Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 303 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lillstölla | 2012-04-19 12:36 | |
![]() | Fast vissa saker måste man kunna även om man inte är intresserad. Sen genraliserar inte jag så, jag menade att det är överlag den allmänna uppfattningen att det är en fråga om manligt och kvinnligt. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-04-19 13:01 | |
![]() | Ja, det är synd att inte den uppfattningen kan förändras. Och inte hjälper det mycket om vissa fortsätter att hävda att de är kvinnliga resp. manliga sysslor. Och inte måste man kunna byta däck i alla fall - som någon förut hävdade att det inte gjorde något om mannen gjorde det och kvinnan lagade mat, om de bara KUNDE det andra. Det spelar väl ingen roll tycker jag man lär sig efter intresse. | |
| slånbär | 2012-04-19 13:35 | |
![]() | 125478-Det där med att byta däck var ju bara exempel i inlägg som handlade om hur man kan hamna i en märklig sits om man blir ensam och faktiskt har överlåteit väldigt mycket av vardagsbestyr åt sin partner. Jag kan ju sitta och räkna upp en massa exempel men det blir ju bara konstigt, trodde faktiskt att folk fattade att det var just exempel och inte någonting som jag anser vara det allra viktigaste att kunna. Du missar liksom poängen med just dom inläggen. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-04-19 13:40 | |
![]() | Tycker inte de har någon poäng. Och det mesta kan man få hjälp med alternativt köpa tjänst av. Man ska låta var och en få göra det som de har intresse för och uppdelningen av vardagsbestyr är (liksom föräldradagar) något som enbart den egna familjen ska styra över. | |
| blue_moon | 2012-04-19 13:46 | |
![]() | Finns exempel på motsatsen också. En kvinnlig patient i medelåldern berättade att hon lagat mat till sin man och portionerat den i burkar och laddat kyl och frys inför en planerad inläggning på sjukhus. När jag träffade henne där var hon mer bekymrad över gubben än sin egen sjukdom. Han rörde inte maten utan levde på kaffe och mackor... | |
| slånbär | 2012-04-19 13:53 | |
![]() | Klart att folk ska få bestämma själva hur dom vill göra men det som för ett samhälle framåt är utveckling och det är det jag pratar om. Idag jobbas det för fullt inom dkola och barnomsorg att ge flickor och pojkar ett vidare synsött än vad deras föräldrar växte upp med. Flickor och pojkar får lära sig att dom faktiskt kan lära sig att göra både typiska kill eller tjejgrejer utan att det ska vara något konstigt med det. Många gånger kommer barnens ideer i konflikt med föräldrarnas bara för att dom står på sig i sin tro på att dom kan göra allt oavsett kön. Om vi inte vågar prata om sånt här hur ska vi då kunna utvecklas i vårt synsätt? Det är barnen som är vår framtid och framtiden ska väl inte vara statisk och se ut så som VI är vana utan den tillhör ju våra barn och barnbarn. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-04-19 13:56 | |
![]() | Ja, det säger väl mer om henne som person än om något annat tycker jag. Många har den sidan att bry sig mer om andra än sig själv och det är en fin egenskap. Den egenskapen kommer ju alltid till nytta när man har barn, barnen kommer alltid i första rummet. Och så ska det vara tycker jag. | |
| Lillstölla | 2012-04-19 13:58 | |
![]() | 125478: Instämmer till viss del i det senaste du skrev, visst ska man få dela upp hushållssysslorna så som man själv vill ha det i familjen, tror inte det är nån som opponerar sig mot det. Det jag däremot anser är att man bör kunna laga mat, tvätta, städa, byta däck, klippa gräsmattan (om man har nån sån) byta en propp eller glödlampa oavsett om man är man eller kvinna. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-04-19 14:03 | |
![]() | Ja, men visst är det bra att kunna olika saker. Men det beror på hur ens vardag ser ut. Jag har ingen nytta av att kunna byta däck på en bil så som min vardag ser ut. Jag kan det jag behöver för att klara mig utmärkt om jag blev ensam. Man får helt enkelt lära sig vart efter man behöver det, eller får intresse för det. | |
| corlini | 2012-04-19 18:58 | |
![]() | jag tror det där med att byta däck är en metafor här så ni kanske inte ska lägga tre sidor debatt på vikten av just däckbyte :) min poäng i detta är att jag tycker det är fel att jämföra dagens hemmafruar med de generationer som varit. förr hade kvinnorna kanske sämre skolgång, sämre eller inga jobb, inte de utbildningar männen hade osv och det dessutom rådde en annan arbetsmarknad och familjekultur. om man bortser från de unga mer eller mindre efterblivna och underbegåvade tjejer man ser på TV i olika realitysåpor så är dagens unga kvinnor ganska slipade och har en helt annan fallskärm än tidigare generationer. tittar man dessutom på de som är mellan tex 27 - 42 och hemmafruar idag så tror jag att en väldigt stor majoritet av dessa faktiskt hade klarat sig ganska bra på egen hand vid ev skiljsmässa eller dödsfall. därför tycker jag att vi faktiskt inte ska klanka ner eller tänka negativt om hemmafruar utan kanske rent av se det som en ganska ny, vågad grupp kvinnor. | |