Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 712 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| caughtbock | 2010-04-06 14:17 | |
![]() | Ja rosamolnet, det tror jag. | |
| rosamolnet82 | 2010-04-06 14:18 | |
![]() | fantastiskt, tror du de är så simpelt att sluta med alla beroenden? | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-04-06 14:19 | |
![]() | Jag raljerade över ditt logiska resonemang som tycks gå ut på att rökarna är ursäktade eftersom det finns andra grupper (feta?) som också har alldeles för stora sjukhuskostnader. | |
| le-lou | 2010-04-06 14:19 | |
![]() | oj, ja men det finns ju folk som gör allt möjligt farligt och överlever ändå. tar ju knappast bort det glasklara faktum att det ÄR farligt. Det vet ju varenda kotte, och jag menar - det är knappast nåt nytt. Men som med allt, så bestämmer vi själva vad vi vill utsätta oss för. Att påpeka för bergsklättraren att han el hon utsätter sig för en risk är ju bara knas, samma menar jag på med rökare. Och lika lite som man automatiskt hackar på folk som har farliga sporter som hobby - eller de som gärna äter den fetaste och onyttigaste mat de kan finna - lika lite ska man hacka på rökare. Det är ju ändå fria val vi talar om. Jag fattar inte grejen. | |
| Dyslekso | 2010-04-06 14:19 | |
![]() | ElectricEye: visst är det fint med anekdotisk bevisföring? | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-04-06 14:21 | |
![]() | Då ska jag förklara. :) Det är inte rimligt att man skaffar sig en hobby, ovana m.m. som ger ens medmänniskor ökade kostnader, obehag etc. Så länge det inte går ut över någon annan får man väl göra vad fan man vill, tycker jag. | |
| caughtbock | 2010-04-06 14:23 | |
![]() | Jag är inte så insatt i hur det är med tyngre droger, men med rökning känner jag precis så. Eller lätt är det ju inte, men allt som är svårt är inte omöjligt. Om man inte vill förstöra sin kropp med cigaretter får man sluta röka, hur jobbigt det än är. Att röka är ett val man gör. Själv förstör jag min kropp genom att äta en massa skit och aldrig röra på mig. Att börja träna och äta hälsosamt skulle vara skitsvårt för mig. Samma sak där dock, jag väljer att vara ohälsosam. | |
| le-lou | 2010-04-06 14:24 | |
![]() | Electric, det är ju bara att bita i sig det sura äpplet och inse att du inte kan bestämma över vad andra människor gör. Ökade kostnader - det finns oändligt mycket mer som jag själv inte kan påverka ett dugg, som innebär ökade kostnader för mig som medborgare. Herregud, listan kan göras oändlig. | |
| Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-06 14:27 | |
![]() | varför är det ok att kalla rökare "sanslöst korkade" om du mest sitter hemma och äter massa skit, Caughtbock? Är inte det också ganska korkat? Det är extremt många glashus i den här diskussionen. | |
| Dyslekso | 2010-04-06 14:30 | |
![]() | le-lou: lagstiftning kan användas, och har använts. Vad menar du med att man inte kan påverka? Klart man kan påverka. Inte som individ men som stat. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-04-06 14:32 | |
![]() | le-lou, självklart är jag inte så naiv så att jag tror att jag kan bestämma över allt vad andra människor gör. Vi är ju av naturen allt annat än perfekta. Men för att vi ska trivas tillsammans finns det en mängd lagar och förordningar, och att begränsa var man får röka och att lägga skatt på tobak är en rimlig kompromiss. Här är det snarare rökarna som får bita i det sura äpplet och inse att de inte kan göra vad som helst utan att det får konsekvenser för dem som medborgare. | |
| caughtbock | 2010-04-06 14:33 | |
![]() | Det är okej eftersom det är sant. Jag vet om att även jag är dum i huvudet som inte tar hand om kroppen jag har, men det kanske inte framgick? Som sagt väljer jag att vara ohälsosam - jävligt korkat. | |
| Satyra | 2010-04-06 14:33 | |
![]() | "Sent ska syndaren vakna!" Den där syndaren är snudd på alltid i grunden en ung tonåring, utan det hälsokonsekvens-tänkande som man kan förvänta sig av en vuxen människa. Kan inte se en så ung människa som en "syndare". Klart som fan att det inte är bra att röka! Men från det till att tycka att det är fritt fram att i tid och otid spy galla över oss, redan inbitna rökare, känns befängt rent ut sagt. Och är det verkligen svårt att förstå varför man blir provocerad av detta evinnerliga tjat om hur äcklig/dum man är? Jag försvarar inte rökningen i sig när jag reagerar - Jag vill bara inte behöva få pådyvlat av alla och envar hur jag bör leva och inte! Den dagen jag kan/vill sluta röka så gör jag det och den dagen kommer inte snabbare för att folk talar om för mig hur äcklig jag är. Eller tror ni ickerökare/nyrabiata föredetta rökare att det fungerar så enkelt verkligen? :-o Och ska man klaga på människors leverne så tycker ju JAG personligen att det är fan så mycket mer patetiskt att var och varannan vuxen människa är så svag och osäker att den känner sig nödd att inta alkoholhaltiga drycker för att kunna slappna av/"vara sig själv" (hahaha)/kunna umgås/etc. Redan efter ETT glas vin förändras man en smula i personligheten och reaktions/precisionsförmå gan minskar - i takt med att tron på sig själv ökar. Och att man tycker att det är "fint och normalt" att sitta ihop i klungor och spela denna teater är ännu mer patetiskt, i mina ögon. Så vad i en människas leverne som kan ses som patetiskt/idiotiskt/menin gslöst och inte är ju vitt skilt! ... I mitt tycke är förälderns tobaksluktande kläder en bra mycket mindre farlig miljö för barn att växa upp i än i ett hem där det dricks så lite som några glas vin till maten. Ett tips > Lägg er antirökenergi på människor i mellanstadiet - där, INNAN de börjat röka kan det kanske ha den effekt ni är ute efter! Avslutningsvis - Totalt nikotinupphörande skulle ju dessvärre inte leda till ett friskt/harmoniskt samhälle per automatik ... "Vi dricker allt mer alkohol. Var sjätte svensk dricker för mycket. Även vid måttligt drickande finns samband med fosterskador, vissa cancerformer, leversjukdomar, högt blodtryck, olycksfall och våld. Internationell forskning visar att alkohol är en av de största riskfaktorerna för sjukdom i världen." www.vardguiden.se/Te...sj ukdomar/ | |
| caughtbock | 2010-04-06 14:40 | |
![]() | Jag har alltså inget emot rökare, tro inte det. Sen står jag för att jag tycker att det är korkat att röka men som sagt vet nog alla rökare om detta själva. Det var lite det jag ville komma fram till, det är ingen idé att förklara för dem hur dumma de är som om de var helt ovetande om riskerna med rökning. Det är ungefär som när någon säger till mig att jag borde börja motionera. Nähä? Jag skrev inte i den här tråden för att delta i hetsjakten mot rökare, tvärtom. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-04-06 14:41 | |
![]() | Japp, det är dåligt både att röka och kröka. | |
| Satyra | 2010-04-06 14:41 | |
![]() | EE - "Men för att vi ska trivas tillsammans finns det en mängd lagar och förordningar, och att begränsa var man får röka och att lägga skatt på tobak är en rimlig kompromiss." Jamen det är ju bara så att det inte räcker för er ickerökare, ATT tobaken är dyr som satan och vi har begränsat utrymme att röka på?! Då ÄR det väl ingen kompromiss som "håller", om det ändå ska fortgå ett evinnerligt ältande?!? | |
| LisaLong | 2010-04-06 14:43 | |
![]() | Eletrc Eye ja men du kan också dö när du går över gatan. Jag bara sa att cancer är också genetiskt. | |
| LisaLong | 2010-04-06 14:44 | |
![]() | caughtbock ja mycket i livet är dumt....men vissa människor kanske vill röka, vissa har svårt att sluta, vissa har kanske inte den psykiska styrkan att sluta etc | |
| bove | 2010-04-06 14:45 | |
![]() | Jag tycker det är lite fånigt att hävda att nikotin ger ett starkare beroende än heroin, hur många studier man än kan länka till. Jag är snusare sedan 14 år tillbaka och ja, det är ett oerhört starkt beroende. Hade det beroendet kostat mig 3000 kronor om dagen, som ett heroinmissbruk gör i runda slängar, och tvingat mig in i kriminalitet, hade det dock varit ett oerhört lätt val att sluta. Så är det uppenbarligen inte för en heroinist. | |
| LisaLong | 2010-04-06 14:46 | |
![]() | Hallå där Eletric..jag har inte sagt att det INTE är farligt....läs vad jag skriver!!!! Självklart är det skadligt att röka. Men det kan vara farligt att gå över en gata, farligt att köra bil, farligt att cykla etc. Som jag skrev ovan så är det även genetriskt betingat. Att rökning inte är bra vet väl alla | |