Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2013-07-30 19:16 | |
![]() | Visst att något inte är omöjligt utifrån givna premisser kan jag köpa, att man kan tro att något förhåller sig på ett visst sätt genom att dra en logisk slutsats grundad på erfarenheter att något med stor sannolikhet skulle kunna stämma är ju ofta en framkomlig väg för att ta reda på saker. Dock så väljer jag inte att tro att det finns en silverskatt i piratskeppet, för att någon annan tror det, då är det ju bättre att förutsättningslöst undersöka om det verkligen förhåller sig så. Nu så verkar ju vi se helt olika tecken på hur denna världen är beskaffad, jag kan helt ärligt påstå att jag aldrig har stött på ett enda belägg eller ett enda bevis eller en enda omständighet som skulle påvisa att det finns en allsmäktig och allvetande gud (eller någon annan gud heller för den delen). | |
| burrsan | 2013-07-30 19:24 | |
![]() | "Sote: om du bar på en allvarlig sjukdom och jag visste den perfekta botemedlet skulle jag inte säga det till dig då? Du får göra vad du vill med informationen." La till "jag" | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-30 19:33 | |
![]() | varför ska vi hålla vår tro för oss själva,atteister behöver inte hålla sin icke tro för sig själva,Vad är ni rädda för?kyrkan arbetar i krigshärjade länder några kyrkor är bättre en andra på att arbeta i katastrofländer med krig och jordbävningar,Mormonerna är jätteduktiga i deras tro finns en rekomendasion om att dom ska ha mat och tändstickor hemma för ca 5 år oftast är Mormonerna först på krigs och jordbävningshärjade områden,det handlar inte om att få något tillbaka står i Bibeln att ingen får ta åt sig äran själv.Och frälsningsarmens 12 stegsprogram finns för att rädda människor,det finns ett tomt hål i varje missbrukare och det hålet vill dom ha fyllt,det finns ett tomrum i många mäniskor,Att få en människa att återigen bli fri från droger utan att dom ska ha någonting i stället är svårt,När en missbrukare kommer till insikt om Kristen tro,Så är dom så nöjda.En kille som jag försökte hjälpa i så många år,det gick inte så bra för honom,han trillade dit kom tillbaka på behandling trillade dit igen,jag hade totalt sluta tro på honom,sen för ett år sedan dyker han upp igen och sa som så många gånger tidigare jag ska ta till mig det här med Jesus nu sa han,jag trodde inte på honom ett enda dugg,jag var mest irriterad på honom för jag bara kände SLUTA LJUG FÖR DIG SJÄLV människa,sen i November så kände jag förändring jag kan inte ta på det,det kom liksom smygande det var på ett möte han blev framropad att vittna om Jesus,Då var det från hjärtat han talade och inte något svammel som vanligt.jag skämdes lite,men blev så glad så tårarna rann,Att kristen tro skulle vara falig på något vis kan jag inte hålla med om,Att någon skulle ta åt sig äran för att någon kommer till kristen tro varför?jag får människor hela tiden att komma till Kristen tro och försammlingen ökar men varför skulla jag ha ära för det ?jag är bara en länk i kedjan | |
| honkan01 | 2013-07-30 19:34 | |
![]() | I mitt yrke så kartlägger jag vilken motivationsnivå min "klient" befinner sig på i akt o mening att få hen att växa....det sägs att det finns 3 nivåer...man kan använda sig av anknytningsteorier, psykodynamiska varianter osv o hitta stöd för detta...längst ner...magisk nivå...då söker man sanning i metodik...kan vara allt från tarmsköljning till att tro på tungomålstalande....nästa nivå...föräldraorienterad ...man uppsöker en guru...kan vara en förkunnare eller charlatan eller vad tusan som helst o frågan till gurun...kan du visa mig vägen...den nivå man önskar få klienten att fungera på är lustbetonad...fortfarande kan den då uppsöka nån guru men frågan blir då...kan du visa hur jag själv ska bära mig åt för att nå mitt mål... att hänge sig åt någon tveksam skrift som översatts o tolkats många ggr om är för mig magi... | |
| Rultatultan | 2013-07-30 19:53 | |
![]() | @Måns_E Du skrev: " jag kan helt ärligt påstå att jag aldrig har stött på ett enda belägg eller ett enda bevis eller en enda omständighet som skulle påvisa att det finns en allsmäktig och allvetande gud (eller någon annan gud heller för den delen)" Inte jag heller. Inte bevis i den bemärkelsen. Det är där tron kommer in skulle jag tro! ;) | |
| Rultatultan | 2013-07-30 19:54 | |
![]() | @honka01 Finns inget magiskt med bibeln vad jag vet. | |
| Rultatultan | 2013-07-30 19:54 | |
![]() | @honkan01 oh...jajuste...vad jobbar du med? Blev nyfiken! | |
| honkan01 | 2013-07-30 20:13 | |
![]() | förändring hos människor som kört fast...i en tanke eller idé.... | |
| honkan01 | 2013-07-30 20:18 | |
![]() | o vad gäller bibeln är hela idén magisk...*L*...men..man måste anamma abstraktion..;) | |
| Rultatultan | 2013-07-30 20:29 | |
![]() | @honkan01 Ah :) Mja, magi som sådant är ju något man frammanar. Man frammanar inte Gud. | |
| honkan01 | 2013-07-30 20:31 | |
![]() | I'll rest my case...:))))))))))))))))) ))) | |
| Sote | 2013-07-30 20:43 | |
![]() | Burrsan- om jag hade cancer och du kom och sa att du kände till en metod som gav en stor chans för tillfrisknande och kunde visa på undersökningar och resultat som underbyggde det du sa då skulle jag lyssna. Om du däremot sa att du visste om en Gud som kunde hjälpa mig att bli frisk om jag bara blev frälst då skulle jag säga att det var BS. Det handlar om tro och ingenting annat. Tyvärr finns det personer som faktiskt lurar sjuka människor att avstå från medecinsk hjälp till förmån för religiöst hokuspokus. Rultan- om du blir hänvisad rill ett tolvstegsprogram då innebär den hjälpen att du måste erkänna " en högre makt" för att kunna genomföra programmet. Visserligen finns det andra program att tillgå men eftersom detta erkänns av socialstyrelsen som en ok merod så finns ju risken att folk i sitt behov av akut hjälp tar vad som erbjuds. Det är på nåt sätt att lura på folk en tro i utbyte mot den hjälpen dom behäver. Om hjälp ges i ett krigshärjat område då är det inte så himla konstigt om dom som får hjälp samtidigt börjar tro på den som sas ligger bakom det hela. Om det är den kristna guden, allah eller spagerttimonstret spelar minde roll för det dom i första hand behöver är själva hjälpen, inte tron. Den kommer liksom av bara farten. Jag rycker att hjälpen skulle erbjudas utan att dra in nån Gud i det hela. | |
| Rultatultan | 2013-07-30 20:51 | |
![]() | @Sote Ja. Men det finns andra drogprogram än 12-stegsprogrammet. Det var det jag menade. Man behöver inte välja just det. Det var det jag menade. Eftersom soc.styrelsen har godkänt metoden ovan kan den inte vara allt för skadlig. Om människor anser den vara skadlig, bör de å de snaraste göra någonting åt det! | |
| Måns_E | 2013-07-30 20:52 | |
![]() | Jo faktum är ju att placebo kan fungera i vissa fall, så visst kan det vara bra att tro på att något är verksamt. Dock så bevisar ju knappast det att någon religion har rätt. | |
| burrsan | 2013-07-30 20:55 | |
![]() | Ok. Jag gick till doktorn häromdagen för en grej som inte ska vara i min kropp. Doktorn skrev ett recept och jag hämtade ut medicinen och har börjat ta den. Jag frågade inte doktorn om vetenskapliga belägg för medicinen, jag litade på honom att han kunde sig sak. Jag litar på Jesus sådan apostlarna skrev om honom. Självklart ska vi bearbeta vetenskapliga och filosofiska goda skäl för Guds existens, men i grunden handlar det om tro, att förtrösta på Jesus och det han sa och gjorde. | |
| honkan01 | 2013-07-30 21:00 | |
![]() | 33% är förväntanseffekt....place bo..allt över 33 % i studier är förmodligen verksam intervention....vad gäller missbrukare så enl Freud så har de en alltför stark detet funktion.o jag håller med..blir så småningom ett fysiologiskt beroende.....överjaget skall balansera detets påhitt....att hänge sig åt att tro är en enorm överjagsfunktionsförstärk are....du har gud, jesus o helig ande som bevakar dig...perfekt bevakningsfunktion för de som är i behov av det .. få folk att fungera bättre i sociala sammanhang är väl ett behjärtansvärt mål? | |
| honkan01 | 2013-07-30 21:31 | |
![]() | för egen del del har jag aldrig begripit det där... Du skall inte ha Gudar jämte mig... men treenighet är inte ett bekymmer för troende...*L* | |
| Sote | 2013-07-30 21:34 | |
![]() | Rultan- jag har inte någonstans sagt att det programmet är farligt. Hur lyckas du misstolka allting så fullständigt? Det jag säger är att om kyrkan erbjuder hjälp, vad det nu än gäller, så borde dom göra det och lämna det religiösa utanför. Var man ändå intresserad av det så sökte man sig dit själv. Men som det nu är så blir det mer eller mindre påtvingat. Om en helt ideell organisation som är helt ickereligiös skulle göra det samma så blev det ju väldigt konstigt. Du får hjälpen om du erkänner att tron inte finns. Du måste erkänna att det inte finns någon högre makt. För mig får folk tro det dom vill , jag skulle ge dom hjälp oavsett bara för hjälpens skull. Inte begära något tillbaka. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-30 21:36 | |
![]() | det handlar inte direkt om att välja längre,eftersom det handlar om pengar när det gäller behandling,Kommunerna vill att pengarna ska stanna i kommunen och använder sig av egna boenden med behandlings inslag,som fungerar sissodär,Med undantag av Gävle Kommun och Stockholms Kommun dom har fattat att dom kristna behandlingshemmen fungerar och dessutom fungerar bra,Gävle kommun betalar för sina missbrukare som vill på Kristen behandling dom gillar förmodligen det inte,men dom ser att det fungerar,Stockholm och Klara kyrka har sammarbete med Gästriklands Kristna behandlingshem.att kristna skulle vilja lura sjuka människor att avstå medisinsk behandling är både sjuk och eng rov anklagelse som borde vridas Mot Hälsokostkedjor som vill lura folk med allt frå klorerat silver till björksav och morotspiller,Vi Kristna skulle aldrig vilja få någon att avstå medicinsk behandling mot Cancer aldrig någonsin | |
| Sote | 2013-07-30 21:36 | |
![]() | Burrsan- då kan du ju strunta i att gå till läkare och helt förlita dig på Gud. Törs du det? | |