Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 156 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2013-07-31 01:39 | |
![]() | Nu är det dags att sluta skriva för nu missar jag snart alla rätta bokstäver och skriver som en dyslektiker. Då är det sovdags. | |
| Rultatultan | 2013-07-31 01:49 | |
![]() | @Sote Du skrev: "Men rultan. Helt ärligt- om det enda somnetuåurde något är att man tror på jesus då torde det ju räcka med att man lever som man vill och tror lite när det drar ihop sig." Nej. Att tro på JEsus är att följa honom och hans vilja. Du skrev: "Då lär du få trängas med både Hotler, Stalinoch Brevik när det är så dags." Och det vet du? Du har sett in i deras hjärtan? Du har sett in i mitt? Du skrev: "Självgod är precis vad drt är vare sig det sårar eller ej. Du tror att just det du väljer att göra är rätt. Alltså är su självgod." Självgod betyder enligt saob "l. utmärkt l. förträfflig; självbelåten, inbilsk, egenkär; självklok; självtillräcklig". Jag anser mig inte vara något av detta. Jag anser inte heller att tron på Guds löften gör mig mer eller mindre självgod än någon annan. Jag förstår inte ditt resonemang. Och ja, det sårar. Du skrev: "För en annan kristen lör fördöma dig och ditt lättsamma sätt." So what? Vad bryr jag mig om hur andra människor dömer eller fördömer min tro? Gud känner mig utan och innan och det är HANS bedömning av mig som räknas. Och genom tron på hans son Jesus Kristus är jag frälst och har del i Guds rike. Du skrev: " Varför tro och leva ett begränsat liv om man kan göra som du och vissa andra?" Va? Vaddå leva ett begränsat liv? Att vara kristen är det MINST begränsande liv som finns. Göra som jag och vissa andra vaddå? Vad gör vi? Vi tror på de löften Gud har gett. MEn kalla du mig självgod om det får dig att må bättre och om det får din världsbild att bli lite ljusare. Avslutar här. Blev grymt sårad. Guds frid! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-31 02:18 | |
![]() | nej soten,det finns inte massor med Kristna som tycker min tro är för lättsam,Du vill att det ska vara så,du vill att det ska vara bedrövligt och att folk ska ligga på golvet och be i fyra timmar,Gud är inte lomhörd,antingen är man Kristen eller så är man Kristen inte det fins inget mellanläge,resten svarade Rultan på | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-31 02:36 | |
![]() | att vara kristen är inte att vara begrensad .att vara kristen är frihet,förmodligen har jag skrivit det 500 gånger,men ingen fattar det | |
| stuvelsberg | 2013-07-31 07:16 | |
![]() | Nu när vetenskapen slagit fast att även andra djur än människan uppbär moral torde religionens utrymme minska ytterligare,eller? | |
| siwu | 2013-07-31 08:29 | |
![]() | Varför då stuvels? Be mig inte att googla.... | |
| stuvelsberg | 2013-07-31 08:50 | |
![]() | Det finns moral i djurvärlden, kort, kan apor agera moraliskt utan religion kan också vi således. | |
| burrsan | 2013-07-31 09:47 | |
![]() | Helig Ande överbevisar människan att hon är en syndare (andligt dödssjuk på grund av uppror och otro, man vill inte ha med Gud att göra utan leva sitt eget liv som man själv behagar) och att det finns ett botemedel (Jesus, genom tron och efterföljelsen visar man att man vill lyda Gud). Det är verklig frihet! | |
| markusfe | 2013-07-31 09:50 | |
![]() | Kanske petigt men eftersom detta missförstånd ständigt uppstår. Det finns områden/frågor där det mer eller mindre råder konsensus inom vetenskapssamhället och där man med rätta kan säga att vetenskapen slagit fast något, i många andra frågor råder det delade meningar mellan olika vetenskapsmän/discipliner och där blir det vilseledande och fel att påstå detta. För övrigt så är ju problemet med frånvaron av gud att moralen då saknar grund/botten. Självklart kan vi ändå handla på ett sätt som vi kallar moraliskt. | |
| Gunilla _ | 2013-07-31 09:57 | |
![]() | burrsan; "Helig Ande överbevisar människan att hon är en syndare (andligt dödssjuk på grund av uppror och otro, man vill inte ha med Gud att göra utan leva sitt eget liv som man själv behagar) och att det finns ett botemedel (Jesus, genom tron och efterföljelsen visar man att man vill lyda Gud). Det är verklig frihet!" - Stockholmssyndromet..? | |
| burrsan | 2013-07-31 10:02 | |
![]() | Stuvel... Ska djuren även vara moraliskt ansvariga också? Om ett lejon dödar... Ja du förstår | |
| burrsan | 2013-07-31 10:03 | |
![]() | Stockholmssyndromet....fö rklara :-) | |
| stuvelsberg | 2013-07-31 10:06 | |
![]() | Hahaha...jag säger då det. Tolkningarna ligger i paritet med bibeltolkningarna. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-31 10:09 | |
![]() | Moral kan man visst ha utan att den vilar på en grund av kristendom och gudsfruktan. Evolutionsmässigt är det en fördel att man hjälper sina nära. Sin egen flock så att säga. Sedan kan man mha filosofi, kognition och psykologi motivera goda handlingar och förkasta onda. | |
| burrsan | 2013-07-31 10:11 | |
![]() | "Det finns moral i djurvärlden", vad är skillnaden mellan människor och djur avseende moral? Få se om jag får ett genomtänkt svar eller ett hånskratt tillbaka...:-) | |
| burrsan | 2013-07-31 10:14 | |
![]() | Mönjelilla: Hur kan evolution skapa medvetande, som ex moral, minnen, logiskt tänkande? | |
| burrsan | 2013-07-31 10:14 | |
![]() | Mönjelilla: Hur kan evolution skapa medvetande, som ex moral, minnen, logiskt tänkande? | |
| stuvelsberg | 2013-07-31 10:15 | |
![]() | Läs mönje, sen det viktigaste är ett sekulärt samhälle där yttrandefrihet och religionsfrihet råder, jag är ateist, du är troende, ingen av oss kan bevisa att vi har rätt(även om bevisbördan givetvis ligger på den som påstår att nåt existerar),m.a.o., ingen annan ska underordna sig varken din eller min livsåskådning. | |
| Gunilla _ | 2013-07-31 10:20 | |
![]() | burrsan; fick direkt den känslan utifrån det du skrev - 1. personen är självständig 2. personen blir indoktrinerad/frälst 3. personen utvecklar en relation "framför allt baserar det sig på rädsla för att råka ännu värre ut och en vädjan till den inre godheten hos den som tagit gisslan" Undvik helvetet, älska mig Klockrent ;) | |
| burrsan | 2013-07-31 10:22 | |
![]() | Stuvelsberg: du är kallad att underordna dig Jesus. Men som sagt, det är frivilligt. | |