Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-07-30 18:45 | |
![]() | Jag har slängt ut frågan här innan och gör det igen: Vart kommer vår moral och etik ifrån från början? Jag personligen tänker mig att det är något som vi har i oss, "inprogrammerat", att det hos alla finns en grund som sedan utvecklats lite olika beroende på hur kulturen format oss som individer. | |
| burrsan | 2013-07-30 18:46 | |
![]() | Människan är Guds skapelse. Människan är en moralisk varelse med en inbyggd kompass vad som är rätt och fel. Därför tycker majoriteten i världen att det är fel att döda. Men så har vi människan stora bekymmer, synden och ondskan som präglar alla människor. Därför sändes Jesus för att hjälpa oss. Etc etc | |
| markusfe | 2013-07-30 18:47 | |
![]() | Jag tycker du ställer bra frågor murrens. Med guds död försvinner ju moralens "botten". Detta är iofs inget som påverkar sannolikheten att gud existerar men är onekligen problematiskt. Vi vill ju kunna hänvisa till rationella argument då vi diskuterar med nazisten och inte bara på nivå med -jasså så tycker du det gör inte jag. | |
| burrsan | 2013-07-30 18:47 | |
![]() | Moralen kommer från Gud | |
| Måns_E | 2013-07-30 18:47 | |
![]() | Rultatultan, möjligtvis om vi pratar om de abrahamitiska religionerna, men knappast om vi talar om naturreligioner och de österländska livsåskådningarna. Jag tror snarare att moralen vilar på de samhällskontrakt som människor faktiskt måste ha om ett samhälle skall fungera, religionerna är något som människor sedan har uppfunnit för att försöka förklara saker som man då inte hade några svar på. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:49 | |
![]() | Människan är komplex. En del vill gärna tro på något, andra vill gärna ha bevis, en del bryr sig inte ett jävla dugg, vissa är nyfikna, andra är avslappnade, och vissa gillar att sitta och diskutera detta faktum i forumtrådar. Alla är olika, och det är något man helt enkelt få acceptera? vad gör man i den här tråden? söker svar, försöker övertyga andra om att man har rätt? Fascinerande | |
| Måns_E | 2013-07-30 18:50 | |
![]() | Man skall ju också ha klart för sig att kristen moral faktiskt har tagit sig lite olika uttryck i olika tider, så frågan är snarare vad som är samhällsutveckling och vad som är religion, jag tror snarare på det förstnämnda. | |
| burrsan | 2013-07-30 18:53 | |
![]() | Om alla levde som Jesus, hur skulle världen se ut då? Jag försöker övertyga andra att kristendomen är sann och jag vill gärna "värva" någon till Jesus. Samtidigt har jag inte svar på allt, brottas med frågor, därför är det intressant och nyttigt att diskutera. Med andra ord: jag är en övertyga kristen men öppen för andra perspektiv. Är nyfiken | |
| Sote | 2013-07-30 18:53 | |
![]() | Det här med att saker och ting har en mening blir ju lätt lite flummigt när det gäller religiösa sammanhang. Eller helt enkelt dumt. Om mitt barn dör i en olycka då kan jag ju inte se att det finns någon som helst mening med det. Säger någon att det var guds vilja då får dom på käften, direkt!!! Hade Breivik dött som barn då kunde man i retroperspektiv säga att det funnits en mening med det men att säga till hans offers föräldraratt det fanns en mening med att deras barn blev brutalt mördade går ju liksom inte. Det går helt enkelt inte att resonera så. | |
| Rultatultan | 2013-07-30 18:54 | |
![]() | @Måns_E Jag tycker inte det bästa är att anta att det är tomt. Varför då? Jag skulle kika på omgivningarna: vilken slags byggnad befinner jag mig i? Är det ett sjukhus eller en brandstation eller är jag på ett piratskepp? Rum är sällan helt tomma. Förutsättningarna gör mycket. Vore det på ett piratskepp skulle tanken om en eventuell silverskatt inte vara allt för tokig. Så ser jag på Gud. Jag ser mig omkring på "omgivningarna". Kan jag uppriktigt tänka mig att allt det jag ser är av slumpen kommet? Nej, jag kan bara inte det. Även om jag inte i detta jordelivet med bestämdhet kan se eller säga "Se! Där är skaparen!" (tända ljuset i det där mörka rummet) och få exakt kunskap om hur och varför allt kom till, så kan jag ana och tro att det finns en anledning. Och i skapelsen hittar jag överallt spår om vem denne Gud är. (omgivningarna. Det är inte omöjligt att tänka sig en skatt på ett piratskepp). Typ. | |
| Sote | 2013-07-30 18:59 | |
![]() | Burrsan-det är just det där med att värva folk som jag har så svårt för, oavsett religion. jag försöker inte få troende att överge sin tro på något sätt även om jag är övertygad om att det bara är hokuspokus och dom lever i en illusion så varför ska troende försöka värva icke troende? Håll det för er själva och gör det ni vill inom er tro men lämna alla andra utanför. Kyrkan kan väl arbeta i krigshärjade länder och göra gott utan att för den skull frälsa folk på köpet. Kan dom inte bara vara goda utan att få nåt tillbaka? Om en missbrukare som får hjälp via nåt slags tolvstegsprogram vill ha själva hjälpen men inte ta till sig tron på Gud då kan han inte få hjälpen. Varför då? Varför måste hjälpen ges i utbyte mot tron? Jag kan gladeligen hjälpa en som behöver det utan att kräva nåt tillbaka . | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-30 18:59 | |
![]() | Jag tänker mig människor som antingen utvecklare eller administratörer. Utvecklare är sökare (även forskare då) medans administratörerna nöjer sig med det som finns dokumenterat. Inget är väl rätt eller fel.' | |
| Måns_E | 2013-07-30 19:00 | |
![]() | Fast rultatultan, det är väl en viss skillnad att utgå från att det finns en silverskatt där (utan att ha kollat efter) än motsatsen? Sedan så medverkar ju naturligtvis förutsättningarna till hur pass välgrundade spekulationer man kan ha, men det tomma rummet som jag uppfattade det var just ett tomt rum ute i ingenstans. Och spekulationer är fortfarande spekulationer. Det är först när man egentligen vet något som man också kan vara säker på sin sak. För övrigt så kan jag väl säga att för min del så är det precis tvärtom, jag ser inte ett enda tecken på en skapare eller en allsmäktig makt, jag tycker snarare att alla indicier pekar på motsatsen. | |
| burrsan | 2013-07-30 19:02 | |
![]() | Sote: om du bar på en allvarlig sjukdom och visste den perfekta botemedlet skulle jag inte säga det till dig då? Du får göra vad du vill med informationen. | |
| Rultatultan | 2013-07-30 19:06 | |
![]() | @Måns_E Men det var ju någon annan som var övertygad om att silverskatten fanns där? Jag kikade på omgivningarna och kom fram till att tanken inte alls är omöjlig. Förutsättningarna ja. Dem kan man ALDRIG hoppa över. Det finns inga tomma rum ute i ingenstans. Det finns förutsättningar och sammanhang överallt. Min tro på silverskatten där i piratskeppet kommer naturligvis att förbli just det - en tro. En mer eller mindre stark övertygelse. Ända tills det går att få ljus in i rummet. Den dagen vet jag med bestämdhet. Precis som med min gudstro. När den dagen kommer, då kommer alla att se. Tror jag. | |
| Rultatultan | 2013-07-30 19:06 | |
![]() | @Porla Du skrev: "Jag tänker mig människor som antingen utvecklare eller administratörer. " Intressant tanke! | |
| Måns_E | 2013-07-30 19:07 | |
![]() | Fast religiösa människor (åtminstone om vi nu talar om de tre stora monoteistiska religionerna) är väl i så fall administratörer som nöjer sig med det som finns dokumenterat i deras skrifter? Eller är det så du menar Porla? | |
| Rultatultan | 2013-07-30 19:08 | |
![]() | @Sote Du skrev: "Om en missbrukare som får hjälp via nåt slags tolvstegsprogram vill ha själva hjälpen men inte ta till sig tron på Gud då kan han inte få hjälpen." Joho. Du behöver inte bekänna dig till någon tro för att gå igenom drogprogram. Det finns flera att välja på. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-30 19:11 | |
![]() | Måns. Nej. Båda grupperna finns under både kategorin religiösa och ickereligiösa. | |
| Rultatultan | 2013-07-30 19:12 | |
![]() | Jag vet inte hur det är med islam och judendom, men inom kristendomen slår man sig inte till ro. Livet är ett ständigt sökande i det att man fördjupar sin tro. Vi har ett uppdrag i det att vi ska bli mer "Kristuslika" bla. Det blir man inte av att rulla tummarna och svälja allt sakralt som kommer i ens väg. | |