Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-08 11:51 | |
![]() | "....på samma sätt som kvinnor "valde" att inte jobba förr...." Hursom, så tror jag iaf att barnen mådde bättre förr, när mammorna i större utsträckning var hemma... - Bara sådär helt OT. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-08 11:57 | |
![]() | Bara för att en kulturell symbol ses som förtryck i en kultur behöver den inte göra det i en annan monew m.fl. Att kvinnor bär t.ex. burka i sverige, innebär de att de är utsatta för samma förtryck som kvinnor i afghanistan, eller är det så att vi tolkar in en massa utifrån vår egen (begränsade) förståelse? De symboler vi omger oss om, såsom bröstförstoringar som dödmetallörn nämner, hur skall man tolka dem ifrån ett utifrånperspektiv på samma sätt? Handlar det inte om att kvinnor skall vara (sexuellt) attraktiva, att det är något fult med den kropp som naturen gett oss från födseln eller över tid? Har det med kvinnlig frigörelse att göra att ungdomar drömmer om att ha bröst som får dem att känna sig mer attraktiva gentemot sin omgivning? Visst kan det vara kvinnlig frigörelse och jämställdhet att få bada topless på ett kommunalt badhus: Men tro inte att de utanför vår kultur gör en så positiv tolkning, lika lite som vi väljer att tolka deras val som positiva eftersom vi tycker oss ha förstått och gett oss själva makten att uttala oss om när en kvinna är förtryckt eller ej. Bröstimplantat, yes! Ansiktsslöja, no way! Love all serve all funkar fortfarande bäst. Vidga vyerna. Vi pratar slöja i sverige, inte annorstädes. | |
| magnusito | 2009-12-08 12:04 | |
![]() | Gud vilket intellektualiserande nonsens. Nu befinner er ljusår från verkligheten. dödmetallörn verkar inte kunna skilja mellan en symbol och ett verkligt vardagligt förtryck. Allt är lika bra eller lika dåligt, ingen får säga något om något, vi får inte ta ställning, allt bara lämnas åt sitt eget smmanhang och mitt i allt detta bränner sig folk till döds eller blir knuffade ut från balkonger. Kan ni inte komma och hållsa en riktigt fin och politiskt korrekt föreläsning till de svenska unddomar jag möte varje dag i mitt arbete som slås sönder och samman av vuxna som tvingar in dem i det rätta levernet. Säg till dem att ni inte är rätt person i rätt kontext att ta ställning mot det förtryck de lever under. Framförallt kan ni hänvisa till att vi är ju inte bättre som har halvnakna människor i reklamen i Sverige. det gör säkert att de mår ännu bättre och riktigt känner er solidaritet. Sedan kan ni ju erbjuda dem en fin kurs på rätt universitet också så de kan diskutera frågan utifrån kulturellt sammanhang, kontext med mera som ni riktigt kan frossa i tilsammans. | |
| vuk | 2009-12-08 12:06 | |
![]() | jag sopar och sopar :) frågan är hur länge det argumentet håller och framförallt om det egentligen är ett motargument? får jag som person kritisera något beteende alls hos en annan person utan att i samma sekund säga att jag är perfekt? jag anser att, ja det får man, annars hade vi inte kommit nån vart överhuvudtaget inte kunnat diskutera något, dessutom viktigt här, vilken nivå vi lägger diskussionen på, individnivå eller som företeelse, min fråga till dig, ser du inge problem med slöjan som företeelse? ser du inte ett visst samband med den tid den kom till och de regler som gällde då för hur en kvinna skulle vara och vem hon tillhörde (arrogant...den åsikten säger mer om dig tycker jag, vad vet du om vad jag vet? kan det vara så att jag inte är en småinskränkt person som är rädd för andra kulturer? finns den möjligheten?) | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-08 12:07 | |
![]() | Livet vore så mycket lättare om man inte behövde problematisera sin egen tillvaro magnusito, det skall jag ge dig rätt i. Slöja i sverige är ju uppenbarligen något som bara är fel rakt av, och skam vore väl om vi problematiserade det med lite självkritik. | |
| micro113 | 2009-12-08 12:10 | |
![]() | vuk Du skriver ser du inge problem med slöjan som företeelse? ser du inte ett visst samband med den tid den kom till och de regler som gällde då för hur en kvinna skulle vara och vem hon tillhörde Jag undrar Vad tycker du om seden att bära vigselring? | |
| micro113 | 2009-12-08 12:11 | |
![]() | Jag kan tillägga att svenska kvinnor blev myndighetsförklarade i lag 1920 | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-08 12:15 | |
![]() | Magnusito: Snälla, läs vad jag skriver istället. Jag sade precis att jag inte sagt att jag är för slöjor, vad jag försöker säga är att anledningen till att man tycker som man gör ofta beror på att man växt upp i en kultur där vissa företeelser inte existerar, som till exempel påbudet att kvinnan ska skyla sig från mannen. Då måste man dock inse att vår kultur inte är perfekt, även här existerar förtryck. Det yttrar sig bara på ett annat sätt. Hur visar man solidaritet genom att se ner på och fördöma en annan människas kultur, Magnusito? Är allt verkligen så svart och vitt som du vill utmåla det? Jag tycker nog att man ska få ifrågasätta somligas arrogans utan att bli stämplad som någon som gillar att muslimska kvinnor blir förtryckta. Du bortser även från att även svenska kvinnor blir våldtagna, förnedrade, mördade och begår självmord. Det är inget som bara händer i andra kulturer. Ska jag också dra trumfkortet: "Jag möter ungdomar som bekräftar vad jag tycker"? Det gör jag, och tro mig, de mår inte bättre av att folk som ser ner på deras kultur ömkar dem. Som sagt, gråhårig blir man. Och blir jag gråhårig kommer inte byggnadsarbetarna längre vissla efter mig och bekräfta att jag duger som kvinna. | |
| micro113 | 2009-12-08 12:17 | |
![]() | magnusito Fast det är väl faktiskt det dödmetallörn kan - skilja på symbol och verklighet. Det är ju ni som rabiat tillskriver en symbol egenskaper som den i sig själv inte kan ha -- dem måste bäraren och hennes eventuella make/omgivning ge symbolen. När vi talar om kvinnor i Sverige som konverterat till islam och valt symbolen som en väg att komma närmare Gud -- då måste vi utgå från att det är självständiga val -- oavsett om det är ett val enbart gällande symbolen som redskap till Gud, eller om för att de trivs med att leva under mannens makt. Valet är självständigt taget -- och till det äger de rätt. | |
| monew | 2009-12-08 12:18 | |
![]() | nä min åsikt är att slöjan är sprungen ur förtryck sen borde ni sluta hoppa på varandra här inne | |
| micro113 | 2009-12-08 12:19 | |
![]() | Fast det är väl faktiskt det dödmetallörn kan - skilja på symbol och verklighet. verkligt vardagligt förtryck -- skall det stå | |
| micro113 | 2009-12-08 12:21 | |
![]() | monew Du har svårt att bestämma dig -- ena sekunden är den sprungen ur förtryck, andra gånger handlar det om en sexlek som hon kan syssla med någon annanstans. | |
| vuk | 2009-12-08 12:24 | |
![]() | det är en gammal sed...visar att två hör samman, så vitt jag vet inte enbart för en person? vad tycker du själv, om jag istället häver hur mig, är det inte dags att vi inför i Sverige att när man och kvinna gifter sig så skall kvinnan täcka sig så att inga andra män får se henne, kan den åsikten spegla en syn på kvinnan? mannen skall givetvis ges fullt tillträde och kunna blandas med övriga invånare utan problem... mm och micro vad har hänt i Sverige? bär kvinnor hucklen längre? måste de ha långa anständiga kjolar, måste de vara dygdiga och spara sig till en man? kan detta också spegla den förändring i rättigheter som har skett, den jämställdhet som vi oavsett om diverse kulturrelativister gillar det faktiskt ligger topp med i världen, (bara så du vet jag tycker inte att man skall förbjuda på något sätt men jag tycker att debatt, synliggjöranden av diskriminering och ojämställda synsätt skall upplysas om diskuteras, jag tycker att man kan ta en diskussion med en kristen om hans syn på kvinliga präster eller kvinnors roll hemmet etc, tycker dock att det vore önskvärt att kunna bredda denna diskusion att inkludera alla Svenskar inte bara de med mamma pappa farmor mormor svenskfödd | |
| kandu | 2009-12-08 12:26 | |
![]() | gillar det vuk skriver. det känns som att vuk sätter situationen i nuet. vuk är den enda hittills som fått mig att börja reflektera över mina nuvarande åsikter, tack! det känns som att man i diskussionerna har två val, att vara öppen och nyfiken på andras åsikter, eller att stärka sin egen åsikt genom att få över andra på sin sida. är det så? | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-08 12:29 | |
![]() | Tja du Kandu, i vilket fack hamnar uttalanden som detta: "det ÄR fel med slöja, det tycker du nog med om du släpper prestigen lite." Tror Magnusito kläckte den. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-08 12:34 | |
![]() | Kanske skall vi folkomrösta om slöjan! Låt svenska folket som ju förstår frågan avgöra slöjans framtid. För att spara skattepengar kan man slänga in lite andra frågor tycker jag. 1. Slöja av eller på (ja/nej) 2. Skall Jihde få sparken från Idol (ja/nej/ta över robinson) 3. Bör sommartid såsom före EU-inträdet återinföras (ja/nej/vembryrsig) 4. Bör bröstförstoring ses som en medicinsk rättighet (ja/nej/mmm) | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-08 12:36 | |
![]() | 5. Ska snus subventioneras av staten? (ja/nej/bara om man jobbar på varvet) 6. Ska uttrycket" Politiskt korrekt" för evigt bannas från forumdiskussioner? (Här kan man bara rösta ja) | |
| Minta | 2009-12-08 12:38 | |
![]() | vuk, det är ju inte så enkelt. Det finns barn till "frigjorda" muslimer som väljer sjal mot sina föräldrars vilja. Jag är ganska säker på att många i västerlandet idag gör det av helt egen vilja och att den står för något mer och annat än förtryck. Den kan t.ex. stå för att man är stolt över att vara kvinna och muslim hur konstigt det än låter i mångas öron. Många muslimer ser det inte heller rakta av så att svenska kvinnor är frigjorda på ett sätt de vill ta efter. Har vi respekt för dem dom om vi säger: jag vill inte tvinga dig att sluta bära slöja, men jag anser att du är förtryckt och inte följer din innersta vilja? | |
| micro113 | 2009-12-08 12:40 | |
![]() | vuk Det var förr för en person och seden har reviderats till att nu till och med innebära att också mannen bär två ringar i vissa fall -- det typiskt svenska är dock fortfarande en. Min poäng med ringen är dock att symboler har det värde och den betydelse vi lägger i dem -- och är inte statiska över tid. Förr var trolovningen den juridiskt bindande ceremonin, inte vigseln, och när man trädde trolovningsringen på kvinnans hand var hon ägd. Det har sedan över tid förändrats, och både ceremonin och symbolerna är mer jämlika. På samma sätt måste vi låta människor från andra kulturer har rätten att själva definiera och revidera sina ceremonier och sina symboler. Visst skall vi ha en diskussion för vad som är acceptabelt i vårt samhälle i form av förtryck - men att hänga upp det på en tygbit, som för dem kan symbolisera något helt annat, är knappast fruktsamt. Dessutom föder inte fördömande frigörelse - förståelse och möten, information och möjligheter, föder frigörelse. Den rabiata hållning som många ger uttryck för här är enbart kontraproduktiv. | |
| micro113 | 2009-12-08 12:42 | |
![]() | *Jag avser då fördömande av den förtryckta parten -- fördöma handlingar från en förtryckare är något annat. | |