Spelrum
Giraffen | 23 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 12 |
Inloggade | 35 |
Mobilspel
Pågående | 19 940 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kovikstippen | 2015-01-22 09:37 | |
![]() | Vi kanske inte ska eller kan förbjuda religion. Men vi ska möjligen förbjuda religiösa attribut i det offentliga rummet. Man kan börja på samma sätt dom med rökning - förbud i kollektivtrafiken och i offentliga byggnader. Slutligen på öppna platser. Jag är absolut förespråkare av religionsfrihet men även för ett stabilt samhälle. Vill man hedra sin gud genom att bära ett visst attrbut får man göra det dolt. Om gud alls uppmärksammar den enskildes kläder ser han/hon säkert dessa attribut genom ett lager kläder också..... Jag inser att många kommer misstycka om detta förslag. Men som jag ser det är det bättre att inslränka några fåtal personers frihet mot att gynna hela samhället. Nuvarande religiösa maskerad är helt enkelt farlig. Vi hade samma fri- & rättigheter för 20 år sedan i Sverige. De troende var troligen lika goda människor då som nu. Men för 20 år sedan fanns inga kiåpor, långa skägg, fotsida klänningar på män och andra pajaskonster på stan. Hur kan det helt plötsligt blivit så viktigt att sticka ut och demonstrera? | |
Måns_E | 2015-01-22 09:49 | |
![]() | Jo då, även för 20 år sedan såg man judar i kippa och muslimer i hijab, i Sverige. | |
FinPralin | 2015-01-22 10:02 | |
![]() | "Religiösa maskerad"??? På något vildsint sätt hoppas jag att du försöker driva med oss (även om dina skämt i så fall är klart olämpliga). Jag är judisk och bär min Davidsstjärna. För mig symboliserar den hela mitt folks historia - på gott och på ont. Den berättar om de umbäranden och det lidande vi utsattes för under 1930-talet. Men den berättar också om den stora stolthet jag känner att tillhöra mitt folk. Och du tycker att jag ska förbjudas att bära den för att allt annat är farligt? Ett i sanning märkligt samhälle du vill ha. | |
janne121212 | 2015-01-22 10:16 | |
![]() | Tyvärr måste jag säga att man ser alldeles för få människor som vågar bära kippa här i Malmö. Mycket vanligare med niqab, som ju ur religionshänseende är en mycket tydligare markering, och dessutom kan vara ett stort problem i ett demokratiskt samhälle när man inte kan identifiera personen som går in i en butik eller bank. För att inte tala om jämställdhetsaspekten. | |
kovikstippen | 2015-01-22 10:20 | |
![]() | Jag tycker alla religiösa attribut dka förbjudas att bära synligt i det offentliga rummet. I det förbudet ingår davidsstjärna, kippa, burka osv. Judar har säkert en fantastisk historia som man vill minnas. Likaså muslimerna, kristna, hinduer och alla andra. Men jag tycker det är ointressant om resultatet av bärandet blir inbördeskrig. Utvecklingen i Sverige är allvarlig och går fort. Något måste göras nu....... | |
hove - Ej medlem längre | 2015-01-22 10:23 | |
![]() | Kovikstippen. Kan du inte bara titta åt sidan om det stör dig? | |
janne121212 | 2015-01-22 10:26 | |
![]() | För att återgå till judarnas situation i Sverige. En rad undersökningar av Brottsförebyggande rådet och Forum för levande historia, visar att i genomsnitt 39 procent av vuxna muslimer i Sverige hyser tydligt antisemitiska åsikter, jämfört med 5 procent för hela svenska befolkningen. En aktuell undersökning av Forum för levande historia visar att 18 procent av gymnasieelever uppvisar negativ inställning till judar; bland dem som anger islam som sin religion är siffran 55 procent. Hade jag varit jude hade dessa siffror satt skräck i mig, särskilt som där säkert finns ett stort "mörkertal", som det kallas idag. Borde göra även oss som inte är judar rädda, vart är vårt samhälle på väg? | |
FinPralin | 2015-01-22 10:26 | |
![]() | Nej, kovikstippen, det där resonemanget håller inte. Det är ungefär som om vi skulle börja kräva av kvinnor att de inte har kjol/klänning kortare än si och så eftersom det kan frammana våldtäkter. Eller, apropå det som hände i Paris nu, som om vi helt plötsligt måste börja inskränka vår yttrandefrihet för någon kan bli KRÄNKT av det vi säger och då förbjuds vi att säga vad som helst, i alla fall högt. Tänk om, tänk rätt. | |
kovikstippen | 2015-01-22 10:28 | |
![]() | FinPralin. Inget hindrar dig från att bära din davidstjärna i en länk runt halsen (om den inte är gigantisk). Måns. Man ska aldrig säga aldrig...... Naturligtvis fanns det religiösa attribut på stan för 20 år sedan också. Men dom var dels få och ställde till små eller inga problem.Idag däremot innebär den offentliga maskeraden att olika grupper taggas att kriga mpt varandra. För min del kan man fundera på MC-västar och andra "egna" uniformer på sammagång | |
hove - Ej medlem längre | 2015-01-22 10:33 | |
![]() | Kovikstippen. Det är sådana som du som gör det till ett problem. Hur har du tänkt att vi ska göra? Tillsätta massvis med poliser som går runt och kollar vilka smycken folk har? | |
kovikstippen | 2015-01-22 10:34 | |
![]() | FinPralin. Det är du som tänker fel och dessutom tar till löjliga exempel. Jag bryr mig inte om vad mina människor har för kläder eller religion. För mig är det en ickefråga. Men jag bryr mig om när många av mina landsmän känner sig otrygga och trakaserade. Jag bryr mig när synagogor och moskéer brinner. Och framförallt bryr jag mig om jag ser att motsättningar mellsn olika grupper ökar. För ytterst är jag beredd att trampa på all religion om det innebär inbördeskrig. | |
FinPralin | 2015-01-22 10:39 | |
![]() | Nej, men det gör jag faktiskt inte. Tänker fel alltså, det gör jag inte. Ledsen, men så är det. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-01-22 10:39 | |
![]() | Vi kanske ska lära barnen vett och etikett i skolan och hemma istället. Måste man fysiskt ge sig på en människa som man inte har samma åsikter som. Judar-Muslimer Moderat-VPK, Hammarby-AIK, Homosexuell-Hetro, Mörk-Vit | |
kovikstippen | 2015-01-22 10:40 | |
![]() | Hove. Ta nu ett djupt andetag och tänk en stund....... Tror du att det var så jag menade??? Försöker du missförstå? Jag jämförde införandet av lagen med införandet av rökförbud. Såg du några rökpoliser bötfälla rökare? Lagen fanns men åtlydnaden kom successivt. Idag är lagen helt införd och få ifrågasätter den. | |
hove - Ej medlem längre | 2015-01-22 10:43 | |
![]() | Det är trams du håller på med. Rätten att klä mig hur jag vill är något som jag inte tänker överlåta till någon annan. | |
kovikstippen | 2015-01-22 10:43 | |
![]() | Absolut moses. Men vare sig du eller jag kan tvinga någon att uppfostra sina barn på ett visst sätt och med vissa värderingar. Men vi kan faktiskt lagstifta om det offentliga rummet. Självklart ska total religionsfrihet gälla i Sverige. Men det betyder inte per automatik att allt behöver vara okey i religionens namn. | |
Måns_E | 2015-01-22 10:46 | |
![]() | Jämförelsen med rökförbudet på krogen haltar, för den krögare som struntar i gällande lagstiftning får nämligen inte driva krog i Sverige, och numera så ingår rökförbud på restauranger och krogar i den lagstiftningen. Hursomhelst så verkar du vara ganska själv om din idé att förbjuda religiös klädsel. Åtminstone här i tråden. | |
FinPralin | 2015-01-22 10:48 | |
![]() | Förresten, kovikstippen, det vore intressant att höra dig förklara hur mina exempel inte är relevanta. Vad är skillnaden på att någon bär ett religiöst attribut och på att någon har kort kjol, säkerhetsnål i örat, tatueringar... vad det nu kan handla om? Eller är det du och dina själsfränder som ska avgöra vad som är ok att bära och inte? Ska vi alla gå i heltäckand uniformer kanske? I vilket läge, för övrigt, vi just har infört burkan som nationaldräkt. | |
kovikstippen | 2015-01-22 10:50 | |
![]() | Hove. Jag ser vad du skriver och det låter fint och gulligt. Men om valet står mellan förbud och att någon du älskar blir mördad. Förändrar det något? Beakta nu att svensk lag förbjuder både misshandel och mord. Så snälla....... kom inte dragande med att du minsann har rätt att göra si eller så..... Vi måste ju se verkligheten som den är och inte som den borde vara. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-01-22 10:50 | |
![]() | Ja men vi har väl redan lagar om hets mot folkgrupp? Men tydligen hindrar de inte människor från att hålla på. Gå till kärnan i problemet och det är hur vi människor blivit uppfostrade i hem och skola. | |