Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 24 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2013-05-28 19:49 | |
![]() | Varför måste man knäppa händerna när man ber? Är inte det liiite gammalmodigt? Så jävla petigt är det väl inte? | |
| Tuxego | 2013-05-28 19:54 | |
![]() | Men dessutom kom lagen in för att fallet skulle bli så mycket större. Men där synden blev större, där överflödade nåden ännu mer, [kap] Rom 5:20 Svenska folkbibeln | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-05-28 19:54 | |
![]() | Kristen sed: Den vanligaste förklaringen är att man med knäppta händer och slutna eller nedslagna ögon bättre kan koncentrera sig på att be. Somliga framhåller dessutom att de korsade tummarna bildar ett kors, medan händerna formar en skål, som är redo att ta emot det som Gud tänker ge. Luther rekommenderar i sin katekes från 1500-talet att man knäpper händerna, innan man ber bordsbön. På bilder från medeltiden kan man dock se att man knäppte händerna i bön långt före Luther. I Bibeln står det inget om att man skall knäppa händerna under bön. När böneställningar beskrivs, bland annat i Gamla testamentet och Paulus brev, handlar det ofta om att antingen be stående eller på knä med händerna vända mot himlen eller att knäböja, medan man rör marken eller golvet med händer och ansikte. Den mer inåtvända ställningen med knäppta händer och böjt huvud passar kanske bättre till Jesu ord om att inte be synligt (och kanske självrättfärdigt) i synagogor och vid gathörn. Det gäller att inte visa sin fromhet för andra. Man skall snarare gå in i enrum och be i det fördolda, så att det bara är Gud man riktar sig till. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-28 20:03 | |
![]() | Claysune>> vilken som helst av mina frågor, eg. | |
| micro113 | 2013-05-28 20:06 | |
![]() | pink ribbon Trevligt med lite fakta :) Själv lärde jag mig som liten att man knäppte händerna när man bad - vi lärde oss be kvällsbön, man inte i övrigt .. att händer skulle komma till vila och så man kan kunde koppla samt rikta sig i tanken ... Mormor och morfar som lärde ut .. händerna hade pysslat klart för dagen då, helt enkelt :) | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-05-28 20:11 | |
![]() | Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. Ni skall kalla på mig och komma och be till mig, och jag skall höra er. Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig - om ni söker mig av hela ert hjärta. Ty jag skall låta er finna mig, säger HERREN. Jer 29:11 | |
| Lissing | 2013-05-28 20:47 | |
![]() | Vill bara flika in här o tacka för all underhållning denna tråden har gett mig ikväll! Haha. | |
| Sote | 2013-05-28 20:58 | |
![]() | Jovisst jag vet varför man ska knäppa händerna från början så att säga men det jag menar är att det väl ändå är lite gammalmodigt att göra det nuförtiden. Jag menar om nu en massa annat moderniseras inom kyrkan, åtminstone den protestantiska och frikyrkorna, präster gifter och skiljer sig lite hur som nuförtiden, dom kan vara homosexuella och tom kvinnliga homosexuella ( helt otänkbart för inte alls längesedan båda delarna) abort och preventivmedel är helt ok, bara för att nämna lite. Så att man fortfarande ska sitta sedesamt med knäppta händer känns liksom ute på nåt sätt. Piffa upp bedjande lite få lite nya ideer kring det också. Varför inte? | |
| siwu | 2013-05-28 21:31 | |
![]() | Om du besöker olika samfund så kommer du att få se olika stilar på bedjandet! En del församlingar är mer lugna, där sitter oftast folket ner och ber tyst med knäppta händer. I något mer fria församlingar, står folk upp och lyfter kanske händerna, ber lagom högt. I väldigt karismatiska församlingar, där kan det dansas i kyrkbänkarna under bönen. Alla stilar kan hittas i alla församlingar! Gud gör nog ingen skillnad på stilen | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-05-28 22:13 | |
![]() | Sökte på antal troende i världen, halva jordens befolkning typ. Fascinerande. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-28 23:26 | |
![]() | sote,man måste inte knäppa händerna när man Ber,man gör som man vill med den saken | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-28 23:45 | |
![]() | jag brukar säga så här att det finns vi i misson,baptist,metodist som Nu är hopslagen till gemensam framtid som är lite för lite sen finns det Svenska Kyrkan som är mitt i mellan och så finns det pingstkykan som är lite mycket,På så sätt finns det en kyrka som passar alla,Vi är lite stillsamma nästan i tystaste laget,sen Svenska kyrkan med sina ritualer stå upp och sitt ner sen Har vi pingstkyrkan som ber högt och säger gärna Halleluja högt under Gudstjänsten och det är helt normalt att ställa sig upp under Gudstjänsten och säga TACK JESUS och tala i tungor.sen är det bara att känna in var man passar in bäst,i kväll har jag varit på möte i Sion kyrkan som är en Pingstkyrka,I morgon ska jag sitta och häcka i Gemensam framtids kyrka,sen går jag en kurs i EFS evangeliska fosterlandskyrkan som är en gren av Svenska kyrkan tror dom grenade sig för att dom hade olika syn på Missons arbete.Det är inte noga vilken kyrka man väljer huvudsaken man trivs och att det känns bra,Alla pastorer i alla Kyrkor träffas vanligtvis en gång i veckan och dom är alla vänner oavsätt samfunds tillhörighet.Nu har vi även börjat sammarbete med Katolikerna och det är en katolsk tjej som håller i söndags skolan hos oss.Några gånger o året så träffas Alla Andliga ledare Kristna,Mandeer,Kandeer,M uslimska,Frikyrkliga,EFS, Svenska kyrkan,Filadelfia,Katolsk a och Ber tillsammans allihop på det viset som känns bäst för dom ekumeniken blomstrar,och sammarbetet blomstrar | |
| Harajuri | 2013-05-28 23:59 | |
![]() | micro113 - 2013-05-28 15:09 "ttiittii Du är alltså förespråkare av rasbiologisk forskning och strategi?" Missade jag något inlägg när ttiittii visade ett ställningstagande i frågan? "För det där är ju i princip det argument som användes första halvan av 1900-talet när man tog sig rätten att sterilisera människor/grupper som ansåg hade dåliga anlag och därför inte skulle föra dem vidare." Steriliseringen i folkhemmet var resultatet av negativ eugenik. ttiittii talar om positiv eugenik. Du får nog kolla på skillnaden istället för korrelationen för att förstå problematiken med din frågeställning. "Dessutom - inom hundavel handlar det om att bevara rasens egenskaper. Bara så du vet när du hänvisar till den." Så det handlar inte om att gallra bort oönskade egenskaper och sjukdomar alls? | |
| Harajuri | 2013-05-29 00:04 | |
![]() | Challe_B - 2013-05-27 23:20 "Prästen - denna i långa kläder insvepta definition av nonsens!" Detta är enbart kritik riktad mot kyrkans doktriner och prästämbetet. Förstår inte varför du använder ett citat utanför dess kontext eller håller du med Kierkegaard om vikten av den subjektiva upplevelsen inom tron? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-29 00:08 | |
![]() | Då borde man avla på bra hundars egenskaper,och inte på Hundars utsende,men det avlas på utsende och då faller en bra bit av den bra hunden bort och dom föds tx utan knäskålar,och dom får andnigsproblem,pga att det avlas på korta nosar för uppfödarna vill ha hundar med för kort nosar,så dom får opereras,då avlas det inte på goda egenskaper,och ditt och andras svammel om rasbilogisk forskning kan ni diskutera med varandra för jag vet inget om det | |
| strulmaska | 2013-05-29 05:51 | |
![]() | Det är ironiskt hur ofta intelligens omnämns här, men det är samtidigt det som är lite illavarslande, att förnuftet läggs åt sidan och känslorna tar överhand, som när Jonas Gardell i sitt tv-program gjorde allt han kunde för att lösa mysteriet och enbart kom fram till att det enda ställningstagande man kan göra är att inse att gud givetvis inte finns utan är skapad av människan, ändå avslutar han med att säga,"ändå kan jag inte sluta tro",på ett sätt ganska uttömmande svar! | |
| Claysune | 2013-05-29 06:10 | |
![]() | till alla som undrar hur man ber. Min mor lärde mig bönen: Gud som haver barnen ----. och då knäppte vi alla händerna, när vi var med på bönemötena i kyrkan böjde alla sina knän. En översättning (1917) använder ordet oavlåtligen när vi tackar Gud. Så hur man ber finns det många sätt på att tillbedja gud. | |
| strulmaska | 2013-05-29 06:13 | |
![]() | Ja kom inte med ett enda ord som svar utan fortsätt älta oväsentligheter. | |
| SämstpåBeta | 2013-05-29 06:36 | |
![]() | Lyssna noga till detta, du som skapade denna tråd. "NÄRMANDET TILL GUD, AVSKÄRMAR OSS FRÅN MÄNNISKORNA" (Maxim Gorkij). Inte så dumt sagt från en vis man som fick en stad och en park uppkallad efter sig! | |
| Claysune | 2013-05-29 07:00 | |
![]() | Till: SämstpåBeta: Hej, Skriften säger. "Närma er Gud, så skall han närma sig eder", Inte dåligt sagt av han som har skapat allt. Du kanske inte tror på skapelseberättelsen , ok. Men det gör jag. | |