Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 26 |
Inloggade | 54 |
Mobilspel
Pågående | 20 426 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rhotheta | 2014-10-20 15:14 | |
![]() | Vad jag menade var att de varken utesluter eller förutsätter varandra. De är helt oberoende om varandra och skall sålunda inte betraktas som varandra alternativ, offerkofta eller ej. | |
limpan__2 | 2014-10-20 15:20 | |
![]() | Absolut. Vad nu det har med det hela att göra... | |
Rhotheta | 2014-10-20 15:25 | |
![]() | Jag hittar flera inlägg som jämför dessa åtgärder. Därför bra att påminna. | |
kovikstippen | 2014-10-20 16:10 | |
![]() | Rotheta. Nu gör du dig själv väldigt liten....... Varför tror du att vi inte kan producera någonting i Sverige? Om jag inte minns fel hafe vi till nyligen 2 bilmärken i landet. För några årtionden sedan var vår varvsindustri mycket respekterad. Att underlätta integration behöver inte betyda att man driver låtsasföretag. Marknaden för tex eldrivna passagerarbåtar kommer växa. Eldrivna bilar, cyklar oxh mopeder. Ubåtar verkar hett........ Alla i en industri måste inte vara professorer. En del arbete sker även på golvet Varför ska vi tillverka fler dalahästar? Overhead i trä? Brinner det hos dig? | |
Rhotheta | 2014-10-20 16:31 | |
![]() | Jag har sett många projekt som startats med liknande intentioner. Men generellt är jag motståndare till att sabla ner idéer på ritbordet så mot bättre vetande kan jag ändå gå med på att man prövar konceptet och ser hur det faller ut. Dock kanske inte att man investerar på Nuon-nivå från start. Det brukar bli fiasko. | |
kovikstippen | 2014-10-20 17:07 | |
![]() | Tack | |
kovikstippen | 2014-10-27 08:46 | |
![]() | Är tiggare invandrare? Om deras barn får gå i skolan här, räjnas dom då som invandrare? Har tiggare några skyldigheter gentemot Sverige? | |
kovikstippen | 2014-10-29 08:55 | |
![]() | Är det rätt att prioritera utbildade läkare för att snabbare få in dom i samhället? Finns det fler yrken vi borde leta efter bland invandrarna och snabbutbilda i svenska? | |
Rhotheta | 2014-10-29 10:32 | |
![]() | Jag tycker att du skall försöka att diskutera saken med migrationshandläggare. De kan nog ge bättre feedback än vi, misstänker jag. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-11-03 19:06 | |
![]() | Läste nått tänkvärt. ""Miljöpartiet har riksdagens smartaste ledamöter. Deras resultat på högskoleprovet ligger långt över alla andras. — Jag är inte särskilt förvånad över det. Miljöpartiet är stort bland studievana människor, säger partisekreteraren Anders Wallner Det bekräftar ju lite grand det jag skriver ovan. Miljöpartiet förespråkar såvitt jag kan förstå helt öppna gränser, dvs totalt fri invandring. Min hjärna kan inte förstå hur någon kan komma med en så korkad och världsfrånvänd tanke. Enligt värmeledningsekvationen i fysiken går värmeenergi alltid från högre till lägre temperatur. Energitransporten fortsätter tills alla temperaturskillnader i systemet är utjämnade, dvs tills vi har samma temperatur överallt. På samma sätt kommer människor, om våra gränser är helt öppna, att vilja flytta till Sverige så länge som vi är det minsta rikare än det fattigaste landet i världen. Inte förrän Sverige är lika fattigt, eller ungefär lika fattigt, som jordens fattigaste land, kommer strömmen av människor hit att upphöra. Jag har svårt att tro att detta skulle vara Miljöpartiets uttalade mål."" | |
limpan__2 | 2014-11-03 21:18 | |
![]() | Fast det stämmer ju inte helt. Då det finns kostnader, såväl direkta som indirekta och såväl monetära som kulturella eller personliga, kommer ju alla som gör en lägre vinst på att flytta än på att stanna kvar göra detta även om de skulle bli rikare av att flytta till Sverige. Det är ju det som gör att alla svenskar inte har emigrerat till Norge. Det är även missvisande att säga att flytten skulle pågå tills vi var lika fattiga som det fattigaste landet. Om alla inkomster utjämnas är ett relativt fattigdomsmått missvissande. Och för övrigt är det ändå bara en ren spekulation. Att USA tog emot fattiga från världens alla hörn i över 200 år gjorde dem inte lika fattiga som världens fattigaste nation, det gjorde dem till världens ledande ekonomi. Därmed inte sagt att fri invandring är oproblematisk eller per automatik leder till välstånd, jag säger bara att öppna gränser inte per automatik gör oss till fattigast i världen. En del av dem som försöker applicera naturlagarna på samhället skulle nog behöva läsa vissa grundkurser i samhällsvetenskap. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-11-03 21:52 | |
![]() | Ja, men det är väl svårt att jämföra invandringen till sverige och invandringen till USA. Hur många av invandrarna kommer hit likt svenskarna som åkte till USA och bygger egna hus och röjer egen mark som dom brukar.Nä hit kommer dom ju och får en lägenhet sponsrad och maten serverad. Inte direkt det optimala. Nu är ju skillnaden mellan Norge och Sverige inte så stor så att den lönar sig att flytta som du säger. Men det finns fortfarande många länder som är så pass mycket fattigare än Sverige att det lönar sig gott att flytta hit. Fri invandring kommer inte att göra oss rikare i allafall. | |
limpan__2 | 2014-11-03 22:01 | |
![]() | Fast att de får en lägenhet sponsrad och maten serverad är något annat än att tillta fri invandring. Det går ju exempelvis att tänka sig ett annat system där vi har fri invandring men att individen har det hela ansvaret för att försörja sig själv. Att fri invandring inte skulle göra oss rikare är bara en gissning från din sida baserat på att det enda som ändras är reglerna för invandringen. Vilket inte alls är ett rimligt antagande. Det är rimligare att anta att även välfärdssystemen och arbetsmarknaden anpassas. För övrigt var de flesta som invandrade till USA knappast nybyggare och småbrukare i mellanvästern. Det var snarare till städerna de flesta flyttade. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-11-03 22:09 | |
![]() | Moose72. Det beror väl på hur landet utvecklas. Om man hårdrar det du säger skulle man lika gärna kunna säga att Sverige skulle bli jävligt rikt om alla flyttade härifrån. ? | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-11-03 22:20 | |
![]() | Från Wikipedia """Den amerikanska folkräkningen 1890 angav antalet svensk-amerikaner till närmare 800 000. De flesta av invandrarna blev typiska nybyggare som röjde och odlade upp prärien,""" Ja tillväxt i ett land får du väl om folk arbetar och inte får allt gratis. Klart ett land kan bli rikare om invandrarna jobbar och sliter som dom som åkte till USA gjorde. Dom som kommer hit har inte samma möjligheter eller har jag fel? | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-11-03 22:22 | |
![]() | Nora1 Förklara hur du hårdrar det? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-11-03 22:36 | |
![]() | Mose. Du bara konstaterar typ - tar vi emot invandrare så ökar populationen och vi blir fattigare. Jag går inte in djupare på det eftersom jag ser att Limpan redan gett några exempel på faktorer som man måste räkna med. | |
limpan__2 | 2014-11-04 08:03 | |
![]() | "Dom som kommer hit har inte samma möjligheter eller har jag fel?" På kort sikt nej. På lång sikt, absolut. Ekonomin är inget nollsummespel och det finns inget som begränsar ekonomisk utveckling till specifika landområden eller folkgrupper. Jag är helt övertygad om att det fanns många amerikaner som under depressionen på 1870-talet såg det som helt omöjligt att ta emot fler invandrare, eller för all del efter krisen 1983 när uppskattningsvis 18% var arbetslösa (med ungefär samma argument som man kan finna i den här tråden). De fortsatte ta emot invandrare och blev under samma period världens mäktigaste ekonomi. Invandring och öppenhet skapar inte bar hot och risker utan i högsta grad även utmaningar och möjligheter. Vi välljer själva vad vi vill göra av det hela. | |
FinPralin | 2014-11-04 08:29 | |
![]() | Det känns tråkigt att diskussionen fastnar i svart och vitt. För det finns både för- och nackdelar med invandring. Själv skulle jag vilja hävda att fördelarna vida överstiger nackdelarna och det finns många exempel att ge: det genetiska nytillskottet, nya betraktelsesätt, ny mat..... Men det som är intressant i Sverige (och det är väl den svenska invandringen vi diskuterar, hoppas jag) just nu är att integrationspolitiken totalt havererat. Många invandrade personer får inte jobb utan blir kvar i ekonomiskt beroende. Det är ohållbart i längden, både för deras skull och för Sveriges ekonomi. Dessutom leder det till kriminalitet. Det är ingen slump att bilbränder och stenkastning mot räddningstjänst och polis förekommer ofta i socialt lågtstående områden (jag behöver väl knappast exemplifiera där?) medan villaområdena i Danderyd och Djursholm är kliniskt förskonade från samma företeelse. Och det är då fullständigt ointressant varför invandrarungdomarna kastar sten och bränner bilar - det intressanta är att de gör det. För att de gör det kostar pengar och förstör vårt fina land. Om invandringen fungerar, om de som kommer hit efter ett kortare tag får jobb och bidrar till vårt allmänna välstånd är det ju inga som helst problem. Då är ju invandringen enbart positiv. Det är därför den stora invandringsvågen till Sverige från det forna Jugoslavien som kom under 1990-talet bara förde gott med sig - det handlade om relativt unga människor med ofta hög utbildning som fick jobb inom kort tid (dessutom har deras barn lyckats mycket väl i det svenska samhället). Till slut måste man skilja på invandring och flyktingmottagande (även om i princip all invandring i dag är flyktingmottagning): den som har flyktingstatus får vi betrakta på ett annat sätt. Vi hjälper utsatta personer som ska skickas tillbaka när orsaken till deras flykt är undandröjd. | |
Rhotheta | 2014-11-04 13:33 | |
![]() | Jag trodde inte att någon tänkte berätta detta för alla er som inte klarar av att räkna ut det själva. www.svt.se/nyheter/s...ll -sverige | |