Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-07-31 22:35 | |
![]() | Oh...skicka hit lite åska... | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-07-31 22:35 | |
![]() | Funderade också på det. Ingår det i tron? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-31 22:36 | |
![]() | Det som kallas brister i genesis kan ju i och för sig bero på att Gud anpassade budskapet till de som skulle ta emot det. Klassiskt retoriskt knep. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-31 22:37 | |
![]() | Kan vi inte bara försöka vara toleranta och acceptera att vi tror olika och funkar olika? | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-31 22:38 | |
![]() | Du kan lägga ner allt trams om att jag inte skulle läsa vad du skriver, för det gör jag. Du tycks alltså mena att det är skillnad att häda Gud och att häda den helige ande. Skulle det vara grövre att uttrycka sig nedvärderande om den helige ande? Jag trodde i min enfald att de var typ samma, fast i olika ... form? Tycker du att någon har hädat Gud här i tråden? | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-07-31 22:38 | |
![]() | Om man är troende så tror man kanske på allt som är " övernaturligt". Tror vi som har fötterna på jorden? | |
| Rultatultan | 2013-07-31 22:40 | |
![]() | @mönjelilja Du skrev: "Det som kallas brister i genesis kan ju i och för sig bero på att Gud anpassade budskapet till de som skulle ta emot det. Klassiskt retoriskt knep." Sant. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-31 22:40 | |
![]() | Brister i berättelsen kan också ses som brister i nedtecknarens förståelse. Tänk om Gud var en astronaut från en avancerad galax? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-31 22:41 | |
![]() | Rultan. Nu sabbade du för mig. :o) Jag hade just tänkt skriva att idag fick jag en aha-upplevelse när jag äntligen förstod vad ni menar med treenigheten. Men nu säger du att man får häda helige anden - men inte gud? Hörde inte dom ihop? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-31 22:41 | |
![]() | oj. det hade någon redan skrivit. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-31 22:43 | |
![]() | Vet inte om du har påverkats av den dåliga stämningen här i tråden, Rultantultan, men jag kan försäkra dig om att jag förstår innebörden av ordet "häda" och att jag är läskunnig. | |
| Rultatultan | 2013-07-31 22:46 | |
![]() | @NicerTrouser Du skrev: @Du kan lägga ner allt trams om att jag inte skulle läsa vad du skriver, för det gör jag." Sorry. Det är inte alla som gör det. Det var inte ironiskt menat - jag undrade om du läst ordentligt. "Du tycks alltså mena att det är skillnad att häda Gud och att häda den helige ande." Ja, det menar jag. Att häda mot den helige ande - att synda mot den helige ande när han gör sitt verk är det grövsta en människa kan göra. Nu talar vi inte om saker i stil med "dhA är skit" utan det är mycket mer komplext än så. "Skulle det vara grövre att uttrycka sig nedvärderande om den helige ande? Jag trodde i min enfald att de var typ samma, fast i olika ... form?" Nej, det tror jag inte. Att uttrycka sig nedvärderande om Gud, Jesus och dhA går nog på ett ut. Gud är en och gud är tre. I en. "Tycker du att någon har hädat Gud här i tråden?" Hum...så här på rak arm vet jag inte. Men det har vi någonstans säkert gjort mer eller mindre medvetet. | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-07-31 22:46 | |
![]() | Någon sa tidigare att det värsta var att göra något förfärligt med helige anden. DET var det allvarligaste man kunde göra här i livet. Suck. Är det konstigt att vi ifrågasätter er tro hela tiden? | |
| Sote | 2013-07-31 22:50 | |
![]() | Tja enligt Däniken så finns det flera " bevis" i bibeln för att Gud i själva verket var en utomjording och att då även Jesus var det. Var några år sedan jag lästa hans böcker men vill man så är det väldigt lätt att tolka och tro på det han säger. Så det kan ju vara en del av hemligheten. Att allt egentligen är en efterkonstruktion för att dölja människans egentliga ursprung. Om man nu vill tro på en annan sorts hokus pokus men använda samma verktyg . | |
| Rultatultan | 2013-07-31 22:51 | |
![]() | @Porla »All annan synd och hädelse skall bli människorna förlåten, men hädelse mot Anden skall inte bli förlåten» Matt 12:31 ff. (Google is my friend idag igen!) Det är något mycket komplext, som övergår min förklaringsförmåga. Det handlar inte om att tala illa om en del i treenigheten eller säga "det där tror jag inte på". Det är större än så. DhA är Guds "verksamma" del. Det är han som kallar oss, som hjälper oss, som verkar i oss. Att med vett och vilja, när vi fått hjälp att se vem Gud är och han har verkat i oss, att då med uppsåt och berått mod bespotta detta, det är att synda mot dhA. Fast det är inte hela sanningen, men som sagt, det är för komplext för mig att kunna sätta ord på. | |
| Rultatultan | 2013-07-31 22:51 | |
![]() | @LittleStalin Du skrev: "någon sa tidigare..." Den någon har alldeles rätt enligt bibeln. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-31 22:52 | |
![]() | Nä det är inte konstigt att våran tro ifrågasätts hela tiden LitleStalin,Våran tro ska ifrågasättas,Och vi som är troende ifragasatte som aldrig förr innan vi blev troende,det köps ingen gris i någon säck här inte,Och det är inte meningen heller | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-31 22:53 | |
![]() | Sote Har läst von Däniken i yngre dagar. Fascinerande tankar som jag dock inte tror på heller. | |
| Rultatultan | 2013-07-31 22:53 | |
![]() | En liten länk som kanske förklarar mer. Har inte läst hela själv dock. gammal.lbk.cc/biblic...79 2206.HTM | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-31 22:57 | |
![]() | Om du ska ha din alldeles egen definition av olika ord (t.ex. "häda") blir det rätt svårt att diskutera. | |