Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| blue_moon | 2013-05-28 15:07 | |
![]() | En lärare med mångårig erfarenhet från olika nivåer i skolan framförde några kloka förslag (i morse i Ring P1) på hur en del av problemen skulle kunna lösas på sikt. Jag instämmer. 1. Förstatliga skolan. Satsa hårt på förskolan. Sträva efter att ge alla en mer jämlik start i livet. Kunskap är makt! 2. Uppfostra polisen. Förbättra metoderna för brottsutredning. Många poliser uppträder maktfullkomligt och kränkande, vilket provocerar till onödigt bråk. Mer diplomati och psykologiska insikter efterlyses. Se artikeln som Locomondo länkat till tidigare i tråden: www.dn.se/insidan/in...ll -harding | |
| Lika bra | 2013-05-28 15:11 | |
![]() | rem Du är för söt när du ryter till på det där sättet, jag blir alldeles knäsvag. Det var en obetydlig bisats i mitt resonemang och egentligen irrelevant i sammanhanget. Men jag gillar utmaningar och menar att argumentation bör stödjas av fakta. För skojs skull har jag därför gjort ett litet försök till att plocka fram fakta. En stunds googlande gav följande: I dagsläget sitter ca 200 svenska medborgare fängslade utomlands*. Detta är att jämföra med de ca 5150 personer som finns inskrivna på anstalter i Sverige**. Det uppskattas att det finns omkring 300 000-470 000 svenskar utomlands***. Förutsatt att vi utgår från kriminalitet som lagförs och ger ett fängelsestraff innebär detta att Svenskar utomlands verkar ha ungefär lika stor benägenhet att hamna i klammeri med rättvisan som de som befinner sig i Sverige. Jag får alltså erkänna att jag eventuellt hade fel. Åtminstone kommer jag inte åt någon statistik som stärker resonemanget. Även solen har sina svarta fläckar :-) *sverigesradio.se/sid...e l=4927189 ** Rapporten Kriminalstatistik 2011 från Brottsförebyggande rådet *** Rapporten Svenskar i Världen från SCB | |
| Snoosy | 2013-05-28 15:29 | |
![]() | Hoppas att Sverige tänker lite klart till nästa val så vi får en ändring!! | |
| Måns_E | 2013-05-28 15:50 | |
![]() | Flyktingbehov är en sak, integrationspolitik är en annan sak. Vi tar inte emot flyktingar i första hand för att de skall integreras i det svenska samhället, vi tar emot dessa människor för att de ha ett skyddsbehov. Att integrationen på många plan har misslyckats kan jag hålla med om, det minskar dock inte flyktingars skyddsbehov. | |
| remvanrijn | 2013-05-28 16:44 | |
![]() | lol Lika bra.. HUR .. hur.. bevisar du att svenskar utomlands är mer brottsbenägna? med att visa hur många som sitter fängslade utomlands?? Är detta ditt sätt att dra slutsatser?? kan du svara på detta ; är straffskalan lika i sverige /utomlands ? är synen på vad som räknas som brott detsamma i sverige som utomlands? ( i Thailand kan man få fängelsestraff om man förolämpar kungen.) är polisen i sverige lika effektiv som utomlands? är strafflängden i sverige lika lång som utomlands? finns något som heter ungdomsvård utomlands? rättspsykiatrisk vård ? I sverige kan man mörda sin syster med 100 knivhugg för att hon försöker integrera sig i samhället och omgås med "en främmande kultur" och bli dömd till 3 års ungdomsvård LOL hur länge sitter man inne för mord i Thailand eller Mexico? hur många av dessa utomlands fängslade är dömda för knarksmuggling? I norden kan man åka med tåg från Köpenhamn till Oslo och smuggla vad fan du vill, varken tull eller knarkhundar syns till. Ska man ta sig ut Thailand/Colombia eller Mexico finns minsann andra kontroller. Dessutom använder polisen där spaningsmetoder som fummel vänster sverige inte brukar. När alla dessa kriterier är lika mellan sverige och "utomlands" kan du återkomma och jämnföra antalat fängslade tills dess betraktar jag fortfarande ditt utlåtande grundlös | |
| remvanrijn | 2013-05-28 16:46 | |
![]() | Lika bra.. hela ditt försvar är ungefär "lika dåligt" som att påstå att mexicaner är lika rika som svenskar, för där finns lika många mobiltelefoner per capita.. | |
| Kokonut | 2013-05-28 16:59 | |
![]() | Måns Nä det e sant. Men vi tar mer lr mindre emot allt som står vid gränsen. Mycket illegal invandring. | |
| Måns_E | 2013-05-28 17:23 | |
![]() | Hur kan det vara mycket illegal invandring samtidigt som "vi mer eller mindre tar emot allt som står vid gränsen"? | |
| Kokonut | 2013-05-28 17:26 | |
![]() | För dom kommer in illegalt | |
| boffertomte | 2013-05-28 17:30 | |
![]() | Rem, Lika Bra skrev ju just att enligt vad han googlat fram så tycks svenskar vara ungefär lika brottsbenägna inom som utom Sverige. Då behöver du väl inte skälla ut honom. | |
| boffertomte | 2013-05-28 17:31 | |
![]() | Men koko, om det kommer in folk illegalt så måtte det väl betyda att vi inte tar in allt som står vid gränsen. Jag tror att Måns ville påpeka att du sade emot dig själv. Ingen skulle väl välja att vara illegal flykting i Sverige om det vore så himla enkelt att bara kliva in och börja få bidrag? | |
| remvanrijn | 2013-05-28 18:09 | |
![]() | tomte, han baserar detta på att det sitter förhållandevis lika många svenskar fängslade utomlands än i sverige. han tar inte hänsyn till alla olikheter som resulterar i fler dömda och längre fängelsestraff. Rätt borde alltså vara ; bra mycket mindre brottsbenägna än i sverige | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-05-28 18:15 | |
![]() | Remvan: Du brukar ju inte vilja väga in någon annan aspekt än just hur många invandrare som sitter i svenska fängelser. Varför blev det plötsligt så viktigt med alla dessa andra parametrar nu? | |
| Kokonut | 2013-05-28 18:57 | |
![]() | Illegalt menar jag med att dom river sina handlingar m.m. Innan dom kommer hit. Allt är en stor affärs buisness | |
| Kokonut | 2013-05-28 18:59 | |
![]() | www.newsmill.se/node/4962 1 | |
| boffertomte | 2013-05-28 19:43 | |
![]() | Remvan, då får du precis som Locomondo väl påpekar även väga in att människor med invandrarbakgrund oftare blir både misstänkta för brott och dömda till strängare straff i Sverige än vad svenskar blir. Och då blir det luddigt och osäkert, för då måste du ju genast hävda att invandrare i själva verket blir positivt särbehandlade av den svenska rättvisan och får lägre straff än svenskar, och så sitter vi där och gissar och spickelerar igen. Det är väl bättre att hålla sig till de faktiska siffror på antal fångar som finns. | |
| boffertomte | 2013-05-28 19:47 | |
![]() | Men en viss poäng har du i att i många länder är beviskraven på utlänningar som begår brott lägre än för medborgare i landet. I Finland är det så t ex. | |
| remvanrijn | 2013-05-28 20:05 | |
![]() | Boffer, spekulera är förstås aldrig konstruktiv, men om samma gärning ger fängelse utomlands men bara bötesstraff i sverige , så säger ju inte antalat fängslade något alls om brottsbenägenheten. Jag ropar utanför slottet i stockholm att kungen är en horkarl, gör samma sak i Bangkok, och hamnar i fängelse där , är jag mera brottsbenägen utomlands då ? | |
| micro113 | 2013-05-28 20:09 | |
![]() | boffertomte Fast det finns ju inget belägg för att hävda det du säger. Det har angetts som en tänkbar delbarförklaring till att invandrare/invandrarbakgr und lagförs/misstänks i högre utsträckning relativt sett. Ingen har visat att det faktiskt är så, och ingen har heller försökt att ens som hypotes säga att det skulle kunna förklara överrepresentationen. | |
| micro113 | 2013-05-28 20:12 | |
![]() | remvanrijn Ja, det är du. Följer du svenska lagar men inte lagarna när du är i andra länder så visar du ju en högre benägenhet att inte respektera deras lagstiftning.. trots att du respekterar vår egen. Respekt för lagen/brottsbenägenhet handlar inte om vem som formulerat lagarna eller vad de omfattar - utan din benägenhet att följa lagen. | |