Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 993

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2013-09-17 00:26
Antal inlägg: 37631

sote,bor du i Polen,alla följer med på skidresa även dom som inte vill ska åka,alla ska alltid med och problemet är inte att någon inte har råd att följa med problemet är att det finns dom som inte vill och blir tvingade att åka med,ditt synsätt är lite gammeldax

Chipsflickan2013-09-17 00:40
Antal inlägg: 17

125478 - Gladeligen!
Tja jag rakar mig inte på vintern, ser det som ett utmärkt tillfälle att skaffa en liten päls, annars blir det oftast armhålorna och benen.

apbur2013-09-17 01:08
Antal inlägg: 9699

För att svara på frågan så rakar jag mina ben för att det förväntas att jag ska göra det och för att jag inte har någon som helst lust att bli betraktad som ofräsch, slarvig och ful.

Sote2013-09-17 06:08
Antal inlägg: 3557

Ttiittii- bor du på Mars?? Alla följer verkligen inte med på skidresor!!! Vad lever du på för ställe? Det finns många som inte harråd att åka med och vackert får stanna hemma och gå till simhallen istället. Gratis och roligt det med men dom missar det gemensamma med dom andra. Ingen tvingas ju att följa med på skidresor såvida det inte är i den lokala backen, och man kan få låna skidor. Ungefär som med skridskoåkning. Alla måste prova men en del barn får låna grejer. Det fick mina ungar göra för jag vägrade köpa skridskor för att dom skulle åka en gång om året med klassen. Dom var inte intresserade själva av det. Andra har inte råd. Det är olika men ingen tvingas . Det är trots det jäkligt trist för dom som verkligen vill och inte har råd.

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-17 08:39

skolan får inte göra saker som kostar pengar här åks det till Kungsberg i omgångar alla ska med,sen finns det dom som inte gillar slalom,och dom är det synd om ,skolan hyr utrustning åt ungarna som inte har egna utrustningar

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-17 08:40

hår på benen långt bort från hår på benen måste jag medge

Sote2013-09-17 09:01

Ttiitt-tänkte nästan att det var på det viset. Här åker man inte heller längre men när mina ungar gick på mellanstadiet åkte dom till Dalarna varje år i februari och det kostade en hel del. Utrustning fick dom hyra själva på plats och inte heller det var billigt. Nu är det ingen som åker längre. Nu är vi väl klara med detta sidospåret ?

le-lou2013-09-17 10:10
Antal inlägg: 17500

Men är det nån som tycker det är snyggt med mörka hårstrån på benen så behåll dem. Jag tycker det är apfult så jag rakar bort det. Drar bort gråa hårstrån också ur skallen. Och sminkar över finnar.

Är det så jäkla mycket konstigare egentligen som att vissa går till frissan och klipper och donar med sitt hår medan andra skiter i det? Är det inte lite så att vi måste få göra som vi vill med vårt utseende och fine med det?

Ska vi föra diskussion om hur vi påverkar våra barn genom vad vi själva gör osv så finns det troligen inte något vi kan göra eller säga eftersom allt vi gör påverkar våra barn i nån form.
Alltså får varje person fundera på vilket exempel hon/han sätter för sina barn. Jag ser inga problem med att raka benen. Det får mina barn gärna göra. Eller låta bli. Jag ser däremot ett problem med om tex mina barn skulle röka. Därför röker jag inte heller själv, det vore att hyckla. Det ena är helt enkelt värre än det andra - för mig. Det har väl med värderingar att göra. Som med allt annat.
Är det viktigt för nån att gå osminkad och med orakade ben för att visa på ett exempel för sina barn... ja varsegod. Det är ju ingen som hindrar dig.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-09-17 10:16
Antal inlägg: 2906

Sote: Åkte de till Dalarna på schemalagd skoltid, eller var det en av kommunen sponsrad sportlovsaktivitet? Under idrottsdagar brukar det finnas alternativa aktiviteter.
Under mina alla år under skolans tak var det ett flertal barn som inte hade råd med cykel till cykelutflykterna, eller självkostnadspriserna i samband med skidåkningen (liftkort, hyra utrustn, en viss summa till bussbilj mm).
Över huvud taget är det ju enorma skillnader på vad skolbarn ägnar sig åt under loven.
Har aldrig hört talas om att skolan bjuder på utrustningshyran.
Under schemalagd idrott fanns det skridskor att låna men egna längdskidor måste man ha. Begagnatmarknaden var dock stor här i trakterna och alla barn (utom rörelsehindrade om det ska vara exakt...) hade några bättre eller sämre lagg.
Vad jag vet åkte de utan smink och med benhåret intakt.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-09-17 10:18
Antal inlägg: 6950

"Vad jag vet åkte de utan smink och med benhåret intakt."

:-D

pink ribbon - Ej medlem längre2013-09-17 10:22
Antal inlägg: 2906

Bra le-lou att du har lagt undan rökningen!
Jag blir faktiskt också pissed off på att man inte ska få ha vilken frisyr man vill (på huvudet eller hela kroppen) utan att bli kallad dåliga saker.
Så djävla onaturligt är det inte att vilja ha en viss fräschör och attraktionskraft.
Som sagt, förordar man fullständig naturlighet ska man ju aldrig klippa håret, skägget eller ens hålla sig ren.

nulltj - Ej medlem längre2013-09-17 10:30
Antal inlägg: 14052

Finns gott om onaturliga djurarter ifall all form av självomsorg för att öka attraktionskraften är onaturlig.

apbur2013-09-17 10:54
Antal inlägg: 9699

"Men är det nån som tycker det är snyggt med mörka hårstrån på benen så behåll dem. Jag tycker det är apfult så jag rakar bort det. Drar bort gråa hårstrån också ur skallen. Och sminkar över finnar."

Nu vet jag inte vem du vänder dig till men jag tar mig friheten att besvara dig :)

Jag tycker också det är fult med hår på benen på kvinnor men jag förstår ju att det är inlärt och färgat av normer. Varför reagerar jag inte på samma sätt med svarta, långa hår på mäns ben? Eller på barns ben? För att det är inlärt att jag ska tycka som jag gör.

Jag tycker inte det är konstigt alls att de flesta vill vara så attraktiva som möjligt men det kan ju vara lärorikt och självutvecklande att medvetandegöra hur påverkbara vi är.

Resurrection - Ej medlem längre2013-09-17 10:56
Antal inlägg: 11463

Själv har jag rakat mig sen barnsben.

Sote2013-09-17 11:29

Pink-dom åkte på schemalagd skoltid, inte lov, och dom som inte hade råd fick åka till badhuset här hemma istället. Vi bor i en stockholmskommun så det hör liksom inte till grundutrustningen här att ha skidor varken för längden eller tvären. Min ena unge gillade inte att åka skidor så han provade ett år och valde sedan badhuset istället. Det var dock trist för dom som ville men inte hade råd för självklart var detta årets stora händelse och även om den var över så pratades det ju ett bra tag om hur himla kul dom hade haft det. Inte så kul då för dom som inte var med.......

Mollee2 - Ej medlem längre2013-09-17 11:42
Antal inlägg: 6950

Bra skrivet apbur

magnusito2013-09-17 13:10
Antal inlägg: 4997

Man kan vara kritisk till att just kvinnor ska vara fobiskt rädda att nåt hårstrå sticker fram samtidigt som man har förståelse för att någon på individnivå rakar bort hår för att känna sig fräsch.

Det viktiga är väl att kunna problematisera företeelsen så man ökar frihetsgraden när det handlar om att vara kvinna resp man.

le-lou2013-09-17 16:00
Antal inlägg: 17500

"Jag tycker också det är fult med hår på benen på kvinnor men jag förstår ju att det är inlärt och färgat av normer. Varför reagerar jag inte på samma sätt med svarta, långa hår på mäns ben? Eller på barns ben? För att det är inlärt att jag ska tycka som jag gör. "

Jag tycker för övrigt att det är (ap)fult med för mycket hår på några ben, kvinna som mans el barns för den delen.. Särskilt om det är bleka ben med mörkt hår. Det är inte snyggt. Sen om jag har LÄRT mig att tycka så det vet jag inte, men smak är ju också individuellt liksom färgat av tiden vi lever i. Vet många som tex inte uppskattar mage på killar men det gör jag - det är ursexigt med lite mage. (tycker jag). Gillar inte tränade kroppar alls.

magnusito2013-09-17 16:06
Antal inlägg: 4997

Egentligen kan vi ju inte argumentera i de här frågorna när det kommer till tycke och smak. Vi har olika preferenser och ens preferens kan ju innehålla påverkan av olika slag.

Däremot tycker jag det är befogat att vara kritisk. Formas vi av t ex kommersiella krafter. Är vi manipulerade att känna att vi aldrig duger och måste konsumera mer och mera för att jaga något som vi aldrig lyckas fånga samtidigt som någon ska tjäna pengar på detta.

Det tycker jag är sunt att vara kritisk emot utan att anklaga någon som vill raka benen för den skull.

Gloria562013-09-17 16:19
Antal inlägg: 437

När jag nu läser tråden och ser hur många som pratar om att attrahera - att raka sej, sminka sej mm. för att attrahera så lutar jag mej tillbaka och njuter av hur skönt jag har det som slipper tänka i dom banorna.
Jag attraherar min man ännu efter alla år utan att behöva "göra mej till".
Han har alltid värdesatt mitt naturliga jag och faktum är att jag aldrig över huvud taget tänkt på att förändra mej för att attrahera.
Jag är lyckligt lottad som har en man som liksom jag har andra värderingar här i livet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?