Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade67
Mobilspel
Pågående20 138

Forumkategorier

Användare Inlägg  
hove - Ej medlem längre2015-01-22 23:02
Antal inlägg: 213

Hon var dåligt påläst.
www.aftonbladet.se/n...01 96984.ab

Rhotheta2015-01-22 23:03
Antal inlägg: 4992

Och då menar jag ovan mr LPT här.

totravel - Ej medlem längre2015-01-22 23:15
Antal inlägg: 4735

Mz_lzrd,

Jag vill egentligen inte störa, men det där påhittade dravlet du skrev om att hatbrott i Sverige endast kan begås av etniska svenskar och bara handla om rasistiska gärningar måste jag bara dementera. Det finns alldeles fantastiskt utförliga förklaringar till vad ett hatbrott är i BRÅ:s årliga rapport om hatbrott. I min värld får det verkligen finnas någon måtta på vad man hasplar ur sig för "sanningar" utan någon som helst faktabakgrund. I övrigt kan du få ha dina subjektiva åsikter och tolkningar i fred även om så extremt felaktiga fakta i ett inlägg sätter hela trovärdigheten hos skribenten i tvivelaktig dager.

janne1212122015-01-22 23:23
Antal inlägg: 4722

På vad sätt var hon dåligt påläst, hon citerade inte lövet utan Sahlin.
Nu tror jag inte lövet vågar göra något åt saken (alltför het potatis), så det troligaste blir nog att Sahlinskan får som hon vill. I alla fall mitt tips.

Men trots detta så var ju mitt huvudspår att det finns gott om xenofober i vårt land.

hove - Ej medlem längre2015-01-22 23:31
Antal inlägg: 213

Jag har inte läst vad Sahlin skriver. Men även det hon skriver om vad som händer i Örebro är en nyhet som har dementerats som ett missförstånd för flera dagar sedan.

FinPralin2015-01-23 00:51
Antal inlägg: 86

"Enda stötestenen är att de envisas med att riskera sina gossebarns hälsa och ofta beröva dem ett fullvärdigt sexliv. Det har jag en del synpunkter om."

Ett litet påpekande avseende detta som skrev apropå sedan att omskära pojkar:

Det finns både för och emot här. Av de män som kan jämföra (alltså omskurits i vuxen ålder) tycker en del att den sexuella njutningen blivit mindre medan andra säger tvärtom. Eftersom den omskurne mannens ollon är frilagt finns en viss ökad risk för infektioner men i praktiken har utomordentligt få omskurna män sådana problem (normal hygien räcker fint här och brist på densamma är en mycket större infektionsrisk än omskärelse). För kvinnan är däremot hälsovinsterna avsevärda, det finns många studier som påvisar sambandet mellan en omskuren, manlig sexualpartner och en minskad risk att utveckla cervixcancer. Och kanske allra viktigast apropå hälsa: risken att smittas med HIV är ungefär hälften så stor för en omskuren man som för en icke omskuren (statistiken avser heterosexuella samlag).

Personligen tycker jag dock att den etiska aspekten att alla har rätt att själva bestämma över sin kropp väger tungt och det finns numer också möjligheter inom judendomen att ersätta omskärelsen med en namngivningsceremoni.

Rhotheta2015-01-23 06:00
Antal inlägg: 4992

Jag skall inte debattera omskärelse här. Du kan dock fundera på följande utan att jag påstår något ang omskärelse, eller att du behöver svara. Många som amputerar benet får höjd livskvalitet. Orsaken till ett ingrepp är viktig när man jämför nöjdhet efteråt. En missbildad trång förhud är t.ex. inte alltid en höjdare sexuellt. Det var bara det.

mz_lzrd2015-01-23 09:01
Antal inlägg: 2498

totravel, jag vet att hatbrott inte behöver handla om ras och tro, men det är väl mest de aspekterna vi avhandlar här?

Jag har just läst på BRÅs sida om hatbrott. Hur var det med de där som kastade en mycket mörkhyad man ner från en bro i Malmö, med anledning av att han var mycket mörkhyad? Förövarna var från ett annat utomeuropeiskt land, man tog väl aldrig upp något om afrofobiskt hatbrott? Pojken i Landskrona som mördade sin syster med 75 knivhugg slapp bli dömd för hedersmord. Man bortsåg från eller avvisade det motivet.

(Nej, hedersmord är inget hatbrott. Det borde vara det. Det borde finnas en definition som säger att hatbrott kan begås av religiösa personer mot personer som valt att inte leva sitt liv i enlighet med religiösa påbud.)

mz_lzrd2015-01-23 09:06

www.hd.se/nyheter/va...-s log-fel/

Gissa vilket land de valde istället.

janne1212122015-01-23 09:12
Antal inlägg: 4722

Inte konstigt mz.
Danmark styrs av fascister enligt Löfvens och Magdalena Anderssons definition.

mz_lzrd2015-01-23 11:34

Jag förstår inte varför vi inte avbryter all diplomatisk förbindelse med Danmark. Detta fascistland borde vi markera emot.

totravel - Ej medlem längre2015-01-23 12:10

Mz_lzrd,

"Fö tycker jag att vi borde utsträcka begreppet hatbrott till att gälla alla hatbrott inkl de som begås mellan minoriteter. När muslimer attackerar judar och tvärtom i Sverige är det typiska hatbrott, men den termen får enbart användas när etniska svenskar begår rasistiska gärningar. Det verkar inte hållbart längre."

Snake, snake, fish, fish.........

totravel - Ej medlem längre2015-01-23 12:19

Mz_lzrd,

9.01 svarar du på en helt annan frågeställning än den jag avsåg i mitt inlägg. Goddag yxskaft skulle man kunna säga. Men du kanske inte hade något svar på mitt inlägg? Så du drog till med något annat?

mz_lzrd2015-01-23 14:36

Hur menar du, to travel? Jag har nu läst på om hatbrott på BRÅs sida. Det är tydligtvis inte som jag trodde en brottsrubricering, men dessa icke-brott registreras ändå i Sverige. Hatbrott vi diskuterade här handlade om attacker på judar. Det är hatbrott med rasistiska förtecken. Men eftersom det är en minoritetsgrupp som förtrycker en annan, mindre minoritet så betraktas brotten tydligen (av tradition?) som inte bara mindre allvarliga utan som i princip icke-förekommande. Det skulle jag vilja se en ändring på. Vi kan inte tillåta rasism eller angrepp på människor av annan tro bara för att den utövas mellan grupper där ingendera gruppen kan beskrivas som vit mer el mindre sekulariserad medelsvensson.

Jag hoppas jag inte har varit alltför otydlig. Jag tackar f ö om tipset till Brås sida. Jag trodde hatbrott var brott juridiskt sett. Jag ber om ursäkt.

mz_lzrd2015-01-23 14:36

jag tackar FÖR tipset skulle det stå.

Måns_E2015-01-23 23:45
Antal inlägg: 12023

Är det någon här som tycker att det är bra att vissa muslimer trakasserar judar?

Trots ett högt röstläge från visst håll så kan jag inte se någon i den här tråden försvara det.

ingson2015-01-24 00:27
Antal inlägg: 4285

Det är väl snarare graden av fördömande som varierar kraftigt

RambleTamble - Ej medlem längre2015-01-24 00:36
Antal inlägg: 2728

Ingen ska trakassera någon annan.
Oavsett ursprung, grupptillhörighet eller religion. Punkt.

totravel - Ej medlem längre2015-01-24 16:57

Mz_lzrd,

Förklaring:

Du skrev att hatbrott endast kan användas som benämning när etniska svenskar begår rasistiska gärningar. Jag dementerade detta, eftersom jag tolkade och ff tolkar detta som ett inlägg som är ägnat att påvisa att det inte är likhet inför lagen i detta avseende (underförstått att vissa grupper i samhället som inte är etniska svenskar omöjligen kan begå hatbrott och därför särbehandlas i vanlig svensk slapp ordning avseende attityder mot asylsökande och invandrare) och hänvisade till BRÅ:s rapporter och den definition av hatbrott som finns där.

Du byter helt fot i inlägget 9.01 och säger helt plötsligt att hatbrott inte enbart behöver handla om ras och tro vilket inte alls var det jag dementerade. Jag dementerade det faktum att du påstod att det bara är etniska svenskar som kan begå hatbrott. Detta påstående är inte bara felaktigt utan får mig som läsare att dra de ovan beskrivna slutsatserna.

totravel - Ej medlem längre2015-01-24 17:02

Mz_lzrd,

Att hatbrott inte är en brottsrubricering trodde jag var självklart eftersom dessa brott kan vara av mycket skiftande slag och behöver behandlas efter existerande straffskalor i enlighet med de straffskalor och bevisbördor som krävs för dessa olika brott. Det ska ju inte vara någon skillnad på att misshandla en muslim eller att misshandla en jude, för att anknyta till vad denna tråden har handlat om den senaste tiden.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?