Spelrum
Giraffen25
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade61
Mobilspel
Pågående20 514

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2014-06-23 12:28
Antal inlägg: 20042

I min barndom minns jag grupper som kom in på gårdarna och spelade musik och/eller hade med sig en brynsten och samlade in knivar och saxar och slipade dem och fick betalt för det. Till musikanterna kastade människor ner pengar från fönstren.

Minta2014-06-23 12:29

Det är nog på många sätt ett hårdare ekonomiskt klimat idag och metoderna annorlunda.

Minta2014-06-23 12:31

Men personligen har jag bara sett en enbent hoppa omkring. De flesta sitter stillsamt vid en affär.

arbetslinjen - Ej medlem längre2014-06-23 12:46
Antal inlägg: 1268

roja: Menar du att tiggarna bedriver försäljning? (Bara själva tiggandet och mottagandet av pengar alltså.)

Locomondo - Ej medlem längre2014-06-23 12:46
Antal inlägg: 3768

Sylvia,detta skrev du:

"De omfattas av det svenska samhället, är inte hitresta för att tjäna pengar på det. 2) de marknadsför sig inte med hjälp av att halta omkring med en benpipa hängande utanför byxbenet."

Menar du att för dig är då skillnaden i tiggeriet att de ej är svenskar?
Och stör du dig på att de är handikappade?

Jag kan förstås misstolka dig men den människosynen jag läser i ditt uttalande är inte något trevligt.

Rhotheta2014-06-23 13:29
Antal inlägg: 4992

Locomondo.

Som ingenjör kan jag säga att Sjöstan endast tillämpar diffusionsekvationen och som Asterix-aficionado gissar jag att du tillämpar antik romersk mytologi.

Den första styr det mesta i vår värld, medan den senare visat sig ha allvarliga brister i prediktionsförmåga.

Du följer sålunda inte alls Sjöstans sätt att tänka utan ansluter till en stolt tradition av hotförnekelse.

Ditt inlägg kan utan modifikation användas vid Titanic, Tjernobyl, global warming, finansbubblor precis lika väl som vid de återkommande varningarna om Jesu återkomst och skärselden.

Det är helt enkelt ett fullkomligt tomt icke-argument och endast en förolämpning.

Vad som verkligen skulle ge stöd åt dina förutsägelser är om du kunde gräva fram ett gammalt inlägg där du argumenterar för att Rumäniens och Bulgariens uppgående i Schengenavtalet kommer att resultera i en anstormning av tiggare i Sverige som ingen vid den tiden kunde föreställa sig. Gör det och du sänker Sjöstan i ett slag.

Annars vinner han rätt stort på poäng. (Observera att hans premiss är att inga åtgärder vidtages för att förhindra det han förutspår.)

amper sand - Ej medlem längre2014-06-23 13:31
Antal inlägg: 2879

Snygg argumentation.

gnagel - Ej medlem längre2014-06-23 13:40
Antal inlägg: 691

Som ingenjör tycker jag det är vanskligt att överföra energiteoretiska resonemang på social rörelse bland människor.

Däremot tycker jag att locomondos inlägg just nu håller låg nivå rent generellt - det finns inte ens en tillstymmelse till resonemang, endast standard-shaming och icke-bemötande.

Bättre hade varit att klargöra varför sjöstans teorier är fel, om de nu är så löjeväckande att de kan jämföras med skräck för att himlen ska trilla ner. Det borde vara enkelt?

Rhotheta2014-06-23 14:32

Gnagel.

Är du verkligen ingenjör?
Första ordningens tidsberoende Laplaceekvation, aka värmelednings- eller diffusionsekvationen styr alla typer av diffusiva processer och har ingen specifik koppling till just energi.

Men jag håller med om att man inte kan postulera att den skulle gälla människor, bara för att den styr mycket annat. Det har den dock visat sig göra.
www-user.tu-chemnitz...at ions.pdf

Rhotheta2014-06-23 14:48

Oj.
Trodde att jag suddat första frågan. Bortse från den.

gnagel - Ej medlem längre2014-06-23 14:50

Nitpick: ekvationerna styr inget alls, däremot har den visat sig modellera många processer över tillräckligt stora "processpopulationer" och tillräckligt lång tid. Naturligtvis kan även mänskliga system betraktas som stokastiska processer över årtusenden.

Men jag tycker det är vanskligt att använda t ex diffusionsekvationerna som "bevis" för specifika, kortsiktiga förutsägelser som att det kommer att byggas kåkstäder, tiggande barn och ligor mm.

(Dessutom skulle jag behöva min Beta för att kunna lösa partiella diff-ekvationer och den används numera för att höja huvudänden på en spjälsäng hemma. Jag tycker därför vi nöjer oss med sociologiska och historiska studier.)

gnagel - Ej medlem längre2014-06-23 14:51

Rhotheta: jag blev naturligtvis rasande över ifrågasättandet! ;)

Locomondo - Ej medlem längre2014-06-23 14:53

Jesus, kvasi-dravel med namedroppande av allehanda teorier för att försöka framstå som bildad.
Min poäng ang Sjöstans uttalande är att han målar upp ett skräckscenario baserat på ingenting annat än hans egen rädsla för de okända.
Å ena sidan säger han att folk flyr från andra länder för att de inte tjänar pengar där och kommer till Sverige för att fortsätta tigga.
Sen säger han att här i Sverige kommer de sen syssla med åldringsrån och inbrott för att försörja sig. Detta eftersom de inte tjänar så mycket på att tigga.
Vidare fortsätter han med att säga att de kommer fortsätta välla in över gränsen eftersom de tjänar pengar här på att tigga. Och detta väljer man att göra i ett av de kallaste länderna i Europa samtidigt som man bor i tältläger eller på gatan.

Så, jag antar att det lämnar oss med Sjöstans förfasningar vs min logik. Ni får själva välja fritt mellan tänkliga scenarion eller lägga till flera.

Locomondo - Ej medlem längre2014-06-23 14:53

Jesus, kvasi-dravel med namedroppande av allehanda teorier för att försöka framstå som bildad.
Min poäng ang Sjöstans uttalande är att han målar upp ett skräckscenario baserat på ingenting annat än hans egen rädsla för de okända.
Å ena sidan säger han att folk flyr från andra länder för att de inte tjänar pengar där och kommer till Sverige för att fortsätta tigga.
Sen säger han att här i Sverige kommer de sen syssla med åldringsrån och inbrott för att försörja sig. Detta eftersom de inte tjänar så mycket på att tigga.
Vidare fortsätter han med att säga att de kommer fortsätta välla in över gränsen eftersom de tjänar pengar här på att tigga. Och detta väljer man att göra i ett av de kallaste länderna i Europa samtidigt som man bor i tältläger eller på gatan.

Så, jag antar att det lämnar oss med Sjöstans förfasningar vs min logik. Ni får själva välja fritt mellan tänkliga scenarion eller lägga till flera.

Rhotheta2014-06-23 15:31

Haha!
OK! Jag anser till och med min ohövliga fråga till fullo besvarad :-)

Och ditt nitpick är korrekt. Ekvationer modellerar. "Styr" är dagligt tal.
Men en biosalong i realtid räcker för att modellen skall vara tillämpbar.

Sjöstan hänvisar dock till observerade processer runtom i världen, såväl som små embryon till kåkstäder som har observerats på något enstaka ställe i landet. Han sitter inte på sin kammare och slår i Beta i blindo :-)

www.dn.se/sthlm/har-...a- kakstad/

Klarsynta människor har i praktiken tillämpat värmeledningsekvationen långt innan den formulerades. Det räcker med lite observationsförmåga och sunt förnuft.

Locomondo - Ej medlem längre2014-06-23 15:35

Att man benämner 27 kojor som en kåkstad visar ju rätt tydligt hur få problem vi faktiskt har i detta land.

Rhotheta2014-06-23 15:39

Tro mig, Locomondo, det gör jag.
Jag hör av mig om jag vill ha hjälp att placera pensionsfonden.
Tips: sitt inte vid faxen och vänta.

roja c panda - Ej medlem längre2014-06-23 15:44
Antal inlägg: 875

Arbetslinjen, mitt huvudargument är att det är irrelevant om de säljer något i diskussionen om de ska betraktas som näringsidkare. De går med vinst är den tekniska termen. Annars räknas det som hobbyverksamhet och då ska man ändå underkastas vissa skatteregler, framför allt deklarationsplikt. Det som skiljer tiggeriet från "gåvor" är varaktigheten. Sedan kanske de inte säljer något som ska beläggas med moms. Därför tycker jag liknelsen.med tricks är bra, som ej beläghs med moms men som väl ska tas upp i inkomstdeklarationen (rent juridiskt).

Sen fattar jag väl att dagens rättssystem inte satt ned foten. Det krävs nog någon motpart som driver ovanstående så får vi prejudikat.

roja c panda - Ej medlem längre2014-06-23 15:45
Antal inlägg: 875

Tricks = dricks.

Rhotheta2014-06-23 15:51

Du får klaga hos den ökända rasistblaskan DN.
Själv kallade jag det embryo.

Locomondo.
Din egen privatekonomi är säkert problemfri för tillfället.
www.aftonbladet.se/n...90 78828.ab
stenkvist.files.word...su ltat.png
www.svt.se/agenda/fo...rm aga-okar
sverigesradio.se/sid...el =5847429
en.wikipedia.org/wik...i/ Peak_oil
www.latimes.com/scie...st ory.html

Jag kan hålla på i en vecka. Kanske dags att vakna en smula och lukta på latten?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?