Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-08-01 17:11 | |
![]() | @ stuvelsberg - jag tror inte att jag har försökt att använda en förklaringsmodell? | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-01 17:12 | |
![]() | kuralo.. oops vad? menlöst inlägg. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-08-01 17:16 | |
![]() | Kuralo Själ och ande är det inte alla som tro på. Så ja, föräldrar kan skapa ett barn biologiskt utan att någon "blåser liv i det". | |
| Rultatultan | 2013-08-01 17:24 | |
![]() | @mönjelilja Du skrev: "själ och ande är det inte alla som tror på" Jag kan förstå att det finns de som inte ser den andliga dimensionen, att vi också skulle vara skapade med ande. Men själen? Utan själ - eller som någon i tråden kallade det, 'medvetande', vore vi ju inte annorlunda än en stum sten eller en tyst gran. | |
| Kuralo | 2013-08-01 17:25 | |
![]() | Ok ni förstod inte sammanhanget. Om jag säger så här då; om det här är min arm, vem är då jag ? Vad är jag mer än kött och blod? | |
| Rultatultan | 2013-08-01 17:27 | |
![]() | @pinkribbon Du skrev: "Det är inte friskt att ett helt liv vara frustrerad, neurotisk och bäva inför vad som ev kommer efter döden." Jag har aldrig någonsin mött en kristen som varit varken frustrerad, neurotisk eller bävande inför tanken på sin egen dödlighet eller vad som kommer därefter. Aldrig. :) | |
| Rultatultan | 2013-08-01 17:28 | |
![]() | @ttittii Du skrev: "jag har fått för många Bönesvar i mitt liv,som jag tror skulle vara helt omöjlgt utan Gud" Samma här :) Gud ÄR stor. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-01 17:46 | |
![]() | kuralo... här är en länk till en wikisida om dualism. Det fanns en sida om egenskapsdualism md men den var lite fattig på text. hur som så behandlar det din fåga ur ett par olika perspektiv. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-01 17:47 | |
![]() | glömmer alltid länken... plus att det skulle stå "fråga". sv.wikipedia.org/wiki/Dua lism | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-01 17:50 | |
![]() | sorry för spam, här är en bättre länk. sv.wikipedia.org/wik...de filosofi | |
| Gunilla _ | 2013-08-01 17:54 | |
![]() | carlmartin; "men jag tror (eller lever som om) att det också finns saker runt om mig som inte kan förklaras av mitt intellekt (i allafall inte ännu)" - det finns mängder av saker som jag inte heller kan förklara - men som tur är så finns det alltid något snille som kan. Men vad jag vet kan ingen förklara gud - med sitt intellekt alltså..? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-01 17:58 | |
![]() | någon skrev,att man inte skulle bli assepterad eller illa sedd om man gick ur en försammling och till och med utfryst.Och det är inte sant,man gör självklart som man vill med den saken ,och det är inte märkvärdigare en att byta tandläkare en att gå ur en församling eller byta församling,ingen har med det att göra.folk flyttar går ur församlingen ,Går ur Svenska kyrkan och in i en Frikyrka,eller Går ur Svenska kyrkan och är inte med i någonting alls,och valet är förståss ditt eget som ingen behöver bry sig om eller ens ha en åsikt om | |
| Måns_E | 2013-08-01 18:03 | |
![]() | Själ och ande tror jag inte på. Själ är någon slags omskrivning för medvetande som måmga anser att bara mänidkor kan ha. För mig så är mäniskan ett djur bland andra, låt vara med en utveclad hjärna som kan tänka och rerlektera (och som alltså är medveten om sig själv och sin omvärld) Men själ och ande, varför skulle vi ha det? | |
| Rultatultan | 2013-08-01 18:07 | |
![]() | @Måns_E Justdet, det var du som skrev 'medvetande'. Så tänker jag mig också själen - som medvetandet. Levande varelser som kan reflektera kring sig själva och sin omvärld (i högre eller mindre grad), har enl. mig en själ. | |
| Måns_E | 2013-08-01 18:13 | |
![]() | Om man klonar en mäniska, har klonen i så fall en själ? Ett medvetande har ju alla mäniskor som är friska, så det kommer ju klonen att ha. | |
| Rultatultan | 2013-08-01 18:27 | |
![]() | @Måns_E Det antar jag - medvetandet/själen är ju inte det som klonas utan det fysiska. Vore väl konstigt om klonade varelser inte hade en själ? | |
| dinodog | 2013-08-01 18:39 | |
![]() | Kuralo så du menar på fullaste allvar att Gud är med vid alla miljontals befruktningar, och "blåser liv i själ och ande"? Vad händer med alla själar som blir aborterade eller missfall? Ja jag tror på att vi har en själ men den får vi när vi föds tror jag. Och det bestämmer inte gud utan själen själv i vilken kropp den skall födas i. Ja visst det låter skruvat men så tror jag. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-08-01 18:53 | |
![]() | Gunilla - Nej, snillena kan inte förklara allt. Jag tror faktiskt att det är så att ju mer som förklaras genom vetenskap ju fler frågor uppstår. Inte att detta skulle vara något negativt - tvärtom. Vetenskap är fantastiskt - men inte svaret på allt. | |
| Gunilla _ | 2013-08-01 19:10 | |
![]() | carlmartin; "Nej, snillena kan inte förklara allt." - okej, jag har väl inte tillräckligt svåra frågor då... Förutom den om gud alltså. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-01 19:20 | |
![]() | religion är inte svaret på nånting. | |