Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 18 928 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Elmis | 2008-05-05 19:29 | |
![]() | Italiensk skum mjölk, ger bra skum effekt! Jag har läst många jobbansökningar i mina dar och där jag arbetat har det konsekvent varit så att ansökningar fulla med stavfel, dålig svenska och särskrivningar har valts bort på förhand. Här har den som ansöker antingen ingen aning om att det kan vara viktigt eller om det till och med är en förutsättning. Inte heller har personen försökt lura arbetsgivaren genom att be någon "expert" att korrläsa. Då är det svårt att ge personen en chans tyvärr. Det är knappast bara i min bransch (kemibranschen) det är viktigt att mötesprotokoll, instruktioner mm bör vara så grammatiskt och språkestetiskt fullgoda som möjligt. Särskilt kundrelaterade företag. Så ja, nog allt är det viktigt att skriva rätt. Förr eller senare kommer det en dag då du måste skriva något flådigt och du kan ju inte åka på en räkmacka och be någon "fixa" till texten åt dig varje gång. Det slår tillbaka på dig förr eller senare. Och är detta med särskrivningar så himla svårt egentligen? loogard här ovan skrev att han hade problem att se vilka ord som ska stå ihop. Alltså...finns det alls särskrivningar i svenska språket? Ge mig några bra exempel där det anses vara korrekt. Om ni inte hittar nåt så får ni helt enkelt minska era spacetryckningar med X antal procent. Mindre jobb ju. :) | |
| Minta | 2008-05-05 19:30 | |
![]() | Jag håller med om att felskrivningar ibland är komiska och får en att le och det skadar ju inte. Vad sägs om en restaurang som serverade följande: Dagens rätt: Pitt i panna. | |
| manilj | 2008-05-05 19:38 | |
![]() | särskrivning i all ära, men är inte syftningsfel ännu mer irriterande? | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-05 19:39 | |
![]() | He he, Minta. Om du kollar ser du att det var Creamie som skrev "Att reklamer särskriver är ytterst pinsamt" och jag härmade henne för skojs skull och svarade med "Reklamer" för jag kunde inte låta bli. Det var faktiskt lite fult och ironiskt från min sida. Jag vill iof bli rättad eftersom det som Elmis skriver är en fördel att känna till vad som är korrekt. Så jag kan bryta mot det medvetet så mina anarkistiska föräldrar slipper skämmas för mig. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-05-05 19:43 | |
![]() | Jag har en bok som heter "Du vet att du är svensk..." och en av "tecknen" går i stil med om du tillhör dem som antingen ser särskrivning som ett komiskt inslag i språket, eller hör till dem som anser att särskrivning är en styggelse och genast tar fram pennan och korrigerar särskrivningsfel t.ex. i en restaurangmeny | |
| Forticert | 2008-05-05 20:33 | |
![]() | Kan det inte vara så att en del reklammakare medvetet särskriver för att det väcker mer uppmärksamhet en en helt rättskriven text? "Any publicity is good publicity" | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2008-05-05 20:41 | |
![]() | Här kommer ett tillägnat E Solu:) ETT TRUMPET SOLO | |
| Same_skit123 | 2008-05-05 20:42 | |
![]() | Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg och hävdar att det är av rent estestiska skäl och inte på grund av en dold agenda. Men det går ju att tvista om. | |
| Minta | 2008-05-05 20:52 | |
![]() | "Any publicity is good publicity" innehåller väl inga särskrivningar? | |
| creamie | 2008-05-05 22:53 | |
![]() | Nej jag blir helknasig på folk som särskriver ! Intelligens eller ej, till saken hör att de BORDE lära sig skriva rätt, för det KAN få fruktansvärt olikmenade meningar. Varför ska det vara så svårt? Håller med om att man skriver som det låter, man SÄGER inte sjuk sköterska, då SKRIVER man det inte heller! Man säger inte pung djur då SKRIVER man det inte heller! Jag undrar dock vad man ska säga som god medmänniska till alla dessa favoriserande särskribenter. Du passar bättre som engelsktalande? xD | |
| Iamx | 2008-05-05 23:29 | |
![]() | Kanske "herr toalett" inte är en allt för skojig särskrivning | |
| creamie | 2008-05-05 23:36 | |
![]() | HAHA! | |
| -bara Ann - Ej medlem längre | 2008-05-05 23:44 | |
![]() | "herr toalett" är en jättekul särskrivning, likaså "fru toalett"... Undrar hur deras barn ser ut.. antagligen "like shit".. Pung djur? hahaha.. fint.... | |
| creamie | 2008-05-05 23:55 | |
![]() | Fru toalett skriver man ju aldrig! xD Men dina följande skämt var roliga annars, Frugan med Humor förstår jag ;) | |
| stonehuggery | 2008-05-06 08:17 | |
![]() | Märkligt att denna tråden får ligga kvar så länge. Om särskrivning. Min om mildare former av korrekturläsning plockades bort omedelbart. Wellwll. okje.antar att dert ärvikgare att folk nte sär skriver en att dom skiver en läsligtext. Hellst ska rubriken också vra lite slarvad. Oh inlägget bör hanla omnåt väldigt sriöst ^^ "Livstida Fänglse straff åt peddofiler!!" Keep up the good work folks. | |
| Snoosy | 2008-05-06 08:25 | |
![]() | Det finns personer med dysleksi. Dem har svårt att få in rättstavade ord. Så att reta sig på att särskriva ord är lite väl. Vet en del som antyder när man råkar skriva fort ett ord, så bokstäverna i ett ord vänds lite, man ser dock vilket ord det är. Räcker det inte bara att veta. Aha, hon har inte rätt fingersättning när hon skriver. Löjligt att reta sig på sådana bagateller i livet. ;) Sen det där exemplet med styvpappa. klart det blir lite drastiskt när man delar på det. Men det är ju inte av mening från den som skriver jue :P | |
| Snoosy | 2008-05-06 08:28 | |
![]() | creamie: ''Nej jag blir helknasig på folk som särskriver ! Intelligens eller ej, till saken hör att de BORDE lära sig skriva rätt, för det KAN få fruktansvärt olikmenade meningar. Varför ska det vara så svårt?'' Säg det till våran kung och prinsessan Viktoria och andra som har dysleksi! | |
| liseri | 2008-05-06 08:36 | |
![]() | Särskrivning är ett problem - meningar kan få helt fel betydelse... Tex. Svart hårig sjuk sköterska.... | |
| Elmis | 2008-05-06 08:46 | |
![]() | "Dem har svårt"...? ;) | |
| Snoosy | 2008-05-06 08:52 | |
![]() | ja ?? eftersom det är ett handikapp så är det ju självklart så att dem har svårt med det. Eller tänker du på nått annat ?? | |