Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 156 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-31 15:12 | |
![]() | där fick du till det! | |
| siwu | 2013-07-31 15:13 | |
![]() | Var i bibeln står det att odöpta barn kommer till helvetet? Tror det var något kyrkan hittade på för att de ville ha alla döpta. Den som inte tar emot Jesus får inte tillbringa evigheten med honom. Däremot vet vi inte vad helvetet är, hur det ser ut. Vissa har ju redan ett helvete på jorden..... | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-31 15:16 | |
![]() | Fick f.ö detta mail av SämstpåBeta som han ville att jag skulle föra vidare: "Hälsa övriga detta i vägen, sanningen osv......om två veckor kommer jag lägga mitt 1000 inlägg, sedan kommer jag antagligen bli avstängd men det är det värt. Jag kommer göra en tolkning av de som mest har skrivit där, kopiera det innan Mouche raderar. Det är endast för att påvisa att min närvaro i tråden aldrig var seriös! Men poängen är framförallt att påvisa att forumtrådar på internet aldrig skall tas på allvar, de påvisar inga sanningar, egentligen bara tvärtom!" | |
| stuvelsberg | 2013-07-31 15:20 | |
![]() | I nya testamentet som är det ni helst vill referera till, hotar jesus de trolösa med evig tortyr, då undrar man hur läran om helvetet kan förenas med åsikten om en gränslöst godhjärtad och kärleksfull gud.Dessutom är hann allsmäktig och allvetande vilket innebär att han vet att det föds människor endast för att brinna i helvetet. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-31 15:27 | |
![]() | De enda som verkligen har förstått innebörden av Bibeln var Skoptserna. Tänk vad Matt 19:12 har ställt till med. "Det finns sådana som själva har gjort sig könlösa för himmelrikets skull. Den som kan må tillägna sig detta." Resultat: sv.wikipedia.org/wik...i/ Skoptser | |
| krysopras | 2013-07-31 15:46 | |
![]() | Lite fjönsigt av SPB med en sån brasklapp tycker jag. "Min närvaro i tråden var aldrig seriös!" Nähä. Men nu var det väl inte SPBs eventuellt seriösa existens tråden handlar om utan om Guds dito. Detta är väl bara en hobbytråd som alla andra, så varför skulle man ta den eller andra trådar på så stort allvar att SPB behöver varna för det? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-31 16:10 | |
![]() | det går inte att bevisa big bang eller Gud det är fortfarande tro | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-31 16:15 | |
![]() | Vad tycker du om skoptserna då, blir du sugen på att joina? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-31 16:17 | |
![]() | det var inte sämre förr det är bättre nu.stuvelsberg,varför asepterar du inte förändringar,varför vill du att kristendom ska vara så dåligt?jag kräver inte av atteisterna att dom ska dö för att dom är atteister för att så var det för länge sedan,varför är atteisterna så fientliga mot en kristen utveckling?Är inte Kristna som på 1800-talet,så får dom inte vara kristna. | |
| omeganoll | 2013-07-31 16:22 | |
![]() | stuvelsberg - Nä, det gör JK inte, han hotar med straff "intill sista skärven" och "med många slag", alltså begränsade straff vilket nog inte är ur vägen med tanke på Nero, Stalin, Hitler m.fl. Läran om "oändligt helvete" finns inte överhuvudtaget i judendomen, beskriven i GT:s hebreiska texter, inte heller i NT:s grekiska grundtext. Den som påstår ngt annat är inte påläst i frågan! | |
| stuvelsberg | 2013-07-31 16:31 | |
![]() | Och det tycker du låter som en gränslöst god och kärleksfull gud? TTiittii; jag vet inte vad du yrar om.Det första var till omega. | |
| omeganoll | 2013-07-31 17:23 | |
![]() | Japp! | |
| omeganoll | 2013-07-31 17:27 | |
![]() | Rom 5:18 Alltså: liksom en endas fall ledde till fördömelse för alla människor, så har en endas rättfärdighet för alla människor lett till en frikännande dom som leder till liv. | |
| lamaglama | 2013-07-31 17:28 | |
![]() | Jo, men för en del så kan "många slag" vara nog så attraktivt. Det finns folk som betalar bra pengar för sånt. | |
| Rultatultan | 2013-07-31 17:37 | |
![]() | @Gunilla Jag kom på att jag inte varit med från trådstarten iofs, så de hundra första inläggen vet jag inget om... Men inte i något av det du skrev ovan har någon HOTAT. Tandkrämsföretag (av valfri sort) säljer tandkräm - inte genom att HOTA med att man får karies, tandlossning och ilningar om man inte använder den för att borsta tänderna, eller hur? Den säljs för att man ska UNDVIKA få tandproblem. Någon som slänger i en livboj för att rädda någon att drunknad och ropen om att grabba tag i saken är inte ett HOT utan en handling för att någon ska UNDVIKA att drunkna. Ungefär så med det kristna budskapet. Realiteten för en kristen är att livet tar slut, men att det inte behöver ta slut för evigt. Vi behöver inte gå igenom det som kallas "den andra döden", det slutgiltiga. Det finns en tandkräm/livboj/ett kors. Att som kristen peka på korset är inte ett HOT för att undvika att någon ska slippa att dö förevigt utan ett sätt att ge personer möjligheten att UNDVIKA det. | |
| dinodog | 2013-07-31 17:44 | |
![]() | Fast om man nu inte vill ha evigt liv efter döden, så är det väl upp till var och en. Om nu Jesus erbjuder mig evigt liv om jag "blir kristen". Och jag tackar nej jag vill inte ha evigt liv. Då när jag dör då är det slut svart finito. Eller? | |
| Rultatultan | 2013-07-31 17:50 | |
![]() | @Jellyflower Du skrev: "komiskt att de betakristna såhär i ett nafs har avskaffat Helvetet och domens dag..." Det tror jag inte jag sett någon göra. Livets ultimata konsekvens är för allt levande döden, men vi kristna har en tro på att den som säger ja till Gud också kommer att tillbringa evigheten med honom. Den som säger nej, gör det inte. Du skrev:"då fåren skall skiljas från getterna" Det stämmer. Den dagen Jesus kommer tillbaka kommer han att samla alla och plocka till sig de som bekänner honom (vem som är get och får i det här vet jag dock inte) Du skrev:"Jo, man hamnar i Helvetet om man inte är kristen." Ingen "hamnar" i något helvete. Man sätter sig där själv. Om helvetet nu är en fysisk plats eller bara ett ingenting eftersom den andra döden är en absolut död. Det är i varje fall en plats där inte Gud finns. Du skrev: "Om man råkade födas innan Jesus och levde ett rättskaffens liv kunde man i bästa fall få tillbringa evigheten i helvetets förgård. Där hamnar även de små barn som dött innan de hunnit bli döpta, det är därför det finns nöddop (som alla konfirmerade får förätta.)" ALLA människor är eller kommer bli kallade av Gud. Spelar ingen roll när du är född. Gud kallar inte alla samtidigt. Det kommer en uppståndelse där de som dog innan de fick höra talas om budskapet om Kristus, kommer att få ta del av av det. Det du skriver finns det inga som helst belägg för i bibeln. "Stället" där odöpta barn enl. sägnen befinner sig kallas för limbo, men det finns inget belägg för det i bibeln. Det är gammal, och inaktuell, katolsk tradition, något som inte längre lärs ut i katolska kyrkan. Du skrev: "Sluta hitta på." Nej, DU sluta hitta på. Försök dig inte på att tala om vad bibeln skriver svart på vitt innan du själv läst den. Ska du diskutera en religion på det planet då du ställer fakta kring livet efter detta, så se till att ha något på fötterna. Ditt sista stycke är inte kristligt förankrat. | |
| lamaglama | 2013-07-31 17:50 | |
![]() | "Någon som slänger i en livboj för att rädda någon att drunknad och ropen om att grabba tag i saken är inte ett HOT utan en handling för att någon ska UNDVIKA att drunkna." Göran A hävdade dock i den här tråden att den som inte accepterat Kristus "står under domen just nu", vilket ju åtminstone för mig indikerar att det kommer att utdömas någon ganska trist påföljd för den som inte accepterar Jesus. Om icke-evigt liv skulle vara defaultläget så att säga så är det väl inte direkt någon dom? Era försök att jämföra Jesus med korv och tandkräm är komiska. Tror du/ni att tandkräms- och korvföretag vill att man ska köpa deras varor för att få bättre liv? Jag tror de vill tjäna pengar. Jag tror inte att någon som helst form av altruism är inblandad i vare sig korv eller tandkrämsförsäljning. | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2013-07-31 17:51 | |
![]() | Big Bang.Snabblektion; Universum, Grundämnen periodiska systemet, Exploderande supernovor,järn,koldioxid , Solen,Helium,mm...Vi vet att jorden är ca 13 miljarder år gammal,det dröjde ca 9 miljarder tills väte,svavel och järn bildade cyanobakterier, som utvecklades av vatten och solen,och bildade olika arter,sen evolution,primater,utveck ling,för ca 4 miljarder år sen den första primitiva människan,..Det är fascinerande,och roligt,och komplext, och kanske otroligt svårt för oss med våra människohjärnor att begripa...få av oss kan t.ex räkna upp alla grundämnen i det periodiska systemet som allt levande är uppbyggt av..då är det ju jätteskön med en Gud som fixade allt på 6 dagar,och en bok där allt står och som man ska lyda...! Vi väljer vad vi vill tro,eller blir påtvingade en tro som barn,eller tror inte alls.Och det sista är vad jag kallar en alldeles fri människa. | |
| omeganoll | 2013-07-31 17:57 | |
![]() | dinodog - Vår vilja är rätt svagt grundad. Beslutsunderlagen är det si och så med. Nu har du en rätt avog inställning till Gud (som är minst sagt bättre än sitt rykte!) men du kommer att bli hängiven och entusiasmerad i ordets egentliga innebörd. Du kommer med, var så säker. Den Gode Herden ger sig inte förrän Han har hittat och räddat 100 av 100 får=100%! Det är vad grundtexten anger alldeles oavsett vad väldigt många kristna har fått för sig men dom kommer ändå dit. Vi träffs, alltså! | |