Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 34 |
Inloggade | 61 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-17 21:02 | |
![]() | Du. Hon är ingen duvunge.' | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-17 21:07 | |
![]() | Rhotheta. Jag vet inte vad du menar med de allra tightaste informationskanalerna. Föränddrar det något om man som jag har följt romernas historia i många många år. | |
Rhotheta | 2014-06-17 21:25 | |
![]() | Ett lågt angrepp blir inte bättre om det så är mot Saddam Hussein. Låt mig gissa. Via bok? Har du verkligen rest och levt med romer och upplevt deras kultur från insidan? Eller drivit en camping, eller bensinstation eller butik och upplevt dem från utsidan? Har du fördomar mot Hells Angels? De har också en sluten kultur och känner sig förföljda. Är det en slump? Har du fördomar mot Jehovas Vittnen? Människor utan fördomar brukas hittas i diken. Tricket är att inte vara slav under sina fördomar, trots att det kan verka bekvämt. Du kommer dock inte att se mig stå och handla guld vid en Mercedes med motorstopp i sommar. | |
Rhotheta | 2014-06-17 21:30 | |
![]() | I Sverige har vi en grupp romer som försöker att smälta in utan att överge sin kultur. De senaste två decennierna har det sett ganska ljust ut i och med att gamla fördomar börjat mattas av rejält. Tyvärr har på senare tid romer från kontinenten haft hög brottslig aktivitet och även fått mycket medial uppmärksamhet. Och så nu tiggarna. Och samtliga kallas urskiljningslöst för "romer". Det måste kännas ganska surt. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-17 22:24 | |
![]() | Även "romer från kontinenten " behöver hjälp med att bygga upp ett värdigt liv. Ett liv där dom slipper tigga eller stjäla. Just det som romerna i Sverige först nu börjar få hjälp med. Så släng fördomarna nu och tala för dom istället för mot dom. :) | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-17 22:26 | |
![]() | pst. Jag var inte elak. Det mesta du skrev håller jag med om | |
Rhotheta | 2014-06-18 00:07 | |
![]() | För att ta fram det positiva tror jag att en hel del av tiggarna gärna skulle ta ett vanligt arbete om de kunde, så där kan vi nog mötas. I övrigt är det inbrott, kopparstölder, bedrägerier, åldringsrån, bilstölder, ficktjuveri mm som gäller. Inget intresse av att "bli hjälpt". De tycker nog att det är en översittarattityd f.ö. och kommer att gå in för att lura den som kommer och skall "hjälpa" dem. De ser sig som smarta rovdjur och vi är det lite trögare bytet och jag tycker att de har en poäng i sin analys. Deras sätt att leva funkar. Därför fortsätter de. Hade jag fötts in i den världen hade jag gjort likadant. Vi är inte bättre människor. Vi lever bara under andra villkor. Men det är en kolonial tanke att vi skall kamma och tvätta dem. De är inte intresserade. Och en hederlig öst-rom som råkar få motorstopp med sin Mercedes får faktiskt klaga hos alla sina vägrånande landsmän och inte hos mig när jag kör förbi honom. Men skulle jag träffa honom på kafe skulle jag hålla i alla värdesaker och gärna språkas vid. Man skall utmana sina fördomar så länge man inte är en idiot. Det finns gott om undantag. Jag tog absolut inte illa upp och har även respekt för din ståndpunkt. Vi har förmodligen helt olika erfarenheter och det har format vår uppfattning. Och jag kommer alltid att vara beredd att ändra mig allteftersom jag får ytterligare input. Varken jag eller omvärlden är statisk. | |
Rhotheta | 2014-06-18 08:11 | |
![]() | PS Jag uttalar mig inte om östromer i allmänhet utom om den selekterade skara som tar sig till Sverige och stannar här i perioder. Skälet är att skaffa inkomster. Tiggeri är en laglig och relativt harmlös variant. Upplys mig gärna om det finns andra stora lagliga verksamheter som här bedrivs av dessa östromer och som jag i dag inte känner till. Ju fler nyanser man har desto bättre är det. | |
Rhotheta | 2014-06-21 09:42 | |
![]() | Lång kompakt tystnad. I rest my case. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-22 20:52 | |
![]() | Haha. Man kanske kan ''vinna'' en debatt ändå. Det är för övrigt inte lagligt att bedriva näringsverksamhet bara för att det inte rör sig om regelrätt trafficking, i alla fall inte utan att skatta för vinsterna och följa våra arbetsrättsliga lagar. Jag tror det är därför det viktigt för en del att det hela framställs som helt oorganiserat. Hade det betraktats som näringsverksamhet hade Sverige behandlat dem som alla andra utländska näringsidkare: beskattat dem tillbaka till sina ursprungsländer (efter att några lokala fackpampar trakasserat sönder varje vilja att vara kvar). Det är uppenbart att tiggeriet uppfyller dessa kriterier och därför bör behandlas därefter: www.skatteverket.se/...25 792.html Som sagt, ett alternativ till trakasserier och skattemässig utvisning hade ju varit att öppna upp för ännu friare arbetskraftsinvandring. Men där tar tydligen vänsterempatin slut. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-06-22 21:19 | |
![]() | Det finns ju ingen motprestation. Hur kan det vara näringsverksamhet? | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-23 06:01 | |
![]() | Spelar ingen roll att man ger frivilligt. Dricks ska också beskattas, även om man ger det för att vara snäll. De tre kriterierna för näringsverksamhet tar inte upp "motprestation" alls. Sen erbjuder tiggarna såklart någonting, som Sylvia och andra varit inne på. Någon sorts temporär samvetsbedövning. Slutligen tycks det finnas förväntningar på prestationer inom dessa tiggarklubbar (hämtning/lämning, resor, etc.). | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-23 06:11 | |
![]() | För det sista finns vanligtvis bland tiggarna ett skriftligt åttagande att vidarebefordra medlen till sjuka barn i hemlandet. Precis som för vanliga insamlingsbyråer som även de är underkastade arbetslagar och kontroll, även om inte intäkterna betraktas som vinst. | |
sjöstan | 2014-06-23 10:34 | |
![]() | Intressant att så många gånger snöar in på vem som tigger och inte på frågan om tiggandet har något att göra i Sverige. För min del ser jag ingen större skillnad på "turisttiggarna", och bryr mig heller inte nämnvärt. Men jag är orolig för fortsättningrn. Jag ser att utvecklingen följer en logisk linje där vi inom kort kommer få se även barn som tigger. Våra nuvarande "turisttiggare" kommer helt enkelt ta med sina sjuka och undernärda barn hit för att tigga när vi tröttnat på att ge föräldrarna allmosor. Det här är som sagt en logisk utveckling som kan beskådas i många städer runt om på jorden. Vi behöver inte gissa - för vi vet. Sen finns det ju de av er som väljer att inte förstå och väljer att inte inse logiken i utvecklingen. Ni kommer om 1-3 år skriva insändare om alla fattiga barn som helt plötsligt dykt upp. (Undrar om ni kommer ge Reinfelt skulden också?) Den logiska fertsättningen är att barnen kommer. Därefter kommer vi få föräldralösa barn som drar runt. Sedan kommer dessa organisera sig i olika ligor som drar runt. Vill vi verkligen ha det så här? Vill ni inte se eller kan ni inte se? Vill vi ha kåkstäder som bara växer? Är det inte brottsligt naivt att tro att inte scenariot jag just beskrivit ska inträffa i Sveige när det hänt på så många andra platser? Varför ska det komma människor till vårt land som inte vill/har en möjlighet att komma in i vårt samhälle? Är man verkligen en god människa om man genom tanklösa allmosor bidrar till den här utvecklingen? Tiggeri i alla former bör förbjudas - helst innan det är för sent. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-23 10:52 | |
![]() | Och sen kommer himlen falla ner på våra huvuden. Det finns helt enkelt inget annat tänkbart scenario.... | |
sjöstan | 2014-06-23 11:03 | |
![]() | Loco. Jag säger inte att du har fel, men jag ser inte hur du tänker nu. Förklara hur du kom fram till din slutsats om himmelen så även jag förstår. Tack | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-23 11:25 | |
![]() | Jag följer ditt sätt att tänka bara. "Den logiska fortsättningen..." | |
Mindymoo | 2014-06-23 11:51 | |
![]() | Majblommesäljare, Röda korset-bösskramlare, gatumusikanter - vad skiljer dem från tiggare? OK att RK har bra kontroll över insamlade medel, och förhoppningsvis redovisar ungarna varje majblomma, men ... ? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-23 12:00 | |
![]() | Rent spontant kan jag komma på en hel del mer eller mindre relevanta skillnader: 1) De omfattas av det svenska samhället, är inte hitresta för att tjäna pengar på det. 2) de marknadsför sig inte med hjälp av att halta omkring med en benpipa hängande utanför byxbenet.3) De tillhör en organisation som arbetar för välgörande ändamål eller 4) i gatumusikanternas fall: de utför en trevlig eller åtminstone harmlös syssla mot betalning. | |
sjöstan | 2014-06-23 12:22 | |
![]() | Nej Loco. Du gör dig bara dummare än du troligen är. Försök inte ens tolka hur jag tänker. Det behövs ju dessutom inte - bara läs och värdera. Mindy. När argumenten tryter börjar man använda idiotargument. Ser du inte skillnaden eller förstår du inte skillnaden mellan en majblomma och en "turisttiggare"? Jag ser också problematiken med RK tiggarna, men tycker nog inte förlusten är så stor eftersom det nog är mer effektivt med de sk 90-konton som dessa organisationer har. Där kan man föra över pengar utan att behöva leta efter en bössa. Att utföra en tjänst är inte att tigga. Gatumusikanter, skoputsare, poeter, gatuförsäljare erbjuder en tjänst/produkt som man vill tjäna pengar på. En annan skillnad är att den som vill sälja en tjänst/produkt i Sverige måste kunna kommunicera med sina kunder. | |