Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-07-31 18:48 | |
![]() | Hejsanhoppsan omeganoll: " Gud dömer inte till straff (straffet tog Jesus på sig) utan till rening genom eld" uh? Det blir alltså bålet för mig? Och det är inget straff utan bara lite tortyr som leder till döden? och "Den tonårige, självhävdande ateisten döms inte till samma konsekvens som massmördare som Stalin, Hitler, Caligula m.fl. " Ursäkta uttrycket men hur faan vet du det? | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-07-31 18:50 | |
![]() | Omeganoll, jag undrar samma sak som Rultantultan: Vilken kyrka/gren av kristendomen tillhör du/bekänner du dig till/känner du dig mest förankrad i? | |
| omeganoll | 2013-07-31 18:53 | |
![]() | Rultantultan - "...döms inte till samma konsekvens som..."? Nej, naturligtvis inte! Man "döms efter sina gärningar". Hitler och tonårige ateisten ska väl inte ha samma konsekvens heller... | |
| Rultatultan | 2013-07-31 18:57 | |
![]() | @omeganoll Jahopp. | |
| omeganoll | 2013-07-31 18:57 | |
![]() | Rultantultan - menar precis vad jag skrev 18:08. Allvarligt, det är bara att släppa traditionen här, förhålla sig till Skriften som Bereanerna (i Apg 2(?))gjorde; Gud är ju bättre än sitt rykte - Jesu´ seger är allomfattande, inte ofullbordad! Adams synd är inte större än Jesu´ försoning, nåden "överflödar desto mer" inte alls "desto mindre" som vår olyckliga, traditionella tolkning obönhörligen leder till! Eller hur? | |
| omeganoll | 2013-07-31 18:58 | |
![]() | pink ribbon - Känner mej hemma med alla pånyttfödda kristna, oavsett hemvist. Är medlem i både Sv.K:n och en (annan) frikyrka. | |
| Bim1964 | 2013-07-31 19:03 | |
![]() | Nä vilket svammel den ena är värre än den andre. Blanda in skorstenar korvar och tandkräm och nu sparka ner någon, bara för att den tigger en tjuga. Vilka urusla liknelser. Jag hävdar att kristna KAN jag skriver KAN ha fel. Hinduerna KAN också ha fel likaså Judendomen KAN ha fel. i de som är respektives heliga skrift. Vad alla religioner har gemensamt på något sätt, är en tro på en "skapare" ett väsen som har skapat vår jord. Urbefolkningen i Afrika har det Eskimåerna har det Indianerna har det osv. Sedan har det lagts till dragits ifrån och säkerligen förbättrats också i historien; för att det ska låta bättre skrämmas mer osv. Jag kan tycka varför ska man skriva om bibeln? Varför skriver man om den. Den var väl perfekt från början eller? Ja ja jag vet det är en tolkningsfråga det man läser i bibeln. Men då hade den kunnat få vara som den var från början. För den som "skrev om" texterna i bibeln gjorde ju sin tolkning av texten, tänk om han /hon tolkade texten fel. | |
| Rultatultan | 2013-07-31 19:03 | |
![]() | @omeganoll Vilken frikyrka? Jag tycker det luktar überliberalt om dina inlägg. Brukar inte vara den som inte tar diskussionen, men hoppar mina principer den här gången tror jag. Sorry. | |
| omeganoll | 2013-07-31 19:04 | |
![]() | pink ribbon 18:48 ALL juridik omfattar både straff/skuldutjämning/-be talning och dessutom rehabilitering/rening/rät tfärdiggörelse - alltså två delar. Jesus tog hand om den första delen men den andra får vi nog vara med om att vara, bitvis, delaktiga i. Klart att domen ser olika ut! | |
| omeganoll | 2013-07-31 19:07 | |
![]() | Ok, om Rom 5:18 är liberalt i överkant så vill jag också vara det och tänker inte "tolka ner" det till oigenkännlighet! ALLA blir frikända, till slut men en hel del dramatik inträffar innan dess. Det skulle ta för stor plats här. | |
| Rultatultan | 2013-07-31 19:09 | |
![]() | @omeganoll Vilken frikyrka tillhör du? | |
| Rultatultan | 2013-07-31 19:14 | |
![]() | @Bim1964 Du skrev: "Nä vilket svammel den ena är värre än den andre. Blanda in skorstenar korvar och tandkräm och nu sparka ner någon, bara för att den tigger en tjuga. Vilka urusla liknelser. Jag hävdar att kristna KAN jag skriver KAN ha fel. Hinduerna KAN också ha fel likaså Judendomen KAN ha fel. i de som är respektives heliga skrift. Ledsen att du tycker det som deltagarna i tråden funderar över och försöker förklara så gott de kan utifrån sina kunskaper och upplevelser som svammel. Du har rätt: vi KAN alla ha fel. Fast jag tror ändå med övertygelse är Jesus är vägen sanningen och livet. Vad tror du själv? :) | |
| omeganoll | 2013-07-31 19:15 | |
![]() | Rultantultan - är med i en pingstkyrka men det har minimal betydelse i sammanhanget- Den här länken redovisar lite av de översättningsmissar vi fått dras, helt i onödan, i fråga om "ändlösa straff". Gud vinner över tvivlare och rena motståndare till slut - så agerar den gode Herden, Han ger sig inte för mindre! what-the-hell-is-hel...un ishment/ | |
| Rultatultan | 2013-07-31 19:15 | |
![]() | @omeganoll Tack för svar! Mest nyfiken :) Du skrev: "Gud vinner över tvivlare och rena motståndare till slut" Amen! | |
| Gunilla _ | 2013-07-31 19:39 | |
![]() | Rultatultan; well, nog tycker jag att ett par av citaten faktiskt är reella hot för en svag människa som tror på det... | |
| Rultatultan | 2013-07-31 19:48 | |
![]() | @Gunilla Ok. Då tror jag vi har olika syn på vad det är att hota någon. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-31 19:49 | |
![]() | intressant om man har en stund över. ”Sambandet mellan ateism och autism har påvisats i flera studier, alltså att andelen ateister är signifikant större bland dem som diagnosticerats med någon form av autism än bland befolkningen i övrigt.” www.newsmill.se/arti...oc h-autism | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-31 19:51 | |
![]() | Pinkribbon,du kommer inte brinna på bål aldrig i livet,jag fixar in dig som vip | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-31 19:55 | |
![]() | Porla,mycket spännande läsning,om jag tänker på 2 av dom ateister jag umgås med så stämmer det nog att dom kan autism | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-31 20:03 | |
![]() | Titti. l Du behöver läsa hela artikeln, men det har du väl? | |