Spelrum
Giraffen | 18 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 37 |
Mobilspel
Pågående | 20 426 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2014-10-20 10:05 | |
![]() | Jag tror inte att så många tycker att lågkvalificerade industrijobb är fula. Den stora frågan är dock vem som skall smälla upp dessa industrier där lågutbildade skall få jobb. För jag är rätt säker på att även om du kör över fackföreningar och skiter i alla kollektivavtal så kommer det ändå vara mer lönsamt att lägga tillverkning i Taiwan eller Kina. Och Svenska staten skall väl inte börja starta industrier bara för att folk är lågutbildade? | |
skrutta00 | 2014-10-20 10:23 | |
![]() | Nu får ju du tycka att det är en naiv tanke att under tidsperiod stänga gränserna....enligt dig vill inte det hjälpa de invandrare som redan är här. Jag tycker du har fullständigt fel och jag begrundar det på följande. 1. De invandrar vi redan har här vill/kan få större möjlighet att integrera sig i samhället....flera invandrare vill än i större grad skapa invandrarsamhällen på fler orter än vi redan har. 2.De vill/kan få större möjlighet att komma in på arbetsmarknaden.( inte lika många som slåss om benet....enkelt att förstå) 3.Möjligheten för att införskaffa eget boende möjligörs av de två föregående påståenden. 4.Den kostnad som läggs på nya invandrare kunde omfördelas under en period på de vi redan har i landet. 5.Vid att under en period med stängda gränser läggs också ett större press på resten av alla världens andra länder att öppna för flera invandrare. 6.Som Rhotheta skrev bistå med hjälp till de länder som tar emot stora flykting/invandrarskaror. .ex Pakistan. 7.Bättre och kvalitativ SIF samt skolgång för de vi redan har...ville möjligen leda till högre studier och "finare"arbeten. Jag tycker ditt utlåtande att bara hata och säga nej ,är plumt och förnedrande.Att diskutera med förnuftiga resonemang som många gör här....har enligt mig absolut inget med hat att göra.Inte en ända gång har jag läst att någon hatar invandrare i denna tråden.Du borde be om ursäkt! | |
kovikstippen | 2014-10-20 11:20 | |
![]() | Skrutta. Jag ser din poäng och kan i princip sympatisera med tanken - i teorin. För mig är din teori fantastisk med en öl i handen i bastun - den kallnar när man kommer ut Tyvärr ser jag även att idén är helt verklighetsfrånvänd och utopisk. För vi kan inte stänga våra gränser utan att ha personal vid våra gränser. Vilket är verkligheten idag. Därutöver är Sverige alltför lockande för att invandrare inte kommer ändå. Resultatet kommer bli olagliga kåkstäder. Jo Måns. Jag tycker faktiskt det är en ide värd att begrunda noggrant att staten ska driva företag vars främsta syfte är att få integrationen att flyta bättre. Men jag ser ingen som helst möjlighet för ett privat bolag att ha vinst som ett sekundärt mål för sin verksamhet. Staten å andra sidan kan helt säker beräkna en sådan verksamhet som samhällsekonomisk lönsam. Dessutom tror jag dessa bolag kommer hjälpa alla arbetslösa och måhända få friska äldre att runda av sin yrkesverksamma tid i en lugnare miljö och med nya arbetsuppgifter. Jag är inte lika säker som du, Måns, att varor producerade i Sverige blir så mycket dyrare om man inte vill vinstmaximera. Allt fler producenter överväger av olika skäl att ta hem sin produktion redan idag. För att sliippa facket tycker jag staten bör satsa på TeKo- och varvsindustri. Branscher som knappt finns men där vi har en djup kunskap inom landet. Men även statligt anställd personal till vård och skola är en enkel (?) och behövd verksamhet. Fler äldre behövs i skolan - och inom vården. | |
kovikstippen | 2014-10-20 11:23 | |
![]() | Finns det en vilja - finns det en väg | |
skrutta00 | 2014-10-20 11:47 | |
![]() | Kovikstippen....du förstår likväl som jag att med "stängda gränser" pratar vi om invandringsstopp. Det kan göras...Sverige har haft invandringsstopp förut. | |
kovikstippen | 2014-10-20 12:13 | |
![]() | Skrutta. Jag vill inte ha stopp. Jag tycker fler länder ska hjälpa till. Vi ska definitivt inte lösa jorden flyktingströmmar, men vi ska hjälpa till. Andra rika länder borde gjälpa till mer. Min väg dit är att vi visar vägen genom att göra invandringen bra och dessutom lönsam. Jag vill ge Sverige konkurrens fördelar gentemot andra länder -tack vare invandring. Jag vill se invandrare som möjliga fördelar och inte som du - som möjliga hot. Jag tror helt enkelt att alla som kommer hit är av speciell kvalité som vi kan ha nytta av i Sverige. Jag är dessutom helt övertygad om att alla invandrare vill göra rätt för sig i grunden. Att dom passiviseras beror på vår oförmåga att integrera nyanlända. Precis samma fenomen händer f.ö. med svenskar efter 1-2 år i arbetslöshet. Man behöver känna sig delaktig för att må bra. Passivitet är alltid dåligt. Det finns gott om länder med 5-10 gånger så många invånare på mindre yta än vår och som ändå funkar bra. Varför är just 9 miljoner svenskar det optimala? Varför inte 12 miljoner? Hur tänkte vi när det bodde 8 miljoner? Var det också optimalt - och 9 miljoner för många? | |
skrutta00 | 2014-10-20 12:17 | |
![]() | Sverige heter landet vi bor i Kovikstippen....inte Utopia:) | |
Rhotheta | 2014-10-20 12:30 | |
![]() | Era två idéer har ingenting med varandra att göra. Fungerar de, är de bra och fungerar de inte är de dåliga. Oavsett hur det går på den andra fronten. Det finns ingen anledning att ställa dem mot varandra. Kovik. Skulle du vilja utveckla i vilket avseende dina idéer skiljer sig från det klassiska sovjetväldets? Bortsett från att de hade ett reellt behov av de produkter de försökte att tillverka? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-20 12:49 | |
![]() | Kovikstippen. Jag tycker att ditt sista inlägg är mycket genomtänkt och bra. Nej. Sverige är inte Utopia. För i Utopia skulle det inte finnas så många fördomsfulla människor. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-20 12:55 | |
![]() | * mitt Utoppa | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-20 12:55 | |
![]() | H mm. UTOPIA | |
kovikstippen | 2014-10-20 13:07 | |
![]() | Jag ser inga likheter någonstans. Som hängiven - och fd aktivt verksam - på högerkanten ser jag att avknoppningar och privatiseringar är fina o h kloka ideer men tyvärr har verkligheten visat på stora brister. Verkligheten kräver idag att vi öppnar upp för att återigen ha statliga företag. Privata bolag kommer aldrig ta de samhällsnyttiga besluten om inte de ekonomiska vinsterna omedelbart blir större än innan. Företagandet har förändrats. De privata bolagen vill inte ta samhällsansvar. Privata företag verkar inte vilja investera idag och få det bättre sen. Besluten blir allt kortsiktigare. Jag har inget politiskt syfte med statliga bolag utan ser helt enkelt en samhällsnytta som de privata företagen inte vill fylla. Allt fler bolag vill inte ens lära upp sin personal vid anställning utan väljer i stället att konsekvent anställa överkvalificerad arbetskraft. Vilket ser bra ut på kprt sikt men som blir extremt dyrt på lite sikt eftersom den överkvalificerade snart kommer tröttna och byta jobb. Är den globala tanken verkligen så fantastiskt? Finns det någonting positivt med multinationella bolag? Är alltid "the bigger the better"? Multinationella bolag handlar enbart efter sitt eget bästa och skiter fullständigt i landet dom verkar inom. Det betyder att ur samhällsekonomiskt perspektiv borde det vara oändligt mycket bättre med små inhemska bolag. Och i värsta fall statliga bolag. Småskalighet kommer snart råda igen. Varför? Jo för att det lilla bolaget ägnar sig mer åt att göra sin kund nöjd än att fingranska avtalsklausuler för att slippa. Någonstans här kommer samhällsnyttiga bolag in i bilden. Bolag som tar ett aktivt ansvar och inte nödvändigtvis måste ge vinst. Jag tror man ska starta riktiga bolag med riktiga produkter i stället för att låtsasutbilda massa människor i låtsasskolor till yrken som inte längre finns? För så ser det ju ut idag. Sovjetunionen hade en annan idé som du Rotheta säkert kommer beskriva. Passa även på att förklara hur du tänker när du ser likheter mellan mina ideer och Sovjetisk diktatur. | |
skrutta00 | 2014-10-20 13:46 | |
![]() | Du vill ha hit fler invandrare och flyktingar....har du stor plånbok kovik? Jag för min del vill själv kunna bestämma vart hur mina ynka kronor skall disponeras utan att översittar Sverige ....utan mitt eller andra Svenssons samtycke...bestämmer att som tex vara enda landet i världen som pr automatik ger alla syriske flyktingar PUT...på min ekonomiska bekostnad.!!! | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-10-20 13:56 | |
![]() | Hur många kronor betalar du för att flyktingarna ska få komma hit och leva lyxliv? | |
Rhotheta | 2014-10-20 13:59 | |
![]() | Jag förutspår att kvaliteten och efterfrågan på produkterna blir ungefär som good old sovjets och att det vore mycket billigare att bedriva dalahästsnideri som kunde ge en del fjärrvärme. Men jag kan absolut ha fel. | |
Rhotheta | 2014-10-20 14:02 | |
![]() | Och det baserar jag på att det sannolikt krävs en massiv kvalificerad overhead som vi helt enkelt inte har. | |
skrutta00 | 2014-10-20 14:07 | |
![]() | Kolla din skatt. | |
limpan__2 | 2014-10-20 14:33 | |
![]() | Du tror väl inte att allt du betalar i skatt går till att betala för flyktingar? Jag gissar att du inte har en aning om hur stor andel detta handlar om... Jag kan hålla med kovikstippen i faran av att passivisera individer och i hans i grunden positiva syn på de möjligheter som finns. Däreomt tycker jag fortfarande att det vore vansinne att lägga resurser på att producera sådant andra kan göra billigare. Däremot finns det gott om behov inom många sektorer i samhället där det är möjligt att subventionerade anställningar är vad som behövs. En risk är bara de snedvridande effekter som alla subventioner skapar och även de inlåsningseffekter detta kan få. Men visst är det klart mer produktivt än att sitta med offerkoftan på och föreslå ett totalt (fast visst ändå inte) invandringsstopp. | |
Rhotheta | 2014-10-20 14:53 | |
![]() | Håller du med om att de två frågorna inte har med varandra att göra? | |
limpan__2 | 2014-10-20 15:07 | |
![]() | Nä, det är ju två olika förslag på hur vi kan få en bättre fungerande integrationsprocess. Om än från två helt olika håll. | |