Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 156 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stuvelsberg | 2013-07-29 15:08 | |
![]() | Beror på, det är ju helt fritt att tolka så beroende på vilken falang man tillhör så går det bra, vad man än tror så är det ju trots allt sanningen. | |
| Kuralo | 2013-07-29 16:44 | |
![]() | Dinodog Självklart kan du INTE plocka som du vill ur Bibeln. Vissa delar kanske man gillar bättre än andra men du måste ta till dig och acceptera Bibeln som den är. Sen står det väl fig fritt att personligen tolka den som du uppfattar den. | |
| stuvelsberg | 2013-07-29 16:50 | |
![]() | Hahaha, nu sa du mot dig själv. | |
| siwu | 2013-07-29 16:54 | |
![]() | Tänk på kulturen också, det var människor som skrev, inspirerade av Gud. Fundera på hur samhället såg ut på den tiden....så kanske ni tänker annorlunda när ni läser. | |
| siwu | 2013-07-29 16:55 | |
![]() | Om kristna hävdat att bibeln damp ner från himlen så vore det annorlunda | |
| dinodog | 2013-07-29 17:01 | |
![]() | Kuralo så då menar du att du tror på att Gud skapade jorden, på det sätt som beskrivs i bibeln? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-07-29 17:09 | |
![]() | SPB>> otroligt barnsligt sätt att diskutera på; börja vifta hejvilt och påstå att folks källor suger bara för att ens egen minsann kommer från Cambridge och man antar att deras är wiki. Ens egen källa som man dessutom inte refererat till rakt av, utan tolkat. Igår såg jag en professor från sagda universitet lägga fram teorin att Amenhotep III (eller Akhenaton, forgot to pay attention) var utomjording. Allt Cambridge gör är oantastligt? | |
| Kuralo | 2013-07-29 17:35 | |
![]() | Dinodog Jag accepterar den teorin, ja. Men sen funderar jag alltid när jag läser Bibeln och precis som siwu säger får man väga in hur världen ev såg ut vid den tiden och själv göra sig tolkning av det. Ingenting motsägelsefullt i det, du kan inte läsa Bibeln rakt upp och ner utan att själv tolka in det du läser. Ingenting konstigt med det, behövs ingen professur från Cambridge för att försöka ge sig på det. Det klarar vilken enkel människa som helst. | |
| dinodog | 2013-07-29 18:08 | |
![]() | Okey så när i tiden fanns dinosaurierna då och neadertalarna? De måste ju existerat innan Jesu tid. Kanske var det ett "projekt" som Gud förkastade. Kom väl på att det där med dinosaurierna inte var så genomtänkt kanske. Likadant med neadertalarna kanske bara var en slags "kladd". | |
| Rultatultan | 2013-07-29 18:13 | |
![]() | En tanke som finns är att det arbete Gud påbörjade iom världens tillblivelse är ett progressivt arbete - att vi fortfarande är mitt uppe i det skeendet. Ser man det hela som en resa, så är det inte alls så konstigt att det funnits djur och människoarter långt innan världen blev som den vi ser omkring oss idag. Evolution mao. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-29 18:17 | |
![]() | inget får läggas till eller dras ifrån bibeln, var det någon som sa tidigare i tråden. men vi ska väga in arbetsmiljöfaktorer vid tiden för författandet? hur samhället såg ut? jo, det är ju klart... om man inte var kristen vid den tidpunkten blev man ju mördad så det kanske har påverkat lite ändå. men isf kan väl ingen påstå att bibeln är guds ord? | |
| Rultatultan | 2013-07-29 18:33 | |
![]() | @chupa Du skrev: "jo, det är ju klart... om man inte var kristen vid den tidpunkten blev man ju mördad så det kanske har påverkat lite ändå." Vid vilken tidpunkt? | |
| Rultatultan | 2013-07-29 18:35 | |
![]() | Och det är väl självklart att en text ska läsas utifrån den bakgrund och sammanhang den skrevs. | |
| Måns_E | 2013-07-29 18:43 | |
![]() | Var Adam och Eva Homo Habilis då? Nej det blir lite svårt att tro på bibeln om man samtidigt påstår att gud har skapat evolutionen. Eller är det som vanligt att man helt kan bortse från skapelseberättelsen och det gamla testamentet? | |
| Rultatultan | 2013-07-29 18:53 | |
![]() | @Måns_E Ingen aning. Jag var inte där. Kanske är Genesis inte tänkt att vara bokstavlig, inte en manual steg 1-100 hur man skapar liv, utan ett sätt att gestalta skapelsen så att vi människor får ett hum om hur saker och ting var tänkt. Det är inte ett dugg svårt att tro både på bibeln och evolutionen. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-29 19:07 | |
![]() | nej, det är inte ett dugg svårt att tro på både jultomten, dinosaurier eller ufo heller. Men det säger väl inget förutom om den personen som erkänner sådan tro? | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-29 19:08 | |
![]() | haha hur fick jag in dinosaurier som fantasifoster där? jag är dum i huvudet. | |
| Rultatultan | 2013-07-29 19:10 | |
![]() | Jag skriver igen: @chupa Du skrev: "jo, det är ju klart... om man inte var kristen vid den tidpunkten blev man ju mördad så det kanske har påverkat lite ändå." Vid vilken tidpunkt? | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-29 19:57 | |
![]() | vid tidpunkt(erna) då bibeln författades. och innan med för den delen. det står ju till och med i bibeln? "Ty min ängel skall gå framför dig och föra dig till amoreernas, hetiternas, perisseernas, kananeernas, hiveernas och jebusiternas land, och jag skall utrota dem. 23:23" Efter händelsen med guldkalven: "Herren sade ytterligare till Mose: "Jag har sett detta folk, och se, det är ett hårdnackat folk. Låt mig nu vara, så att min vrede kan brinna mot dem och förtära dem. 32:9-10" "Och den som smädar Herrens namn skall straffas med döden. Hela menigheten skall stena honom. Vare sig det är en främling som smädar Namnet, eller en som är född i landet, skall han dödas ... Och de förde ut hädaren utanför lägret och stenade honom. Israels barn gjorde så som Herren hade befallt Mose. 24:16, 23" och ja, även om man inte tar bibeln bokstavligt så är det här ju fortfarande omskrivningar på just folkmord på icke-kristna. nu ska du få nästan samma fråga tillbaka, och jag kommer också upprepa mig som om jag tror jag har kommit på nåt alldeles utomordentligt, tills du svarar. frågan lyder: vilka sammanhang och bakgrunder ligger då enligt dig till grund för de olika bibeltexternas utformning som man bör ta hänsyn till när man läser bibeln? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-29 20:02 | |
![]() | Påven dömmer inga homosexuella sa han nyss på tv,jag visste att det var folk av den här Påven jag viste det | |