Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade13
Mobilspel
Pågående19 505

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nora1 - Ej medlem längre2016-01-09 19:18
Antal inlägg: 2885

Om man skulle passa på och säga några sanningar innan tråden stängs?

totravel - Ej medlem längre2016-01-09 19:21
Antal inlägg: 4735

Jag tycker att övergreppen i Tyskland och på andra platser är förfärliga.

Jag tror inte att de som gjorde dessa gärningar är representativa för den grupp de tillhör.

Jag tycker att alla våldtäkter är förfärliga.

Jag tror inte att de som våldtar är representativa för den grupp de tillhör.

Jag tycker pedofili är vedervärdigt.

Jag tror inte att de som är pedofiler är representativa för den grupp de tillhör.

Jag vill att de som utför sexuella övergrepp, våldtäkter och pedofili ska straffas för sina missgärningar. Jag tycker de övriga i de grupper gärningsmännen tillhör inte ska lastas för dessas kriminella handlingar.

Jag är helt säker på att varje människa är en individ och att denna människa förtjänar att bemötas som en individ.

mollee - Ej medlem längre2016-01-09 19:23
Antal inlägg: 6087

"Jag är helt säker på att varje människa är en individ och att denna människa förtjänar att bemötas som en individ."

Amen.

Måns_E2016-01-09 19:24
Antal inlägg: 12023

carlmartin,

Jag håller med om att Sverige har bedrivit en relativt generös asylpolitik i många år. Som förmodligen inte är realistisk efter det tryck som uppstod när EUs yttre gränser rämnade.

Där är vi helt överens. Svenskar överlag har ju också blivit mer positivt inställda till invandring över tid, och det kan säkert i viss mån ha med den politik som har förts. Att även det har ändrat sig något efter hösten utveckling kan jag förstå.

Förövrigt så håller jag med dig att polariserandet i debatten inte är bra. Men jag har även en lite olustig känsla att man faktiskt inte längre får kalla saker för vad de är. Och det är naturligtvis inte bra för en bra och balanserad debatt.

micro1132016-01-09 19:25
Antal inlägg: 17540

Fast det är mycket underligt om man har utgångspunkten att alla individer oavsett bakgrund föds och fostras med svenska normer ...

Underligt och naivt.

carlmartin - Ej medlem längre2016-01-09 19:28
Antal inlägg: 4590

"Den agendan blir alltmer tydligare. Känslostyrda och mycket subjektiva slutsatser utan reell faktabakgrund. Direkta påhopp på de som försöker tänka efter lite och då kommer till en annan slutsats."

De händelser som Micro refererar i sitt inlägg 19.05 - på vilket sätt påvisar de "Känslostyrda och mycket subjektiva slutsatser utan reell faktabakgrund." ?

Måns

"Men jag har även en lite olustig känsla att man faktiskt inte längre får kalla saker för vad de är."

Välkommen i klubben ;)

Måns_E2016-01-09 19:29

Jag misstänker dock att vi menar lite olika saker carlmartin :)

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-09 19:29
Antal inlägg: 2885

Micro. Du och jag har samma bakgrund, antar jag. J . Jag känner många ifrån de kulturer du nedvärderar. Jag känner mer gemenskap med dem än vad jag känner med dig. Du och jag befinner oss i två olika världar.

carlmartin - Ej medlem längre2016-01-09 19:30

Inte i princip :)

totravel - Ej medlem längre2016-01-09 19:31

Micro,

Relevans?

mollee - Ej medlem längre2016-01-09 19:32

Micro skrev:

"Fast det är mycket underligt om man har utgångspunkten att alla individer oavsett bakgrund föds och fostras med svenska normer ...

Underligt och naivt."

Ska man tolka detta uttalande som att alla som ej våldtar har fostrats med svenska normer?
Det finns väl människor i andra kulturer långt bort från Sverige som har fått en god uppfostran och som har hjärtat på rätta stället?

janne1212122016-01-09 19:33
Antal inlägg: 4722

Jag är inte bara orolig över invandringens effekt på brottslighet, kvinnosyn, välfärd och frihet.

I min värsta mardrömmar utspelar sig också ett raskrig, om man kan kalla det så trots att raser inte existerar.

Hur Sverige och västvärlden ska klara av att lösa upp dessa konflikter, som enligt mig vi bara har sett början på, övergår mitt förstånd.

mz_lzrd2016-01-09 19:34
Antal inlägg: 2498

Nora, jag har ingen agenda att svartmåla vissa grupper. Jag redovisar nyheter från olika delar av Europa och kommenterar dem. Om du tycker att verklighetsbeskrivningar från större tidningar känns läbbigt islamofobiska, så är det din inställning som behöver ses över.

Jag är helt övertygad om att om det jag skriver på ett forum av någon missförstås som någon form av officiellt meddelande från en myndighet eller motsvarande, så bör denne någon inte få ha tillgång till en dator. Jag kan inte se att det är att förföra den omisstänksamma ungdomen med otäcka lögner, att presentera länkar till faktiska, verifierbara nyheter. Om detta forum ska passa treåringar så måste vi sluta upp med hemska trådar som "Vem skulle du helst ligga med?" också. Annars kan ju barn få för sig att coitus är nåt man kan skoja om och inte ett allvarligt åtagande två eller flera samtyckande vuxna emellan.

Jag blir både förbryllad och stolt över att du anser att mina foruminlägg på beta är avgörande för våra barns framtid. Ska man skratta eller gråta? Jag skrattar.

Måns_E2016-01-09 19:36

Jag tror att läskunniga barn redan känner till att vuxna har sex mz_lzrd.

carlmartin - Ej medlem längre2016-01-09 19:36

Nora

"Tror du att vi andra skulle offra så jävla mycket tid på att diskutera med er om vi inte tänkte på att det finns de som ännu inte är fyllda av samma skit och som kanske läser här? Det tror inte jag. Några måste sätta emot er."

Hmm - åsikter är farliga? Bör bekämpas? Du, Nora behöver ta ansvar för de som inte förstår så bra...?
De flesta klarar av att tänka själva, tror jag. Om de inte klarar av det, och du ska förklara dem hur saker och ting hänger ihop. så hoppas jag att du anstränger dig för att ge dem en så nyanserad bild som möjligt ;)

micro1132016-01-09 19:38
Antal inlägg: 17540

mollee
Nej, du skall tolka det som att kvinnosynen skiljer sig drastiskt mellan svensk/västerländsk och en del andra kulturer.
Vilken ingen borde kunna förneka.

totravel - Ej medlem längre2016-01-09 19:38

Carlmartin,

Om man pratar om asylsökanden som grupp i Tyskland så uppgår de i nuläget till ca 1 miljon.

Givet vad micro tidigare har skrivit i tråden uppfattar jag det som om hon tycker att de 100 gärningsmännen i Köln och deras kvinnosyn kan appliceras på en betydligt större grupp människor. Jag får intrycket att hennes agenda är att misstänkliggöra hela miljonen asylsökanden på grund av vad 0.1 promille av gruppen har ställt till med.

Det är i mina ögon ett antagande som inte grundar sig i fakta.

mz_lzrd2016-01-09 19:38
Antal inlägg: 2498

Mollee, i många kulturer anses det vara god uppfostran att betrakta och behandla kvinnor som mindre värda än människor av hankön. Det anses inte hjärtlöst att straffa en otuktig kvinna (t ex en obeslöjad kvinna eller en kvinna som rör sig ute på kvällstid ensam eller i sällskap med bara en man, som kvinnan i Indien som våldtogs till döds på en buss.)

Det är just det man menar med att folk inte föds med svenska värderingar: Att svenska värderingar inte i alla kulturer är synonymt med ett gott hjärta och god uppfostran. Tvärtom så ser man på många ställen västerländska kvinnors frihet som ett brott mot Gud, som en djup synd som måste utrotas för allas skull.

mollee - Ej medlem längre2016-01-09 19:41

Jag är medveten om att kvinnosynen skiljer sig lite beroende på kulturer, religioner, bakgrund m.m. Dock så håller jag med totravel om att man inte skall döma en individ på förhand. Det finns ju även svenska män med urusel kvinnosyn, jag har träffat ganska många....

Måns_E2016-01-09 19:42

Har det ens framgått att det enbart handlade om asylsökande? Jag har sett uppgifter om att det främst var organiserad brottslighet, och inte asylsökande.

Inte för att det försvarar beteendet på något sätt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?