Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2013-07-30 18:05 | |
![]() | Begravningsavgiften betalas för begravningsplatsen, vilken än så länge trossamfunden tillhandahåller. Om man har gått ur svenska kyrkan (eller aldrig gått med) så har man också tackat nej till en begravning i Svenska kyrkans regi. | |
| Måns_E | 2013-07-30 18:07 | |
![]() | burrsan, det svaret är mycket enkelt, det finns ingen högre mening med vårt liv. Sedan så kan man naturligtvis fylla det med ett meningsfullt innehåll för sig själv, men det är ju något annat. | |
| burrsan | 2013-07-30 18:10 | |
![]() | Har du något belägg för påståendet att det inte finns någon högre mening? Kan du säga att tex Brejvik gjorde fel när han mördade människor skoningslöst? Han fyllde sitt liv med en mening och vem är då du eller jag att säga att han gjorde fel? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:12 | |
![]() | Jag håller med burrsan. Man kan ju faktiskt aldrig veta sådana saker till 100 procent. Det sitter ju i skallen, det man tror på? | |
| Rultatultan | 2013-07-30 18:13 | |
![]() | @Littlestalin Oh. Antar att jag nuförtiden är varken eller. En Hen kanske? Begravningsavgiften är 25 öre per skattekrona, så det blir inte superdupermycket. Om man BARA betalar begravningsavgiften har man inte rätt till begravning i kyrka, inte heller en begravningsförrättare. För det krävs att man betalar hela kyrkoavgiften. Din bekant skulle sagt tack och hej och bett om en annan präst. Hon skulle kontaktat stiftet för en diskussion. Det har man rätt att göra som medlem av sv kyrkan. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:13 | |
![]() | (Breivik var kanske ett konstigt exempel dock) | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:14 | |
![]() | har fluglarvers liv en högre mening? enda sättet jag kan se att något sorts liv har någon som helst betydelse är väl att det balanserar något annat i naturen och vårt ekosystem. men egentligen så har ju inte naturen heller nån högre mening så det blir lite uddlöst. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:15 | |
![]() | mollee2. Nej, varför det? Jag tycker det var ett bra exempel. :) | |
| burrsan | 2013-07-30 18:15 | |
![]() | Varför var B ett konstigt exempel? Om jag som kristen anser att det finns en hägre mening och därmed en absolut moral som sher att det är fel att mörda så anser jag att han gjorde fel. Men kan någon som har en ateistisk världsbild verkligen anklaga Brejvik, det finns ju ingen absolut moral eller högre mening? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:15 | |
![]() | Saker är väl som dom är för att dom ska vara just så? Alltså finns det en mening med allt? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:16 | |
![]() | Därför att Breivik är en hänsynslös mördare, och det är nog många som blir provocerade av att du använda honom som exempel? Inget vidare bra sätt att nå fram till andra med sitt budskap, kan jag känna? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:17 | |
![]() | Men det är ju jag det. | |
| Måns_E | 2013-07-30 18:17 | |
![]() | Nu är väl problemet att det snarare är du som i så fall skall belägga påståendet att det finns en högre mening. Omvänd bevisföring fungerar liksom inte, i princip så är det omöjligt att bevisa att något inte finns, därför så är det snarare så att det är upp till andra att bevisa att något existerar istället. Kan du bevisa att inte världen är skapad av spagettimonstret? Bara för att jag inte ser någon högre mening med livet så innebär inte det att jag saknar moraluppfattning. Min moral sträcker sig så långt som att man inte skall skada, bestjäla eller lura andra människor mot deras vilja, därför så tycker jag också att bedrägeri, våldtäkt, misshandel, mord och rån är fel. Det innebär att Brejvik begick ett fel när han mördade människor, liksom Mao, Pinochet eller Hitler. Det är förövrigt inga idéer som någon religion har ensamrätt på, utan är snarare ett filosofiskt resonemang som förekommer i de flesta kulturer oberoende religion eller övrig livsåskådning. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:18 | |
![]() | mollee nja, varför blir då exempelvis vissa djurarter utrotade trots att dom har en betydelsfull ställning inom ekosystemet? | |
| burrsan | 2013-07-30 18:18 | |
![]() | Hitler då eller stalin är det lättare att använda dem som exempel? | |
| Gunilla _ | 2013-07-30 18:19 | |
![]() | Att Breivik valde att fylla sitt liv med sin "mening" är djupt tragiskt, tack och lov blev han bestraffad för det. Han hävdar dock att han är kristen och tolkade uppenbarligen bibeln på sitt vis... | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:19 | |
![]() | eller bush kanske. obama? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:21 | |
![]() | Jaha, jag tolkade ditt inlägg fel. Sorry. chupa: därför att vi människor utrotar dom? det är som det är, och vill man göra något åt saken får man ändra på sina vanor... | |
| burrsan | 2013-07-30 18:22 | |
![]() | Måns. Nu ställde jg en fråga och du svarade att det inte finns någon högre mening. Då måste jag väl få ställa frågan hur du så säkert kan veta det? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:22 | |
![]() | med mening menar jag alltså så som saker och till förhåller sig och det resultatet av det. dinosaurierna blev också utrotade, och ibland kan man ju känna att det var tur för mig | |