Spelrum
Giraffen | 18 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 41 |
Mobilspel
Pågående | 20 426 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-18 14:28 | |
![]() | ingson. ok. Annars vore frågan enkel att hantera. :) | |
Blindhund - Ej medlem längre | 2014-10-18 14:29 | |
![]() | Det bästa vore att hjälpa afrikanska flyktingar i deras grannländer där de har samma kultur osv. | |
Rhotheta | 2014-10-18 14:36 | |
![]() | Det finns också en solidaritetaspekt. Om vi hjälper här är det de fattigaste svenskarna som betalar priset. De utan representation. Hjälper vi där med skattepålagor kan de väl bemedlade med sin beslutskraft och opinionsmässiga styrka själva avgöra hur långt deras solidaritet egentligen sträcker sig. Då blir hjälpen mer frivillig, samtidigt som de redan i landet boende migranterna kan dra fördel av minskat missnöje med migrationspolitiken. Det finns många rent konkreta och pragmatiska fördelar jag kan se. Den som förlorar är den som hade möjlighet att ta sig till Sverige och i teorin ge sina barn en god framtid. I praktiken blir det dock ofta inte så, utan slutar många gånger i drogmissbruk och kriminalitet. Men för dem som skulle lyckats är det ett nerköp. För flera av de misslyckade kanske det i stället blir ett uppköp. Det beror på hur det faller ut. Visar det sig efter 10 år att allt jag föreslagit blivit rena katastrofen, då får man ju tänka om. Verkligheten måste alltid tillåtas övertrumfa de bästa idéer. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-18 14:47 | |
![]() | Rhoteheta. Jag kanske har fel, men jag har en känsla av att du tror att dom här flyktingarna aldrig kommer att bidra med något här i Sveriget? Det finns många utbildade flyktingar som mycket väl skulle kunna komma in i samhället på snabbare tid än vad det tar att föda upp en svensk till att bli arbetsför. Sånt måste du ta med i din "kalkyl". | |
Rhotheta | 2014-10-18 14:59 | |
![]() | Om du kan visa att de utgör någon sorts majoritet är jag absolut beredd att tänka om. Min bild är att det inte är så. | |
Måns_E | 2014-10-18 15:25 | |
![]() | Jag tycker att FN:s flyktingkonvention är bättre och humanare än SD:s och Rhothetas "hjälpa-på-plats-filosofi " som jag misstänker bottnar i någon slags "inte-hjälpa-överhuvudtag et-filosofi", åtminstone i SD:s fall. | |
jellyflower | 2014-10-18 15:45 | |
![]() | Men det kan man väl bara bestämma sig för, Måns? Om man vill hjälpa på plats. Det är ju inte så att om vi stoppar inflödet av flyktingar till Sverige så är vi förhindrade att lyfta ett finger för att hjälpa utsatta människor på andra ställen i världen. | |
Blindhund - Ej medlem längre | 2014-10-18 16:08 | |
![]() | Vi kan hjälpa många fler på plats för mindre pengar. En win win situation. | |
Måns_E | 2014-10-18 16:10 | |
![]() | Om nu hjälpa på plats är någon form av bistånd, vilket jag antar att det är är ju redan Sverige en väldigt stor biståndsgivare, trots det så är bistånd i sig inte helt okomplicerade. Och trots biståndspolitik så säger fortfarande FN:s flyktingkonvenention att Sverige skall pröva varje asylärenden Aktuellt. Vilket i sin tur leder till att om många säker asyl i Sverige, vilket relativt många gör, så skall deras skäl också prövas. Att i det läget säga att: vi skickar tillbaka dig till Pakistan, Turkiet, Libyen osv, och så får dessa länder en massa pengar för besväret är inte någon realistisk lösning. Bortsett från att väldiga summor pengar helt säkert skulle försvinna i korruption och att man genom denna typ av understöd skulle bete sig lite som kolonialmakterna gjorde i sina kolonier på sin tid så är det mäniskoovärdigt mot de som kommer hit och ber om hjälp. | |
Måns_E | 2014-10-18 16:11 | |
![]() | Asylrärrende individuellt skall det stå | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-18 16:15 | |
![]() | Rhotheta. Vad jag mer undrar över är - Trots att du läste att bara 15000 beviljades asyl så bestämde du dig för att räkna på 50000? Du vet inte om det rör sig om 1000, 1000 eller 10000 kronor mer och ändå säger du att vi kan hjälpa 5 miljoner för samma pengar? | |
Rhotheta | 2014-10-18 16:24 | |
![]() | Det är nackdelen med att inte vara räknekunnig. | |
Rhotheta | 2014-10-18 16:30 | |
![]() | Nora Eftersom inte 30.000 utvisades, förmodar jag att den verkliga siffran är 45.000? Jag ställde frågan och ditt uteblivna svar tolkade jag som medhåll? Hur blir 20.000 per person av 50 Mdr 5 miljoner? 2,5 miljoner var en siffra som höftades fram. Kanske är det 5. Kanske är det 500.000, beroende på kostnader och nivåer. Även 50 miljarder var en synnerligen godtycklig siffra. Å andra sidan krävde migrationsverket 50 extra miljarder på 4 år, så helt osannolik är den inte. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-18 16:37 | |
![]() | Rhotheta. Inte för att jag vill vara elak. Jag tror inte du har dom kunskaper som krävs för att göra den här kalkylen. ;) | |
FinPralin | 2014-10-18 16:44 | |
![]() | Det vore trevligt om samtliga debattörer kunde visa varandra respekt, tycker jag. Jag kallar det knappast för respekt att, som Nora1, sitta och påstå att i det här fallelt Rhotheta inte "har dom kunskaper" som krävs och så vidare. Debattera sak, inte person. Nora1 vet förstås ingenting om Rhothetas kunskaper och därför är uttalandet korkat trams. Jag har sett det här hos några andra också och det förstör så mycket. Det är tråkigt att det här forumet inte aktivt modereras, även om jag förstår att det blir svårt med tanke på att Betapet drivs ideellt. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-18 16:52 | |
![]() | FinPralin. Nu var det som sagt med glimten i ögat. Det kanske inte framgick med min smiley. Men när han påstår att mitt uteblivna svar var orsaken till hans fadäser tycker jag att lite ironi hade jag rätt till. Rhotheta är dessutom en person som hugger ganska bra lite här och där så lite får han tåla själv. | |
Måns_E | 2014-10-18 16:53 | |
![]() | Rhotheta visar i regel inte så mycket respekt han heller. Dessutom så säger han ju självatt han gör en massa lösa antaganden i sina beräkningar. Jag tror att rhotheta saknar korrekt indata och istället gissar lite hej villt för att det skall se ut som ett "någorlunda bra" inlägg i en internetdebatt. | |
Rhotheta | 2014-10-18 17:09 | |
![]() | FinPralin. Du har en poäng. Jag uppskattar framför alt inte Måns billiga ad hominem-fasoner. Jag uppskattar dock frånvaron av moderering. Så länge jag tar skiten och inte svarar med samma mynt spårar det inte ur. Nora. Du har inte påvisat en fadäs. Var god kom med mot-uppgifter. Du har dock rätt i att jag saknar alla ingångsvärden. Jag siktar mot en exakthet i regionen faktor 10. Det duger mycket bra för många resonemang. Vid faktor 100 fel börjar det att bli skakigt, lite beroende på vad man diskuterar. Måns. Jag undviker att anpassa indata till önskat resultat om det är det du far efter. Däremot kan jag resonera: Vi vill köpa en bil för 100.000. Vi vill göra det på under ett år. Då skulle vi behöva 10.000 i månaden. Är det rimligt. Här är i stället det du talar om www.dn.se/nyheter/sv...an dringen/ | |
FinPralin | 2014-10-18 17:20 | |
![]() | Ett litet påpekande bara: Jag har sett att man diskuterat hemvändande svenskar och då skrivit ungefär "hur skulle det bli för dem om gränserna stängdes"? En svensk som flyttat utomlands har kvar sitt svenska medborgarskap. Att man skrivit ut sig betyder inte att man inte är svensk medborgare. Om gränserna stängdes skulle det självfallet inte påverka människor som redan är svenska medborgare och därför är ju den diskussionen/jämförelsen ointressant. Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro - är det här verkligen inte självklart för alla? | |
Syster-Häxan | 2014-10-18 18:26 | |
![]() | Övriga invandrare består av som största grupp återvändande svenskar, det är rätt självklart att vi invandrar i landet lika väl som att vi utvandrar från det . Och som Kryddeluntan skriver så kan jag som bor i annan del av världen fundera på det ni skriver om att stänga gränserna för invandrare . För i min plan finns ett återvändande inom 10 år och då är jag invandrare i Sverige | |