Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade28
Mobilspel
Pågående19 592

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ingson2012-11-19 07:53
Antal inlägg: 4285

Lär av hundbiten!

slånbär2012-11-19 08:41
Antal inlägg: 5539

Hörsägen är fortfarande inte fakta hur gärna man än vill tro det. Corlini-du får nog ta och skaka fram lite underlag för dina siffror om du vill framstå som trovärdig. Just nu låter du mest som dom flesta andra som tar lite siffror ur luften och påstår att det är snningen för att det har du hört eller läst någonstans. Trovärdiga källor Corlini annars är det bara snack.

limpan__22012-11-19 10:47
Antal inlägg: 2847

Med tanke på att antalet personer som ens blivit misstänkta för ett brott är litet (i förhållande till befolkningen) och att antalet personer som lagförs för ett brott som ger fängelse eller villkorlig dom är än mindre ser jag inte vad denna minoritet av invandrarna som fälls för brott har med den större frågan om att ta emot flyktingar att göra?

Ska de övriga 95% som aldrig förekommer i något register hos polisen inte få chansen att komma hit för att andra personer födda utanför Sveriges gränser begått ett brott? Jag som trodde en av styrkorna i det svenska samhället var att vi såg till person och inte etnicitet/klan/familj/rel igion när det offentliga fattar beslut.

slånbär2012-11-19 10:53
Antal inlägg: 5539

Det var ju någon som ansåg att hela familjen skulle utvisas om en person begick ett brott. Det känns ju inte särskilt demokratiskt kan jag tycka.

ingson2012-11-19 11:00

Du har förståss alldeles rätt Limpan. Mitt beröm till hundbiten var för ambitionen att verkligen undersöka hur det förhåller sig. Om 90% är riktigt kan man fundera på om speciella åtgärder bör sättas in. Och då inte nödvändigtvis att stänga gränserna.

Siraat2012-11-19 11:02
Antal inlägg: 6

Vill hänvisa till Maradona1986 på sid 42 i denna tråd. Allt tjafsande fram och tillbaka i detta enormt otrevliga ämne - rasism - leder absolut ingenstans. Ingen av parterna lär överbevisa någon annan. Här verkar det viktiga att vinna över den andre och framstå som påläst och insatt i ämnet. Allt handlar om rädsla för det okända och så har människan fungerat sedan urminnes tider.

Locomondo - Ej medlem längre2012-11-19 11:48
Antal inlägg: 3768

Det stämmer ju ganska bra.
Att invandrare här i Sverige gärna bosätter sig i områden med fler invandrare är ju inte konstigare än att svenskar gärna bosätter sig i områden med andra svenskar.

De rika bosätter sig gärna där de rika bor (Danderyd, Saltsjöbaden, Falsterbo). Vi ser väl inte många svenska verkstadsarbetare som bor i Solsidan och lika få välbärgade libanesiska/italienska krögare som bor i en 4:a i Tensta.

Vi höjer heller ej på ögonbrynen åt "svensk-kolonierna" i Spanien trots att de som flyttar dit aldrig undersökte vilka områden som det bor mest spanjorer i innan de valde bostad. Däremot har man nog undersökt förekomsten av Svensson/Larsson/Jansson.

Men det ses ju som fullkomligt normalt, det är ju liksom svenskar som flyttar dit, inte invandrare....

ingson2012-11-19 12:12

Jag tycker precis tvärtom Siraat

Dvs att alla företeelser ska få undersökas och diskuteras.

Annars är risken stor att illasinnade rykten och rena skrönor av många betraktas som sanning.

ingson2012-11-19 12:25

Samtidigt är det lite trist att denna fråga tar så mycket energi. Bättre att fundera på jordens temperatur

Måns_E2012-11-19 12:27
Antal inlägg: 12028

så du menar på allvar alltså att 28% av de som sitter i fängelse är invandrare och 52% är enbart svenska medborgare och andra generationens invandrare.

Dags att gräva fram bevis då corlini. Men du har fel, du kan läsa min rapport om överrisker. Du kan läsa andra rapporter där det framgår att hälften av de invandrare som begår brott har nordiska rötter osv osv.

Har vi inte pratat om det här med att hitta på saker och ta siffror helt ur luften tidigare?

Måns_E2012-11-19 12:30

Ovanstående riktat till corlini om nu någon missade det.

Den dag corlini och henoms jämlikar slutar med att sprida propaganda och hitta på egen statistik, och klippa och klistra från unkna källor så slutar jag att "tjafsa" siraat.

hundbiten - Ej medlem längre2012-11-19 12:45
Antal inlägg: 2225

Tråkigt nog har en del redan bestämt sig för hur det är och tar inte till sig kunskap, fakta och statistik. De eldar upp sig med gelikar och får fördomar och lögner att bli sanningar.
De litar inte på samhället och där hjärnan tar slut tar hatet vid. De vill helt enkelt inte se andra kulturer i sin närhet och det kallar jag äkta främlingshat.

Kriminalvården har inte svarat än.

markusfe2012-11-19 14:32
Antal inlägg: 90

Så var det dags igen. Limpan verkar likställa en vilja att ta emot färre flyktingar med rasism, hundbiten verkar likställa att inte vilja se andra kulturer i sin närhet med främlingshat. Detta samtidigt som måns talar om att meningsmotståndarna drar fram det gamla rasist-kortet.

Rörande oförmåga att ta till sig statistik, kunskap och att odla fördomar så är ju det beklagligt. Problemet är ju bara att bägge sidor ägnar sig åt detta. Vid snabb genomläsning av tråden får man reda på av locomondo att serievåldtäktsmän är svenskar, av titti att det endast är vid kvinnofrisbrott som invandrare är överrepresenterade, av mask1 att "svenska" ungdomar är bortskämda, Av slånbär att ensamkommande flyktingbarn är skötsamma och pluggar upp betygen supersnabbt.

Måns_E2012-11-19 14:37

markusfe, skärp dig nu och läs vad folk skriver istället.

Var har limpan likställt en vilja att ta emot färre flyktingar med rasism?

Men visst du har rätt i att jag påpekade att corlini drog fram det gamla rasistkortet just när corlini drog fram det gamla rasistkortet utan att någon ens hade pratat om rasister.

jonisk - Ej medlem längre2012-11-19 14:42
Antal inlägg: 7985

Lustigt att markusfe påpekar att "båda sidor" har svårigheter med statistik, men endast exemplifierar med den ena sidan.

markusfe2012-11-19 14:44

Skärp dig? Läs istället det som skrivs. Om man påpekar att någon har fel i att rasismen breder ut sig och hänvisar till en undersökning som visar att färre människor, idag än för tjugo år sedan, tycker att det är ett bra förslag att ta emot färre flyktingar så är det ju just ett likställande man gör.

Minta2012-11-19 14:45
Antal inlägg: 20042

En ovilja att se andra kulturer i sin närhet är väl mycket riktigt främlingshat.

"Granskningsnämnden för Radio och TV har lagt fram riktlinjer för vad som krävs för att en organisation ska tillåtas betecknas som "främlingsfientlig" i etermedia. I avgörandet från hösten 2009 slog nämnden fast att:

Av Dansk Folkepartis principprogram framgår att partiet är kritiskt till utomeuropeisk invandring och för en strikt invandringspolitik. Det framgår också att partiet anser att invandring utgör ett hot mot en dansk kulturidentitet. Mot denna bakgrund kan nämnden inte finna att beskrivningen av Dansk Folkeparti som ett främlingsfientligt parti strider mot kravet på opartiskhet i Sveriges Radios sändningstillstånd."

Rasism är ju en sak för sig och inte sällan finns det nog sådana strömningar i främlingsfientliga partier och åsikter.

Det blir säkert ensidigt från båda håll, det blir ju lätt så när ena sidan enbart ser nackdelar med invandring, då vill den andra gärna ta fram det som är positivt och särskilt vill man punktera rena felaktigheter.

markusfe2012-11-19 14:47

Ok, den andra sidan har ju redan avslöjats. Poängen är att om man vill bekämpa fördomar och okunskap med ett högt tonläge så bör man akta sig för att själv ägna sig åt det.

markusfe2012-11-19 14:50

Minta, kan tyvärr ej se att din slutsats följer av det du skriver i övrigt. Definitioner av begrepp är väl iofs trassligt och inte helt givet.

limpan__22012-11-19 14:52
Antal inlägg: 2847

Jag kan ge dig rätt. Mitt citat av corlinis inlägg 2012-11-18 19:25 var lite för kort. Attitiderna till invandring är inte en spegel av antalet rasister, däremot står attitydernas utveckling i kontrast till den bild hon försöker förmedla i inlägget. Svenskarna har över tid blivit mer och mer välvilligt inställda till invandring.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?