Spelrum
Giraffen | 23 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 10 |
Inloggade | 33 |
Mobilspel
Pågående | 19 758 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-10-22 19:44 | |
![]() | samma här :S | |
mrperfect | 2009-10-22 19:49 | |
![]() | det är knappast någon merit.................... ......................... ..... | |
Dyslekso | 2009-10-22 19:49 | |
![]() | Anders, några frågor helt apropå ingenting. Hur är det med politiskt korrekt språkbruk i Finland? Är det mer ok där att säga neger, t.ex.? Och hur stark är den eventuella rörelsen att göra språket könsneutralt? Retar mig på att jag inte vet något om läget i vårt östra granland. | |
Dyslekso | 2009-10-22 19:51 | |
![]() | Hehe, faktum var att frågorna var helt apropå ingenting. Såg inte micros inlägg ovan förrän nu. | |
amandahug - Ej medlem längre | 2009-10-22 19:51 | |
![]() | Retar mig på att jag har erhållit kunskap som jag inte vill ha. | |
ANDERStG | 2009-10-22 20:02 | |
![]() | Dyslekso: Då får man beakta att här finns två språk. Svenskan här tar intryck både av "rikssvenska" och det andra inhemska. "Neger" m fl sållas ut här också. Däremot har vi inget problem med att säga städare, dagistant, griskött och annat som jag hört försvunnit i Sverige. :) När det gäller könsorden så är den finska motsvarigheten till f-ordet väldigt versatilt. Man kan göra alla sorters ordklasser av det och det är i flitigt bruk. På svenskt håll använder vi då både finska v- och svenska f-ordet, rikedomen med att känna två kulturer! | |
ANDERStG | 2009-10-22 20:04 | |
![]() | Könsneutraliteten vet jag inte hur långt den gått. "Tjänsteman" blev "tjänsteperson" här för ett tag sedan, annars är vi inte speciellt brydda om det. | |
Dyslekso | 2009-10-22 20:05 | |
![]() | Ok, tack för det. Hur är det med talesman/talesperson? Har man motsvarande -man ändelser även på finska, och finns det någon som bråkar om det? | |
Dyslekso | 2009-10-22 20:05 | |
![]() | Ok, där fick jag svar på det, tack så mycket. | |
ANDERStG | 2009-10-22 20:07 | |
![]() | Vi är inte fascistiska med det. Vet inte vad myndigheterna har för språkregler men i allmänt bruk har det inte slagit igenom det ena eller det andra. | |
Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2009-10-22 20:09 | |
![]() | Faktum är, att en lång harang svordomar på finska är svårslaget när det handlar om att för omvärlden verkligen understryka hur arg man är. Ingen behöver ställa frågan: "Berätta vad det är för känsla du har just nu" | |
amandahug - Ej medlem längre | 2009-10-22 20:09 | |
![]() | Bara en parentes, för att jag ska veta hur min mentala monolog ska låta när jag läser dina inlägg: Pratar du med finlandssvensk brytning, typ som Mark Levengood, eller har du rikssvensk accent, typ som Fredrik Reinfeldt? | |
ANDERStG | 2009-10-22 20:10 | |
![]() | Uisge: Har du finskan med modersmjölken? | |
ANDERStG | 2009-10-22 20:13 | |
![]() | Finlandssvenska är ingen brytning. Levengood talar helsingforsiska + att han låter lite fjollig. :) (Gillar honom.) Som uppväxt i Vasa talar jag en ganska onyanserad finlandssvenska, folk med bra språköra kanske kan placera mig i Österbotten trots mina år i Åbo. | |
amandahug - Ej medlem längre | 2009-10-22 20:14 | |
![]() | Jag får det inte att gå ihop mentalt. Men kanske om jag låtsas att du är Linus Torvalds. Det kan funka. | |
apbur | 2009-10-22 20:14 | |
![]() | Jag är väldigt nöjd. Hittade min stulna cykel idag. Klanttjuv som cyklar runt i mitt närområde, varifrån han också tog den. Polisen hämtade bultsaxen och klippte upp den åt mig. Lång näsa till herr tjuv. Retar mig dock på att vederbörande tagit sig friheten att ta loss originalframgaffeln och sätta dit en skrotdel i ett taffligt försök att kamouflera den. | |
amandahug - Ej medlem längre | 2009-10-22 20:16 | |
![]() | Retar mig på att du blir tvungen att kontakta ditt försäkringsbolag. | |
Dyslekso | 2009-10-22 20:18 | |
![]() | Bra jobbat apis. :) | |
anneli72 - Ej medlem längre | 2009-10-22 20:19 | |
![]() | Min tråd om folk på beta, | |
apbur | 2009-10-22 20:20 | |
![]() | Jag ska ringa försäkringsbolaget imorgon. De kan gärna få tillbaka sina pengar, räcker knappt till ett nytt bygellås, vilket de kommer få veta också :) Tack Dyslekso, jag hade tur redan innan idag, rena turdan. | |