Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 33 |
| Inloggade | 81 |
Mobilspel
| Pågående | 19 453 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-10-02 13:50 | |
![]() | "Molly tonsäker? Nej nej, inte enligt mina öron" Den här meningen innebär ju om att du svarar "nej nej, inte enligt mina öron" på frågan : "Molly tonsäker? " Gunilla, Gunilla...... | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-10-02 13:56 | |
![]() | Mjau mjau klös | |
| Mini-mi | 2011-10-02 14:03 | |
![]() | Ollle är bäst=) | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-10-02 14:14 | |
![]() | Var inte Loreen (my heart is refusing me) med i Idol för länge sen förresten? Har för mig att hon var ganska kass också. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-10-02 14:24 | |
![]() | ja, Loreen var inte speciellt ... hm ... tonsäker :) hon var med i första omgången och gängade för övrigt segraren, Daniel | |
| Samla poäng | 2011-10-02 14:35 | |
![]() | Inget om Idol men några reaktioner på Satyras inlägg ”och har man inte gehör så kan man inte träna sig till att få det heller. Samma sak med taktsinne - hör man inte så hör man inte!” Vad är det då för idé med gehörsträning? Givetvis går det att träna upp gehöret (förmågan till melodisk, harmonisk och rytmisk uppfattning). Det är ju själva idén med musikutbildning. Absolut gehör är förmågan att utan referenston (t.ex. stämgaffel) kunna identifiera tonarter (eller en bestämd ton), absolut gehör är oftast en medfödd egenskap som ca 1 promille (1 av 1000) besitter. Absolut gehör är inte nödvändigt för att bedöma om något är falskt eller inte. Med ett tränat relativt gehör kan man lika bra avgöra om sång är falsk eller inte. ”MEN IGEN - Det finns inte utrymme för ett tyckande angående just tonsäkerhet. Varje ton har sin nivå/sitt läte, som alltså är mätbart och därmed faktiskt!!” Fel! Inom västerländsk tonal musik (dur och moll tonalitet) finns många olika sätt att sätta tonerna. Det är i den tempererade skalan som varje ton har ett faktiskt mätbar nivå. Men den skalan är en kompromiss (t.ex. piano, synt och gitarr med bandstavar). Där är alla oktaver är rena men t.ex. kvinterna är för små. Ett renstämt piano är alltså medvetet stämt "falskt" för att det ska gå att spela i alla tonarter. Solister eller körer som sjunger tempererat låter falskt i mina öron. Det finns olika sätt att temperera, liksom det finns ren stämning (med rena terser och näst intill rena kvinter) men stämmer man ett piano rent går det inte att spela olika tonarter. Det finns även Pythagoreisk stämning. Och detta alltså eftersom tonskalan är en faktisk lära som inte är öppen för "tycke-och-smak-rubbninga r". ;-) Hur man som solist "färgar" sin tonart, t.ex. med avsiktligt höga ledtoner, rena treklanger trots att piano och gitarr är tempererade är faktiskt "tycke och smak". A cappella körer och stråkensembler kan faktiskt sjunga/spela så det låter mycket renare än ett tempererat instrument. Detta är orsaken till att jag inte gillar sång där man använt "autotune" som justerar sången i den tempererade skalans halva tonsteg. Alla toner blir exakt indelade i den tempererade kromatiska skalan med 12 halva tonsteg och inget låter riktigt rent. | |
| Gunilla _ | 2011-10-02 14:51 | |
![]() | Gautama: "Men nu är det väl ändå lite efterkonstruktion Gunilla? När du säger att hon inte är tonsäker så menar du ju att hon inte klarar att hålla rätt toner, alltså det samma som att hon sjunger falskt." Nej, det är inte alls samma sak – och som jag hela tiden skrivit. Hon kan visst hålla tonen, men gör det bara nån sekund (för att hon inte klarar mer?) och det gör att det låter skit, det blir ett märkligt wailiande. En bättre förklaring kan jag inte ge i text. Och att förklara ljudligt funkar ju inte här... :) Satyra: "I övrigt så får jag bara inse att du inte vet vad du pratar om, Gunilla_ och låta dig tro att du gör det, för att slippa vidare "prata-med-en-vägg"-samta l." Tack för det! Jag tror inte riktigt att du hajar vad jag skriver heller :) | |
| anla | 2011-10-02 15:05 | |
![]() | Molly blir nog årets vinnare. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-10-02 15:12 | |
![]() | "Hon kan visst hålla tonen, men gör det bara nån sekund (för att hon inte klarar mer?) och det gör att det låter skit, det blir ett märkligt wailiande. En bättre förklaring kan jag inte ge i text. Och att förklara ljudligt funkar ju inte här... :)" Förstår inte, menar du hennes melisma? För det har ju ingenting med tonsäkerhet att göra, det är en teknik hon använder medvetet. Eller menar du något annat? Klart det går att ge en ljudlig förklaring, skriv bara på vilka ställen (vilken tid) hon inte är tonsäker i länken nedan. www.youtube.com/watc...yb qK6P_YKs | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-10-02 15:14 | |
![]() | Odd Molly | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-10-02 15:14 | |
![]() | Olle Bull | |
| Gunilla _ | 2011-10-02 15:25 | |
![]() | crooked rain: I den låten (som jag för övrigt missat tidigare) kan du ju lyssna närmare 0,26, 0.38, 0,42 och 1.53 där hon gör precis det jag skrivit om hela tiden - att hon wailar/skriker så det låter riktigt riktigt illa, förutom 1.17 där hon faktiskt sjunger falskt. Ser förresten inte riktigt någon vits att sitta och försvara mina öron gentemot era. Inse att smaken är som den är. Jag har sagt mitt. Ta i PM om ni vill fortsätta hävda er "rätt" ;) | |
| Satyra | 2011-10-02 16:52 | |
![]() | Samla poäng - Jag skrev - ”och har man inte gehör så kan man inte träna sig till att få det heller." På vilket du skrev: "Vad är det då för idé med gehörsträning? Givetvis går det att träna upp gehöret" Vilket jag vill svara följande på: Träna upp ett gehör - JA!, men att skaffa sig ett som inte finns - NEJ! Och vad gäller gehörsträning för sångare så är det ju mer ett tränande av stämbandskontroll, att pricka RÄTT toner, än att bli bättre på att HÖRA dem. Och som svar på ditt superlånga ton-term-uttalande ... vill jag säga att oavsett hur man stämt, vilka terser och kvinter och halvtoner, etc. i stämmor man använder, så finns det fortfarande en regel om harmoniserande. Alltså att dessa harmoniserar ihop och då ljudmässigt ändå låter "rent". Antar att du försökte låta lite extra kunnig, genom att kasta in en massa musiktermer i texten, men det förändrar inte det jag menar med att läran är orubblig på så vis att varje ton har sin plats, i förhållande till en annan och därmed inte, NEJ, innefattar tycke och smak-spekulationer. | |
| Liftactiv | 2011-10-02 17:02 | |
![]() | För att konstatera att man är tondöv måste man vara rätt musikalisk. Få är det på riktigt alltså. Liksom de med absolut gehör. Fler är dom som envetet tjötar om att de kan allt om toner, musik, termer osv. men inte alls är så duktiga på att sjunga själva som de ger sken av. Det finns det en å annan i den här tråden som glatt delat med sig av. =) Skrev det tidigare att vi inte behöver någon fler Sanna Nielsen (=Molly) och det påstår jag fortfarande. Tant i 15-åringsförpackning är inte poppit. Inte sjunger hon så bra heller..... Vill se André som vinnare tror jag, av det ja hört hittills. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-10-02 18:02 | |
![]() | Jämförelsen Molly = Sanna Nielsen är nog bland det skevaste jag läst här. Hur kan man jämföra xtrmt otantiga, djärva Mollys nästan svarta soulröst med mjäkmurran Sanna Nielsens Celine Dionfasoner? | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-10-02 18:13 | |
![]() | och @Gunilla, utifrån det där verkar det som om du snarare har problem med wailande generellt, inget brist på tonsäkerhet i de styckena. Tycker snarare hennes falsett är lite svajig om något. Ändå helt fantastiskt för att vara en 15-årig tjejs första liveframträdande. Men jaja. | |
| slånbär | 2011-10-02 18:28 | |
![]() | Kan ju vara så att vissa faktiskt är mer kunniga på det rent musikaliska planet än andra men den diskussionen blir rätt tröttsam att följa. det blir liksom som en debatt i riksdan som ingen orkar lyssna på utom dom som är insatta i terminologin. Tag tillbaka tråden alla glada amatörer säger jag. Själv lyssnade jag alldeles nyss på en låt som min sjuttonårige sons kompis har gjort där han spelar och sjunger och hade han ställt upp i årets Idol så hade han sjungit brallorna av varenda kille den här säsongen. Hoppas han vågar ställa upp nästa år. Tycker att gossarna det här året är rätt svaga sångare och mest bara söta. Dom kom väl med för att tv 4 måste ha fjortistjejerna med som tittare...... | |
| Gunilla _ | 2011-10-02 20:39 | |
![]() | Japps, det har jag crooked rain (vilket jag också tidigare påpekat; "Satyra; Att vara tonsäker är långt ifrån vad Molly visat iom hennes okontrollerade wailande. Det finns de som gör det med finess (om än att jag sällan tycker det är snyggt), till dem hör inte Molly."). | |
| madeleine234 | 2011-10-02 21:24 | |
![]() | Moa och Robin ! | |
| Satyra | 2011-10-02 21:26 | |
![]() | "Fler är dom som envetet tjötar om att de kan allt om toner, musik, termer osv. men inte alls är så duktiga på att sjunga själva som de ger sken av. Det finns det en å annan i den här tråden som glatt delat med sig av." (Liftactiv) Antar att du syftar på mig här och som svar på det lägger jag in vad jag redan skrivit en gång i den här tråden. "Är teoretiskt sett väldigt musikalisk, nämligen och har till och med betyg/intyg på det. Även gehörs-prov ingår i de betygen. ;-) Det betyder dock inte att jag själv sjunger med absolut tonsäkerhet, det har med stämbandskontroll att göra, inte gehör!" slånbär - Kanske är det tröttsamt för dig, men för mig är det mer tröttsamt att folk envist påstår saker som inte är faktamässigt riktiga. Om någon sjunger tonsäkert eller inte ÄR INTE en smaksak! Punkt slut! | |