Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mz_lzrd | 2013-06-07 08:47 | |
![]() | Bitte o Le-Lou: Den frågan tror jag vi har ställt 414 gånger här i tråden, men micro svarar bara: Det är inte samma sak att känna empati och förståelse som att låta alla som vill stanna stanna i Sverige. Vilket vi alla torde vara överens om. ÄNDÅ är micro säker på att vad som avses med empati för flyktingbarn är synonymt med att propagera för att alla har rätt att bo i Sverige. Goddag yxskaft, micro. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-07 09:32 | |
![]() | micro ,den enda vägen till att barnen inte ska bli styrd eller ta intryck av skolan är att hålla barnen hemma från skolan eftersom att barn tar intryck av allt hela tiden så fort barn går utanför sina egna hemma intryck och stänger sin ytterdörr,så kommer intrycken och det måste dom göra för att barn ska utvecklas | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-07 09:38 | |
![]() | Samtidigt så får man ju välja (iallafall som vuxen) vad man känner empati med. Har man ingen empati för flyktingbarn och vill man inte ha det så är det ju knappast någon som kan tvinga en. Varken i skolan eller på nätforum. | |
| marmotte | 2013-06-07 09:45 | |
![]() | Fast i viss mån, chupa, så kan man framkalla empati hos någon för något speciellt, om det är en någon som har empatisk förmåga. Det är därför bilder och filmer på små jättegulliga svarta barn får folk att smsa pengar till Röda Korset m fl hjälporganisationer. Det är ingen som tvingar, men det är ändå ett effektivt sätt att påverka folk. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-07 09:48 | |
![]() | Ja, men det är förmodligen ett inbyggt system i människor som det finns någon biologisk förklaring till. Men en del tycks sakna denna funktion. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-07 09:51 | |
![]() | yes marmotte, att folk spelar på befintlig empati är inget nytt, det funkar precis som du säger. Men samtidigt så måste alla få själva välja vad dom empatiserar med. Det ska ju inte vara så att om nåt barn inte vill känna empati för något speciellt att det anses "felprogrammerat" och måste rättas till. | |
| marmotte | 2013-06-07 10:08 | |
![]() | Det är förmågan till empati som är befintlig hos de flesta vuxna, inte föremålen för den. Det finns en liten klick människor som saknar empatisk förmåga och dem kan man inte nå med såna här medel. Men de allra flesta är djupt påverkbara. Jag tror det är vad micro befarar, jag tror att vi alla i tråden förstår det. Men därefter går meningarna i sär om vad en sådan emotionell påverkan på skolbarn kan leda till när det handlar om flyktingbarn. Barn kan inte välja, chupa, eftersom de är barn. Och det vi lär oss som barn bär vi med oss. Vad micro dock inte alls verkar ha fattat är att det är två organisationer som arbetar för flyktingar och mot mobbing som vill att skolan ska ge barn mer insikter i flyktingbarns situation. Om jag hade haft en hundvalpsorgansiation så hade jag velat att barnen skulle få ta del av hundvalpars ljuvlighet i tidig ålder. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-07 10:14 | |
![]() | Barn kan visst välja. Min skola försökte till exempel lära mig att ha respekt för naturen och vara djurvän. Jag valde att inte lyssna på det och slänger fortfarande tomburkar i diket, dödar varenda spindel jag ser och sorterar inte mina sopor. Om jag nu även hade velat ogilla afrikanska barn och tycka att alla som är svarta är dumma och borde inte få bo här, tror du inte jag hade lyckats med det med? Verkar det inte som att många av våra svenska medmänniskor har, skolans värdegrunder till trots, lyckats med just det? | |
| marmotte | 2013-06-07 10:32 | |
![]() | Men då kan vi väl lägga ner skolan alldeles chupa, eftersom du inte tycks ha lärt dig något där? | |
| Tommy 1979 | 2013-06-07 10:40 | |
![]() | Nu har jag läst igenom debatten (extremt obehaglig läsning för övrigt) och en sak finner jag smått förundrande. Micro, du har givetvis rätt till din egen åsikt och det står dig helt fritt att tolka rapporten på vilket sätt du vill. Ingen påstår något annat. Men du tycker inte att det faktum att du är i stort sett ensam om din uppfattning tyder på något? Vore det inte smått märkligt om du har rätt och alla vi andra har fel? Din tolkning av rapporten är just det. En tolkning. Det finns inga som helst bevis för att det du påstår stämmer. Ändå ger du i inlägg efter inlägg uttryck för att sitta inne med den absoluta, okränkbara sanningen och du utsätter dina meningsmotståndare för allsköns påhopp och oförskämdheter. | |
| apbur | 2013-06-07 11:31 | |
![]() | Skolan indoktrinerar, så ini helvete. Bara det att man sägs jobba utefter en värdegrund avslöjar det. Det här sker inte bara på grundskolan utan även på gymnasium och högskola/universitet. Tror det är praktiskt taget omöjligt att undvika men "värdegrunden" kan förändras beroende på vilka intressegrupper som är resursstarka. | |
| ingson | 2013-06-07 11:43 | |
![]() | Klart skolan indoktrinerar/påverkar apbur. Men det gäller ju inte bara skolan. Kanske är lärare annorlunda människor, men alla policy/värdegrunds. Dokument har jag och alla jag känner kastat undan med motiveringen att det säkert bara är en massa fina ord staplade | |
| apbur | 2013-06-07 11:51 | |
![]() | Ja, det är väl tur att många vuxna individer är så pass fria i tanken att de kan välja att inte låta sig påverkas allt för mycket men det är ju något du gör på eget initiativ. Följer du policyn ska du läsa och rätta dig efter dokumenten. Inte kasta. Jag tänker att det är först när vi inser hur indoktrinerade vi är som man kan börja ha ett kritiskt förhållningssätt. Men det är i princip omöjligt att vara kritiskt till allt, ingen orkar famla i mörkret, vi vill ha en riktning. Min bedömning är att flera av micros hårdaste motståndare är väldigt indoktrinerade och ofria i tanken. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-07 12:03 | |
![]() | Om man ska ha ett kritiskt förhållningssätt kan man väl även ha det mot att följa dokument in absurdum. Det kan väl också vara ett tecken på att vara indoktrinerad, att aldrig ifrågasätta det som är skrivet. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-07 12:47 | |
![]() | vem var det nu igen som reagerade "vad tusan nu!?" på nyheten att skolan lär ut att människor som inte är födda i Sverige kan vara svenskar? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-07 13:03 | |
![]() | Vem riktar du dig till? Inte till mig hoppas jag? Jag tar i och för sig inte åt mig eftersom jag inte har den åsikten. Men eftersom det kom nu efter mitt inlägg så undrar jag? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-07 13:05 | |
![]() | nej det var en allmän fråga. har inte hängt med. | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-07 13:07 | |
![]() | Så fick man sig sett gott skratt i dag också: "Var har jag ens antytt att skolan skall lära ut SD:s åsikter?" | |
| Ströken - Ej medlem längre | 2013-06-07 13:48 | |
![]() | Intressant vinkling Tommy 1979, de flesta tyskar tyckte till först att Hitler hade rätt....Majoriteten behöver inte alltid ha rätt. | |
| apbur | 2013-06-07 14:32 | |
![]() | Jag håller principiellt med micro om att skolan inte aktivt ska lära elever och studenter vilka åsikter som är rätt och vilka som är fel att ha. Tyvärr tillåts det här i alldeles för hög utsträckning just för att folk generellt är så påverkade och kommer det en kritisk röst bemöts det ofta med känsloargument eller svartmålning. Micro är inte ensam om att förhålla sig kritisk till värdegrundsbegreppet och hur man försöker förankra detta inom samhällets viktiga funktioner. Risken är att det blir odemokratiskt och indoktrinering, precis som micro säger. | |