Spelrum
Giraffen | 37 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 21 |
Inloggade | 59 |
Mobilspel
Pågående | 19 215 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2008-04-16 20:39 | |
![]() | Varför börjar man diskutera saker om man inte tål höra att folk tycker att det man säger är fel? Jag upplever inte att det direkt haglar av personangrepp på det här forumet, och i de fall som det gör det så modereras de snabbt bort. Jag tycker inte att problemet är att det här forumet är för löst modererat, snarare att det är lite väl lågt i tak ibland. Tycker inte du att det hämmar diskussionsklimatet om man inte får ha vilka uppfattningar i en fråga man vill? Tycker inte du att det hämmar om man MÅSTE framföra sin åsikt på ett speciellt sätt? (Och nu menar jag naturligtvis att man inte skall ägna sig åt personangrepp) | |
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-16 20:44 | |
![]() | Måns_E, menar du på allvar att du tycker det är lågt till tak? Du måste skämta. | |
Måns_E | 2008-04-16 20:46 | |
![]() | Det har blivit bättre, men ett tag så låstes trådar väldigt fort, bara för att någon blev lite upprörd, eller en övervakare blev lite stött. Det är en av många anledningar till att jag inte så ofta orkar engagera mig i några debatter här. | |
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-16 20:51 | |
![]() | Måns_E, jag förstår vad du menar nu, problemet kvarstår på en icke nämnd systersite på engelska. Där är forumet en veritabel öken. Här däremot känns diskussionsmarken bördig :) | |
Dyslekso | 2008-04-16 21:29 | |
![]() | Undrar vilket forum som är det hårdast modererade i Sverige. Någon med erfarenhet? | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-04-16 21:36 | |
![]() | WN.se | |
Dyslekso | 2008-04-16 21:48 | |
![]() | Ändå vuxna människor där...på ungdomssajterna (herregud vad det ordet fick mig att känna mig gammal) måste de ha det rätt svettigt. Empatistörda fjortisar till vänster och Lilla Fjolle på 47 år till höger. | |
diana_s | 2008-04-16 23:41 | |
![]() | Måns_E håller helt med om att man ska få ha vilka åsikter man vill, men UTAN att bli kallad dum eller andra saker för att man har annan uppfattning om saker....... den här tråden handlar ju inte om att man inte får ha åsikter utan mer om hur man blir bemött när man lägger fram sin åsikt | |
vulcan | 2008-04-17 09:04 | |
![]() | Men vem menar du det är som har blivit kallad dum då? Är det inte så att det snarare är din tolkning: "När man skriver si eller så, så är det samma sak som att man menar att den andre är dum" En annan sak enligt min mening är att gränsen mellan sak och person inte är knivskarp alla gånger som folk som ständigt tjatar om att skilja mellan sak och person tror. Ibland har vi faktiskt bildat oss åsikter pga personliga fördomar eller barnslig inställning till saker och ting. Det händer med jämna mellanrum att det blir rätt uppenbart. Hur ska en motdebattör hantera det? Dessutom skulle jag vilja hävda att vi alla utan undantag faktiskt beter oss fånigt ibland, också i diskussioner. Att jag ibland säger det till folk ska absolut inte ses som någon allmän idiotförklaring. Jag har själv med rätta fått påpekat för mig ett antal gånger att jag beter mig på ett fånigt sätt i diskussionen. Naturligtvis är det här inte samma sak som att det är okej att ständigt och jämt insinuera att folk är barnsliga eller fåniga och naturligtvis förekommer det övertramp här där sak och person rörs ihop på ett oseriöst och ibland t.o.m. kränkande vis. Men de debattregler du föreslår bygger på en uppfattning om att åsikter alltid kan kopplas loss från den som framför dem och att alla åsikter har samma "värde", oavsett underbyggnad av argument och oavsett konsekvens av om åsikterna tillämpas praktiskt. Jag tror inte att det är så jättemånga som håller med dig om de sakerna. | |
andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2008-04-17 09:45 | |
![]() | Jag instämmer i det Vulcan skriver. Om det inte står uttryckligen "du är dum" så tolka heller inte in saker som inte står. Många läser texter som skrivits på sätt som dom faktiskt inte skrivit. Egna "tonlägen" och värderingar petas in och texten läses på sätt som faktiskt inte är menade. Försök att enbart läsa orden som står och värdera inte in saker som inte står. Vi väljer alla hur vi ska reagera och må, och tyvärr måste jag säga att det faktiskt är ditt eget val att känna dig dum om det inte uttryckligen står att någon tycker du är dum. Om du diana_s skriver att "där kom det snabbt en pekpinne" så är det som att du redan förutbestämt att folk ska kritisera dig och nedvärdera det du skriver. Det stämmer ju faktiskt inte, då jag läst allt ovan som skrivits. Dom känslorna har du helt själv applicerat då du läst texterna. Läs Vulcans text igen och tolka inte allting som en kritik mot dig själv. Ha en neutral kodning och tolkning i orden och se dem som en allmän text och läs inte in saker som faktiskt inte står :-) | |
Marie026 - Ej medlem längre | 2008-04-17 09:59 | |
![]() | Tänker lite på vad Uffe o andra tyckt härinne. Och jag håller med Uffe, för när man skriver något, då är det ALLTID någon som ska försöka få mej att ändra åsikt ( vad det nu handlar om)..o kolla in statistik och fakta på olika forum. Ok , jag kan kolla, men det betyder ju inte att någon annan ska försöka ändra på mitt tyckande. Om jag har fel, låt mej då ha fel. Skriver man något, så låt personen tycka vad man vill, jag läser ofta vad folk skrivit, men det är endast för att jag själv inte ska låta som ett eko. Lite för mycket om statistik, och lagtexter många gånger. Ta det folk skriver lite mer LÄTTSAMT. Så jag får sälla mej till den grupp som håller med Uffe och får väl mina fiskar varma snart...;-) | |
Minta | 2008-04-17 09:59 | |
![]() | I en tråd som handlade om människors sätt att uttrycka sig när de skriver, rent språkligt, gjordes ganska uttryckligen en koppling mellan läs- och skrivsvårigheter och bristande intelligens. | |
andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2008-04-17 10:35 | |
![]() | marie026, att försöka få någon att ändra åsikt eller övertala och motbevisa, det är ju det som kallas debatt! Om ingen skulle skriva annat än " ja jag håller med " eller kommentera det du skriver, då finns ju ingen mening med forum :-D Om du är helt nöjd med det du själv tycker så borde det heller inte vara problem då någon annan tycker saker om dina inlägg heller, för om du anser att det är jobbigt eller fel eller vad du nu anser då andra tycker saker om det du skrivit, så är ju du inte annorlunda från de som tycker till om det du skrivit. Själv tycker jag inte det är någon som "fått sina fiskar varma" här. Det har stått tidigare i denna tråden, men om vi nu skulle bestämma att inte folk får skriva och kritisera eller komma med statistik, då är ju det enormt censurerande och än värre än att låta alla skriva vad de själv väljer att debattera om. marie, du skriver "Ta det folk skriver mer LÄTTSAMT" och det gäller väl alla :) Sägs inte elakheter rakt ut så ta inte åt dig. Acceptera att folk skriver olika och har olika intressen i att skriva. Ignorera det du inte tycker om. | |
Måns_E | 2008-04-17 10:55 | |
![]() | Marie026 Jag har väldigt svårt för trådar där folk bara dunkar varandra i ryggen och håller med. Det finns gott om "neutrala" trådar i forumet av typen "vilken hundras tycker du bäst om", om man börjar frågasätta och komma med krångliga argument i dessa snacktrådar så håller jag med dig. Men det tycker jag inte riktigt är samma sak som ett inlägg under seriösa, där tycker jag att man får räkna med att kunna bli emotsagd. | |
Marie026 - Ej medlem längre | 2008-04-17 11:00 | |
![]() | Jo jag håller med dej till fullo där, klart det blir debatt, men du kanske inte har läst alla inlägg här o där när det gäller vissa. Jag tycker bara det är kul när folk skriver o tycker vad dom vill. Men sen finns det paragrafryttare som bara vill tillrättavisa folk, och jag har inte haft problem med det överhuvudtaget. Det jag kan tycka är drygt eller hur man ska säga, det är när det finns dom som vägrar acceptera vad andra tycker, och jag läser otroligt mycket vad dom flesta skriver. Sen om dom tar åt sej vet jag inget om, men det går inte att missa att det finns människor här som bara vill ha RÄTT,RÄTT,RÄTT...och dom som debatterar bara blir tillrättadevisade kan jag förstå, för dom pockar inte på någon annan sitt tyckande. Jag skrattar åt många när dom kommer med lite kvickhet med glimten i ögat, men märker att det finns en del som inte kan skämta och bara skall ha sin RÄTT. För hur än det är, så säger dom flesta att det har varit kul på forumet för det mesta, tills det kom dom som bara vill ha RÄTT. Och ok, dom som vill debattera om seriösa saker kan vara där, och dom som vill surra om ju "allmän lätthet" kan fortsätta på snack. Men låt dom som vill skämta och har det kul få vara, inte att det blir söndertrasat av RÄTTSÄGARE. | |
Marie026 - Ej medlem längre | 2008-04-17 11:02 | |
![]() | Då tycker vi ganska lika Måns_E...=) | |
Mouche - Administratör | 2008-04-17 11:18 | |
![]() | Jag är en man av färre ord än många av mina kollegor men ska ändå försöka göra klart vad jag anser eftersom jag har blivit ombedd av ett flertal personer att göra det. Att ingen skribent här på Betapets Forum ska behöva känna sig "dumförklarad" anser jag vara en självklarhet och om vi forumvärdar ser att det sker så agerar vi givetvis. Men, det är av stor betydelse att man inser att när man skriver ett inlägg i ett Forum, ja då får man också räkna med att alla inte bara säger Ja, Tack och Amen. Har man "tagit Fan i båten får man också se till att ro honom i land". Med andra ord: Då har man gett sig in i diskussionen och får lära sig att tåla lite mothugg. Att bli dränkt i inklistrade upprepningar av tidigare skribenters inlägg, tätt följda av en från annat ställe på Internet hämtad "förklaring" bestående av en länk eller en kopia av det någon annan, alltså tredje person, gett en förklaring till… är enbart tröttsamt och inget jag anser vara speciellt upplyftande att läsa. För mig har Regel nummer Ett alltid varit: För fram dina egna åsikter! Backa gärna upp dom men låt alltid det Du själv anser, vara det som lyser klarast! Oavsett om vi väljer att skriva i Snack, Frågor eller Seriöst så behövs det inte några "förkunskaper" för att deltaga i diskussionerna. Vi behöver alltså inga snofsiga utbildningar och Master Degrees i Retorik. Vad man bör tänka på är att hålla språket fritt från svordomar och könsord, att i möjligaste mån kontrollera sin stavning och att inte ägna sig åt personliga påhopp. Vi är alla olika och vi uttrycker oss också olika i både tal och skrift. Ömsesidig respekt brukar dock överbrygga de flesta svårigheter. Mouche | |
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-04-17 11:32 | |
![]() | Amen! | |
Minta | 2008-04-17 12:40 | |
![]() | Instämmer helt i vad Mouche säger. | |
zimba - Ej medlem längre | 2008-04-17 12:53 | |
![]() | Amen! | |