.

gic - Ej medlem längre2008-05-04 16:15
Antal inlägg: 241

Vi är alla boskap. Boskap i kapitalismens namn, de psykoaktiva substanser som inte är demoniserade är Socker (Upper, Vardag), Kaffe (Upper, Vardag), Nikotin (Vardag, downer), Alkohol (Helg, Labil Upper / Downer beroende på huvud).

Om alla skulle lägga ner psykoaktiva substanser skulle vardagen va annorlunda, det är ett faktum. Men eftersom det är ett fritt val, och kan användas i produktivt syfte, så är dessa godkända. Däremot är det förbjudet att ta droger för att expandera sitt sinne. Dvs Psykadeliska medel, t ex Svampar och Gräs, sånt som får dig att expandera den så kallade Utanförskapen, som så fint frodas endå på anarkistiskt och kapitalistiskt vis bland oss vanligt folk.

Pressure from above, and pressure from below kallas taktiken för makteliten som är lite bildad. Skapa medgörlighet i ekonomins namn.

Ta en break istället, ta ansvar för dig själv, sluta bete dig som arsle, tänk efter, ta ledigt, gör nått, vad som helst istället för att projicera din ångest över andra. Om du har problem eller irritation över att någon gör något emot dig, så har du ju alltid friheten att gå därifrån, friheten att säga Nej.

Det här landet är stort nog för att man ska slippa behöva tjaffsa, ... 1 procent äger 43 procent av det här landet. Och dom har sina pengar i skatteparadis. Och åker iväg till sina fina retreats och tar sina droger och njutningsmedel där. :)

Mårten2008-05-04 16:15
Antal inlägg: 2529

det är klart att onkologi kostar, men att alla sjukdomar som "friska" superåldringar drar på sig också kostar. många urgamla icke-rökare får ju också cancer till slut. så det är samma kostnad minus 20 år av vård för andra ålderskrämpor,

beaujolais - Ej medlem längre2008-05-04 16:15

Så här borde de se ut på cigarettpaketen även här i Sverige (i stället för lama "Rökning kan skada dig")
www.svd.se/multimedi...26 413b.jpg

beaujolais - Ej medlem längre2008-05-04 16:17

Kruxet är ju att dagens sjukvård är ändå såpass effektiv att även de som tidigt drar på sig sjukdomar pga rökning lever längre.

Mårten2008-05-04 16:21

det är ju verkligen något som borde hålla kerpner sömnlös om nätterna

mantikoran2008-05-04 16:26
Antal inlägg: 183

Ang beaujolais förslag - jag tror att immunförsvaret sänks när man ständigt läser detta "rökning dödar" osv o att man blir sjuk av DET om man nu inte skulle bli det av tobaken...

le-lou2008-05-04 16:31
Antal inlägg: 17500

hehe Mårten. Du menar att rökare (för att de sällan blir 80 +) inte kostar något? Nej visst.. all onkologisk vård är gratis. Glömde det. Liksom den vård som ges till KOL-patienter, astmatiker och de med emfysem och andra tobaksrelaterade sjukdomar.

Alla fetmarelaterade sjukdomar då? All vård för hjärta/kärl som indirekt orsakas till stor del av felaktig kost?
Hur är det med extremsporter? Skadas man, ska den betala själv? Vanliga sporter? Bilkörning?
Alkoholrelaterade skador?
Glöm inte bort när ni diskuterar rökning och onkologisk vård och likande att inte all cancer beror på rökning. Vi har så många olika cancerformer och klart står att rökning och kost bär lika stor skuld i flera av av dem, dock inte alls för alla.

Solning tex..hur många älskar inte att bara slänga sig på stranden en varm julidag eller varför inte i solariet?
Också "äckel"?

le-lou2008-05-04 16:32
Antal inlägg: 17500

jag missade snuffarna i första delen av mitt inlägg. Sry.

skrabban2008-05-04 16:32
Antal inlägg: 1031

Vi får ju betala skatt på våra löner, sjukpension eller vanlig pension vad vi nu har och det deklarerar vi för. Jag menar att dessa pengar går till staten för att betala alla dyra skatter vi har t.ex tobaksskatt, spritskatt, kyrkoskatt osv. Det är så det fungerar i samhället men det kanske inte är alla som är införstådda med hur det går till. Vad tror Ni annars pengarna går till.

Mårten2008-05-04 16:33

Skillnaden mellan rökare och alkoholister, och de andra riskgrupper du tar upp, är att rökare och alkoholister genom livet har betalat in hiskeliga belopp i förskott genom punktskatter, medan våghalsar och matvrak snyltar.

Mårten2008-05-04 16:33

Skrabban, tobaksskatten är en punktskatt, inte en subvention

mantikoran2008-05-04 16:35
Antal inlägg: 183

Precis, Mårten - viktigt att framhålla!

upa - Ej medlem längre2008-05-04 16:38
Antal inlägg: 2565

Med tanke på att jag äter så lite tycker jag vi borde slopa jordbrukssubventionerna.

beaujolais - Ej medlem längre2008-05-04 16:45

le-lou - eftersom den här tråden handlar om RÖKNING så nöjde jag mig med att fundera över sjukvården kring det. Alla som får sportrelaterade skador ska naturligtvis bekosta det själv. Likaså överviktiga osv. Låt sjukvården bli som i Amerika - har du en fläskig försäkring får du hjälp, har du det inte så kostar det skjortan! Eller så inte?? (Jämför dock inte mat och rökning snälla. Det är så milsvid skillnad så det finns inte. Även om båda (kan vara) är missbruk och onyttiga så är skillnaden stor. Mat måste du ha (ja det kan gå överstyr), rökning är inte livsnödvändigt på något vis utan bara självförvållat).

Mårtens inlägg 16.33 är rätt intressant också. Fast... matvrak betalar ju in i förskott, likaså bilister. Så kvar blir nog bara dessa sportskadade. Och de borde f-n pynta själva! De har ofta dessutom råd :)

emman2008-05-04 16:46
Antal inlägg: 1630

alkoholister och narkomaner = äckel? Sen när blev det ett vedertaget faktum. Jag som trodde att det var fult att sparka på folk som redan ligger nere för räkning.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?