Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 20 105 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-11 17:33 | |
![]() | Minta: jo du den som talar har ganska stor makt att påverka och därmed avgöra hur ett ord kommer att uppfattas. detta via tonläge, sammanhang, ev förstärkt med kroppsspråk, ironi, hån, neutralitet etc. så till stor del kan man visst förutspå och påverka mottagandet av ordval och formulering i samtal såväl som påstående och tilltal. du som älskar länkar kanska kan länka om detta. fast du får mer erfarenhet av vidden i detta via samtal live. och jag står fast vid att ordet neger är presis så negativt laddat som språkaren eller för den delen åhöraren vill tolka och förmedla ordet på. det är ett etablerat, internationellt ord, ett ord som brukas dagligen, ett ord som i många och ofta förekommande sammanhang används, skrivs, hörs, sjungs och nyttjas i dagligt tal även i kretsar enbart bestående av just negrer. så, jag skall alltså avstå mig rätten eller det naturliga bruket av ett ord pga att min hudfärg är fel för lämpandet av just det ordet? men hade jag haft ett annat ursprung eller mitt släktträd sett annorlunda ut så skulle jag få säga det ordet? hör du / ni inte hur orimligt detta är. en neger är en neger, det är upp till situationen, tonen, tilltalet, sammanhanget etc samt till åhöraren att avgöra om det för stunden är rätt ord eller ej, om det är nedlåtande eller kränkande. och som alla andra ord i ett samtal eller i en beskrivning skall ord framföras på ett sätt där det inte misstolkas eller kränker. om en rar gammal farbror kallar en liten flicka som går förbi för "lilla-flicka" på ett gammalt faderligt och hjärte varmt vis är det acceptabelt, men om farbrorn dreglar och väser fram lilla flicka är det aningen peddo varning. ska vi förbjuda eller avråda alla äldre manspersoner att ta dessa ord i sin mun pga det? ordet är ok, och riktigt. - neger. men bör väl nyttjas med omsorg och respekt. och det är inte samma sak som att konstla kring ersättningsord eller gå som katten kring het gröt och undra vad han var figur, svart, afrikan, afrikanskt påbrå, färgad, mörhyad.....för han var väl inte neger? | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-11 17:37 | |
![]() | Krillmaster: Är du medveten om att det finns väldigt ljushyade svarta som de flesta inte skulle kalla negrer? Dvs de som har svarta föräldrar och själva blev väldigt ljushyade, kanske ser ut att ha någon neger långt bak i släktträdet och ljushyade längre fram. Är en neger alltid en neger då? | |
chilicrust - Ej medlem längre | 2010-04-11 17:39 | |
![]() | sluta säg neger! | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-04-11 17:39 | |
![]() | Jag tycker båda sidor i diskussionen har poänger. Jag upplever ingen värdeladdning i ordet neger, men så länge det finns de som gör det (oavsett om det är de svarta själva eller vita människor på ett forum) ser jag inte varför man behöver trilskas med att använda det. (Att man trilskas, tror jag handlar mer om envishet och vanans makt än att man hyser rasistiska åsikter.) Däremot har jag svårt för när det slår över åt andra hållet, som TS är inne på, så att nedlåtande ton mot svenskar är ok eftersom invandrare eller mörkhyade per definition antas slå ur underläge. Samma princip skall gälla för alla, annars blir det omvänd rasism - och den omvända rasismens princip är i sig förödmjukande eftersom den förutsätter att minoriteten inte har samma ansvar eftersom det är synd om den. | |
Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-11 17:44 | |
![]() | Krillmaster: Menar du att eftersom korkade vita rasister smutsat ner ordet neger så ska inte det hindra andra från att använda det? Det har iofs även smutsats ner av den kolonialtid som det skapades i och kanske även lite av det faktum att svarta genom hela historien diskriminerats av diverse vita fjantar. Du har fått svart på vitt(ursäkta vitsen) från flera länkar att ordet upplevs kränkande, ändå utgår du enbart från din egen tolkning som att den skulle vara allmängiltig för hur alla uppfattar ordet i fråga. Är det så lyckat? Att säga svart eller mörkhyad är förresten inte ett "ersättningsord" för de flesta, det är i det här fallet snarare ett tecken på att man har empati för företeelser man själv inte nödvändigtvis upplevt och att man har förmågan att låta sitt språk utvecklas. Att du jämför detta med en otäck snuskgubbe som snuskar sig genom att ragga på för unga tjejer, som att tonfallet är problemet och inte ordens betydelse i sig, är också lite märkligt du. | |
chilicrust - Ej medlem längre | 2010-04-11 17:45 | |
![]() | Tänk om de på fejsbok såg er nu | |
micro113 | 2010-04-11 17:47 | |
![]() | krill_master Du menar alltså att om någon ger dig signalementet svar man av afrikanskt ursprung -- då är du för dum för att förstå det signalementet. Men om man säger neger så förstår du precis? Exakt vad är det du kan utläsa av det senare men inte av det första? Förklara. | |
micro113 | 2010-04-11 17:48 | |
![]() | svart man* | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-11 17:48 | |
![]() | Larvbrud: vänd på det är han svart? för vad är en ljussvart? michael jacsson då..... men han var ju faktiskt neger. och fortfarande väldigt få av er som faktiskt vet om att det bor en miljard negrer på vår jord. hur kommer det sig att asiater, indianer etc skall ha ett samlingsord för sitt folk och ursprung icke knutet till nyans eller nation? men inte negrer, ni sitter alltså hemma i huset i lilla svedala och bestämmer vad en miljard negrer över hela världen aser kränkande och inte? och på er slutsats kommer ni fram till att de faktiskt är negrer, men bara i sina egna ögon. ur alla andras perspektiv är de färgade, mörhyade, svarta, afrikaner etc. för annars kränker du dem, men de är inte negrer..... | |
chilicrust - Ej medlem längre | 2010-04-11 17:50 | |
![]() | säg svart då komigen | |
alexon | 2010-04-11 17:52 | |
![]() | sylviaplath vann diskussionen. stäng tråden. | |
micro113 | 2010-04-11 17:53 | |
![]() | krill_master De är av afrikansk ursprung -- det är det som förenar dem. Dessutom diskvalificerar du just en av dina egna motiveringar till att använda ordet -- för när du drar in MJ i diskussionen, så visar du ju bara att N ordet faktiskt inte alls är beskrivande på något vis. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-04-11 17:55 | |
![]() | Om en främmande person på en myndighet, ex Skattemyndigheten, skulle referera till någon som "neger" så skulle jag tänka att personen var korkad och hade dåligt omdöme. Det handlar om sociala koder och att ta med i beräkningen att en främmande människa faktiskt kan ta illa vid sig av ordet. Så när jag säger att ordet inte är värdeladdat för mig, menar jag egentligen i min privata sfär där jag tydligt vet att ingen är det minsta rasistiskt lagd. Där skulle det vara ett konkret sätt att beskriva någon. | |
chilicrust - Ej medlem längre | 2010-04-11 17:55 | |
![]() | vaddå "dem"? upprörande! det som förenar OSS är att vi är människor | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-11 17:57 | |
![]() | den här svarta mannen av afrikanskt ursprung kanske är uppväxt på jamaica och har inte en släkting som haft något med afrika att göra på över 350 år... kan du då säga att han har afrikanskt ursprung? att du dömer honom som en kille med relativt snar relation med afrika utan att ens känna honom kränker nog honom mer när det visar sig att han anser sig som en heljamaican och stolt neger med hjärtat i karribien som själv kallar sig neger än det faktum att någon påstod honom vara neger. som svar på din fråga: jag förstår båda beskrivningarna av personen men den ena beskrivningen kan visa sig vara väldigt missvisande och förhastad och måla in mer i sanningen än vad som visade sig stämma. | |
chilicrust - Ej medlem längre | 2010-04-11 17:57 | |
![]() | ja men säg jamaican då? är det svårt eller? säger du blekansikte om norrmän? | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-11 18:02 | |
![]() | micro: MJ VAR, observera VAR neger, vad tusan han blev sen utöver en otrligt begåvad artist tror jag det är få som egentligen vet. du ska inte ta allt så allvarligt. | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-04-11 18:03 | |
![]() | Negrerna är av afrikanskt ursprung OCH har svart hudfärg. Det är DET som förenar dem. :) | |
chilicrust - Ej medlem längre | 2010-04-11 18:03 | |
![]() | mulatt kanske, får man säga det? | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-11 18:08 | |
![]() | men snälla chillicrust, det är ju det som är poängen. man kan inte bara häva ur sig ett påstående om folks ursprung och påstå att den eller den personen kommer från en viss region utan att veta. just därför är ett samlingsord som inte kan missuppfattas en bra lösning, precis som asiat, indian etc. jag vet inte om kvinnan på resturangen var från kina, japan, taiwan ... men jag vet hon var asiat. jag minns inte om killen med blåsröret jag såg på discovey var från nicaragua eller peru, men han var indian. jag vet inte om killen som sprang 2000 meter på eurosport på rekordtid var från kenya eller jamaica, men han var neger. | |