Spelrum
Giraffen | 44 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 78 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
gnagel - Ej medlem längre | 2015-11-27 22:22 | |
![]() | Julhandeln omsätter 10-15 miljarder extra. Handeln omsätter kring 60 miljarder övriga månader. Vad det nu spelar för roll. | |
AndersF4 | 2015-11-27 22:25 | |
![]() | Jag anser inte att jag gjort mig skyldig till personangrepp, men känner du dig kränkt så beklagar jag det. Vi har alla vår personliga nivå för vad vi anser som angrepp på vår person. Tydligen klev jag över din nu. | |
AndersF4 | 2015-11-27 22:29 | |
![]() | gnagel Ja, din siffra låter onekligen rimligare. Jag saknar underlag för hur de räknat. | |
AndersF4 | 2015-11-27 22:30 | |
![]() | Tur jag inte känner mig kränkt trots att jag får höra att jag argumenterar vulgärt. | |
Lågintensiv | 2015-11-27 22:39 | |
![]() | Du har ett genomgående obehagligt sätt att argumentera, härskartekniken skiner igenom. Jag överlämnar dig med varm hand till männen i tråden, äter macka istället. | |
AndersF4 | 2015-11-27 22:44 | |
![]() | Usch, både vulgär och obehaglig. Ja, faktiskt har du rätt, jag är ingen vidare trevlig människa. Hoppas bara att du inte tror att jag väljer att gå i polemik med enbart kvinnor. Jag försöker bjuda på mina obehagliga åsikter till alla. | |
Måns_E | 2015-11-27 22:45 | |
![]() | Gnagel, visst det stämmer att det är just de över eller under 18 år som de försökt att åldersbestämma, siffran kommer från de fyra första månaderna 2013 och de låg på lägre nivåer 2011 och 2012. Det var mest Pooohneys hemmagjorda definitioner av barn som jag motsatte mig. Annars så tror som sagt även jag att det slunkit igenom folk över 18 som har kommit som ensamkommande barn till Sverige. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-27 22:45 | |
![]() | Jag tycker inte att Anders inlägg är vulgära. Jag tycker inte heller att visar de prov på härskarteknik. | |
Måns_E | 2015-11-27 22:47 | |
![]() | Det tycker inte jag heller, snarare så tycker jag att Sylvias svar är suspekta. | |
Lågintensiv | 2015-11-27 22:47 | |
![]() | Jag är inte förvånad, Nora. Du är samma skrot och korn. | |
Måns_E | 2015-11-27 22:48 | |
![]() | På tal om härskarteknik alltså | |
Sharky68 | 2015-11-27 22:58 | |
![]() | Orkar inte bry mig längre. Våra inkompetenta regering kör Sverige i botten. Välfärden ajöss! | |
Minta | 2015-11-28 00:20 | |
![]() | Jag undrar vem som utövar härskarteknik här. Det är i alla fall inte Anders. | |
boffertomte | 2015-11-28 06:58 | |
![]() | Anders F4, jag kände mig självfallet inte alls träffad av det du skrev. Lågintensiv har ju rätt, det är inte paraplydrinkande globetrotters som oroar sig för flyktingkrisen, det är de som behöver samhället i någon form som är oroliga. Barn i låginkomsthushåll är utsatta, sjuka, handikappade, gamla lika väl. Det handlar inte om att missunna någon annan ett bättre liv. Det handlar om vem som ska betala det bättre livet, var resurserna ska tas. Och det är inte ifrån den utomordentligt välmående medelklassen, de som har sitt på det torra, de som orerar om att dela med sig och vara generösa, att "uppoffra" sig. Jag tar ett exempel är: min syssling i Skanör, höginkomsttagare, lyckligt gift, bor i en stor villa med två små barn. Hon vill att alla ensamkommande som vill komma hit ska få det. Vi måste hjälpa. Men inte i Skanör då. Inte i hennes flickors skola. Inte i hennes jättevilla. Det ska inte gå ut över hennes nya kök. Eller semesterresor. Och hon kan vara helt lugn, hon har privata försäkringar och betalar minimalt med skatt, så det här uppoffrandet, det ska andra stå för. Hon ger en slant varje månad till olika hjälporganisationer. Det är vad uppoffring är för henne. Hon behöver inte avstå något för att ge den där femhundringen i månaden. Om hon hade varit den enda flyktingivrare som hade det så, så ok. Men jag finner det kännetecknande för de flesta som vill hjälpa, att de lever väldigt långt från invandrarna i alla avseenden - och tänker fortsätta göra det. Det är väldigt tydligt på min Facebook. Empati är det nya svarta. | |
AndersF4 | 2015-11-28 08:35 | |
![]() | Som jag sade så gjorde jag ingen fördelningspolitisk sak av mitt inlägg. Men nu när vi hamnar där så tycker jag absolut att din syssling i Skanör skall bidra minst lika mycket som alla andra, procentuellt, och avstå minst lika mycket som alla andra, procentuellt. Jag tycker för övrigt också att de som kommer hit också, omedelbart, får dra sitt strå till stacken. Att vi inte, i vart fall inte på kort sikt, kan erbjuda samma standard på till exempel boende. Efter det bör fokus ligga på att ge dem verktyg och resurser som ger dem möjlighet att bidra till vårt samhälle, vilket jag är övertygad om att de flesta vill. Lokalisering är ju ett svårt problem. Så klart är kluster inte att föredra, av något slag. Jag känner inte till Skanör, och dess möjligheter att åstadkomma blandad bebyggelse, boende med olika upplåtelseformer. Att, utan medgivande, inhysa någon i någons kök, tror jag inte är genomförbart. Jag tror det ligger något i det du säger, men jag har ett par bekanta som lever knappt, är i någon mån beroende av samhället, ensamstående föräldrar med osäkra eller inga jobb, boendes i områden med gott om människor som har sina rötter i andra länder. Trots det så tycker de att vi skall hjälpa de som har det svårt. Och det finns så klart undantag åt andra hållet också, som jag känner till. Välbemedlade som osar av missunnsamhet, hat och rädsla. Så det måste finnas andra faktorer också, som avgör hur man förhåller sig. Kanske reagerade jag starkt, men uttryck som ”Vem kan klandra en ung människa som tar chansen till ett bättre liv betalt av ett främmande land?” får mig att de facto att reagera starkt. För vissa har brunt blivit det nya svarta, och jag tycker att det är viktigt att dessa inte står oemotsagda. Det vore synd om de som inte bestämt sig bara får höra den sidan. Jag kan väl säga att jag hellre argumenterar på ett obehagligt sätt, än har obehagliga åsikter. | |
Lågintensiv | 2015-11-28 08:58 | |
![]() | Jag tyckte det var förmätet av Anders att skriva "Där var någon som kände sig träffad" när jag försökte ge en annan infallsvinkel än hans. Osant och osakligt. Anders hade i sitt inlägg gjort klart att folk är antingen empatiska och generösa som han själv, eller egoistiska och snåla och att han minsann tycker att folk har lika värda "till skillnad från vissa andra." Att tillskriva människor vidriga egenskaper samtidigt som man passar på att visa sin egen förträfflighet är inte så trevlig stil. Min poäng i sakfrågan är att jag tror att våra åsikter i dessa frågor handlar påfallande lite om hur goda respektive onda vi är. Det hade varit roligt att undersöka den saken vetenskapligt. | |
boffertomte | 2015-11-28 09:04 | |
![]() | Vad som är en obehaglig åsikt är i högsta grad subjektivt. Jag tror att få människor tänker: Huj vilka obehagliga åsikter jag har, men jag står för dem, trots att de är äckliga och vedervärdiga. Att ha "obehaglig" som måttstock är som att hänvisa till sunt förnuft. Det finns väl ingen som inte tycker att just deras förnuft är väldigt sunt? Man ska hjälpa folk som har det svårt. Men lite bör de nog bjuda till själv också. Det kommer att bli väldigt svårt att integrera alla de som skall integreras de närmaste åren, efter att deras asylansökningar har behandlats och de ska "ut i samhället". Det är alltså inte enbart direkta kostnader det handlar om, utan i stor utsträckning indirekta. T ex utgifter för polisingripanden. www.allehanda.se/ang...-o laga-hot Är det rätt att ge asyl åt dem? Jag tycker inte det. Jag känner inte att jag vill uppoffra mig och dela med mig till dessa män. | |
AndersF4 | 2015-11-28 09:08 | |
![]() | Vi lägger förmätenhet till mina övriga egenskaper. | |
Lågintensiv | 2015-11-28 09:08 | |
![]() | Vill vi ha människor med dessa åsikter här? Nej, i Medeltiden hör de hemma. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-11-28 09:11 | |
![]() | Dom som är oroliga är fotfolket dom som har socialbidrag beroende personer dom känner sig hotade för det är fler som slåss om att komma först till sopconteinrarna.1 månads väntetid till soc är en försämring för dom. Väntetiden blir längre för dom.En flykting får 8000 i månaden en " sjukpensioner" 6300/ m och bidragstagare får 3700. + hyra på max 4500 Och Dessa människor är förlorarna Dom känner sig sämre en någonsin Dom undrar varför dom får sämre en flyktingarna ,Och Det undrar jag med. Ingen som vet varför flyktingarna får mer pengar en kvinnan som är 85 år och varit hemma och tagit hand om barnen i alla år och haft en skattebetalande man undrar ? | |