Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade11
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2012-10-17 20:53
Antal inlägg: 20042

;)

corlini2012-10-18 07:41
Antal inlägg: 3172

så barnen blir utan ekonomisk trygghet om de växer upp i en familj där mamman är hemmafru? det var något nytt.

åter igen är vi där. mamman vill bevisa för sig själv att hon kan försörja sina barn själv (kontrollbehovet kanske gör att hon mår dåligt annars) eftersom hon hela tiden ställer sig själv antingen som offer och inte tror relationen kommer hålla eller med en reservplan för att hon vet att han kommer dö eller bli arbetslös. ja som sagt, motivet är alltså till 100% egoism, garantier, reservplaner och allt sammans baserat på ekonomiska begär och att inte tillåta sig att tro till 110% på sin egna familj och kärleken eftersom den isf tvingar henne att sänka garden till sitt kontrollbehov och sin egotanke.

för det är som sagt det enda som ligger bakom motståndet till "hemmafrun" om man summerar allt som sagts i inläggen och debatten. ingen erkänner det i raka ord men precis såhär är det ju.

ganska facinerande och väldigt skrämmande.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-10-18 08:04
Antal inlägg: 3613

Jaha, så i familjer där kvinnan arbetar så gör hon det p.g.a. 100-procentig egoism och ekonomiska begär? Skrämmande om du verkligen tror det, men inte ett dug fascinerande. Enbart beklämmande syn du har på familjer, kvinnor och hur människor väljer att leva sina liv.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-10-18 08:05

Däremot är detr fascinerande hur du i många trådar så kapitalt lyckas feltolka vad folk skriver och uttrycker dig så tvärsäkert om saker som du har minimal koll på.

Minta2012-10-18 09:31

Ja, det är bara mannen i Corlinis värld som tillåts tänka ekonomi, självständighet, självbekräftelse, ekonomisk trygghet för sig och sina barn (om det är det det är), då är det väl bara naturligt, kvinnan ska bara ha familjen i sin begreppsvärld.

corlini2012-10-18 19:12

kvinnan kan lika väl vara den som placerar pengarna, gör upp familjens budget och sköter räkningarna, allt i familjens intresse och för barnens bästa så detdär med att hon har noll koll bara för att han jobbar är bara barnsligt resonemang.

mönjelilja, det har jag sagt eftersom de enda skäl till att motsätta sig hemmafrurollen som presenterats här är av egenintresse rörande pengar. inget annat, pengar pengar pengar och utbetalningar med hennes namn på för den egna självständighetens och trygghetens skull. allt som presenteras som argument handlar om kronor och ören och rädslan att bli lämnad.

jag tycker inte det finns ett enda annat skäl till den livsinställningen än ren egoism, taskigt självförtroende, taskig självkänsla, rädsla, kontrollbehov eller osäkerhet var och ett av skälen för sig eller flera ihop. människor som är emot saker eller andras levnadssätt enbart pga egen inställning till pengar är i mina ögon ytliga, egoister och ganska tragiska. finns lyckan i livet i att jaga utbetalningar i eget namn eller i andra värderingar och tilltro till sin egens familjs varaktighet?

Minta2012-10-18 19:41

Gör om det du skrivit till att gälla mannen istället.

corlini2012-10-18 20:05

vad är det som gör mannen till ekonomisk egoist om han väljer att försörja alla i familjen och stå för allas räkningar för sina intjänade pengar istället för att som hon fokusera på sin egna trygghet, sin självständighet och sitt oberoende.
samtidigt som han skulle gå omkring och motivera det med att "tänk om hon drar" tänk om hon dör, tänk om hon träffar en annan.

fattar inte hur jag kan byta ut henne / er mot mannen i inlägget ovan.

vem är den ekonomiska egoisten, hon som vill ha egna pengar till varje pris eller han som delar sina?

Minta2012-10-18 20:11

Vad är det som gör kvinnan till ekonomisk egoist om hon försörjer alla i familjen och står för allas räkningar för SINA intjänade pengar istället för att fokusera på sin egen trygghet, sin självständighet och sitt oberoende?

corlini2012-10-18 22:29

det oftast ganska orealistiska i det eftersom så få kvinnor har den lönen så de skulle klara det gör frågan ganska hypotetisk, lägger man därtill att mannen inte kan bära fostret, föda det eller amma det gör att det blir snäppet naturligare att kvinnan är den som blir hemma, sen kan man ju som kvinna alltid undra vad det är för man som skulle vara hemma med en bebis medans en annan får åka till jobbet och dra in pengarna till hemmet.

sen kan man ju undra varför du svarar med en motfråga istället för att se poängen och resonemanget. ni slingrar er väldans efter det att jag poängterade den så uppenbara röda tråden i allas argument. det handlar enbart om egna pengar, egen trygghet ifall det skulle braka åt helvete och en egen backupplan. kvinnans argument gentemot hemmafru rollen består enbart i just endast kvinnans självständighet, garantier och pengar, mina pengar, bara mina.

ett ganska simpelt, kallt och egoistiskt tänk som bara bevisar misstro eller inre rädsla gällande sin egen relation och kärleken tycker jag.

Minta2012-10-18 22:46

Om du inte ser poängen med att vända på resonemanget kan jag nog inte göra något. Du är inte mycket för förändringar förstår jag av andra trådar, du är ganska konservativ, därför tycker du att kvinnan ska vara hemma för att hon är kvinna, tjänar mindre och inte ska bry sig om pengar, att söka självbekräftelse i någonting annat än familjen och inte vara egoistisk dvs. bara bry sig om familjen. Det är en ganska gammaldags syn på könsroller. Du ser inte att kvinnor tjänar mindre därför att de oftare är hemma med barn t.ex. Om du kunde se att mannen inte borde vara så egoistisk och istället ta hand om sina barn och vara hemma med dem lite mer t.ex. när de är sjuka, föräldraledighet mm. och låta kvinnan få upp sin lön, sina pensionspoäng lika mycket som han kanske kvinnors löner var lite högre. Om det är viktigt att vara hemma med barnen så borde väl föräldrarna dela på denna tid.

corlini2012-10-18 23:03

jag tycker kvinnor är förbaskat bra företagare och jag skulle mer än gärna se att mödrar hemma med småbarn eller hemmafruar tog sig tid att skissa på affärsideer och eget företagande. det genererar pengar till både stat och kvinna och utesluter inte en närvarande mor eller hemmamamma. en optimal lösning som fungerar utmärkt i en modern värld som vår.

ja jag har en konservativ syn på könsroller och moderskap, men samtidigt så vill jag lyfta fram den kapacitet vi besitter och tycker det är tragiskt att så många kvinnor inte vågar gå mot strömmen, vi vågar inte riskera att misslyckas och går det bra vågar vi inte ta det lika långt.

antonia axson johnsson tex är en förträfflig förebild på många plan och en mycket närvarande och kvinnlig kvinna.

corlini2012-10-18 23:05

modersrollen är ju kvinnan mest lämpad för och små barn skall vara med mamma. därför faller det sig ganska naturligt att kvinnan är hemma mera. än har inte de yberkorrekta lyckats göra oss alla till "hen"

Minta2012-10-18 23:31

För det lilla barnet som ammas är mamman mest praktisk, men inte sedan. Då går det lika bra så vi har olika uppfattning och din är lite gammaldags och stöds inte av vetenskapen menar jag. Förr i tiden när kvinnan inte ens var myndig, till slutet av 1800-talet, hade mannen ekonomiskt ansvar för henne och man skilde sig inte. På det ekonomiska planet tog hon därför inga risker genom att gifta sig och ta hand om barn. Fanns inte en man var kvinnans bröder ekonomiskt och juridiskt ansvariga för henne. Sådana gamla praktiska inrättningar kan man inte hålla sig till längre för att hävda att kvinnans roll är vid spisen.

slånbär2012-10-18 23:40
Antal inlägg: 5539

Corlini- är ganska övertygad om att din förträffliga förebild, antonia skulle ta dig i örat och skaka om dig och läxa upp dig rejält om hon hörde hur du ser på kvinnor och mäns roller.

corlini2012-10-19 07:33

kanske hon skulle, men hon är precis som jag förespråkare av att kvinnan skall våga gå mot strömmen och bryta mönster. det handlar om att våga misslyckas för att kunna vinna det man vill ha och leva livet nu, inte sedan med reservationer och utvägar.

om det är att välja en något sämre ekonomi och vara hemma med barnen och familjen eller om det är att välja bort barn helt eller om det är att förverkliga en dröm kring eget företagande och chefsskap spelar ingen roll. det handlar om att våga släppa sina egna trygghetsspärrar och bryta mönster för att faktiskt göra det man vill eller drömt om och visa andra att det går.

malin baryard är en annan som lyckats bra med det och samtidigt är icke förvärvsarbetende småbarnsmor.

jag tycker de är kul, duktiga, bra och underbara bägge två och att de är utmärkta som exempel och kvinnliga förebilder. de har bägge lyckats pga de vågade kliva ur den invanda och förväntade trygghetszonen och välja sin egen väg.

jellyflower2012-10-19 09:24
Antal inlägg: 1108

Det är ju bara det att det inte är sin egen väg man väljer att följa om man låter sig vara ekonomiskt beroende av sin partner. Då är det ens partners väg man följer.

Du om någon corlini, som för övrigt i andra trådar ivrigt predikar förnuftets väg och hjärnan framför hjärtat, måtte väl begripa att den som inte har makt över sin ekonomi är styrd och kontrollerad av den som har den makten.

corlini2012-10-19 15:53

makten har den som dikterar villkoren och bestämmer, inte alltid samma sak som namnet på utbetalningsavin. dessutom tror jag inte på makt i en relation eftersom det är ett ömsesidigt spel, givande, tagande.

det kan vara att gå sin egen väg även då man väljer bort vissa saker. den egna vägen är den man väljer oavsett val och har inte med pengar att göra.

Minta2012-10-19 16:08

Men det är bara kvinnan som ska ta risken och betala för den i slutändan.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-10-19 18:02

Jag ser inte Malin Bayard som hemmafru. Hon är elitryttare som arbetar hemma och på tävlingar och däremellan är hemma oregelbundna tider. Definitionen av hemmafru är kvinna som arbetar hemma med barn och hushåll.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?