Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 71 |
Mobilspel
| Pågående | 19 593 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ___Tania___ | 2009-09-11 13:54 | |
![]() | Jag tror att i pratet om socker, och allt tjafs om anhängare eller ej, så var någon ledsen, och så kom jag in med en synpunkt, som ledde till någon slags självömkan, och behov av att prata om något personligt. Med tanke på att var trejde person i världen, någon gång drabbas av cancer, vore det ju rätt underligt om ingen visste något alls om cancer. Tyvärr är folk väldigt noga med att om de själva varit med om något, så vet de mest. | |
| sorryme1 - Ej medlem längre | 2009-09-11 13:54 | |
![]() | Tania du är säkert allsvetare bara för att du går i skolan. Jag är imponerad, får jag bli ditt fans? | |
| ___Tania___ | 2009-09-11 13:57 | |
![]() | sorryme, nop, absolut inte.. Värst vad ni triggas av att jag har åsikter då. | |
| Tess 08 | 2009-09-11 13:57 | |
![]() | Här är upprinnelsen till diskussionen om cancer och vad det är... ___Tania___ 2009-09-11 00:51 Jag skrev väl inte att jag har svårt att mäta upp mat? Har du glömt ärftlighetsfaktorn? Du pratar om din sjukdom. Alltså kvittar det vad du gör. Du har dåliga gener. ___Tania___ 2009-09-11 00:51 Fetma är också en effekt av arv och miljö. Tess 08 2009-09-11 00:55 Nej, jag har inte dåliga gener, jag har (haft) en sjukdom... Den gör att vissa grejer inte är som de var tidigare. Det har väl itne med generna att göra?? Jag för ju inte över sjukdomen till mina barn?? Du skrev inte att du hade svårt att mäta upp mat du skrev att du brukar koka för lite pasta... och sen de stora problemen med tallriksmodellen... | |
| ___Tania___ | 2009-09-11 13:58 | |
![]() | junkgirl, rabiat, är det lika med annan persons åsikter? Blir ni så irriterade, så kan ni ju bara strunta i mig, men nu tror jag ni faktiskt gillar det rätt så bra. | |
| vulcan | 2009-09-11 13:59 | |
![]() | forumadmin: Jo, SylviaP sa det vettigaste som nån sagt här på ett tag. Så jag tar mig själv och övriga skyldiga (ingen nämnd, ingen glömd) i örat och uppmanar till: - en återgång till trådens huvudämne - att inte fylla tråden med personliga trätor --- Ett förtydligande angående första punkten är kanske också på sin plats eftersom en deltagare i ett tidigare inlägg ansåg att ett antal andra personer bröt mot debattreglerna genom att inte godta en underliggande premiss om att socker är farligt och olämpligt. Om vi i ett forum som det här tillämpade "håll dig till ämnet"-regeln på det viset så skulle man kunna kväva opposition i vilken tråd som helst genom att t ex kalla den "Varför kommunism är världens bästa ideologi" Att i en sån tråd komma med invändningar mot själva grundpåståendet är INTE att avvika från ämnet. Man har helt enkelt inte rätt att begränsa tillåtna åsikter inom en tråd. Däremot vore det avvikelse från ämnet att försöka kidnappa tråden till att istället handla om konservatismens stora fördelar. Däremot är det ibland oundvikligt att komma in på ett motsatt perspektiv för att bemöta ett påstående. Sen är det också ett naturligt inslag i diskussioner att de utvecklas med tiden och kommer in i lite nya spår. Så så länge vi pratar om socker så tycker jag att det är helt okej med lite nya vinklingar som kanske inte handlar direkt om när barn ska få börja äta det. | |
| apbur | 2009-09-11 14:16 | |
![]() | Jag anser att man bör ha koll på ungefär hur mycket socker det man äter innehåller. Man bör också vara medveten om sockrets inverkan på kroppen och bruka det med förnuft. Om jag känner mig lite trött utnyttjar jag gärna sockrets effekt, äter en liten måltid så jag inte blir däst och trött och avslutar med något sött. Att det skulle vara farligt är väldigt överdrivet. Det socker som redan finns i frukt och bär behöver man knappast bekymra sig över såvida man inte är frukterian. Det sockret kommer i sån liten mängd att det är försumbart men det påverkar kroppen på precis samma vis som fruktos som tagits ut ur frukten och pillats in i en läsk. Man bör akta sig för väldigt söta livsmedel, speciellt drycker där man får i sig stora mängder socker väldigt lätt. Jag tror också det är lämpligt att göra skillnad på efterrätt och mat. När vi blandar in socker i den dagliga kosten börjar det gå utför och kan påverka hälsan. Ett barn ska inte lära sig att frukost smakar sött. Frukost ska inte bestå av kalaspuffar med chokladmjölk, det är efterrätt och ska betraktas som lyx, precis som plumspapper tidigare varit inne på. Men att förvägra sina barn socker i alla dess former tycker jag verkar onödigt då det faktiskt inte är hälsovådligt om man är frisk i övrigt, rör på sig och äter det med måtta. | |
| vulcan | 2009-09-11 14:39 | |
![]() | forumadmin: Två inlägg raderade pga att de helt resp. delvis inte höll sig till min uppmaning ovan. En del av det sistnämnda inlägget var on topic. Jag mailar det till skribenten som får avgöra om h*n vill lägga in det igen. | |
| Junkgirl - Ej medlem längre | 2009-09-11 15:57 | |
![]() | Lägger glatt ut den del som var on topic igen, då :)) Vad gäller leverne i stort, sockerintag en del av det, både i godis, mat och alkoholform så får väl var och en leva efter sin egen uppfattning. Kroppar är dessutom olika och behöver/tål olika saker/mängder olika bra/dåligt. Själv är jag väldigt sockerkänslig och håller mig lugn på den fronten utan att överdriva. Dricker jag alkohol så väljer jag rödvin t.ex. som inte innehåller så mycket socker. | |
| ___Tania___ | 2009-09-11 17:47 | |
![]() | Vulcan, helt var väl att ta i? Jag skrev om sockerberoende och endorfiner. Kopllingen som vissa verkar ha missat. | |
| ___Tania___ | 2009-09-11 17:47 | |
![]() | Kopplingen* | |
| vulcan | 2009-09-11 17:50 | |
![]() | okej - då kan du väl lägga in det som var on topic då igen. | |
| Tess 08 | 2009-09-11 18:26 | |
![]() | Jag hävdar fortfarande att det är viktigt med förnuft i de flesta situationer. Att äta en tallrik gröt med ca en tsk socker på tycker jag är helt ok. Naturligtvis ska man inte ösa 1dl socker över en tallrik gröt. Jag kan heller inte tro att denna tsk socker jag häller på min frukostgröt är så skadlig för mig. Till små knoddar som äter babygröt pytsar jag inte på socker. Inte heller kokar (kokade) jag gröten med salt i heller... | |
| Bäste Rob - Ej medlem längre | 2009-09-11 18:31 | |
![]() | För mycket och för lite skämmer allt, som min mor brukar säga. Dvs lagom är bäst. Självklart är det inte farligt att äta socker ibland. | |
| Mouche - Administratör | 2009-09-11 18:38 | |
![]() | A) Jag har raderat inlägg från en viss skribent pga av dess irrelevans. (Läs: Rena rama dumheterna!) B) Jag uppmanar just den skribenten att coola ner sig ordentligt och om inte det passar så kanske det finns andra forum där hennes/hans "debattteknik" förmodligen passar bättre in än här på Betapet. C) Det har sagts till ett par/tre ggr redan att vissa av er som skriver här ska sluta upp med att angripa andra på det sätt som förekommer ideligen här i tråden. Händer det igen så kommer jag att vidtaga åtgärder för att käbblandet ska upphöra + att jag stänger tråden! Saken är den att här är det -inte- tillåtet med personliga påhopp eller att mer eller mindre, och det utan uppehåll, trakassera motdebattörer. Detta gäller alla oss som gästar Betapet! Det är fredag (äntligen), låt oss nu njuta lite helgfrid vet jag! Mouche | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-11 18:48 | |
![]() | Jag är lite emot lördagsgodis där man ger godis en stor roll och barnen riskerar att börja tigga som hundar redan på fredag kväll. Eller att man får lov att åka på mac donalds en gång per vecka. Är för vardagslyx helt enkelt, förutsatt att måltiderna är nyttiga. Med lyx menar jag inte bara att man inte ska få det jämnt utan att det ska vara lyxigt och exklusivt. Jag tror det dåligt om barnen börjar salivera när man säger Mc Donken eftersom de i brist på rikare smakupplevelser uppfattar det som lyx och kul. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-11 18:50 | |
![]() | Alltså presentera tidigt franska köket och gör egen chokladmousse så att ungen i framtiden helst spyr upp den där mc flurryn eller vad det nu kallas. | |
| apbur | 2009-09-11 18:58 | |
![]() | Jag uppskattade körsbär i likör i aladdinasken redan som litet barn. Jag förstod dock att det inte riktigt var socialt accepterat att jag roffade åt mig vuxenfavoriterna så jag brukade ta de ljusa barn-bitarna bara för att inte stöta mig med någon. Hatade också att sitta vid "barnbordet" vid middagar. Maten var ju fruktansvärd jämfört med de vuxnas. Som tur är är min mor en mycket klok kvinna och lät mig naturligtvis få komma till de vuxnas bord och äta det som barn ska hata. | |
| Dyslekso | 2009-09-11 19:01 | |
![]() | Skulle va gött om din mamma började debattera här apbur. :) | |
| Junkgirl - Ej medlem längre | 2009-09-11 19:04 | |
![]() | Körsbär i likör var min favorit också :)) När jag blev litet äldre var det Bananlikör och Kirsberry som var favoriterna. Huvva!! Som tur är har det gått över nu. | |