Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 986

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2011-09-30 23:21
Antal inlägg: 5539

Satyra-visst kan det vara så men om man använder bibeln som sin riktlinje i livet så ska man ju vara medveten om att det är ett hopplock av präster som dessutom valde bort en del skrifter som ansågs kontroversiella. Man anpassade det hela så det passade redan från början. Det är alltså inte Guds ord man läser utan endast det som påstås vara det och som dessutom är redigerat och på sätt och vis bedömt av "förläggare" precis som man gör med böcker än idag.
Mina fakta är som du påpekar självklart nedskrivna av forskare och historiker för jag har ju knappast rotat runt bland gamla arkiv själv. Men skillnaden är väl att detta vet man har hänt till skillnad från det som beskrivs i de utvalda skrifterna i bibeln.

mikenomad - Ej medlem längre2011-09-30 23:21
Antal inlägg: 1428

www.youtube.com/watc...4C RkpBGQzU

dracena2011-09-30 23:23
Antal inlägg: 459

www.youtube.com/watc...BX yB7niEc0

slånbär2011-09-30 23:25

Att själva personen Jesus har funnits är ju tämligt klarlagt av flertalet historiker och forskare det som är tveksamt är ju själva slutet på just den personen liv eller rättare sagt -det som hände efter hans död och huruvida han var Guds som eller ej. Han var en av väldigt många predikanter som gick omkring i Palestina under den här perioden och utförde mirakel och förkunnade Guds ord. Han tog bara det hela steget längre och påstod att han faktiskt var den alla väntade på.Sedan om man valde att tro på det eller ej var ju upp till var och en.

Satyra2011-09-30 23:26
Antal inlägg: 4561

slånbär - Ja, precis som man ansett att Bibelskrifterna varit - nedklottrade av sin tids forskare/historiker/allsv etare.
Tror ärligt talat inte att det går att få någon direkt sanningsenlig fakta kring så gamla ting, gällande något så abstrakt som hur skrifter kommit till. Men var och en tror vad den vill. :-)

difkepan2011-09-30 23:30
Antal inlägg: 161

"Alltså man kan ju inte utesluta mirakel, men det får väl finnas gränser för vad någon med rudimentära kunskaper i biologi kan svälja med hull och hår". Ja.

difkepan2011-09-30 23:35

"Ja det har ju verkligen kyrkan anammat också genom århundradena. Inkvisitionen, korstågen, kristnandet av ursprungsbefolkningarna i kolonierna, Katolska kyrkans övergrepp genom århundraden( inte bara sexuella då), div kristna samfund världen över som tolkar bibeln på sitt eget lilla sätt och skapar sina små världar som oftast gynnar några få m.m. m.m. För att inte tala om alla problem i mellanöstern som grundar sig i religionen och dom senaste årens terror i Allahs namn. Listan kan göras lång på övergrepp som sker och har skett i guds/Allahs/Jehovas namn. Finns säkerligen en och annan husgud också som ligger bakom div oroshärdar i världen.", menar en skribent. Och vem håller inte med om det. Jag tycker illa om männniskor som utnyttjar tron till att begå ondska, precis som jag inte tycker om när Naturvetenskap och modern teknik resulterar i krigsmaskiner, at tmänniskor far illa och naturen blir skändad. Det är väl inte som tycker något annat. Eller?

dracena2011-09-30 23:37

Jesus blev sur när fariseerna undrade varför han inte tvättade händerna före måltid och till rättavisade dem genom att hävda att de inte lydde guds bud (via Moses) att döda sina olydiga barn.
Se Mark 7:9

Såååååååååå, vad fint, han var korkad nog att inte tvätta händerna före maten och svinig nog att propagandera för barnamord.
Eller ska vi ta det kapitlet också som en liknelse? Vad är moralen i detta?
Men det är skeptiker som är arroganta...jaja.

dracena2011-09-30 23:39

Ja difkepan, jag gillar inte heller när människor utnyttjar människors tro för att bete sig som skitstövlar.Som Jesus i exemplet ovan.

difkepan2011-09-30 23:41

Hej Slånbär.

Du säger: "Kyrkan och Gud hänger ju liksom mer ihop då och det som även idag görs i guds namn kan man ju då koppla till en gudstro." Allt ont som görs i Guds namn har inget med sann Gudstro att göra, enligt mig. Inte om mman tror på Kärleken som det största av allt. Det är enkelt. Många som har varit med i en kärleksrelation vet väl hur lätt man funderar kring hur nära kärlek och hat är varandra, ändå är det nog inte så många som tycker att de har med varandra att göra. När Kärlek är som bäst, så känns hatet som längst bort. Det är när man känner sig lite, otrygg och oälskad som det onda kommer in . Så älska mer!

Satyra2011-09-30 23:44

"Allt ont som görs i Guds namn har inget med sann Gudstro att göra, enligt mig."

Håller med.

difkepan2011-09-30 23:47

Bäste Clinton, du kan väl inte mena att någon förtjänar att spikas upp på ett kors eller genom annan tortyr avrättas? Det kan diskuteras, men dödsstraff är jag av princip emot.

slånbär2011-09-30 23:49

Men en väldans massa människor som står förgudstro utövar den i ett ont syfte fast dom självklart hävdar motsatsen och så har det varit i alla tider. Jag säger naturligtvis inte att alla som tror på Gud är onda och missbrukar sin tro , det finns en massa människor som gör väldigt mycket gott i guds namn också. Men när det missbrukas så slår det dubbelt så hårt mot dom som drabbas för dom tror ju också på Gud ofta men kan ju ha svårt att förstå hur man då måste lida för det.

difkepan2011-09-30 23:54

"Såååååååååå, vad fint, han var korkad nog att inte tvätta händerna före maten och svinig nog att propagandera för barnamord.". Het handlar om att man inte ska ägna sig åt rituella mönster och andra offerlikande företeelser. Självklart ska man vara ren om händerna, det var förresten därför judarna klarade sig så bra under vissa pestperioder genom tiderna.

Satyra2011-09-30 23:58

Att utföra onda gärningar bakom en påstådd "Guds vilja" har inget med tro att göra. (precis som difkepan skriver). Den "Gud" jag känner känner inte ondska och vill inget ont. Tvärtom! Krig begås inte i Guds namn - de begås av idioter som omtolkat bibliska skrifter för att ge rimlighet och berättigande till ondskefullt handlande. Att människan är girig, slug och ibland även våldsam, kan knappast lastas tron i sig. Två skilda saker!

difkepan2011-09-30 23:59

Du måste läsa denna sak i sin helhet, för att förstå andemeningen i de samtal där vissa försökte snärja Jesus, så som många försöker snärja KRistna idag. Alltså Markus 7:9.

dracena2011-10-01 16:23

difkepan

"Het handlar om att man inte ska ägna sig åt rituella mönster och andra offerlikande företeelser."

Eh? Vilken mental kullerbytta du måste göra för att komma till en sådan tolkning.Om något så handlar det om att Jesus är sur över att folk inte lyder "guds" lag men håller hårt på "människans" lag.
Det sedelärande i det är att det är gudomligt att döda dina olydiga barn men inte att tvätta händerna.Sjukt.

" Självklart ska man vara ren om händerna, det var förresten därför judarna klarade sig så bra under vissa pestperioder genom tiderna."

Vi vet tack vare modern vetenskap just hur viktigt det är, de helt riktigt antog att det var så tack vare erfarenhet (även om de inte visste något om bakterier etc.).Varför visste inte Jesus det?

"Du måste läsa denna sak i sin helhet, för att förstå andemeningen i de samtal där vissa försökte snärja Jesus, så som många försöker snärja KRistna idag. Alltså Markus 7:9."

Och hur klarade Jesus den här utmaningen? Om du hade missat att tvätta händerna före maten och någon påpekade det, hade du då deflekterat genom att peka ut en brist hos den andre? Är det vad en mogen, tänkande människa säger? Knappast, det är oerhört barnsligt och vi pratar inte om en 'vanlig' människa utan om någon som påstås var guds son.
Han om någon borde ha vetat att inte bara tvättar man händerna före maten, man gnäller inte som en barnrumpa om någon påtalar att man inte gjort det.

Och, som sagt, jag har läst bibeln.Det finns ingen kontext där "mörda dina olydiga barn" kan rättfärdigas.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-10-01 17:04
Antal inlägg: 1019

Erich von Däniken skriver i någon av sina böcker (kommer inte ihåg vilken) att det står nånstans i bibeln att "Jesus for i ett moln av rök och eld". Därmed menar han att Jesus skulle vara en utomjording, långt kommen inom sjukvård, och därmed kunde bota sjuka och lama. Det kan jag köpa, men inte den saga som bibeln måste vara.
sv.wikipedia.org/wik...C3 %A4niken

Nattöga2011-10-01 17:08
Antal inlägg: 4

Dänoicken är bra knäpp... jag tror på gud som gud och som den som skapade jorden och ingen kan ta ifrån mig min tro och nui får gärna försöka men hur mycket ni än försöker kommer jag ändå inte att förlora min tro.
att jesus har funnits är det ingen tvekan om, det som man skarare kan diskutera än väl i så fall OM han verkligen utförde alla under som det står i bibeln om... hur mycket ni än säger att gud inte finns så tror jag ändå att han finns och komemr att finnas hur många som än försöker "förneka det"

clinton2011-10-01 17:30
Antal inlägg: 283

difkepan
"Bäste Clinton, du kan väl inte mena att någon förtjänar att spikas upp på ett kors eller genom annan tortyr avrättas? Det kan diskuteras, men dödsstraff är jag av princip emot. "

...hehe, var nog med lite maltwhisky i blodomloppet jag skrev dom spydiga kommentarerna, men nog finns det säkert personer som förtjänar det, kanske dock inte Herr Jesus, även om man går omkring och tror man är guds son så var det väl kanske lite väl magstarkt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?