Spelrum
Giraffen49
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade79
Mobilspel
Pågående20 101

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kovikstippen2015-01-22 10:52
Antal inlägg: 979

Måns.
Rökförbud råder i all offentlig miljö i hela Sverige. Rökförbud på krogen är någonting helt annat

kovikstippen2015-01-22 10:58

FinPralin.

Om du klär dig utmanande och befinner dig på fel plats med fel människor kan du personligen råka illa ut.

Om du bär niqab kan du personligen klara dig, men man bränner moskén.

Skillnaden är att ditt exempel handlar om person men mitt om en hel "folkgrupp". Därför haltar ditt exempel. Om du dessutom fördöker förstå andemeningen i mitt resonemang så skulle du förstå att det är våld, mordbrand och trakasserier jag vill åt.

Jag skiter högaktningsfullt i all form av religion. Tro på vad du vill - det gör jag också. Men jag tycker religion är privat.

kovikstippen2015-01-22 11:06

Moses.

Du för fram en nonsenstes. Tomt pladdder utan innehåll. Låter fint men leder ingenstans.

En lag mot religiösa symboler i offentliga miljöer kan faktiskt leda framåt.

Men till skillnad från er andra på tråden ser jag ett problem. I min värld åtgärdar man eller struntar i ett problem

Men man kan inte klaga över något och sen säga nej till alla förslag till förbättringar. Så antingen tycker man det är okey att judar (exempelvis) trakaseras eller också måste man göra förändringar

hove - Ej medlem längre2015-01-22 11:06
Antal inlägg: 213

Om man ska komma tillrätta med problemet borde man göra tvärtom. Det vore bättre att vi alla som är emot religiös förföljelse tar på oss kippor, stjärnor och alla andra religiösa symboler som stör dessa idioter som förstör vårt fina Sverige med sin skit. De skulle få problem med att sortera ut vilka de ska trakassera.

FinPralin2015-01-22 11:09
Antal inlägg: 86

Nej, exemplet med den korta kjolen haltar inte. Det måste inte vara just kvinnan i kjolen som blir våldtagen (hon kanske blir hämtad vid t-banan av sin pojkvän), det kan drabba någon annan i samma tidssvep. Och hur ställer du dig till yttrandefriheten? Händelserna i Paris visar väl att Charlie Hebdos journalistik även dödade judar.

Rhotheta2015-01-22 11:43
Antal inlägg: 4992

Först vill jag rätta mig själv. Flyktingar från Libanon, Syrien och kansks Jordanien med rötter i Palestina ser sig naturligtvis som Palestinier. Tänkte för dåligt där.

Sedan har vi i dag absolut en religiös maskerad och den signalerar en radikalisering, både genom inflöde av radikala element och genom radikalisering av tidigare mer sekulära medborgare. Radikalisering är alltså att i högre grad iakkta religiösa påbud på bekostnad av integration i det omgivande samhället.

För tjugo år sedan hade jag aldrig sett eller hört talas om en niqab. I dag är det vardagsmat. Hijab var ovanligt men syntes då och då. Kippor har jag ytterst sällan sett varken då eller nu. De flesta svenska judar bär inte kippa till vardags.

Att förbjuda religiösa symboler är för mig främmande. Däremot symboler som markerar att man tar avstånd från demokratins spelregler. Än så länge finns enbart hakkors i den kategorin. Hamnare & skära, niqab, balaklava, mc-västar, och liknande totalitära/vålds- symboler finns det absolut anledning att överväga.

kovikstippen2015-01-22 12:21

Tack Rhotheta.

Skönt att se att jag är ensam på jorden.

FinPralin.

Hur tänker du att din senaste fråga passar in i diskussionen? Hör dom ihop?

Jag är anhängare till alla Sveriges grundlagar. Men det innebär inte att jag accepterar vad som helst med hänvisning till yttrandefrihet och/eller religion. I väldigt många fall står dessa grundlagar i djup konflikt till varandra.

För mig är dock människor alltid viktigare än gudar. Om någon skadar en annan person i religionens namn anser jag det fel. Där går min gräns för religionsfrihet.

Orsakar religiösa attribut våld och trakasserier är det vettigt att inskränka på den friheten.

Sverige är ett litet homogent och ganska liberalt land. Det är bra och något vi ska värna om. Religiösa krig passar inte in.

Tro på vad-du-vill........ i smyg (skulle Lotta på Bråkmakargatan uttryckt det)

Min uppfattning är att alla världsreligioner förordar fred och förkastar krig

Rhotheta2015-01-22 16:05

Kanske måste förtydliga. Det finns ingen judisk symbol som markerar avståndstagande från samhällets regler. Judar har aldrig lagt sig i vilken mat som serveras i skolor, vägrat sina barn blodtransfusioner, krävt separat simundervisning, sexualundervisning eller haft sympunkter på skolbesök i kyrkan. De har alltid varit 100% integreringsinriktade. Enda stötestenen är att de envisas med att riskera sina gossebarns hälsa och ofta beröva dem ett fullvärdigt sexliv. Det har jag en del synpunkter om.

Att tvinga vanliga svenskar att dölja sin identitet för att vi väljer att importera rasister känns helt uppåt väggarna. Budskapet borde vara glasklart: Antingen lämnar du judarna 100% i fred eller så åker du ut med huvudet före. En återgång till den typen av tydlighet i samhället vore ytterst välgörande.

mz_lzrd2015-01-22 16:33
Antal inlägg: 2498

Det är orimligt att folk flyr hit, blir försörjda och ompysslade och ägnar sig åt att i sitt nya land fortsätta den konflikt man flytt ifrån. Men det är något Sverige har uppmuntrat till genom ständiga eftergifter åt dem som valt att vägra integreras.

mz_lzrd2015-01-22 16:38

vi är alla överens om att man inte ska få gå omkring i naziuniform, men religioner ska tydligen ha särställning.

Rhotheta2015-01-22 16:48

Exakt. Du har valt att söka dig till ett sekulärt land som inte tar religiösa hänsyn. Känns det fel finns det gott om teokratier att leva vidare i. Välj själv. Så borde vi formulera oss gentemot alla. Kristna, judar, muslimer, hinduer, buddhister. Av gammal tradition tillåter vi skolavslutningar i kyrka och klockringning. Alla är välkomna att bygga sig tysta religiösa lokaler som smälter in i stadsbilden. Ett utmärkt exempel på detta tycker jag är göteborgs moské som gifter orientaliskt formspråk med klassisk stennära bohustradition. Bild från www.m-hab.se/GbgMosk...01 (s).jpg.

limpan__22015-01-22 17:04
Antal inlägg: 2847

"Antingen lämnar du judarna 100% i fred eller så åker du ut med huvudet före. En återgång till den typen av tydlighet i samhället vore ytterst välgörande."

Instämmer helt!

Rhotheta2015-01-22 17:19

Och skulle vi av någon anledning börja importera ateistiska, kritvita ryssar och dessa började trakassera homosexuella svenskar, borde även de mötas av exakt samma kärva budskap. Man tar seden dit man kommer vilken djävla hudfärg eller religion man än släpar med sig. Det handlar om att vi skall ta ansvar för att försvara vårt revir. Kulturellt, såväl som geografiskt. Positiv kulturutveckling, som mat, musik, dans mm lyckas alltid övervinna ett dylikt försvar, så man behöver inte leva på enbart rovor och dragspel för att man slår vakt om viktiga etiska principer i ett samhälle.

totravel - Ej medlem längre2015-01-22 21:39
Antal inlägg: 4735

Härligt med lite fördomsfria xenofobiska inlägg.....

totravel - Ej medlem längre2015-01-22 22:05

Inga kulturella märkligheter i vårt svenska samhälle! Normbildande etiska principer i enlighet med gängse uppfattning går bra, men försök dig inte på att avvika från den normen. Då blir du utkastad med näsan före. Inget bör sticka ut. Då mår den renodlade svensken illa. Utöva gärna din religion, men gör det så att inte stadsbilden påverkas. Då mår den renodlade svensken också illa.

mz_lzrd2015-01-22 22:09

ja, totravel, om xenofobi innebär att man vill värna om allt det som gjort Sverige ett så attraktivt land att fly till. Demokrati, religionsfrihet, lika rättigheter för män och kvinnor, fri skolgång och sjukvård, ett land som förmodligen har den minst rasistiska inhemska befolkning som finns att uppbringa på denna jord. Om det är xenofobi, så är jag gärna xenofob. Jag vet att du har fler invektiv på lut, kalla gärna mig för dem också när du ändå är igång. Argumentationsförmåga borde sträcka sig lite längre än till att klistra olika nedsätta epitet på meningsmotståndare. Men det är iofs en strategi som funkat länge i Sverige. kalla en svensk för rasist så börjar hen omedelbart skrapa med foten och urskulda sig och skämmas ihjäl.

Fö tycker jag att vi borde utsträcka begreppet hatbrott till att gälla alla hatbrott inkl de som begås mellan minoriteter. När muslimer attackerar judar och tvärtom i Sverige är det typiska hatbrott, men den termen får enbart användas när etniska svenskar begår rasistiska gärningar. Det verkar inte hållbart längre.

janne1212122015-01-22 22:17
Antal inlägg: 4722

Du är i gott sällskap mz_lzrd. Här är ytterligare en xenofob enligt totravels sätt att se det.

www.expressen.se/deb...-a nsiktet/

totravel - Ej medlem längre2015-01-22 22:53

Ni är så gulliga i er enighet. Låt inte mig störa.

totravel - Ej medlem längre2015-01-22 22:55

Även missriktad enighet kan i förlängningen leda till något gott.

Rhotheta2015-01-22 23:02

Amen x 2

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?