Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| MaadMaxx | 2009-04-30 00:01 | |
![]() | skitlångatår- precis, tack. :) | |
| Polly Juice | 2009-04-30 00:02 | |
![]() | Tack och lov att den där jobbige truto äntligen är borta - han kräktes ur sig gamla rasistiska klyschor i varenda tråd han såg, oavsett vad den handlade om. | |
| fåntrattis | 2009-04-30 00:02 | |
![]() | Pion ekrot: Sorry, jag tänkte ett steg för kort. Nå väl, jag tar gärna del av dina tankar. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-30 00:03 | |
![]() | Bra poäng jaap! Män begår brott, män har skrivit teorier om brott och män har stiftat lagar för att kontrollera brott. Det är inte förrän de senaste 20-30 åren som kvinnor varit i huvudrollen som forskare eller forskningsobjekt för t.ex. kriminologisk forskning, politiska diskussioner kring brottsprevention eller lagstiftningen. Så, en del av förklaringen till varför män begår brott, inklusive våldtäkt, är väl (så hemskt som det låter) för att det har gått att göra! Och jag menar inte för att det har varit okej, men i viss mån så har ju lagstiftaren tyckt att en gift kvinna INTE kan bli våldtagen av sin man, att en kvinna inte kan bli våldtagen utan att utsättas för fysiskt våld och så vidare. Nu när spelreglerna ändras, så har vi ju sett vad motreaktionen blir "utvattnat", "kommer att missbrukas", "otydligt" Tål att fundera på, inte sant? | |
| skitlångatår - Ej medlem längre | 2009-04-30 00:12 | |
![]() | Kontroll. Kvinnor ska hållas tillbaka, rätta in sig i ledet och stödja patriarkatet. Moder natur förstörs och kvinnor våldtas i takt med hur de skaffar sig chefspositioner, makt och pengar. Jag bara spånar lite, har inget statistiskt ben att stå på. | |
| strom9030 | 2009-04-30 00:18 | |
![]() | Nej, de påstådda orsakerna pekar just på offrets del och inte på gärningsmannen. Allt cirklar kring beteende och utseende hos offret. Frågan är varför beteende, klädsel påverkar gärningsmannen så till den milda grad att en våldtäkt triggas? Hur är man funtad då och hur betraktar gärningsmannen offret. Är det verkligen så att kvinnor i t.ex muslimska länder inte utsätts för våldtäkt för att de klär sig i burkha och fotsid kappa? Självklart inte, kanske är förekomsten av våldtäkter till och med ännu större i dessa kulturer. Det lär vi kanske aldrig få veta men våldtäkter förekommer där också och då faller både teorin om "vågad" klädsel och troligen även beteende. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-30 00:23 | |
![]() | strom, försök inte göra detta till några generella observationer. De påstådda orsakerna som du nämner kom främst via en kvinna i denna diskussion igår. Tråden handlar egentligen om något helt annat, och jag tror att gemene man inte alls påstår att det handlar om en syn på offret som medskyldig, däremot finns det gamla värderingar som återspeglar hur vi positionerar oss i förhållande till varandra, och hur lagstiftarens intentioner märks i rättssalarna, tex. Jag tycker att det vore helt fel och väl radikalt att påstå att diskussionen här handlar om att kvinnans beteende och utseende påverkar hennes "skuld" eller "oskuld" i frågan. Du har naturligtvis rätt i varför teorin om "klädsel" faller. | |
| strom9030 | 2009-04-30 00:28 | |
![]() | Tack dude...du har då alltid en radda förslag :) ... Hur gör vi för att komma tillrätta med problemet? Någon som har förslag? Kan man åtgärda problemet utan att förstå mekanismen bakom det? | |
| strom9030 | 2009-04-30 00:36 | |
![]() | dude...varför tror du att jag försöker göra detta till några generella observationer? Däremot kan jag utan att skämmas konstatera att kvinnor har svårt att hålla ihop, till och med i en så här tragisk fråga. Det är beklämmande. Vissa inlägg här gör mig mörkrädd och jag känner mig hotad av ett bakåtsträvande som ligger och lurar. Jag håller med de som i sina inlägg varit väldigt positiva till den höga statistiken, vilken pekar på att kvinnor faktiskt vågar anmäla övergrepp i mycket högre grad nu än de någonsin gjort tidigare. Det är modigt med tanke på det obehag som ofta väntar även efter själva övergreppet. Tänk bara tanken på att först ha blivit utsatt för ett oerhört övergrepp, anmält det och sedan blivit misstänkliggjord, ifrågasatt och misstrodd? Illa... | |
| strom9030 | 2009-04-30 00:38 | |
![]() | Jag har väl klantat till det och fått dig på villovägar dude...Jag har inte adresserat någon i det inlägg du reagerade på men det kom till efter en reaktion på någon som satt i apbur. That´s all. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-30 00:42 | |
![]() | aha, okej då är jag med. tänkte väl det! ;) Något motsägelsefullt så är det ju fantastiskt om det är så att det är anmälningsbenägenheten som ökar (vilket borde vara en naturlig följd av ökad jämställdhet och att polis och rättsväsende tar kvinnor som utsätts för övergrepp på allvar); då behöver det faktiskt inte vara så att sverige förvandlats till ett "våldtäktsparadis", snarare tvärt om. | |
| strom9030 | 2009-04-30 00:48 | |
![]() | Som någon (man tror jag bestämt) redan sagt så är redan en våldtäkt en för mycket och det är knappast så att vi ska kan känna oss stolta över att behöva föra statistik över det här eländet överhuvud taget...oavsett vilken plats vi ligger på. Sovdags. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-30 00:50 | |
![]() | Precis som ett dödsfall i trafiken är för mycket, eller en oskyldigt dömd är en för mycket... jag tycker definitivt det är något att vara stolt över om det faktiskt är så att historisk företeelse (både brottet och i vilken utsträckning det anmäls) ändrar karaktär i positiv riktning. OM det nu är så, den där rapporten har ju ingen sett ännu. | |
| apbur | 2009-04-30 00:53 | |
![]() | Strom, jag orkar inte ens bemöta dina anklagelser, du får lära dig läsa först. Om man inte vill bli ifrågasatt bör man inte sätta sig i en rättssal. Får jag fråga, hur vill du att man kommer fram till brottets allvarlighetsgrad om man inte får ställa frågor som kan göra att man närmar sig sanningen om vad som faktiskt hände? | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-30 18:54 | |
![]() | Asien: Japanska soldater våldtog systematiskt kvinnor under andra världskriget. Japanerna tvångsrekryterade tusentals sydkoreanska kvinnor som så kallade trösterskor. Bosnien: Under kriget i Bosnien 1992–95 samlade bosnienserberna ihop muslimska kvinnor i särskilda läger där de våldtogs tills de blev gravida och tvingade att föda förövarnas barn. Rwanda: Under folkmordet i Rwanda 1994 beordrade Hutu-ledarna sina trupper att våldta tutsikvinnor som en del av krigföringen. Kongo Kinshasa: Båda sidor i konflikten i östra Kongo våldtar systematiskt kvinnor ur civilbefolkningen. Ofta inför deras män. Sånt syns förstås inte i statistik. Källa: Röda Korset (förvisso läst i Aftonbladet, denna källa till enbart lögn enligt vissa) Någon form av sexuell upphetsning måste ju finnas, speciellt hos män och jag undrar (ställer nu frågan till er män, som väl förmodligen känner den manliga kroppen allra bäst, inte därmed sagt att ni är våldtäktsmän förstås): HUR kan man våldta urskiljningslöst och på "kommando"? | |
| LowProfile - Ej medlem längre | 2009-04-30 18:59 | |
![]() | En uppsats i ämnet "Våldtäkter i krig". www.redcross.se/rkcs...pp sats.pdf Att våldföra sig på den kvinnliga befolkningen är ju det ultimata sättet att förnedra fienden. | |
| ppi | 2009-04-30 19:03 | |
![]() | Vietnamesiska kvinnor stoppade upp rakbladsfyllda bamburör i muffen. Skit ska skit ha. | |
| LowProfile - Ej medlem längre | 2009-04-30 19:05 | |
![]() | Instämmer. | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-30 19:12 | |
![]() | Får man problem om man uppfinner något liknande men smidigare för tjejer att använda när de går hem ensamma på natten eller ute på krogen och så. Utifall att. | |
| pion ekrot | 2009-04-30 19:15 | |
![]() | www.ebaumsworld.com/...ew /389113/ | |