Spelrum
Giraffen22
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 697

Forumkategorier

Användare Inlägg  
krill_master - Ej medlem längre2010-04-11 19:43
Antal inlägg: 1576

och sorry till er här som är "mörkhyade" eller "svarta" och ser ut att ha "afrikanskt påbrå" om ni tar illa vid er av att i vissa personers ögon vara en neger. det är faktiskt inte alltid, ofta eller ens säkert att det är i någon som helst nedlåtande eller kränkande form ni får denna ytliga beskrivning av er person.

det är helt upp till er hur och vad ni väljer att tolka in i detta ord.
under förutstättning att sammanhanget, ordvalet före, efter och i meningen inte komponerar en helhet med syfte att se ner eller nedvärdera. i text precis som i tal är det uttal och kringliggande faktorer som gör ordets dubbelbottnade eller underliggande betydelse allvarlig eller kränkande.

ordet är ett känsligt laddat ord, och det kan lätt missbrukas eller misstolkas. men det är likförbaskat ett ord som vilket annat som helst och så rotat, etablerat att det antagligen är det mest och bäst beskrivande och passande ordet för beskrivning av person då annan personinfo inte finns att tillgå eller får tolkas in pga risken att då missinformera eller vilseleda på förutfattade meningar om man tex snabbt och enkelt ska beskriva en person.
jag säger inte att det alltid är det enda och bästa ordet, men det är ett av dem och ett ord vi använder och har rätt att använda.

ludna_lisa2010-04-11 19:48
Antal inlägg: 8

Jag har vart med om det flera ggr, slavhandeln pågick för över 300 år sen, get over it!----

WC du är ju för F*n en av de mest korkade människor jag hört på länge! Get over if? det är just vad vi inte kan göra- get over it, för då kommer det att hända igen! det finns ju redan folk som förnekar konsentrations lägrerna och hela förföljelsen av judan, sigenare, handikappade osv, ska vi kanske get over that as well?

ElectricEye - Ej medlem längre2010-04-11 19:59
Antal inlägg: 3604

Jag känner mig kränkt som svensk av att du smyger in engelska ord.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-11 20:07
Antal inlägg: 4050

Krill, jag fattar inte. Täcker "neger" både ras och etnicitet?

ludna_lisa2010-04-11 20:07

Och jag känner mig jävligt kränkt som "blatte"/ utlänning av hela den här diskutionen!

hussar2010-04-11 20:08
Antal inlägg: 328

haha,, fan vilket skämt,, detta är ett skämt eller hur ?

ludna_lisa2010-04-11 20:15

krill_master, skulle du kalla din flickvänn för hora eller fitta? det är ju bara ett ord.

Cybertron2010-04-11 20:26
Antal inlägg: 254

Det ni egentligen gör är att hävda rätten till att göra andra människor ledsna...och sen ber vissa om ursäkt för att de gör det...men fortsätter ändå. Jag tycker att hela grejen är sjuk...och det gör mig lätt illamående

WCstol - Ej medlem längre2010-04-11 20:45
Antal inlägg: 746

vilka koncentrationsläger? :S

guuapiiiTa2010-04-11 20:50
Antal inlägg: 14

krill_master:
du är ju helt dum i huvudet,
bara för att en svart person är så j*vla dum att han kallar sig själv och andra svarta för "neger", gör inte så att det är fritt fram för alla er vita och andra raser att använda det ordet!!!!
fattar ni inte bättre själva? om dom verkligen visste vad ordet kommer ifrån och dens ursprungliga mening så hade dom nog tänkt om o slutat använda det äckliga ordet som de vita kommit på som är jätteförolämpande!
jag själv är inte vit, utan jag är latinamerikan, men jag blir jättearg när jag hör folk använda det ordet och skulle själv aldrig använda det.
om jag var svart skulle jag f*n ta riktigt jävla illa upp om någon sa "neger" till mig eller om svarta, vad fan tror han att han är som ska kalla svarta för ett sånt ord?!
men du kan inte tänka dig in i det för du är ju vit och tar inte åt dej eftersom att det inte är dina förfäder som blev tvingade till slavar, stulna från sitt hemland och sina familjer o barn, slavarbete och behandlade som SKIT.

är det verkligen så jävla viktigt för dig att du bara måste använda "neger" istället för "svart"?!

vill du bli kallad för "idiotisk vitskalle"?

Margana:

'SVART' står inte för hudtonen på människor, utan för en "människoras", menat för afroamerikaner och afrikaner, dvs svarta människor.

man kan inte säga om en jättemörkhyad indier "han var svart." :S

och även om en irakie eller latinamerikan är jätteljushyad så kallar man inte honom för "vit".

vit är en "människoras", inte en hudton!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!

guuapiiiTa2010-04-11 20:58

WCstol:

det är väl fan lätt för dig att säga "slavhandeln pågick för 300 år sen, get over iiit :S"
och det ska komma från dig som är vit?! det är inte du som tar åt dig precis... :S

det e fan onödigt att skämta om vilken människoras som helst, men använd förfan inte ordet "neger" och tro att det inte är förolämpande som fan!!! det är inte samma som att säga "svart"...om du ens har ¨
någon som helst kunskap.......

svarta och andra raser kanske tycker att det är lugnt om DE skämtar om vita för att de tänker på vad "de" vita gjort förr i tiden mot andra människor som de svarta, afrikanerna och indianerna.... o tycker ni redan har gjort tillräckligt för att behöva börja skämta om förolämpa andra raser mer..... säger bara hur de tänker!

ramsay - Ej medlem längre2010-04-11 20:59
Antal inlägg: 9204

lähh ingen energi på krill. männskan är en ignorant rasist och han hymlar inte med det så varför ska vi slå runt busken.

guuapiiiTa2010-04-11 21:14

jaa... en typisk rasist. -.-

ElectricEye - Ej medlem längre2010-04-11 21:16

När argumenten tryter börjar folk ta till ord som "rasist" och inleda diskussioner med "du är ju helt dum i huvudet".

ElectricEye - Ej medlem längre2010-04-11 21:18

guuapiiita: "om dom verkligen visste vad ordet kommer ifrån och dens ursprungliga mening så hade dom nog tänkt om o slutat använda det äckliga ordet som de vita kommit på som är jätteförolämpande"

Vet du själv varifrån ordet "neger" kommer och vad det betyder? Varför skulle det vara sämre att säga neger än svart?

ElectricEye - Ej medlem längre2010-04-11 21:19

Och skulle det vara sämre att säga "neger" än "vit"?

ElectricEye - Ej medlem längre2010-04-11 21:27

För övrigt har det här med "svart" och "neger" gått i perioder vilket som är mest politiskt korrekt att säga. M¨ånga äldre afro-amerikaner föredrar det sistnämnda uttrycket. Kanske sitter någon IT-arkeolog om 20 år och undrar hur i helvete folk kunde tycka att "svart" på något vis skulle vara bättre än "neger". Den som vill fördjupa sig mer i ordet neger rekommenderas en titt i Wikipedia:
en.wikipedia.org/wiki/Neg ro

Cybertron2010-04-11 21:40

Electric Eye, kallar du dig själv för blanco?

Cybertron2010-04-11 21:54

och för övrigt...wikipedia är allmänt känt som en skruttkälla

krill_master - Ej medlem längre2010-04-11 21:56
Antal inlägg: 1576

jasså, upprörda?
tja, en rak ärlig åsikt kan vara jobbig att hantera om man saknar svar, saknar kommunikativa svars inlägg på andra debbatörers åsikter och dess indirekta samt direkta frågor och påståenden, saknar respons på direkta uttalanden och den egna förmågan till seriösa inlägg.

guatiipa, ramsey mfl har inte en enda gång kunnat besvara hur det motiveras att ett helt folkslag inte ska nyttja ett ord enbart pga dess hudfärg, eller varför negrer har organisationer, föreningar, klubbar, kontinentala samfälldheter, varför tom nelson mandela talade om sig och sitt folk som negrer och negrers rätt. osv, men de får inte kallas negrer???

men ni får kalla indianer för indianer och bunta ihop personer från kina, japan, thailand, vietnam mm och kalla dessa för asiater utan att räkna in tex många turkar i det gänget. ni har en dubbelmoral som heter duga må jag säga.

sen har vi ett alias här i tråden som säger han är enormt kränkt av personer här, tex mig av att bli kallad neger för att just han råkar vara en svart (afro? ) person. detta tycker jag är synd och det är inte min mening och det har jag förklarat ett par sidor bak.

men jag har svårt att begripa även den personens dubbelmoral då han har ett alias taget ur en låt av shaggy, som i sitt samarbete med Akon sade att just han var "my kind of nigga" och ger ut skivor under bla skivbolaget "Blanco Y negro music.s.a.) och har vid minst 2 offentliga (MTV och BBC music awards) galor kallat sig själv för
"for a monent a very proud negro".

men man får inte säga ordet neger för det är nedlåtande?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?