Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade53
Mobilspel
Pågående20 152

Forumkategorier

Användare Inlägg  
InaFin2013-09-04 23:05
Antal inlägg: 20

Söndagsman, snacka om stake, det borde du märkt för länge sedan att jag har.
Hade jag nu varit representant för Lundsberg så kan du lita på att jag skulle stå för det, frågan är vem alla slaktare här inne är representanter för???

jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-04 23:38
Antal inlägg: 2109

Måns, fast när jag säger att det finns kommunala skolor som är sämre så lägger jag en annan emfas vid ''sämre'' än ni.

Ni tycks tro att jag menar någonting i stil med ''varför ska jag betala böter för fortkörning när när de finns andra som kör snabbare än jag?'', i vilket fall svaret självklart är att jag bör betala mina böter oavsett vad andra gör.

Men vad jag menar med ''andra är värre'' är jämförbart med att polisen i en räd beslutar sig för att bara ta fast tanter som kör mintgröna volvobilar. Och på frågan om varför de aldrig bötfäller BMWs -- som bevisligen kör snabbare som grupp -- så hävdar polisen att de inte får, trots att det i lagen och dess förarbeten står att polisen mycket väl kan ta fast BMWs.

Söndagsman - Ej medlem längre2013-09-04 23:54
Antal inlägg: 1120

Om man är lat vänster, kan man då ta för givet att Jaap älskar Lundsberg.
Fy gan vad livet är trist.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-04 23:55

Jag pendlar mellan nyfikenhet och förakt inför både mintgröna volvobilar och lundsberg-typer.

Måns_E2013-09-04 23:56
Antal inlägg: 12023

Konstig liknelse, om en kommunal skola är sämre så är det rimligt att SI vidtar åtgärdermot denna skola, om denna skola då inte tar kritiken från SI på allvar och fler incidenter inträffar så är det väl inget konstigt om SI beslutar att skolan inte får bedriva skolverksamhet innan man har kommit till rätta med problemen?

Är det någon i tråden som har hävdat motsatsen?

jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-04 23:58

Ja, jag. Jag hävdar att SI inte ens följer upp välkända fall där kommunala skolor inte bara struntat i att lösa mobbingproblem utan dessutom mörkat dem för SI. Se tidigare länkar.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-05 00:00

Dessutom svarar ju SI klart och tydligt på en direkt fråga att de inte kan stänga kommunala skolor (de tycks förväxla skillnaden mellan att stänga en skola och lägga ned den).

gnagelram2 - Ej medlem längre2013-09-05 00:08
Antal inlägg: 456

Jag tror de också korrekt bedömer att det är i praktiken meningslöst att stänga kommunala skitskolor. Eleverna flyttas till andra skolor i samma skitkommun, "huvudmannen" skiter fullständigt i om skolan stängs, osv. Det är troligen pragmatiskt effektivare att använda tvångsförändringskortet i de fallen.

Och att de hatar ripjägare förstås.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-05 00:19

gnagel,

Ja så är det nog. Jag gissar att kommunala lärare inte ens kan sägas upp, utan de kan säkert omplaceras. Så stängning är inte ens ett hot för dem.

Något liknande har ju iofs hänt i lundsberg. De Fria Läroverken i Karlstad har gått med på att emot hela Lundsberg. Eleverna bor kvar i Lundsbergs internat och lärarna från Lundsberg ska få tillfällig anställning i Karlstad. Dvs hela skolan fortsätter fast i andra lokaler (förutom den miljö där kränkningen skedde, som är kvar).

Helt sjukt, men SI reagerar med en axelryckning. ''Nä det det är klart att vår intervention inte leder någon vart i reell mening.. Men det var kul att arbeta i fält.''. Duh.

Rultatultan2013-09-05 00:23
Antal inlägg: 2446

Klart att kommunala lärare kan sägas upp.

Måns_E2013-09-05 00:24

SI konstaterar väl bara att de inte kan göra så mycket åt ett sådant upplägg om inte brister uppmärksammas på de fria läroverken i Karlstad?

jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-05 00:31

Måns, om SI kunde förutspå den här utvecklingen, borde de inte arbetat hårdare med ett åtgärdsprogram istället för välja stängningsalternativet? Som det är nu behöver ju de fria läroverken i Karlstad redovisa vad de avser göra med problemet de importerat. Det är provocerande att Si och du uppfattar problemet som ''löst''.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-05 00:31

som det är nu behöver ju de fria läroverken i Karlstad INTE redovisa ...

Måns_E2013-09-05 00:39

Jag tror inte att SI förutspådde denna utveckling, vad tyder på det?

Måns_E2013-09-05 00:40

Och åtgärdsprogram här de ju redan försökt med, liksom vite.

Sote2013-09-05 11:08
Antal inlägg: 3557

Inafin- för det första så är det väl inget märkligt att använda liknelser i diskussioner? Eller vad är du van vid för slags debatter?
För det andra så är det en annan situation vid vanliga kommunala skolor när det handlar om den mobbing som förekommer där. På Lundsberg och liknande skolor finns en långvarig tradition av elevfostran, pennalism och översitteri som är helt naturlig och som många elever är helt inställda på att gå igenom. Dom står ut för dom vet att det liksom hör till. Dom som då inte gör det kan lätt bli sedda som svikare och svaga individer och blir tyvärr bemötta som sådana även av skolledningnen då dom söker hjälp. Eleverna lever i detta dugnet runt , vilket är en helt annan sak än att kunna gå hem efter skolan och få något andrum . Och man behöver inte ha gått på just Lundsberg för att förstå hur det ligger till eftersom det inte direkt har varit en hemlighet hur saker och ting fungerar där. Snarare tvärtom. Det har lagts fram som någon speciellt och fint för just den typen av skola. Något som stärker och bygger upp eleverna. Jag har inte gått på ett riksinternat själv men jag har gått på ett "vanligt" internat och det fanns många delar av dessa problem även där, dock var det inte kutym med elevfostran och pennalism på det sättet. Jag skulle själv aldrig i livet ha låtit mina barn gå på en internatskola!!!

pink ribbon - Ej medlem längre2013-09-05 11:25
Antal inlägg: 2906

Fru Fin: Jag har också gått på internatskola i tre år :)
Tre av mina barn har bott på gymnasieskolornas elevhem och varit med om nollningar, insparkar och annat trams.

Rålex2013-09-05 11:49
Antal inlägg: 244

Debatten kring den pennalism och det översitteri som alla "vet", eller tror sig veta så mycket om, måste jag få bemöta lite mera. Förnekar inte, att det förekommer ett visst mått av "kamratuppfostran" på skolan. Men, i alla fall jag får det intrycket av att flertalet här tror att det rör sig om ett mer eller mindre utbrett översitteri, som pågår STÄNDIGT. Det har inträffat, och inträffar, att en eller annan översittare börjar på skolan, precis som detta händer på vanliga skolor. Dessa individer blir dock på Lundsberg ganska snabbt omhändertagna av ledningen och/eller äldre elever så att vederbörande får lära sig "veta hut".
Nollningen med strykjärnet förekom på ett av elevhemmen, där de andra elevhemmen eller skolan för den delen, EJ hade vetskap om. Återigen tar jag kraftigt avstånd från denna händelse, men vad som i detalj hände, när det hände, vet ingen här. Var det meningen att de skulle brännmärkas, eller var meningen att de bara skulle skrämmas lite?
Ska skolan ha 100% överblick i vad som pågår 24 timmar om dygnet måste i sådana fall väktare patrullera för jämnan, hur realistiskt är det?

Rålex2013-09-05 11:55
Antal inlägg: 244

Pink: och hur var din och dina barns erfarenhet från din/deras tid? Huruvida nollningar är trams har väl ej med saken att göra?

pink ribbon - Ej medlem längre2013-09-05 12:27
Antal inlägg: 2906

Jag skrev mest för att jag har en viss erfarenhet ändå, även om jag verkar okunnig och korkad, som IdaFin skrev. (Ganska typisk kommentar från personer som ser sig själva som förmer).
Min internattid var lycklig och jag har kära vänner därifrån på facebook. Vi hade faktiskt inget system med invigningsriter och bestraffningar. Ett fåtal elever blev relegerade p g a dåligt uppförande, skolk etc.
Mina barn har inte lika goda erfarenheter av kommunernas elevhem. Undermålig och oengagerad personal, många trista invigningsprocedurer, missbruk och överträdelser, sexuella trakasserier och t o m bombtillverkning!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?