Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 59 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rhotheta | 2014-06-17 18:46 | |
![]() | Absolut inte. Men du bjuder dem inte att bo hos dig. Lagom empati så att du kan få den där sköna känslan av att vara en givmild människa räcker gott, eller hur? Och jag tycker inte att man skall fördöma det. Det är väldigt mänskligt. Däremot är det bra att nyktert se exakt hur god man egentligen är ifall man har tänkt döma andra, samt att det inte främst är dina egna pengar du spenderar. Jag tycker att öppna gränser är en dålig idé. Har man dock öppna gränser för alla, är det svårt att döma varken dem som tigger eller dem som ger, även om hela systemet är extremt oekonomiskt på ett högre plan. Att förbjuda tiggeri är inte för mig en självklart bra lösning. Vad hittar de på i stället, kan man till exempel fråga sig. Människor gör vad de anser sig behöva. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-17 18:56 | |
![]() | Jag kan tala om för dig att någon skön känsla att ge dom någon tjuga då och då ger ingen skön känsla alls. Hur många tycker du att jag ska ta hem för att bo hos mig för att du skulle tycka att det var lite mer än lagom? | |
Rhotheta | 2014-06-17 19:03 | |
![]() | 1 | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-17 19:19 | |
![]() | Så en empatisk person ger inga allmosor utan upplåter sitt hem åt en person? Men kan inte det betyda att jag gör det för att jag vill känna mig ännu duktigare? | |
Rhotheta | 2014-06-17 19:39 | |
![]() | PS Det är inget fel på dig. Jag har vissa synpunkter på beslut på högre nivå. Jag har också gett pengar till människor som inte varit döende och känt blandningen av solidaritet, värme, skuld och otillräcklighet. Men dagens situation är annorlunda och jag väljer att inte delta i processen. Jag har dock alltid belönat manipulation och antastande dåligt i motsats till många andra. Tiggeriet kommer förmodligen att göra oss mindre empatiska, även gentemot andra behövande. Det är helt enkelt avtrubbning. Om du inte har upplevt tiggeri i större skala kanske mina tankegångar låter märkliga. Vi får var och en förhålla oss till vår egen verklighet och utvecklas med den. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-17 19:47 | |
![]() | Man ska vara aktsam med hur man uttrycker sig om andra människor. Det gäller både dom som ger och dom som får. Om människor har det svårt så har dom det inte mindre svårt för att dom är många. Om tiggeriet gör oss mindre empatiska mot andra behövande så är det inte mot tiggarna vi ska vända vår aggression eller hat. | |
Rhotheta | 2014-06-17 19:48 | |
![]() | Som jag sade är det inte fel att vi får en kick av att hjälpa. Vi är sociala varelser och har belöningssystem därefter. Ibland kan det dock vara svårt för den enskilde att se de stora konsekvenserna. Tycker du egentligen att de är vettigt att lämna ett land där allt är jättebilligt, för att betala dyra pengar, resa till ett annat och lämna dem en nota på flera miljoner för att få tag i en bråkdel av den summan att skicka hem? Nu är det dock så att om de inte reser, så kommer inte Uppsala att skicka några miljoner. I alla fall inte till just dem. Kanske några andra. Som inte får ett rött öre i dag. Världen är inte rättvis. | |
Rhotheta | 2014-06-17 19:56 | |
![]() | Jag håller helt med dig. Vi får se om det blir så. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-17 19:56 | |
![]() | Men förutom dessa få kronor som de ev tjänar på gatan, vilket alltså privatpersoner av egen fri vilja skänker. Vilka andra "kostnader" har vi egentligen? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-17 20:00 | |
![]() | Nej. i de här fallen får man ingen kick av att hjälpa. Har man följt hur romerna bakåt långt bakåt i historien och sett hur dom har blivit förföljda och hur skitpropaganda sprids så blir man ledsen och jävlig förbannad. Visst finns det romer som är kriminella. Men varför skulle dom inte vara det? Varför ska dom känna solidaritet med folk som behandlar dom som "skräp" (var det någon som kallade dom här)). | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-17 20:25 | |
![]() | Nu är du ute på väldigt djupt vatten. Den där generaliserande kollektiv-skuld-tanken är vad rasism får sin näring av, men i ditt fall använder du den för att ömka. Samma mekanism, olika motiv. | |
kattamaran | 2014-06-17 20:37 | |
![]() | Nu har jag inte läst alla inlägg men jag hört att dom flesta är EU-invandrare och sitter och tigger utanför affärerna. Jag gav pengar en gång, men varför tog dom sig hit om dom har sjukförsäkring och allt möjligt i sitt eget land? Jag tycker det ser underligt ut när dom sitter där och ser fattiga ut och sen tar dom fram en sprillans ny Iphone. Jag har slutat ge åtminstone dom pengar. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-17 20:39 | |
![]() | Nej. Nej. Där har du fel. Det är ingen kollektiv-skuld-tanke. Den gäller bara de som faktiskt sysslar med sånt. Ett ex som jag kan dra är att det finns dom som sprider tvivelaktiga rykten om att dom haft en konversation med en tiggare ifrån Rumänien trots att alla vet att romska rumäner är analfabeter och det nog är högst tveksamt att dom har lärt sig engelska för att resa till Sverige. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-17 20:40 | |
![]() | till Sylvie var ovanstående | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-17 20:44 | |
![]() | Anklagar du mig för att ljuga? Din "empati" ger jag inte mycket för. Med din debatteknik är det omöjligt att ha en molekyl äkta godhet i bröstet. Rent obehaglig är du. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-17 20:46 | |
![]() | Din stalking eller vad man ska kalla det är inte så jävla trevlig den heller. Och det där med kollektiv-skuld bla bla är ju inget annat än inlärd rappakalja. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-17 20:50 | |
![]() | Stalking? Vet inte vad du menar, men OM du menar att jag skriver ofta till just dig så beror det på att jag tycker du är mest anmärkningsvärd i hur du argumenterar. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-17 20:54 | |
![]() | Ja så måste det ju kännas förstås. | |
Rhotheta | 2014-06-17 20:54 | |
![]() | Locomondo. Du missade säkert www.unt.se/uppland/u...12 198.aspx | |
Rhotheta | 2014-06-17 20:59 | |
![]() | Nora1 Mycket lågt och pinsamt angrepp på SylviaPlath. Jag säger som om dina romer du pratar om Var du där? Du verkar inte sitta på de allra tightaste informationskanalerna. | |