Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 19 534 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bosse_s | 2011-01-03 18:39 | |
![]() | Måns, en liten fråga till dig: hur vet du att det är "helt vanliga snubbar" som är sexköpare? Det jag läst, framför allt skildringar från prostituterade, att sedan det blev kriminaliserat så är det INTE helt vanliga snubbar som köper sex. Just för att det är olagligt att köpa, men inte att sälja, så har kunderna blivit mer "ljusskygga": Det är män som vet att de, men inte säljaren, har allt att förlora på om de åker dit. Att köpa sex blir för dem mer än bara kostnaden som insats, utan även risken att åka dit - det innebär att prostituterade vittnar om mer hänsynslösa kunder: De vill ha ut så mycket som möjligt av sitt köp med minsta möjliga risk för att själva åka dit. Jag tror inte det är vanliga killar som klöper sex I SVERIGE. Det gör på sätt och vis att bilden av sexköparen bekräftas per automatik här, och dessutom bilden av den prostituerade som utsatt - de är hon också per automatik, inte minst för att hon är den som inte bara säljer sin kropp utan också möjliggör en affär där köparen kommer att göra allt för att inte åka dit, kanske inklusive att utsätta henne för större fara. | |
| Måns_E | 2011-01-03 18:48 | |
![]() | Tja, jag vet ju bara vad jag har läst om i diverse undersökningar, men visst du har absolut en poäng i att kriminaliseringen av torskarna knappast gör det tryggare för de prostituerade. Men trots det så pekar det mesta fortfarande på att de flesta sexköparna är ganska vanliga snubbar: www.arbetaren.se/art...xx 20100122 | |
| bosse_s | 2011-01-03 18:59 | |
![]() | Tack för artikeln Måns, det beror väl på vem man frågar. På sätt och vis så tycker jag dock att det som står i artikeln bekräftar den bilden som de prostituterade ger: " Lite generaliserande kanske man kan säga att de är vana att ta vad de vill ha..." Antagligen är det så att även "vanliga snubbar" anpassar sig till situationen, är det förenat med större risk att ta det man vill ha, så ser man också till att göra det man kan för att inte vara den som tar stryk i situationen!? Jag vill hålla med dig, för jag tror ö.h.t inte att det är något bra att hävda att köpare och säljare av sexuella tjänster är "onormala". Det bidrar bara till stigmatiseringen, utanförskapet och möjliggör att staten kan tillta allt mer kränkande åtgärder. Det bästa som kunde hända lagstiftaren var väl att allt fler prostituterade har visat sig vara hårt utsatta utländska kvinnor som säljs av en hallick som förser dem med fickpengar och husrum i fantastiska sverige. Jag menar, nu är det ju i alla fall inte svenska (tjack)horor längre, utan mest östeuropeiska tjejer. Lite bättre tycker säkert en del... tyvärr. | |
| felix-w - Ej medlem längre | 2011-01-03 19:08 | |
![]() | Den som vågar kan ju läsa Maj-Gull Axelssons "Rosario är död". Beskriver dock barnprostitution men sätter köparna beter sig skiljer sig inte nämnvärt från vuxenprostitution. | |
| kolbjörn | 2011-01-03 19:23 | |
![]() | Märkligt att kroppen blir så helig och magisk när det kommer till just sex. Det är OK med alla andra kroppsarbeten tydligen... och att servera mat och dryck åt rika farbröder? Skådespel? Massage? Musik? Dansunderhållning? Men när könen vidrör varandra blir det heligt tydligen. Nu lever vi i en köp och sälj-värld, varför skulle just sex vara förskonat ifrån det? Det är också jävligt lätt att sitta på sin kammare och ha åsikter om hur förstörd man måste vara för att bli sexarbetare. Finns nog en väldig blandning. Finns säkert folk inom vvs-branchen som inte skulle hamnat där om deras uppväxt inte var taskig. Det har väl fan inte VI med att göra..? De är vuxna nu och får väl göra vad de vill oavsett om de har formats till det på något sätt eller inte. Sen får ni hålla isär trafficking och prostitution. Det är väl en jävla skillnad på att beställa en biljett och åka till Motala och att bli kidnappad och förd dit. Slutligen menar jag att folk bör sluta se på sexköpare som avskyvärda människor med tanke på att nästan alla konsumerar porr i någon utsträckning. Är det egentligen någon nämnvärd moralisk sträcka mellan porrkonsumtion och sexköp liksom? | |
| numsan | 2011-01-03 19:31 | |
![]() | Det är väldigt intressant att lyfta skillnaden i att konsumera porr och köpa sex. Som du nämner så är ju egentligen skillnaden väldigt liten. Det är såklart enklarare att moralisera över prostitutionen då man enklare kan skjuta ifrån sig porrbranschen som att "någon annan" utför själva handlingen. Går man till en prostituerad måste man utföra gärningen själv. I båda fallen köper man ju dock samma produkt. Produkten är sex. Alltså - sexköp. | |
| Måns_E | 2011-01-03 19:53 | |
![]() | Jo, man får väl förutsätta att de som köper sex på något sätt moraliskt försvarar sitt handlande, åtminstone för sig själv. Men då kommer vi in på om man verkligen skall låta moraliska ställningstaganden vara grund för hur man stiftar lagar? Vems moral anses i så fall mest ädel, och normativ? | |
| Måns_E | 2011-01-03 19:58 | |
![]() | Nja, oftast så brukar det åtminstone finnas ett lätt identifierbart offer och likaså en lätt identifierbar gärningsman. Problemet med sexköpslagen är att det känns lite konstruerat att kalla det så. Och då handlar det till syvende och sist vems moral man anser är mest ädel, vilket jag tycker är en dålig grund att stifta lagar på. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-03 20:00 | |
![]() | sosialtjensten prostitutions grupp i Malmö uppger att det finns ca 30-35 kvinnor ute varje kväll,dom uppskattar att 90% missbrukar heroin,källa statistiska centralbyrån | |
| Bitte - Administratör | 2011-01-03 20:05 | |
![]() | Sexköpare,, jag ska inte ens uttala vad jag tycker om det ,och ni som tycker det är OK,, vad skulle ni säga om grannen , eller någon anna bekant mot förmodan köper sex av din dotter,, är det fortfarande moraliserande att vara mot detta Bitte | |
| Måns_E | 2011-01-03 20:14 | |
![]() | Bitte, ja om din myndiga dotter VILL sälja sex så är det definitivt moraliserande att tycka så. Jag kan helt klart förstå att de skulle kunna väcka äckel hos dig som förälder (och du kanske också skulle känna dig misslyckad i din föräldraroll), men trots det så skulle det vara moraliserande. Hon bör väl ha rätt att få göra vad hon vill med sin kropp? | |
| Yamma | 2011-01-03 20:26 | |
![]() | Bitte, samt alla andra som känner att de måste använda döttrar i sina moraliserande inlägg: Om mitt barn, oavsett om det är min son eller dotter, skulle arbeta med något han/hon älskade, vem skulle jag vara att döma? Om han/hon skulle välja ett yrke som han/hon avskydde, så skulle jag hjälpa dem ur det på alla sätt jag kunde. Jag förstår poängen med att försöka sätta skräck i folk genom att använda en så familjär person som ens dotter, men det ger fortfarande samma moralpanikerande bild, och de som är för sexköp delar inte er syn på sex. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-01-03 20:31 | |
![]() | Låter lite som gammeldags syn på homosexualitet? Alltså att dra exemplet "om det vore din son/dotter". | |
| felix-w - Ej medlem längre | 2011-01-03 21:10 | |
![]() | Väntar bara på att någon kommer använda begreppet "den lyckliga horan". Som att det skulle finnas någon sådan. Tror ni på fullt allvar ni som förespråkar prostitution att det finns någon som vill fortsätta vara prostituerad? När ni haft samtal med kvinnor som varit i den svängen, hur jävla trasiga de är. Behöva bedöva sina känslor med alkohol, narkotika. Sömntabletter för att ens kunna få sova. Lägg av med att romantisera prostitution. | |
| Nancy_B - Ej medlem längre | 2011-01-03 21:21 | |
![]() | Är det nån här som har läst "Varan och varat" av Ekis Ekman? Bra bok som granskar diverse prostitution och myten om sexarbetaren, den nya fräscha entreprenören som säljer en vara som vilken som helst. tar också upp surrogatmödraskap, men i andra delen. | |
| numsan | 2011-01-03 21:22 | |
![]() | Felix-w - Uttrycket "den lyckliga horan" har använts otaliga gånger i den här tråden. Det är dock ett uttryck som oftast används av de som är odelat negativa till prostitution. Det brukas som ett argument på sättet att det sulle vara en utbredd myt. Är man inte "emot" (behöver inte betyda att man nödvändigtvis är FÖR prostitution) behöver man inte använda det uttrycket eftersom det är ett ickeargument. Det enda som behövs för att slå hål på det är att en enda person har erfarenheter av att sälja sex som är positiva. Och det har vi ju redan haft i denna diskussion. Sen håller jag verkligen inte med om att "den lyckliga horan" skulle vara någon utbredd myt. Normen är väl snarare att tycka och tro, precis som du lägger fram, att prostituerade ALLTID är trasiga människor som mår dåligt både fysiskt och psykiskt och dessutom nyttjar olika typer av droger för att bedöva sin misär. Hur ofta pratar men om "den lyckliga städaren" eller "den lyckliga sophämterskan"? Vilka är vi att döma huruvida människor trivs med sitt yrkesval eller inte? Ska alla yrken som du själv aldrig skulle tänka dig att inneha plockas bort? | |
| numsan | 2011-01-03 21:58 | |
![]() | Felix-w - Menar du att det inte finns yrken som man inte måste plugga till? Jag kan komma på otaliga sådana. Och dessutom kan man definitivt bli bättre på sex av att studera det, så det beror väl på vilken nivå du vill lägga din prostitution på antar jag.. | |
| ANDERStG | 2011-01-03 21:59 | |
![]() | felix: Det är världens älsta YRKE säger ju till och med motståndarna. | |
| ANDERStG | 2011-01-03 22:00 | |
![]() | Jag tror knappast lyxeskorterna är så mycket mer pålästa än asfaltsblommorna. Eller? | |
| jojo666 | 2011-01-03 22:01 | |
![]() | fan, kan inte hålla mig längre nu.. Jag har gått på gatan, varit hora. så har ni några frågor så svarar ja gärna! | |