Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 567

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2012-05-31 20:28
Antal inlägg: 5539

125478-Tänka sig att det var fler som tyckte som jag ändå! Att du inte högg direkt var ju också konstigt med tanke på att du tog det väldigt personligt där ett tag men det blev väl övermäktigt när det var flera stycken på en gång som tyckte annorlunda. Så det kan bli ibland.

IronGuy2012-06-01 10:00
Antal inlägg: 441

Cat-fight i tråden mellan 125478 och slånbär...
Ni båda har rätt!
JA, låten är fantastisk
JA, låten är sönderspelad i radion
JA, ABBAs Waterloo håller fortfarande (just för att den inte har spelats sönder i komersiell radio, där de spelar låtar från försäljningstoppen, gärna 10-15 gånger per dag...)

le-lou2012-06-01 10:58
Antal inlägg: 17500

anledningen till att waterloo fortfarande håller menar du beror på att den inte är sönderspelad?
kan garantera att den har blivit spelad typ miljoner ggr fler gånger om än euophoria, också i radio som inte är ett nytt påfund direkt. Waterloo håller för att den i grunden är en BRA låt oavsett om man gillar den eller inte.

Det börjar bli löjligt med den här hysterin nu, att jämföra Loreen med ABBA! Hjälp..

otaxam2012-06-01 11:24
Antal inlägg: 71

Varför jämföra överhuvudtaget. Två helt olika låtar, två helt olika tidsepoker...

125478 - Ej medlem längre2012-06-01 11:56
Antal inlägg: 8332

Exakt, varför ens jämföra, 1974 och 2012 - det är inte riktigt samma tävling nu som då...

I år och i den tid vi lever i nu så utklassade vårt bidrag de andra bidragen. Vi fick flest 12poängare genom tiderna.

Och jag har inte tröttnat på Euphoria! :P

125478 - Ej medlem längre2012-06-01 12:08

... Och hade Waterloo vunnit idag hade den oxå blivit sönderspelad i radion och ni hade varit sååå less på den förb. låten...

IronGuy2012-06-01 12:51

Le-lou, precis så är det. Jag kan garantera att den har spelats mer än typ en MILJARD gånger om än Euphoria, men du missar en sak; 1974 fanns det inte KOMMERSIELL RADIO. Jag utgår från att du vet vad kommersiell radio innebär.

Jag tycker att vi ska vara stolta över att vi just har sparkat resten av Europa i arslet. De övriga länderna fick storspö, rejäl utklassning. Att tillägga här är att med dagens mediasamhälle så är det mycket svårare än 1974 att lyckas med just detta, då trender snabbt skiftar. Ena dagen är man "het" och "inne", nästa dag "avsvalnad" och "ute".

Jag tycker att det är skarmigt att höra min arbetskollega, vägg i vägg, sitta och nynna på Euphoria, jag kom just på mig själv med ett litet leende :)

le-lou2012-06-01 12:56

vad spelar det för roll Ironguy? Bara för att det finns komersiell radio så innebär det väl inte att alla lyssnar på den? Bara typ... vi som tröttnat eh?

David1782012-06-01 13:15
Antal inlägg: 11

Jag har ärligt talat inte ens hört den. Inte min musik, alls, men jag ska ge den en chans någon dag. :)

IronGuy2012-06-01 13:36

Le-lou, på Youtube har Euphoria visats nästan 2,9 miljoner gånger den senaste veckan. Låten är hetare nu än under hela denna vår. Jag tror att det dels är alla i Europa, som inte följt Eurovision hela våren, dels stolta svenskar som vill påminna sig om att Sverige vann Eurovision för femte gången någonsin. Jag tycker att låten har spelats sönder av all media, främst kommersiell radio, men det är ju för att den är så fantastiskt populär. Den ligger etta på försäljningslistan i flertalet Europeiska länder, och när jag var i Baku under finalkvällen förra helgen så talades det inte om annat än "vad fantastisk eran låt är!!".

Le-lou, när du skriver "vad spelar det för roll Ironguy?" så uppfattar jag det som om du inte vill diskutera detta ämne, som du själv tagit upp? Att komma in i denna chatt-tråd och kommentera på det sättet du gör skapar diskussion och framförallt reaktion. Det finns många som tycker att det spelar roll, uppenbarligen är du inte en av dem.

Det finns många saker i denna värld som jag inte tycker om, men då fokuserar jag istället på saker som jag tycker om, jag rekommenderar dig att göra detsamma.

le-lou2012-06-01 15:05

men det finns fler låtar de senaste 10 åren som blivit mäkta populära (vinnare i eurovision) men som ändå inte ses idag som klassiker. En låt är en låt, jag hävdar fortfarande att det är otroligt få låtar av idag som folk kommer minnas om ett par år framåt på samma sätt som vi minns ABBA. Loreen kommer aldrig nånsin att komma upp i den status som ABBA har idag.

Jo med mitt "vad spelar det för roll" menar jag inte att jag inte vill diskutera ämnet utan att bara för att det finns kommersiell radio idag så betyder inte det mer än att låtarna sprids snabbare, påverkar ju inte kvaliteten på låtarna eller hur?
Och komma in i denna chattråd - du kanske missar att vi befinner oss på ett forum? Jag har hejat på Loreen precis som du, men delar inte samma facination för låten eller henne som ni, och det jag pratar om framförallt - är att den är långt i från ABBA tex. Får man säga det utan att nån ska ta illa upp på det personligen? :D
För övrigt är det inte heller översvallande beröm över Euphoria. Det finns en ganska bred massa som tycker den är rätt platt faktiskt... (Eurovision ÄR inte hela världen liksom).

125478 - Ej medlem längre2012-06-01 15:08

Nu verkar det bli giraff/järnsnubbe-fight här... ;)

Sen det här med att Waterloo skulle vara en så fantastisk skapelse till låt, det är med nostalgi-glasögon sett snarare. Det har nog med åldern att göra, tror inte att de som är ungdomar idag håller med.

Men, men alla har vi olika tycke och smak och tur är väl det! :)

125478 - Ej medlem längre2012-06-01 15:12

Med komersiell radio menar iaf jag att en låt spelas betydligt oftare och du kan höra den en otrolig massa fler ggr per dag än då när en låt kanske spelas en gång i ett program och sedan kanske ytterligare en eller två ggr på ett dygn.

125478 - Ej medlem längre2012-06-01 15:14

Risken är därmed att många hade varit trötta på ABBAs låt om den vunnit idag, med allt vad dagens media innebär...

le-lou2012-06-01 15:36

Blip blip blip - tralal - up up up - tralala.

En låt som i sig är rätt platt uppbyggt tröttnar folk på snabbare än andra. Ni resonerar oxå lite som att komersiell radio står på hos var och varannan människa. Det gör det inte trots att den finns. Inte heller sitter världens befolkning på youtube heller.

Den här låten är uppe nu och sen åker den ner, för den negativa sidan med dagens snabba media är också att det pumpas ut liknande musik med en enorm takt. Upp som en sol, ner som en pannkaka. Precis som Elena Paparizous vinnarlåt gjorde tex.
Sen finns den inte mer förutom hos oss schlagerfantaster :). Det särskilda med Waterloo är att den spred sig utanför festivalen och gjorde ABBA världskända. Det händer icke längre.

IronGuy2012-06-01 16:04

125478, med kommersiell radio menar jag att det är reklamfinansierad radio, som utformar sina listor efter nationella och internationella topplistor, där en låt fler gånger ju högre upp på topplistan den ligger.

Le-lou, du har tidigare pratat om att du tröttnat på låten. Det tolkar jag som att du har tyckt att den var bra, men inte längre för att den har sjunkit i "kvalitet" för dig. Kan det ha att göra med att du hört den så många gånger att du är less på den? Eller var det möjligen fel låt som vann ESC? Hade Europas alla jury-medlemmar och folk fel, och Italien rätt?

Le-lou, att säga att en ganska bred massa tycker att den är platt är rent av löjligt. Det finns en liten grupp (i det stora hela, jag skulle uppskattningsvis säga 5-10% av alla svenskar som hört låten) som tycker att låten är platt, de flesta gillar låten och dess framgångar. ALLA kan inte tycka om allt. Men det är en bra låt i Europeiska sammanhang, det är fakta, eftersom den är vinnare 2012.

Bara framtiden kan utvisa hur det går för Loreen. Hon kanske blir värdlens nyfödda internationella stjärna de närmsta åren, där hon eventuellt kan jämföras med t.ex. ABBA, Robyn eller Ace Of Base. Det är för tidigt att uttala sig om.

Att jag är Euroforisk över vinsten, kan ha att göra med att jag förutsåg en eventuell chans redan första gången jag hörde låten i våras. Vid ett väldigt spontant tillfälle beställde jag flygbiljett och finalbiljett och vips så satt jag på parkett i Crystal Arena förra helgen... Svårt att inte bli antusiastisk över en historisk kväll...

Eurovision är ABSOLUT INTE hela världen, bara hela Europa ;-)

PS. Jag rättar mig - Forum... att säga chatt-tråd var fel ordval, tack Le-lou för påpekandet... DS.

le-lou2012-06-01 16:12

men herrejösses..... "Var det fel låt som vann?" Haha, nej nu har du läst in en smula lite för mkt i det vi diskuterar. läs nu: Jag GILLAR låten men har tröttnat på att LYSSNA på den. Tycker forfarande hon var väl värd vinsten men bara för att hon vann, så blir det lite väl överdriven helgonstämning över alltihop tycker jag, det finns liksom ingen ände på hur BRA den här låten är och hur ENORMT bra Loreen är.
Låten är ingen märkvärdig låt på nåt sätt, bara mycket bättre än resten av skräpet i tävlingen. Framförallt gör hon den väldigt bra.

Ps. Låten som hon tävlade med förra året var dock ca 15 0000 ggr bättre än Euphoria :).

IronGuy2012-06-01 16:31

Le-lou, det är fortfarande kommersiella radions fel att du har lyssnat på låten för många gånger... 1974 stängde man av grammofonskivan för dagen när man lyssnat två gånger på Waterloo.

Något helgon kommer knappast Loreen at bli, det tror jag inte, men hyllad har hon blivit med råger. Det tycker jag inte är något fel med, de flesta vill ju vara vinnare, eller åtminstone med en vinnare.

För övrigt så är det riktigt modigt att slänga ur sig "resten av skräpet". I år var det skapligt hög nivå på många av motståndarna, vilket gjorde vinst-smaken extra söt och kryddad!

PS. Låten som hon tävlade med förra året var dock ca 15 0000 ggr sämre än Euphoria. Men smaken är ju som baken - Delad :)

Aquila12012-06-01 16:38
Antal inlägg: 2463

Lyssna på P1 istället

le-lou2012-06-01 17:24

IronGuy - du ska veta en sak och det är att jag ÄLSKAR eurovision. För glammet och för showen. Jag sitter som klistrad.
Men ärligt talat - det är ju till 95 % rena skiten.. alltså musikaliskt talat. Tacky, glammigt, underbart och överlag jäkligt dålig musik på alla håll och kanter :D
Loreen stod ut just för det, hennes låt var helt ok men den drunknar ju tyvärr i all annan musik....av artister som inte vill delta i spektaklet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?