Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade11
Mobilspel
Pågående19 550

Forumkategorier

Användare Inlägg  
corlini2012-10-19 19:37
Antal inlägg: 3172

jag har inte sagt att dessa kvinnor är hemmafruar, bara att de är bra förebilder på starka kvinnor som vågat välja sin egen väg. bryta trender, mönster och vågat förlora. vad man har för ideal och värderingar varierar men gemensamt är att alla som verkligen vill lyckas måste våga förlora.

tex en "hemmafru" som ju väljer sitt liv utefter sina ideal kring moderskap, familjebild, könsroller etc. därför respekterar jag den kvinnans val och försvarar det.

Minta2012-10-19 19:51
Antal inlägg: 20042

En sådan man (som prioriterar sina barn, sin familj, delar på föräldraledighet, är hemma med barnen lika länge som mamman, är ännu modigare. Och modernare.

corlini2012-10-20 07:45

duktig HEN och modern HEN om det moderna samhällets mål är att könsneutralisera. och ja modig på sitt sätt. men jag vet inte hur kär, attraherad eller lycklig jag skulle vara av att leva med en hen för särskilt manligt är det inte.
en MAN prioriterar sin familj i alla lägen. han skyddar, älskar, stöttar och finns där oavsett vad med sin varma starka famn och han är INTE hemma med en bebis i flera veckor så hon kan åka och jobba, HAN är inte delaktig i att forcera ut en liten bebis mor i fövärvsarbete för att hon ska bygga upp sin självständighetskänsla. han värnar om henne och barnet och enligt honom får hon all tid hon vill ha, han skulle aldrig sätta sig emellan henne och den lilla för att hon ska ta pendeln till kontoret för att hon vill att hennes namn ska stå på utbetalningen ifall han lämnar henne.

tja, gissa varför han skulle lämna henne tids nog då. vad är det för relation??!!!

mönjelilja - Ej medlem längre2012-10-20 08:47
Antal inlägg: 3613

En del föräldrar vill faktiskt dela på föräldraledigheten därför att det berikar deras familj - både mamman, pappan och barnet. Det finns hur många förklaringar som helst till att familjen väljer att leva så. Personligen tycker jag att det är oerhört manligt att se en man hålla i sin bebis.

boffertomte2012-10-20 08:48
Antal inlägg: 1128

"en "hemmafru" som ju väljer sitt liv utefter sina ideal kring moderskap, familjebild, könsroller etc. därför respekterar jag den kvinnans val och försvarar det."

En hel del religiösa fanatiker väljer också sina liv utefter sina ideal kring hur livet ska levas, mannens och kvinnans roller i hemmet och samhället etc. Särskilt självmordsbombare tar sina ideal på allra seriösaste allvar. Det måste man beundra. De följer sitt hjärtas röst minsann och då kan det inte bli fel.

Varför får du bestämma vad som är "särskilt manligt"? Att resonera med dig är som att resonera med en religiöst troende. Du har bitit dig fast vid ett antal dogmer som du försvarar med det ena självmotsägande argumentet efter det andra, oavsett trådämne.

slånbär2012-10-20 10:43
Antal inlägg: 5539

Corlini-En familj som har möjlighet att dela på föräldraledigheten gör det ju troligtvis för att dom anser det vara det bästa för barnet och för dom själva. Att du kallar en man för hen bara för att han är hemma och föräldraledig visar ju bara att du verkligen inte har någon koll på begreppen könsroller och jämställdhet. Det har ingenting med manligt och kvinnligt att göra om man väljer att vara med sitt barn. det har att göra med att man vill vara en bra förälder och inget annat.

Gunilla _2012-10-20 11:17
Antal inlägg: 4425

Min erfarenhet är att de barn som inte har så "macho" fäder är de som är de mest harmoniska och vänliga och de hamnar inte lika ofta i bråk. Det tackar jag för.

More velour to the people! ;)

Triss - Ej medlem längre2012-10-20 11:38
Antal inlägg: 417

Det är nog bra om båda föräldrarna deltar i barnens liv. Hemmafru är inte liktydigt med bra mamma. Ju fler vuxna som finns i närheten, desto bättre

Gunilla _2012-10-20 11:41

Absolut, min reflektion var mer över corlinis idéer om att män ska vara beskyddande och karlakarlar.

Triss - Ej medlem längre2012-10-20 12:04
Antal inlägg: 417

Finns det någon motstridighet i att vara beskyddande karlakarl och ändå delta i hemarbetet eller rent av vara hemmaman? Alltså Corlini verkar tycka det, men finns det någon sanning i det?

jellyflower2012-10-20 13:06
Antal inlägg: 1108

Nej, det finns ingen sådan motstridighet. Möjligen tidsbrist. Om man jämt måste stå och beskydda familjen mot t ex inkräktare och/eller rovdjur, som nånslags livvakt, då kan det blir svårt att hinna med matlagning och disk och familjen får nog ofta nöja sig med omanglade lakan.

Men lyckligtvis tar väl det rent fysiska beskyddandet av familjen inte så mycket tid och kraft numera, i af inte i det här landet, så att man måste ha en stor stöddig karl på posto vid husknuten hela dygnet om.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-10-20 13:18

Hahaha! Tack för ett gott skratt, Jellyflower!

slånbär2012-10-20 13:18
Antal inlägg: 5539

Jelly-;-) Själv har jag min Schäfer till att sköta jobbet med husvaktandet så min sambo kan hinna fixa maten. Dom gör båda sina jobb så mycket bättre än om det skulle vara tvärtom....

snövits - Ej medlem längre2012-10-20 13:22
Antal inlägg: 1579

Hahah, gulligt jelly:)

corlini2012-10-20 19:26

ni är inte helt fel ute och jag äger inte rätten att bestämma att det ÄR så som jag säger överlag. skillnaden mellan mig och er är att jag berättar hur jag ser det medans ni hävdar att jag tycker fel och ni har rätt.

dessutom missade ni poängen i mitt inlägg och fokuserade enbart på min syn på familjebild, moderskap och könsroller och bortsåg från det faktum att det fortfarande handlar om ert sätt att enbart förknippa trygghet, säkerhet och självkänsla med pengar. eftersom samtliga era argument genom trådens första 43sidor i slutändan enbart handlar om pengar och självständighet.

kort sagt ni missade.... "han är INTE hemma med en bebis i flera veckor så hon kan åka och jobba, HAN är inte delaktig i att forcera ut en liten bebis mor i fövärvsarbete för att hon ska bygga upp sin självständighetskänsla. han värnar om henne och barnet och enligt honom får hon all tid hon vill ha, han skulle aldrig sätta sig emellan henne och den lilla för att hon ska ta pendeln till kontoret för att hon vill att hennes namn ska stå på utbetalningen ifall han lämnar henne"

mönjelilja - Ej medlem längre2012-10-20 19:43

Jag fattade visst din poäng. Det är inget mysterium vad du tycker.

boffertomte2012-10-20 20:00
Antal inlägg: 1128

Din poäng blir lite egendomlig när du ena stunden skriver föraktfullt om folk som bor i lägenhet i trista områden, om hur mycket bättre du har det med dina åtta hästar och gästarbetare från forna öst på din tillgifta hästgård och sen i nästa andetag påstår du att egna pengar inte är viktiga för trygghet, säkerhet och självkänsla. Det räcker då plötsligt med att man har en stark och beskyddande man att luta sig emot.

En beskyddande, ekonomiskt välbärgad man blir då istället det som krävs för ens trygghet, säkerhet och självkänsla.

Gunilla _2012-10-20 20:05

corlini; om HON vill ut och jobba och lämna över barnet i faderns vård, ska han då säga nej för att inte mista sin (i dina ögon) manlighet?

corlini2012-10-20 20:30

varför Vill hon ha bebis men vill jobba, varför vill hon vara mor till småbarn men vill förvärvsarbeta, hon vill ha en man men hon vill vara självständig, hon vill tro på kärleken men hon vill jobba för att hon är rädd för att mista den, hon vill jävligt mycket som i mina ögon är tvetydigt och ibland motsägelsefullt på gränsen till kombon, osäker, egoist, sökande och rädd.

ja, på ett sätt mister han en liten uns manlighet eftersom han uppenbarligen inte lyckats få henne så trygg, avslappnad och säker i rollen som hans fru så hon bara måste iväg på jobb för att känna sig självständig och säker.

nä boffer, ekonomiskt välbärgad har inte med kärlek eller äkta trygghet att göra. det sitter inte i kronor

Gunilla _2012-10-20 20:58

Kanske hon vill ha ett meningsfullt liv corlini? Det går faktiskt att kombinera barn och jobb - du gör ju exakt samma sak själv och vad du än påstår så är (enligt vad du berättat här) ditt arbete betydligt mer bundet än gängse kvinnas.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?