Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gunilla _ | 2013-07-31 11:48 | |
![]() | Rultatultan; njae, jag funderar fortfarande över hur världen kan se ut som den gör med tanke på att gud givetvis - han är ju allvetande - visste hur världen skulle te sig efter att han skapade den. Med allt lidande i världen (där oskyldiga troende utgör en stor del) så måste ju ändå den allsmäktige guden haft/ha en tanke..? | |
| burrsan | 2013-07-31 11:50 | |
![]() | Lidandets problem kontra Guds godhet är inte så lätt. Men det verkar vara ett västerländskt problem, för den frågan ställs inte i länder som har svåra problem. Läste en bok om denna problematik som nämnde detta. Lite intressant... | |
| Gunilla _ | 2013-07-31 11:56 | |
![]() | burrsan; "Men det verkar vara ett västerländskt problem, för den frågan ställs inte i länder som har svåra problem. Läste en bok om denna problematik som nämnde detta." - vilken bok? De accepterar det för att de vet inte annat, för att det är guds vilja eller..? | |
| Rultatultan | 2013-07-31 12:06 | |
![]() | @Gunilla Både ja och nej. Till att Gud har en tanke med lidandet. Vore det inte för Satans inträde på scenen så funnes inget lidande, för människan hade aldrig vänt sig från Gud. Å andra sidan tror jag att Gud kan använda lidande, men att det inte var hans orginaltanke. Men visst, jag funderar precis som du. Om den allvetande Guden visste från början...fast kanske visste han inte? Den fria viljan gör att ett val kan få oändligt många konsekvenser. Predestination som tanke finns inte i kristendomen. | |
| Rultatultan | 2013-07-31 12:10 | |
![]() | @burrsan Du skrev: "...det [lidandets problem] verkar vara ett västerländskt problem, för den frågan ställs inte i länder som har svåra problem." Inte? Tror du verkligen det? Att mor Mahutzu i Kolo-kolo inte lyfter ansiktet mot himlen och ropar "Varför?`Hur kunde du tillåta?" när hon begraver sitt sjätte barn som dött hungerdöden? | |
| Kuralo | 2013-07-31 12:10 | |
![]() | Måns: Klart att man kan välja att se det som ett problem ang diskussionen krig/GT, det har hänt men ingenting som står i vägen för min tro faktiskt. Man kan inte förändra allt och ibland får man ta det onda med det goda - för sakens skull. Förstå mig rätt nu please, har märkt att ibland är det som att gå i ett minfält när man skriver här. Apropå Bibelns vara eller icke vara på hotell ! Man accepterar utan att blinka grov sex på hotellens tv -utbud , utan att höja på ögonbrynen. Vad skulle det göra om det ligger en bibel (oftast i en låda)??? | |
| burrsan | 2013-07-31 12:10 | |
![]() | "Teologen Agne Nordlander berättade att han under en tid som lärare på en teologisk utbildning i Etiopien inte stött på frågan om varför Gud tillåter lidande en enda gång, trots ett samhälle präglat av enorm nöd och lidande. Där frågorna om lidandet i västvärlden ofta blivit en ursäkt till att rättfärdiga vår gudsfrånvändhet, tycks frågn om Gud och lidandet i den tredje världen snarare bekräfta längtan efter Guds desperata ingripande", tillbaka till framtiden, Mikael Tellbe. Intressant perspektiv... | |
| Gunilla _ | 2013-07-31 12:13 | |
![]() | Rultatultan; om gud skapade allt så skapade han även satan - och hur tänkte han DÅ? Fri konkurrens? Behov av lite motstånd? Bor det en liten sadist i vår herre? | |
| burrsan | 2013-07-31 12:14 | |
![]() | Rultatultan: självklart lider människor överallt i världen och ställer eller ropar till Gud. Tellbe i sin bok förnekar inte det. Men jag tycker Agnes erfarenhet är intressant... | |
| burrsan | 2013-07-31 12:15 | |
![]() | *ställer frågor | |
| Kuralo | 2013-07-31 12:20 | |
![]() | Man kan ju undra, t.o.m. jesus undrade ju på korset varför gud hade övergivit honom, märkligt enär han borde vetat vad som komma skulle. Stuvels: Tycker du att det är konstigt??? Då förstår jag varför dina inlägg ter sig skumma emellanåt. | |
| stuvelsberg | 2013-07-31 12:36 | |
![]() | Jag anser att era inlägg är oerhört märkliga??? Allt är motsägelsefull,ologiskt,o förnuftigt, helt enkelt total avsaknad av substans.Det ni i praktiken säger är att ni inte vet (på goda grunder givetvis eftersom vi inte kan veta något över huvud taget om en annan verklighet) vem,vad,ond,god,moralisk etc. eller något alls om en gudomlighet men ändå tror ni? Ändå kommer ni med påstående om gud? Ger "han" karaktärsdrag etc. så, nej, jag tror inte ni förstår, hela tråden genomsyras av tolkningsproblem o.s.v. Sen att en del i den mer primitiva delen av världen inte ifrågasätter gud trots lidande är väl en självklarhet? En del av dom vet inte bättre, en del vågar inte(givetvis). Man ska tro på gud i synnerhet om man är sjuk för då blir man helad, varför skapade han sjukdomar alls? Varför har han inte befriat oss från detta gissel? Varför skapade han naturkatastrofer? Varför skapade han satan? Varför låter han satan ha ett så enl,er stort inflytande över oss? Han kan ju som är allsmäktig och gränslöst god utplåna satan?(som han alltså skapade först, liksom allt annat elände). Är man en förnuftig människa som tänker logiskt och rationellt blir det helt enkelt omöjligt att tro på gud.Eftersom ändå en del väljer att göra det måste hela världen sträva efter att gå mot det sekulära samhället, helt enkelt det enda tänkbara. | |
| burrsan | 2013-07-31 12:45 | |
![]() | Allt står och faller med Jesus. Han kom för att visa, genom ord och i sin egen person, vem Gud är. Bibeln berättar om Jesus. Vi kan lära känna Gud i Jesus. Jesus är kärnan och skiljelinjen. Jag förtröstar på Jesus Kristus! | |
| stuvelsberg | 2013-07-31 12:47 | |
![]() | Helt ok så länge ingen annan behöver underordna sig det. | |
| Kuralo | 2013-07-31 12:49 | |
![]() | Amen... | |
| burrsan | 2013-07-31 12:49 | |
![]() | Gott. Jesus tvingar ingen utan det är ett erbjudande. | |
| Rultatultan | 2013-07-31 12:54 | |
![]() | @stuvelsberg Du skrev: "Jag anser att era inlägg är oerhört märkliga??? Allt är motsägelsefull,ologiskt,o förnuftigt, helt enkelt total avsaknad av substans." ok. ytterligare diskussion med dig är därmed onödig mao. | |
| Rultatultan | 2013-07-31 12:55 | |
![]() | Men ack vilket härligt erbjudande det är när man förstår det! :) | |
| Gunilla _ | 2013-07-31 12:57 | |
![]() | burrsan; "Jesus tvingar ingen utan det är ett erbjudande." - och ändå påpekar flera här att vi som inte tar emot erbjudandet är redigt illa ute. Rent av hotar oss... Svaga människor kan ju tro på't och då blir det ju faktiskt ett tvång. | |
| burrsan | 2013-07-31 13:01 | |
![]() | Rultatultan: amen :-) | |