Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magnusito | 2009-12-08 12:42 | |
![]() | kär dödmetallörn. Någon slöja tror jag inte jag varit i diskussion om. Däremot om burka i tjänsten när man arbetar med barn och sedan om heltäckande plagg som symbol för ett förtryck. Men du vill inte se sådant verkar det som. I din värld finns bara varm o go toleranns medan människor plågas. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-08 12:44 | |
![]() | 7. Kungahuset? (vara/icke vara/vill också bli sessa-prins) 8. SD ska förpassas (till Sibirien/Inre Mongoliet/Alaska) | |
| magnusito | 2009-12-08 12:45 | |
![]() | Jag kan gärna argumentera mot det sexistiska i vårt samhälle. Det finns mycket vämjeligt i detta samhälle där pengar blivit vår religion. Men nu handlade det om något annat. | |
| vuk | 2009-12-08 12:50 | |
![]() | som sagt individperspektiv och som företeelse i stort, jag kritiserar inte enskilda kvinnor för att ha slöja jag förstår att de vill det för att jag antar det på samma sätt som när jag klär mig i mina kläder "känns som jag", det känns som jag är bekväm här, det är min identitet som muslimsk kvinna, på samma sätt som jag tror att de många kvinnor kände sig bekväma hemma framför spisen hemma med barnen, klädda i lång anstädnig kjol, nu är jag där jag hör hemma, det här ar min identitet som kvinna, det här är jag, det här känns rätt, som företeelse i stort perspektiv: en samhällsordning präglad av begränsade kvinnor, kvinnors plats hemma, i offentlighet måste de begränsas, straff för icke oskulder, straff för otrogna kvinnor, kvinnor skall inte jobba, kvinnor skall följaktligen bara få visa sig för sin man och för ingen annan, vi kunde rucka på våran egen "kultur" vi kunde bryta mönster som att kvinnor inte får ha byxor t.ex. vi kunde ändra värderingar trots att det var mer eller mindre frivillligt för många 50 talskvinnor att leva det något mer begränsade liv när det gäller valmöjligheter, Jag tror att det inom vissa grupper av muslimer (långt ifrån alla, är väl en klar majoritet som inte har slöja?) fall finns ett visst fördömmande av kvinnor som gör ett annorlunda val, som väljer att själva bestämma sexpartner, att själva bestämma vilka kläder som är "jag" | |
| fansterbanan | 2009-12-08 12:57 | |
![]() | "Varför är slöjan är värre företeelse än en vitklädd brud i kyrkan som lämnas över till mannen av sin far eller en tonåring som operererar brösten efter att blivit kallad planka sen sexan, som exempel? Jag har mig veterligen inte sagt att jag gillar slöjor, bara att förtryck i våra ögon inte nödvändigtvis alltid är det i andras, och vice versa." nu tycker jag visserligen att jamforelsen burka-pappas overlamnande av brud till altare ar en ganska langsokt sadan, da sjalva symboliken for det sistnamnda inte setts i praktiken pa jag vet inte hur manga ar, medan vardagligt kvinnofortryck a la ansiktstackande plagg som burka och niqab nyttjas till sitt fulla potential pa ur kvinnans synpunkt fruktansvarda satt i manga delar av varlden. _dessutom_ blir det nu bara svarare att hitta en prast eller vigselforrattare som kan tankas viga ett par dar bruden i fraga vill bli overlamnad da t.o.m detta anses fundamentalt. nu nar du sa envist vill pasta att svenska folkets cyniska pekfingrar bara riktas utat. och huruvida fallet dar en kvinna skaffar brostimplantat ar ett resultat av kvinnofortryck eller inte kan ju ocksa ifragasattas. manga skaffar det for att de helt enkelt vill och har rad. du sminkar dig kanske, ar det for att du kanner dig fortryckt som kvinna? man kan val leta efter fel och sakert hitta nagra eftersom vi inte lever i en direkt utopisk varld men att jamfora plastikoperation och kvinnofortrycket som ligger bakom barandet av ansiktstackande traditionella plagg tycker iallafall jag ar overdrivet. | |
| vuk | 2009-12-08 12:59 | |
![]() | håller med dig micro, och jag tror att det är viktigt att just så sker, revidering och värdering, och jag tror att när då tankar på en kvinna inte skiljer sig så mycket från vad som förvantas av en man, när det är lika självklart att kvinnor får bestämma över sin sexualitet vad de har på sig om de vill satsa på kariär familj både då tror jag att slöjan är ett minne blott, kanske en del av pitoresk tradition på samma sätt som folkdräkt, försökte just få fram den diskussionen i ett tidigare inlägg, svårigheten att diskutera och kritisera något som inte uppfattas som "vårt" utan "någon annans" kultur/problem, är det liktydigt med fortsätt leta dolda strukturer på djupet inom "vår" kultur men le bara lite överseende/ignorera uppenbara företeelser om de inte kan kategoriserar som "våra" | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-08 13:05 | |
![]() | Så eftersom en symbol har ett värde i en kultur, bör vi fördöma det här? Det är ju precis den saken som jag tycker bör problematiseras. Är det så att det vi ser som symboler för förtryck i t.ex. afghanistan har samma innebörd här bland användarna? Jag håller ju spontant med faktiskt att en heltäkt barnskötare skulle kännas lite avigt om jag själv hade mitt barn på det dagiset. Det skulle helt klart kunna diskuteras. Innebär det dock att vi kan ta fasta på vikten av att barn kan se den de talar med, eller skall vi frigöra kvinnan bakom masken!? Jag tror inte det är ett problem att ställa krav på klädsel på en arbetsplats, men det är klart mer problematiskt att göra personens klädval till en symbol för ett förtryck som vi tillskriver den personen. Det du ifrågasätter angående implantat var precis min poäng. Det är klart att det finns andra skäl, och det du begär är ju andra tolkningar än den som kanske är mest uppenbar (rent kulturellt), att det handlar om sexualitet och att se vacker ut även fast naturen har sagt något annat. Ge kvinnor i slöja samma "benefit of the doubt"! | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-08 13:06 | |
![]() | >Ovanstående 13:05 var till fansterbanan | |
| magnusito | 2009-12-08 13:08 | |
![]() | vuk det spelar ingen roll du kommer inte få ett uns respons som erkännade för dina argument. De har intagit den bekväma toleranta, intellektualiserande, kritiskt granskande och framförallt openminded alltigenom goda inställningen. De är goda och självkritiska (tror de) och vi är fördomsfulla. | |
| micro113 | 2009-12-08 13:10 | |
![]() | vuk Jag tror också att med tiden, när de får revidera sina symboler och det blir mer självklart att se kvinnan som självständig och fri, så kommer bruket av både slöja/burka/niqab tona bort av sig själv. Jag tror också att det är viktigt att man för en diskussion om vad som är accepterat här, och vilka rättigheter och skyldigheter man har både som man och kvinna -- eftersom jag tror att det är så man bäst når fram och förmedlar vilka möjligheter som finns. Jag tror att det är kontraproduktivt att haka upp sig på symboler, eller angripa just kvinnorna i deras roll -- eftersom de bara leder till att man intar en annan form av förtryckarroll, och att kvinnorna hamnar i försvarsställning och då får svårare att frigöra sig -- trots allt är man trygg i det man känner. | |
| magnusito | 2009-12-08 13:24 | |
![]() | Kanske micro kan få sätta punkt för oss alla i o m detta som jag tycker var en bra slutkläm. | |
| Liftactiv | 2009-12-08 13:27 | |
![]() | Micro113: "2009-12-08 09:07. Liftactiv Återigen - om det nu ens är någon ide att svara dig." Nej. Det känns inte som så eftersom du läser mina inlägg som Fan läser Bibeln (eller varför inte Koranen). Jag har ingenstans skrivit eller ens tänkt att man ska _förbjuda_ niqab/burka, vilket du ideligen påstår (och därmed försöker "göra" mig till en än värre förtryckare? Buhu, usel debatteknik hörru!) Däremot anser jag det vara av oerhört stort värde att hjälpa kvinnor börja få och se sin rätt att vara sig själva och ingens egendom, förtryckta av gamla manliga traditioner. Må vara att det står en del om detta i Koranen och därmed är viktigt för många - betänk dock att alla religiösa skrifter skrivits av män. Och ja, även svenska kvinnor har (är) nästan alltid varit oerhört förtryckta av just män. Ingen nyhet förmodar jag...? Att du ser de kvinnorna som (alltid) väljare av sin situation är märklig och för mig mycket skrämmande. Hur ser du på kvinnor överhuvudtaget egentligen? Är de (vi) mindre värda och ska gå i männens ledband? Bespottas, ta emot stryk eller än värre... om de gör "fel", visar för mycket av ankeln för att locka en man, ger en annan man en lysten blick, ställer upp i intervjuer eller låter sig fotograferas... mördas? Vilka är vi, som ändock kommit en hyfsad bit på väg i jämställdhetsandan, om vi bara accepterade detta förtryck "bara för att"? lillakia: - Er skola måste vara den sämsta tänkbara!! (Har ju läst lite annat du skrivit om den tidigare). Jag har aldrig någonsin hört talas om att man inte ger allergiska barn specialkost. Låter helt absurt och närapå icke sanning måste jag säga... | |
| micro113 | 2009-12-08 13:44 | |
![]() | Liftactiv Jag hänvisar till mitt inlägg 2009-12-08 13:10 -- det finns bra sätt, och det finns dåliga sätt att angripa ett förtryck på. Gällande heliga skrifter så vill jag påtala att det finns något som heter Ruts bok i bibeln. - Rut är alltså en kvinna. | |
| fansterbanan | 2009-12-08 13:46 | |
![]() | steve jag skulle nastan vilja pasta att man ar valdigt naiv och godtrogen om man vill pasta nagot annat an att symboliken ar densamma har som den alltid har varit. kanske finns det enskilda fall, dar nagon kande nagon som gjorde det helt pa fri vilja. men allvarligt talat, hur manga kvinnor, utan domestiska eller andra sorters patryckningar, om inte tvang sa indoktrination, skulle frivilligt ga runt avskarmad fran hela varlden sa fort man ar ute bland folk? man kan ju bara undra vem som sitter hemma och forsakrar sig om att kvinnan bar sin burka redeligt varje dag, och vad som skulle handa om hon valjer att ta av sig den. sjalvklart galler inte det alla fallen av burka eller andra-typer-av-sloj-baran de kvinnor men det ar farligt att glomma bort att dessa finns och istallet anamma en sorts blaogd tolerans dar "alla gor ju som dom vill" . nu kan man ju inte forbjuda dessa plagg i storsta allmanhet, men i manga yrken kan man det, och det var ju dar diskussionen blommade fran borjan. och glom heller inte att symboliken bakom burkan och kvinnans plats i hemmet under sin man i allmanhet ar inegn symbolik som _vi svenssons_ tillskrivit dem, som du verkar tro. skillnaden mellan att plastikoperera brosten och bara burka ar val att man sallan i familjara situationer ser att den makthavande svenssonmannen _med vald_ tvingar sin kvinna att operera brosten (sen kanske det finns ett morkertal det vet jag inte) och att burkan ar frivilligt buren av vissa men patvunget buren av manga, som en forlegad och kvinnofortryckande tradition som gar hand i hand med att kvinnor inte far lamna huset utan sin man eller en annan manlig familjemedlem, och endast innefattar kvinnor. sa vitt jag vet finns det manga man som plastikopererar sig ocksa. det ar val mest lite skammigt, som att _endast kvinnor_ skulle ha _privilegiet_ att gora en ansiktslyftning utan att skammas over det. hur manga man kan gora en penisforlangning och sen prata om det i samma utstrackning som en kvinna som forstorat brosten? det ena ar ett forlegat kvinnofortryck det andra ar ett exempel pa utvecklad kirurgi erbjuden bade kvinnor och man, att sen kvinnor ofta kanner att de maste nyttja detta for att vara vackra tycker jag inte har lika mycket med kvinnorfortryck att gora. | |
| Liftactiv | 2009-12-08 13:49 | |
![]() | =) Vilken tur att du kunde påtala det. Det gör ju verkligen saken helt annorlunda!!! Ja, precis som jag hela tiden skrivit och du vänt till något annat. Men okej. Jag godtar din ursäkt. Höhö. | |
| Liftactiv | 2009-12-08 13:50 | |
![]() | (det var till micro113) | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-08 13:54 | |
![]() | visst kan du ha rätt i det fansterbanan. Jag vet inte hur mycket av slöjbärandet bland invandrade kvinnor i sverige är ett uttryck för direkt tvång eller ett fritt val, men det vet säkert någon annan bättre. I det fallet som denna diskussion utgår ifrån så handlar det ju om en kvinna som relativt nyligen och som vuxen själv bestämde sig för att börja använda slöja. Om vi utgår från att beslutet var hennes eget, så är det främsta förtrycket snarare omvärldens tolkning av vad hennes beslut innebär. Sen kan det ju finnas en dold anledning här också, kanske har hon blivit tvingad vad vet jag. | |
| fansterbanan | 2009-12-08 15:16 | |
![]() | direkt eller indirekt tvang. som micro eller nagon sa att fanns den totala friheten och jamstalldheten dar sa skulle gradvis kvinnor sluta bara sloja helt. nar jag gick i gymnasiet tog de fatal slojbarande skolkamraterna av sig slojan nar vi akte pa klassresa eller firade studentskiva. jag tror att manga blandar ihop den sjalvstandiga och oinfluerade viljan med den av familj och slakt (ofta stor sadan) och kultur patryckta viljan att tacka hela sin kropp och sitt ansikte. sen ligger det val i manniskans natur att lara sig leva under vissa omstandigheter och intala sig att man har gjort det fria valet. en average kvinna som lever i afghanistan t ex under fysisk och psykisk misshandel fran sin man, isolerad och avskarmad att agna sig endast at hemarbete och barnen, skulle kanske pasta att hon inte kunnat tanka sig ett battre liv. | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-08 15:20 | |
![]() | Jag vet inte om det går att vara mer tydlig än jag redan varit, det är hur som helst tröttsamt att bli stämplad som PK och andra skällsord bara för att man säger emot vissa personer som ser allt i svart och vitt. Jag provar en sista gång: Att vi i vår västerländska härligt frigjorda kultur där unga tjejer bantar ihjäl sig ser slöjan som något hemskt och kvinnoförtryckande betyder inte att den alltid och utan undantag är det! Att utgå från att alla muslimska tjejer blivit tvingade att bära den är rätt naivt och att förutsätta att man genom att påpeka detta tycker det är okej med hederskultur och liknande är Betapets forum i ett nötskal: Allt är svart och vitt och håller man inte med om något kan man kalla det PK eller fegt. För de som inte greppar vad jag menade med att jämföra slöjan med t ex bröstimplantat rekommenderar jag en omläsning av käre Steves inlägg i samma ämne. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-08 15:21 | |
![]() | Fansterbanan... när jag åkte på klasresa eller firade studentskiva så slet en del av sig kläderna. | |