Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 57 |
Mobilspel
Pågående | 19 215 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-16 14:29 | |
![]() | Dyslekso, jag har redan en parallell tråd med denna, du är hjärtligt välkommen dit :) | |
Solen_lyser - Ej medlem längre | 2008-04-16 14:29 | |
![]() | Dyslekso, ja precis, det spelar större roll vem en icke-rookie ogillar, eller hur? (ironi, för er som inte hajar.) Kan samtidigt tillägga att det kanske skulle vara dags för UffeUppsala att strunta i trion och köra sitt eget race? Det jag menar är: vem bryr sig om trion? Vilken trio det nu är. | |
-Proletären- - Ej medlem längre | 2008-04-16 14:29 | |
![]() | Svårt att bara ta ut tre korkade forumister. Minst nittiotre och en halv behövs. | |
Dyslekso | 2008-04-16 14:37 | |
![]() | Solen_lyser: klart det spelar mer roll? En icke-rookie får man anta har retat sig på en under en längre tid, har högre status på skolgården, förlåt jag menar forumet, och en sådan persons kritik svider mer. | |
Solen_lyser - Ej medlem längre | 2008-04-16 14:38 | |
![]() | Dyslekso, garv, garv. Jo visst, vi säger så. | |
UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-16 14:38 | |
![]() | Ni kan kalla mig dum och ointelligent hur mycket ni vill,,,de visar ju bara hur ni anser er vara lite bättre än andra. Ni har med näbbar och klor försökt att försvara er här på denna tråd och det visar ochså hur ni någonstans där inne känner er träffade av detta. Att jag har blivit emotsagt på några få trådar har jag inget som helst problem med, det problemet jag har är att på närapå alla trådar så är det ca tre st som envist försöker hävda sin rätt på alla sätt och vis även om det inye har en susning om vad saken handlar om...skulle det vara mensvärk så tog det inte lång tid innan någon av dessa tre hävdar att de vet nog bäst om hur ont man kan ha trots att de är män. Skiter i er egoister nu,,,sabba detta forum hur mycket ni vill,,jag vet iaf att man blir inte omtyckt om man är en besserwisser och anser sig vara förmer än någon annan och det är väl därför ni hävdar er anonymt på ett forum då ni skulle bli uppätna i det vanliga livet. Over and out | |
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-16 14:43 | |
![]() | UffeUppsala, jag har aldrig kallat dig varken dum eller ointelligent. Tvärtom har jag givit dig mängder av konspirationstråd-ammunit ion i din 11/9-tråd samt försökt hjälpa dig reda ut begreppen i din telefontråd osv. Om du läste inläggen skrivna av de personer du kritiserar så skulle du kanske inse att de är skrivna av en annan anledning än den du tror. | |
Solen_lyser - Ej medlem längre | 2008-04-16 14:44 | |
![]() | UffeUppsala, ha en bra dag! | |
vulcan | 2008-04-16 14:45 | |
![]() | Nä hörru - det där var ett riktigt uselt försök: - Argumentera emot - då bevisar du att du inser att du har fel innerst inne - Argumentera inte emot - se där, uppenbarligen håller du med mig och erkänner att jag har rätt. Kortsiktigt är det en jättebra strategi för att "vinna" en diskussion förstås. Långsiktigt blir naturligtvis hela forumet en jättestor pannkaka om vi alla börjar använda oss av den sortens "argument" Vad du än säger så bevisar det att du inser att jag har rätt! Sure... | |
Måns_E | 2008-04-16 14:46 | |
![]() | Men Uffe, ser du inte själv vilket praktfullt självmål du gör? Du anser ju dig själv lite bättre än mig, eftersom jag inte tycker som du. Du gnäller på att folk inte respekterar dina åsikter, samtidigt som du inte respekterar mina och andras. Förövrigt så är det rätt så självklart att inte respektera alla åsikter, det är knappast något eftersträvansvärt även om man kan försöka förstå dom och försöka att ändå respektera de människor som har dessa åsikter. Sabba forum är ju bara strunt, ett forum blir vad forummedlemmarna gör det till, och om det inte passar så är det bara att låta bli att deltaga. Ett publikt forum är just ett publikt forum och inte din lilla privara sandlåda. Att du sen projicerar en massa strunt i sista meningen visar väl egentligen mer om dig själv än om de hemliga tre som du försöker utmåla som monster? | |
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-16 14:52 | |
![]() | Uararrahaghooo *gör monsterljud och rafsar med handen som en bankir från 30-talets propagandaposters* | |
bomah - Ej medlem längre | 2008-04-16 15:45 | |
![]() | Jag vill att den här tråden fortsätter i all evighet. Kan den det, schyrra? | |
oeronbarn - Ej medlem längre | 2008-04-16 15:50 | |
![]() | paradoxalt nog anser jag mig förmer än dem som anser sig förmer än dem som anser sig förmer än andra, samtidigt som jag har en ganska låg uppfattning om mig själv. | |
kartoffel | 2008-04-16 15:52 | |
![]() | oeronbarn ftw! | |
Ballerina | 2008-04-16 16:37 | |
![]() | usch jag tycker att det här var ett otrevlig forum | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-04-16 16:48 | |
![]() | Hmm jag slutade läsa vid inlägg 205632... Har jag missat ngt? | |
diana_s | 2008-04-16 18:16 | |
![]() | hmmm.... jag håller faktiskt med UffeUppsala i det syftet du startade tråden. Tyvärr spårar den ur precis som många andra trådar gör.... jag hör till de som gör ett par små inlägg ibland men ofta bara ganska neutrala trådar och inlägg. Jag hör till de som INTE vill skriva eftersom jag avskyr att bli påhoppad av andra på det sätt som jag tycker ofta händer här i forumet. Det handlar inte (enligt mig) om åsiktsfel eller att någon är av motsatt åsikt, utan om att man blir "personligen" påhoppad av några. det klankas inte på åsikten utan mer hur man skrivit eller att man måste ha "något fel i huvudet" eftersom man tycker som man gör. Att diskutera saker och ha olika åsikter är ju bara bra, självklart, men att man får känslan av att andra ser ner på mig för att jag tycker som jag gör, det är INTE att diskutera. Vet att jag nu slängt mig ut i hetluften och kommer att bli nertrackad för att jag skriver/tycker det jag gör, men just nu hade jag svårt att hålla tyst! Att dessutom påpeka att UffeUppsala är en rookie och inte vet bättre, är direkt förnedrande. Tycker det ibland hålls en otrevlig ton bland de som nu inte är rookies och anser sig stå över de som är lite nyare. Skärpning på många håll! Det är inte alltid bara kränkande för att någon sätter ut mitt namn, utan själva påhoppet är kränkande. Det borde väl i så fall de som är admin se och påpeka! | |
Dyslekso | 2008-04-16 18:36 | |
![]() | diana_s: det var jag som påpekade att Uffe var en rookie = nykomling. Varför jag anser hans personomdömen mindre intressanta än icke-rookies förklarade jag i ett senare inlägg. Jag har inte påstått att han inte vet bättre, men det är det säkert någon annan som gjort. Hans kritik är ju rätt svår att bemöta, då han inte har berättat vilka han menar och inte heller gett några konkreta exempel. Ska tillägga att jag inte har något emot Uffe förutom hans gnäll, det verkar vara en rätt trevlig kille. Tråkigt om han tagit illa vid sig vid debatterna innan denna tråd (i vilken han verkligen fått ta emot). | |
vulcan | 2008-04-16 18:43 | |
![]() | Några forumvärdkommentarer här till diana_s 1. "...utan om att man blir "personligen" påhoppad av några" - Personangrepp är inte tillåtna, det framgår tydligt av forumreglerna. Sen är det ibland en svår gränsdragning att göra. Är t ex "Du resonerar dumt..." ett personangrepp eller är det ett uttryck för en saklig uppfattning om logiken bakom den andres argument? Jag personligen tror inte att det vare sig är praktiskt möjligt eller till fördel för forumet att moderera stenhårt här. Man får titta på sammanhanget. Ofta är det ju så när det blir en "fight" att båda deltagarna har bidragit till den. Du håller med Uffe och tycker att andra har uttryckt sig "förnedrande" om honom. Andra - t ex jag - tycker att Uffe har ägnat sig en hel del åt personangrepp själv och gjort ett antal ganska billiga försök att förlöjliga andra här. Kanske håller du inte med mig, men det visar ju bara svårigheten att hitta en objektiv norm som alla kan hålla med om. Ett skäl till att jag inte modererat här är att jag när det gäller vuxna människor tycker att "den som sig i leken ger..." är en ganska vettig princip. Av det skälet ingriper jag heller inte i första taget mot mindre påhopp mot några stycken här i forumet som gärna är lite vassa och provokativa själva i sina inlägg (precis som jag själv är ibland). Däremot kan det hända att något liknande mot en annan debattör hade resulterat i både borttaget inlägg och tillsägelse. 2. "...men att man får känslan av att andra ser ner på mig för att jag tycker som jag gör, det är INTE att diskutera" - Okej, men att du får en känsla av att någon ser ner på dig - är det verkligen en rimlig grund för att kräva att man inte får skriva såna inlägg. Tänk om det är du som är överkänslig? Tänk om du läser in avsikter i den andres ord som inte alls finns där? Jag tror inte att det är möjligt att köra forumet enligt nån slags "lägsta provokationsnivåprincip" - dvs att ingen får skriva något mer tillspetsat än att även de mest känsliga kan tåla det. Kanske är det rentav så att forumet kan vara en bra träning att under "ofarliga" former lära sig att ta och ge kritik? Det är trots allt något man har nytta av i livet i många situationer. 3. "...själva påhoppet är kränkande." - Även här är problemet att definiera vad som är ett påhopp. En del av oss har problem med att skilja på sak och person, men på olika sätt. Vissa kan inte låta bli att ge små tjyvnyp som hämnd när man tycker att andra är dumma eller taskiga i debatter. Jag kan ibland höra dit själv. Andra är väldigt dåliga på att ta kritik som faktiskt är saklig, de uppfattar alla ifrågasättanden av det de gör eller säger som ett angrepp på den egna personen. För en del räcker ett oinlindat konstaterande om att "du har fel" för att de ska tycka att den andre inte diskuterar, utan ägnar sig åt "påhopp". Men det kan ju faktiskt vara så att det är väldigt svårt att beskriva det den andre sagt på något annat vis. Allt är inte en fråga om tycke och smak. Det som hände i t ex debatten om 11/9 var att argument som byggde på bevisade faktafel fördes fram som bevis för att man själv hade rätt. Det kommer aldrig att hända att jag av nån slags falsk hänsyn låter bli att påpeka sånt för en annan debattör. Som naturligtvis får rätta mig om jag påstår något som det finns trovärdiga källor som visar att det är fel. Naturligtvis ska alla känna sig välkomna här. Naturligtvis ska även en "rookie" få ha åsikter om saker och ting och bli lyssnad på. Men man kan inte kräva att alla andra ska ha exakt samma uppfattning som en själv om vad som är rätt eller lagom. Allra bäst blir det nog om alla försöker rätta sig en aning åt mitten: De lite sarkastiska typerna kan försöka bli liiite snällare (åtminstone ibland) och de känsliga - de som ger sig in i diskussioner fast de inte klarar av kritik - får faktiskt försöka att skaffa sig liiite tjockare hud. | |
diana_s | 2008-04-16 20:19 | |
![]() | vulcan.... hmmmm.....där kom det snabbt en liten pekpinne..... ------------------------- ------------------------- - "Okej, men att du får en känsla av att någon ser ner på dig - är det verkligen en rimlig grund för att kräva att man inte får skriva såna inlägg. Tänk om det är du som är överkänslig? Tänk om du läser in avsikter i den andres ord som inte alls finns där? Jag tror inte att det är möjligt att köra forumet enligt nån slags "lägsta provokationsnivåprincip" - dvs att ingen får skriva något mer tillspetsat än att även de mest känsliga kan tåla det. Kanske är det rentav så att forumet kan vara en bra träning att under "ofarliga" former lära sig att ta och ge kritik? Det är trots allt något man har nytta av i livet i många situationer. " ------------------------- ------------------------- ---- Nej jag är inte överkänslig och har heller aldrig haft svårt att ta emot och ge kritik.... tror heller inte att detta forum skulle vara nyttigt att lära sig något av i verkliga livet...... de som skriver står ju knappast ansikte mot ansikte med någon och kan sålunda nedlåta sig till att hacka på andra människor utan att behöva stå för det. Men, du kanske menar att de som hela tiden rackar ner på andra behöver träna sig på detta eftersom de är så rädda för att göra det i verkliga livet, ansikte mot ansikte? Men men.... ditt inlägg var precis vad jag förväntade mig att få tillbaka efter mitt inlägg. Min hud är tillräckligt tjock och jag har inget behov att få den tjockare. Efterlyser bara en trevligare ton i inläggen och att få slippa påstående som att jag är dum för det jag tycker och framför. Det räcker att påpeka att min åsikt inte hålls med om, men det är inte detsamma som att jag är dum för att jag tycker som jag gör. Vi har alla olika bagage med oss i vår ryggsäck som naturligtvis färgar ens åsikter och de behöver inte vara fel för det. | |