Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 869

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-01-17 11:20
Antal inlägg: 17500

pichi - öh jag är inte vegetarian eller vegan vet du.

men det finns säkert folk som gått och vaccinerat sig som är just det, då är det inte så viktigt helt plötsligt med att få i sig lite djur. Moral ack denna moral som sviktar.

le-lou2011-01-17 11:22

det finns inga vetenskapliga belägg som tyder på att veganer och vegetarianer lever längre pga maten. det finns en väldigt massa olika som säger både ditt och datt.
Det man är överens om är att veganer speciellt, ofta har en mer sund LIVSTIL överlag därav sundheten. Kostmässigt är det inget som är klarlagt oavsett vilka expressenlänkar som dyker upp.

apbur2011-01-17 11:24
Antal inlägg: 9699

le-lou, vad har du själv för principer? Tycker du djur ska utnyttjas till varje pris eller anser du att det är bra om man ändå försöker låta bli?
Har du funderat på din egen moral och hur stor hycklare du själv är?

le-lou2011-01-17 11:29

eftersom jag är för att använda djur som både mat och till annat också så hur är jag en hycklare i den här frågan? Du får gärna utveckla detta lite mer så jag fattar vad du menar istället för att haspla ur dig nåt.

le-lou2011-01-17 11:34

apbur, allvarligt - det är ingen som hoppar på veganer och veggisar för att de äter kött - det är tvärtom. Vi köttätare låter er göra det valet själv, och ni borde göra detsamma. Jag har inga problem med folk som bestämmer själv vad de vill käka.
Det är när alla de här diskussionerna kring vad människan är gjord för att äta, att "Äta kött är fel" som det blir knöligt. Ni försöker ju pressa på eran moral på oss, och snackar om likdelar och allt annat trams.
Gör som NI vill så gör vi med en annan uppfattning om vad som är rätt och fel rent moraliskt som vi vill.
Ni kommer aldrig att kunna vinna just kampen om att vad människokroppen mår bäst av ändå, så det är bara att lägga ner just det.
Vill ni prata om moral så fine, den är ju högst personlig så jag vet inte hur den låter mer än det vi hittills har sett i tråden: Mord, likdelar, ni luktar illa osv.
Jag skrev innan och försökte vända tråden till att prata djurhållning, både av köttdjur och de djur som används till icke kött. Men icke. det föll tillbaka på hela den här eviga trudelutten om att människan verkligen verkligen mår lika bra i kroppen utan kött och det är ju inte sant, det vet varenda människa.

le-lou2011-01-17 11:34

"det är ingen som hoppar på veganer och veggisar för att de INTE äter kött" - ska det stå.

pichipichi - Ej medlem längre2011-01-17 11:37
Antal inlägg: 1188

Sangria 2011-01-17 10:59
"Magnusito-då ska man nog inte heller komma med en massa påståenden om man inte har studier som dom bygger på."

AHA

Sangria 2011-01-12 07:57
”Ickeköttätare är i regel lite mindre toleranta mot oliktänkande. Det kanske fattas någonting i deras kost som gör att dom blir lite hetsigare och får kortare stubin.”

Källa på det, tack.

”Många gånger är det ju så att vanligt folk med vanlöiga arbetarlöner faktiskt ofta inte har råd att köpa ekologiska produkter i någon större utsträckning”

Källa? Och gärna siffror på det.

”och en ensamstående heltidsarbetande trebarnsmamma kan ha rätt svårt att få tiden att räcka till för att hålla en bra vegetarisk kosthållning.”

Jag läser gärna en redovisning av dig där det tydligt framgår att den vegetariska maten skulle kräva så mycket längre tid att laga.

”Man måste ju ersätta köttet med andra proteiner ,särskilt viktigt när man har barn, och dom ersättningsprodukter som finns i handlen är inte billiga om man jämför med kött.”

Gärna källa och redovisning på det, tack.

”Ska man ha en ekonomisk vegetarisk kosthållning då kräver maten både planering och längre tillagningstid. Då är det billigare men vem har tid med detta mitt i vardagen?”

Hur tänker du här? Kan du stödja dina påståenden med vedertagna studier?
Och ska jag verkligen tolka det ovan som så att ni köttätare inte alls har någon planering när det gäller matlagning? I så fall tror jag nog dessvärre att mathållningen blir dyr oavsett vilken kosthållning man håller sig till - vegetarisk eller köttbaserad.

Dyslekso2011-01-17 11:43
Antal inlägg: 8945

Oj, pichipichi vill ha källor. Kors i taket. :)

pichipichi - Ej medlem längre2011-01-17 11:44
Antal inlägg: 1188

Tyst med dig Dyslekso. :)

Dyslekso2011-01-17 11:44

Skämt åsido, snackar man om att det finns en massa forskningsrapporter som belägger det man påstår får man väl också visa det.

le-lou2011-01-17 11:54

i den akademiska världen räcker det med källhänvsningar. som den studerande själv får kolla upp. här ska allt serveras på silverfat :)
det trista är att folk skriker efter källor, jag med - men jag läser de alltid när jag får dem. Det är vissa personer i tråden som man vet till 100 %
att de ändå inte kommer att läsa källorna, dvs diskussionen står kvar och trampar oavsett. Eller så kommer det vips - tillbaka en ny länk med källa som säger annat. Jag vill också se källor, det är intressant med information men när det kommer länkar till kalleanka.se så kan det ju kvitta..
Det blir lite länk-krig och det är töntigt. Så här är det ju, att det finns källor och undersökningar på det mesta, och de visar alla olika resultat även om de undersöker samma sak, det är inte så enkelt att bara skriva "vi lever längst" utan det intressanta är väl varför.
Allmänna saker som aminosyror, hur kroppen är uppbyggd och vad genmodifierad soja är för nåt - kan vem som helst googla på.

le-lou2011-01-17 12:01

att fråga efter källa kan ju vara befogat när någon säger nåt som är väldigt anmärkningsvärt - ungefär som i vanliga livet när man diskuterar i ett vanligt samtal. Man kan ju söka själv och sedan begära källa när man inte hittar det, om det är något väldigt unikt som kommit upp. Allt ska tas med en nypa salt, så även källor. Men men, ska inte klaga, jag gillar ju källor, begär de ofta själv pga lathet eller inkompetens att söka och läser ALLT som länkas.

le-lou2011-01-17 12:04

det värsta som finns är ju när vissa stannar upp hela diskussionen och fastnar vid "KÄLLA TACK" - och sedan korar sig själv till vinnare om källorna uteblir ^^

GranitGert - Ej medlem längre2011-01-17 12:10
Antal inlägg: 96

"Källa på det, tack."

Tja, den här tråden är ju ett bra exempel på det.

Dyslekso2011-01-17 12:10

Men det är väl ändå självklart att den som påstår att det finns källor till något också presenterar dessa? Elementärt, förstår inte hur det ens kan diskuteras.

Dyslekso2011-01-17 12:13

Här kan du läsa på wikipedia. Ser inget som stödjer din tes om att vegetarianism skulle vara dåligt för hälsan där.
en.wikipedia.org/wik...d_ concerns

"The American Dietetic Association and Dietitians of Canada have stated that at all stages of life, a properly planned vegetarian diet is "healthful, nutritionally adequate, and provides health benefits in the prevention and treatment of certain diseases". "

le-lou2011-01-17 12:14

Dysleko ja och nej, beroende på vad som presenteras. Är det allmänna fakta så kan man själv googla, säger jag att en stol har fyra ben så ska jag väl inte behöva länka? hänvisar man till en speciell studie - källa.
rätt simpelt. Man får väl skilja på personliga åsikter och vedertagna stuider.

apbur2011-01-17 12:19
Antal inlägg: 9699

Le-lou, du anklagar vegetarianen som vaccinerar sig för dubbelmoral. Jag undrar om vi inte kan anklaga dig för samma sak om du ändå anser att det är önskvärt att man inte plågar djuren i onödan. De allra flesta människor som äter kött tycker samtidigt synd om djuren i djurfabrikerna och tycker att man bör ändra på djurens villkor samtidigt som de själva inte verkar anstränga sig det minsta för att det ska bli så. Jag anser att de största hycklarna är köttätarna som inte anstränger sig det minsta.

"Vi köttätare låter er göra det valet själv, och ni borde göra detsamma."

Innebär detta att den etiska frågan helst inte bör diskuteras då köttätare kan känna sig påhoppade?

"Det är när alla de här diskussionerna kring vad människan är gjord för att äta, att "Äta kött är fel" som det blir knöligt."

Den som har hänvisat till vad människan är gjord för att äta är ju du. Du maler ofta på om hur viktigt det är med kött i kosten utan att ange några som helst källor som styrker dina påståenden.

"Gör som NI vill så gör vi med en annan uppfattning om vad som är rätt och fel rent moraliskt som vi vill. "

Den här tråden handlar om vad som är rätt och fel. Om inte du kan diskutera kring det är du välkommen att lämna tråden.
Jag har inte sett att du diskuterat moralfrågan, du har mest bjäbbat om att alla vegetarianer missar viktiga proteiner som bara återfinns i kött.

Du säger att du gärna vill diskutera djurhållningen som sådan och andra djuretiska frågor.
Du menar alltså att du faktiskt har mer gemensamt med vegetarianer än tvärtom? Det är ju nämligen så att de allra flesta vegetarianer och veganer anser att djurhållningen är vidrig och väljer därför att i möjligaste mån bojkotta hela alltet. Det är svårt att avstå allt där exploatering av djur varit en direkt eller indirekt faktor. Men du skriker dubbelmoral så fort du kan trots att du delar vegetarianernas hjärtefråga, för jag har svårt att tänka mig att du anser att djurindustrin är etisk försvarbar. Du delar alltså många åsikter med dem du valt att se som motståndare, du anklagar den här gruppen för att vara hycklare trots att det borde vara övertydligt att det är såna som du som är de största hycklarna.

le-lou2011-01-17 12:21

en undersökning gjord av dietister i USA och Canada suddar alltså bort alla andra undersökningar om negativa hälsoeffekter kring vegetarianism.
bra en källa är allt som behövs :)
Här en annan. Vi kan bråka hur länge som helst i princip.

www.ajcn.org/content...16 20S.full
"Our observation that the incidence of colorectal cancer is higher among vegetarians than among meat eaters in the EPIC-Oxford study is surprising"

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-17 12:22
Antal inlägg: 37631

i denna familj äter vi vegetariskt ,inte för att vi är hälsokostare eller lever sundare en köttätare,utanför att vi tycker djuren behandlas illa,och jag vill inte stå bakom det ,sen tycker jag det är äckligt med döda djur,hela tanken bär mig emot,gör sällan eller aldrig några långkok,köper mycket soja som förmodligen inte är bra,jag är ganska bekväm av mig så det blir en hel del halv fabrikat det enda som är jobbigt är att typ allt är slut ibland i affärerna,tänk själv om du kom till en affär och allt kött var slut,men det har jag löst med att jag storhandlar ca den nionde varje månad eller eller före folks barnbidrag och pensioner då funkar det

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?