Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 25 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2013-07-30 18:27 | |
![]() | Jag har inte sett någon bevisa motsatsen, och då får man helt enkelt utgå från att det inte finns något. Det är så det fungerar. Dessutom så frågade du om jag trodde på att det finns en högre meningen, och det tror jag inte då aldrig någonsin någon har lyckats att bevisa att det gör det. Om någon (mot förmodan) skulle göra det under min levnadstid så är jag beredd att omvärdera mitt svar. Enkelt uttryckt så kan man väl säga att rent logiskt så är det enklare och kanske också mer korrekt att vara skeptiker än att på lösa grunder fantisera ihop att någon slags världsbild (bland hur många möjligheter som helst) skulle vara den rätta. Om man dessutom tycker att det är viktigt att föra ut sin ihopfantiserade världsbild till andra så tycker jag att det är ganska rimligt att man också får svara frågor? | |
| Måns_E | 2013-07-30 18:28 | |
![]() | "räkna med frågor" skall det stå. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:31 | |
![]() | molle men då om det finns en mening med allt, då finns det väl också då en mening med att djurarter utrotas, barn svälter och dör i krig? eller så finns det kanske inte det, och således ingen högre mening i något annat heller. | |
| burrsan | 2013-07-30 18:32 | |
![]() | Privatiserad moral. Vems moral är rätt och villen är fel? Vem bestämmer det? Varifrån kommer moralen? Är det majoriteten som avgör rätt och fel? Varför är det fel att stjäla om det nu inte finns någon högre moral? Om allt är en slump, evolutionsteorin är rätt, att den ateistiska världsbilden är den rätta, hur kan man då säga att något är rätt eller fel? Det finns ju ingen mening överhuvudtaget, så njut av livet, råna en bank, slå ihjäl några du inte tycker om... Vem bryr sig, vad gör det om hundra år, finns ju ingen mening med livet, ingen att stå till svars inför? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:33 | |
![]() | Om det inte hade funnits en mening, så hade det väl inte hänt? Säger inte att jag gillar krig och svält, tvärtom! Men vad ska man kalla det? Ödet? Är begreppet "mening" bara något som är positivt i dina ögon"? | |
| Rultatultan | 2013-07-30 18:34 | |
![]() | @Mollee2 Du skrev: "ibland kan man ju känna att det var tur för mig" Haha...jotack! "Mammaaaaaa! Nu är den där t-rexen och förstör morotslandet igen! ;) | |
| Rultatultan | 2013-07-30 18:35 | |
![]() | @Måns_E Du skrev: "Jag har inte sett någon bevisa motsatsen, och då får man helt enkelt utgå från att det inte finns något." Så...om jag står till tröskeln till ett mörkt rum och det inte finns någon möjlighet att få ljus ditin så ska jag anta att det är tomt? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:35 | |
![]() | Ibland bidrar ju eländet till utveckling. Vi är ju djur ändå. Att slåss för sin överlevnad sitter väl ändå i generna, vi är inte mycket bättre än de djur vi utrotar och äter till middag. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:36 | |
![]() | man kan kalla det en reaktion eller orsak och verkan. anser du att saker händer för att de är bestämda att hända i förväg (positivt som negativt) eller händer saker som ett resultat av vad som hänt innan? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:36 | |
![]() | Rultatulta: Ja, det finns tillräckligt med aber ute i världen, jag slipper gärna en stor dinosaurie som står och kikar in på mig när jag dricker mitt morgonkaffe | |
| dinodog | 2013-07-30 18:37 | |
![]() | Det blir allt vanligare med enkla begravningar. Alltså där det inte är någon närvarande. Inga blommor enkel kista ingen svepning. Bägge mina föräldrar begravdes så. Detta var deras önskemål att ha det så. Det skulle vara så billigt som möjligt. När jag kontaktade begravningsbyrån och förklarade hur de ville ha det. Sa de att det blir allt vanligare med just sådana begravningar. Själv spelar det ingen roll vad dom gör med min kropp efter min död. Om den går till förbränning och jag blir till fjärrvärme så är det helt okey för min del. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:37 | |
![]() | Chupa: Ingen aning! Saker händer för att dom händer bara. Ibland kan man som människa till viss del kontrollera det som händer, och visst påverkas man av det som sker runt omkring. Jag skulle vilja säga båda, eller är det inte rimligt kanske? | |
| burrsan | 2013-07-30 18:38 | |
![]() | Den bibliska världsbilden ger mig en mening med livet, ett hopp att jag och du finns här med ett syfte. Det ger mig trygghet och livsmod. Jesus ger mig detta. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:40 | |
![]() | burrsan: Om det gör dig glad, så tycker jag att du ska få unna dig den känslan. Huvudsaken är väl förbövelen att man mår bra, och att man försöker undvika att såra andra? | |
| Måns_E | 2013-07-30 18:40 | |
![]() | Varför behöver man blanda in en "skapare" för att ha ett moralbegrepp? Hur kommer det sig att det finns så många religioner med precis samma moraliska bas som de vilar på? Hur kommer det sig att det finns religioner och livsåskådningar som inte innefattar någon allvetande gud men ändå vilar på ungefär samma mänskliga grundmoral? Om det är så illa att man behöver "en gud att stå till svars för" för att inte slå ihjäl någon så tycker nog jag att det är mer än en skruv lös, samma typ av person kan ju lätt få för sig att "döda i guds namn". | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:41 | |
![]() | Är det någon som säger att "man måste blanda in en skapare"? En del gör det, en del inte. Är inte huvudsaken att man har lite moral ö.h.t? | |
| burrsan | 2013-07-30 18:41 | |
![]() | Det gör mig glad :-). | |
| Rultatultan | 2013-07-30 18:43 | |
![]() | Måns_ E skrev: " Hur kommer det sig att det finns så många religioner med precis samma moraliska bas som de vilar på? " För att det är samma Gud i grund och botten. Tror jag. | |
| Måns_E | 2013-07-30 18:44 | |
![]() | Rultatultan, tja det beror väl på. Det bästa är väl att inte anta någonting och inte fantisera ihop att det finns en silverskatt i det mörka rummet. Skulle du själv tro på någon som återberättade att de hittade ett mörkt kolsvart rum och är helt övertygade om att det finns en silverskatt där? Jag skulle åtminstone vara lite skeptisk. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:45 | |
![]() | Jag ser livet som att vissa saker kan man inte göra så mycket åt, som hur man föds t.ex. Man föds med vissa verktyg och under vissa förhållanden, sedan så får man ju göra så gott man kan med dessa verktyg. Man påverkar sitt liv till viss del, och till viss del inte. | |