Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Huetlotl | 2015-05-22 22:18 | |
![]() | Det tycker jag verkligen inte. Jag försöker bara förstå vad som ligger bakom din ståndpunkt att Högerhopen förlorade valet för att svenska folket är bakom flötet. Hjälp mig att förstå. Minska min okunnighet. | |
Måns_E | 2015-05-22 22:22 | |
![]() | Du hoppar medvetet över ett par steg i kedjan Huetlotl. Kryddeluntan frågade varför Alliansen inte vann, jag skrev att jag undrade precis samma sak. Och kom själv fram till att det enda jag kunde komma fram till var att folk var dumma. För jag tycker verkligen att nuvarande regering är ett skämt, och det kom knappast som någon överraskning vad man röstade på. Och jag ser för tillfället väldigt få som faktiskt tycker att regeringen gör ett bra jobb. Du kanske är ett undantag Huetlotl? Har du själv någon bättre förklaring på att alliansen förlorade? | |
Måns_E | 2015-05-22 22:23 | |
![]() | Och märk väl, alliansen förlorade, de rödgröna vann inte, de gick upp 1 mandat | |
Huetlotl | 2015-05-22 22:50 | |
![]() | Jag tror högeralliansen förlorade valet för att folk var less på: # Fortsatt massarbetslöshet. # Fortsatt satsning på skattesänkningar för höginkomsttagare på bekostnad av välfärden. # Raserad A-kassa. # Utförsäkringar. # Osäkra anställningar. # Ökade inkomstklyftor. # Vinstmaximering från privata aktörer på bekostnad av redan svaga och utsatt grupper. # FAS-3. ........och så vidare. Exemplen är många där svenskar farit illa av alliansens politik. Sedan håller jag med om att sittande regering ännu inte levererat lösningarna på många av problemen, men mandatperioden är inte slut än. | |
Måns_E | 2015-05-22 22:56 | |
![]() | För att vara ärlig så tror jag att alliansen förlorade för att det kostar att sitta i regeringsställning. Folk glömmer så fort bort hur det var åtta år tidigare, och det förlorar de sittande på. Jag kommer själv ihåg den dag jag fick frågan om jag inte skulle förtidspensionera mig, vid 26 års ålder. Jag vill absolut inte tillbaka till den tiden. Det är inte att hjälpa, det är att försöka hyfsa till statistik genom att låtsas att arbetslöshet inte finns. | |
Huetlotl | 2015-05-22 23:02 | |
![]() | Ja stackars dom. Att svenska folket är så otacksamt. | |
Måns_E | 2015-05-22 23:08 | |
![]() | suck, som sagt idén om att vissa väljare var för korkade verkar ju stämma bättre än vad man kan tro. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-05-22 23:34 | |
![]() | "... frågade varför Alliansen inte vann, jag skrev att jag undrade precis samma sak. Och kom själv fram till att det enda jag kunde komma fram till var att folk var dumma." Menar du att flest röstberättigade människor skulle det bättre med alliansen i regering? Och att det är dumt av vissa av dessa att inte förstå det? | |
Måns_E | 2015-05-22 23:47 | |
![]() | Ja, jag menar precis just det. Jag menar att de ungefär extra 2000 per månad som vanliga löntagare har fått genom att betala mindre skatt har gjort reell skillnad, för vanliga människor. Jag är även ganska säker på att höjning av arbetsgivaravgiften för unga kommer att göra det än svårare att få bukt med ungdomsarbetslösheten. | |
janne121212 | 2015-05-22 23:59 | |
![]() | Om jag får 2000 kr mer i månaden och min granne får 2500 kr, då röstar jag så klart S, så orättvist kan vi inte ha det. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-05-23 00:15 | |
![]() | Janne - Menar du att pratet om ökade klyftor inte stämmer? Eller att det är oviktigt om klyftorna ökar eller inte? Eller något helt annat? | |
janne121212 | 2015-05-23 00:29 | |
![]() | Hur ska man kunna undvika att klyftorna i samhället ökar när man tar in 100000 människor varje år som ska försörjas. Det tar ca 7 år till hälften av dessa kommit i arbete. Vad tycker du, ska alla ha samma summa pengar i handen som du får när du jobbar? Hur tror du det skall gå till, varifrån ska pengarna komma? Tacka f_n för att klyftorna ökar och kommer att öka ännu mer. Enda sättet att minska på klyftorna är att beskatta arbete hårdare och öka bidragen (gammalt klassiskt S-knep) och då kommer intresset för att arbeta minska och de som jobbar måste försörja än fler. Finns det inte någon logik i mitt resonemang? | |
ingson | 2015-05-23 00:40 | |
![]() | huetlotl 22:50 Och tillkortammandena och missgreppen som du nämner 22:50 menar du att det är SD som har lösningen på? För det var dit stora missnöjda väljargrupper gick | |
ingson | 2015-05-23 00:41 | |
![]() | janne, man kan även succesivt minska avdragsrätten. Varför fegar alla på der? | |
janne121212 | 2015-05-23 00:45 | |
![]() | Hur mycket måste man minska avdragsrätten för att ge alla nyanlända, arbetslösa, pensionärer, sjukskrivna och folk som inte vill jobba 25000 kr i månaden, för att undvika klyftor i samhället? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-05-23 07:16 | |
![]() | Som vän av ordning måste jag bara säga att vi inte "tar in" 100000 människor varje år. Möjligen att 100000 människor kommer hit till oss av olika skäl (skyddsbehov, anhöriginvandring, arbetskraftsinvandring etc) och att dessa skäl anses av Migrationsverket vara giltiga. Jag tycker att Sverige är ett fantastiskt land som ännu styrs av humanism och välvilja gentemot utsatta människor. Det kommer att bli vår räddning i framtiden. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-05-23 07:20 | |
![]() | Jag hoppas att det aldrig kommer att sitta isolationistiska stofiler och bestämma över Sverige. I en värld som alltmer globaliseras torde det så småningom bli ruskigt omodernt att nära isolationistiska uppfattningar. | |
Huetlotl | 2015-05-23 08:08 | |
![]() | Ingson: Nej. | |
janne121212 | 2015-05-23 08:10 | |
![]() | Även om du tycker så totravel och även om du har rätt (det var ju nu inte den aspekten vi diskuterade), kan du inte se problematiken i att klyftorna ofrånkomligen måste finnas och det finns inte så mycket vi kan att göra åt detta annat än att försöka hålla dom på en rimlig nivå. Det finns människor som av olika anledningar inte arbetar, och den siffran har en tendens att öka i takt med att folk blir äldre, pensioneras, blir sjuka och invandrar. Hur skapar du en tillvaro där inga klyftor finns? Jag menar att Sverige har lyckats mycket bra genom åren att hålla klyftorna på en rimlig nivå, men så fort dom som anstränger sig lite extra också får lite mer i plånboken (som jobbskatteavdrag), kommer man alltid dragande med detta snack om växande klyftor och den "relativa" fattigdomen. Det var ju tack vare (el. rättare p g a) denna skräckpropaganda som vi har den regering vi nu har, som har inbillat oss att dom har ett program för att minska klyftorna och göra allt rättvist, när dom i själva verket bara kan höja skatter och ge folk bidrag. Detta är en politik som inte på något sätt kan klara av de stora utmaningar vårt land står inför. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-05-23 08:57 | |
![]() | (Jag gör ett försök till) Här är en lättläst sammanfattning ang klyftor (länk till OECD-rapporten. finns i reportaget). "I veckan presenterade OECD sin rapport ”Trends in Income Inequality and its Impact on Economic Growth”. Det här är en rapport som högern får svårt att vifta bort. Dels är avsändaren en ekonomisk samarbetsorganisation i den rika världen, det vill säga högerns gäng, dels är slutsatserna mycket viktiga för vilken politik Sverige behöver. Rapportens slutsatser är, tvärtemot högerns favoritargument, att växande klyftor hämmar tillväxten. Det är alltså en ekonomisk dålig politik att öka inkomstskillnaderna. Detta då det leder till minskad tillväxt." www.arbetarbladet.se...ka -klyftor | |